Har lige installeret Ubuntu på min gamle windows computer.
Synes det virker rigtig godt og faktisk også en del bedre end Windows.
Har bare et problem med mine ipods. Har fundet ud af at musiken skal rippes i aac-format og har samtidigt fået hentet nogle ting der har gjort det muligt at lægge musik ned på mine to ipod nano 2. geenration og det virker ok. Det gør det bare ikke med min Ipod Classic 160 GB. Når jeg forsøger at overføre musik i rhyhmbox sker der ingenting. Har prøvet med en del programmer herunder gtkpod og amarok, heller ikke her er det lykkedes. Har forsøgt at søge på nettet og har fået forståelse af, at det er noget med at apple har ændret nogle ting. Har desværre bare ikke fundet en løsning jeg enten har kunne forstå eller bruge.
Umiddelbart kan jeg jo godt se at det nok ville være smartest ikke at bruge ipods sammen med Ubunto, men da jeg jo har brugt penge på dem, vil jeg meget gerne have classic'en til også at fungere.
Vil skynde mig at sige at jeg absolut ikke er en haj til computere, så håber på så udspecificeret hjælp som muligt.
Håber på hjælp, for er efterhånden noget frustreret og synes egentlig rigtig godt om mit nye styresystem.[apt][/apt]
Hilsen
Klara.
Ipods I Ubunto
-
- IRC nickname: steffen
Re: Ipods I Ubunto
Har ikk selv ipod så kan kun snakke ud fra hvad jeg har hørt men songbird er et program som tit bliver anbefalet i sammenhæng med ipods da det minder meget om itunes.. så vil forslå at tage et kig på det find det evt på getdeb.net eller appnr.com
-
- IRC nickname: klara_kluk
Først tak for svaret.
Jeg har også forsøgt mig med songbird og det ligner og fungerer ganske rigtigt en del som itunes. Når jeg tilslutter en af mine to ipod nanoer 2. generation popper de også straks op i programmet og jeg kan tilføje og fjerne musik som det passer mig. Fungerer faktisk rigtigt fint. Når jeg så tilslutter min Ipod classic 160 GB er det en hel anden historie. Der sker ingenting. Som om den ikke er der. Kan godt finde den og trække musik der over under filhåndtering, men den påstår så der ikke er noget. Kan slet ikke forstå det.
Håber der er en løsning et sted, da jeg vil være meget ked af, at blive nødt til at installerer XP under ubunto fordi jeg er tvunget til at bruge itunes.
Jeg har også forsøgt mig med songbird og det ligner og fungerer ganske rigtigt en del som itunes. Når jeg tilslutter en af mine to ipod nanoer 2. generation popper de også straks op i programmet og jeg kan tilføje og fjerne musik som det passer mig. Fungerer faktisk rigtigt fint. Når jeg så tilslutter min Ipod classic 160 GB er det en hel anden historie. Der sker ingenting. Som om den ikke er der. Kan godt finde den og trække musik der over under filhåndtering, men den påstår så der ikke er noget. Kan slet ikke forstå det.
Håber der er en løsning et sted, da jeg vil være meget ked af, at blive nødt til at installerer XP under ubunto fordi jeg er tvunget til at bruge itunes.
-
- Geografisk sted: Vesterbro
Hej,
hvis du ønsker fuld funktionalitet mellem dine IPod produkter og Ubuntu, kan du installere Windows som en virtualmaskine vha. VirtualBox. Det er meget simpelt og der ligger en brugervejledning under howto's. Når Windows er installeret, installerer du Itunes (på den virtuelle maskine) og så kører hele din Appel-verden i et miljø den kender og føler sig tryg i.
Jeg kører selv XP prof. virtuelt på 8.10 og har fuld udnyttelse af min IPod Touch.
