guiden blev sidst opdateret mandag d. 11 oktober 2010 - opdaterede links til script
scriptet blev sidst opdateret tirsdag d. 31 marts kl. 21:35
Aktivér multitouch på alle touchpads fra Synaptics
Kunne du godt tænke dig at have multitouch på din gamle bærbare der har en touchpad fra Synaptics, ligesom du kender det fra Macs, iPhone og Asus Eee's?
Med dette script installeret, vil du med din touchpad kunne:
- * Klik med 1 finger = venstre musetast
- * Klik med 2 fingre = midterste musetast
- * Klik med 3 fingre = højre musetast
- * Bevæg 2 fingre vertikalt = vertikal scrolling
- * Bevæg 2 fingre horisontalt = horisontal scrolling
- * bevæg 2 fingre mod/væk fra hinanden = zoom ind/ud på
Det er nemt at tilføje til din computer og der er kun en negativ side, hvilken er at resultatet er meget forskelligt fra computer til computer. Hvor godt det vil virke, kommer helt an på kvaliteten af din touchpad, og på nogen computere vil det måske overhovedet ikke virke, men det vil ikke skade noget at prøve. I værste tilfælde, vil en sletning af filen /etc/hal/fdi/policy/11-x11-synaptics.fdi fjerne alle spor af scriptets handlinger, og dine touchpad indstillinger vil være sat tilbage til før du kørte scriptet.
For at få alle indstillingerne til at virke, skal du sørge for at der i dine touchpad indstillinger, er markeret at du kan scrolle og klikke med din touchpad. Du finder typisk din touchpads indstillinger i System -> Indstillinger -> Mus -> Touchpad.
Aktivér scriptet ved at kører følgende i shell (Applikationer -> Tilbehør -> Terminal) én linie af gangen.
Kode: Vælg alt
wget http://dl.dropbox.com/u/168187/scripts/multitouch.sh
sudo bash multitouch.sh
Jeg vil ikke gå i deltaljer med hvad scriptet gør, andet end at det opretter en fil ved navn /etc/hal/fdi/policy/11-x11-synaptics.fdi og derefter smider nogen indstillinger ind i denne fil, og til sidst genstarter hal-modulet for at indstillingerne tages i brug. Igen vil jeg råde dig til at genstarte din computer efter scriptet er kørt, for at være sikker på at alt fungerer korrekt.
Jeg vil også på det kraftigste råde dig til at tage en kigger i scriptet før du kører dette, da man aldrig skal kører noget på sin computer som ikke ved hvad er.
Du finder scriptet her: [url]wget http://dl.dropbox.com/u/168187/scripts/multitouch.sh[/url]