Har du brug for hjælp til installationen, kan jeg eller andre på dette forum hjælpe dig igang.
hvis du ønsker fuld funktionalitet mellem dine IPod produkter og Ubuntu, kan du installere Windows som en virtualmaskine vha. VirtualBox. Det er meget simpelt og der ligger en brugervejledning under howto's. Når Windows er installeret, installerer du Itunes (på den virtuelle maskine) og så kører hele din Appel-verden i et miljø den kender og føler sig tryg i.
Jeg kører selv XP prof. virtuelt på 8.10 og har fuld udnyttelse af min IPod Touch.
Har du brug for hjælp til installationen, kan jeg eller andre på dette forum hjælpe dig igang.
Ubuntu 12.10:
Dell XPS M1530
Video: nVidia (GeForce 8400M GS/driver nVidia)
Trådløst kort: Intel 3945ABG
Lexmark 305S: Printer/Scanner
Ubuntu 13.04
Vision Notebook NB569 - (købt uden OS)
Video: ATI Radeon HD5650
Trådløst kort: Atheros AR928X
Dell XPS M1530
Ubuntu 13.04
-
Ok, er ved at nå frem til en beslutning om at installere XP virtuelt. Er nok den bedste løsning selv om jeg havde håbet jeg kunne slippe helt for Windows, men det bliver nok ikke så længe jeg bruger ipods.
Har desværre ikke nogen Windows installations CD, så må ud og købe noget nyt. Da jeg jo ikke skal bruge det til andet end at køre Itunes, vil Windows XP OEM Home (DK) SP3 (som er den billigste) være fin, eller er der noget andet der vil fungerer bedre?
Jeg har søgt i "howto's" og kan desværre ikke finde brugervejledningen for at installere windows virtuelt. Hvad er overskriften?
Mange tak for hjælpen
Har desværre ikke nogen Windows installations CD, så må ud og købe noget nyt. Da jeg jo ikke skal bruge det til andet end at køre Itunes, vil Windows XP OEM Home (DK) SP3 (som er den billigste) være fin, eller er der noget andet der vil fungerer bedre?
Jeg har søgt i "howto's" og kan desværre ikke finde brugervejledningen for at installere windows virtuelt. Hvad er overskriften?
Mange tak for hjælpen
-
Hej,
Du behøver ikke at købe en OEM licens:D
Hvis du har en OEM licens kan du genbruge den (på samme maskine). Se i bunden af din maskine der står dit licensnummer. Hvis du kan låne en installations CD af en bekendt, kan du installere med dit licensnummer. Når du skal aktivere din XP, kan det være at du skal ringe til MicroSoft og få en ny licensnøgle på baggrund af din eksisterende (gratis).
HUSK OEM skal installeres på samme maskine.
Virtualbox tråd: (viewtopic.php?f=11&t=2350)
Installation:
1) Virtualbox: nemt. (følg fx. SådanUbuntu's guide under HOWTO).
2) XP: nemt (Normal installationsprocedure blot i Virtualbox)
3) ITunes standard download og installer: nemt.
4) Ipod tilsluttes via USB: nemt.
Efter installation
Opsætning i virtualbox:
- Network: benyt standard adaptor 1 (prøv eventuelt diverse virtuelle kort i listen), NAT, connected cable. Internet virker nu i XP uden nogen opsætning.
- USB: tilslut Ipod via USB i PC'en, vent til den mounter og vælg "Apple" i virtualbox's USB fane. Start XP og XP genkender USB'en.
Hvad virker så:
1) Køb sange og programmer o. lign.
2) Synkronisering kalender, musik, foto o. lign.
3) Itunes opfører sig som en installation på en MAC, XP maskine.
Du behøver ikke at købe en OEM licens:D
Hvis du har en OEM licens kan du genbruge den (på samme maskine). Se i bunden af din maskine der står dit licensnummer. Hvis du kan låne en installations CD af en bekendt, kan du installere med dit licensnummer. Når du skal aktivere din XP, kan det være at du skal ringe til MicroSoft og få en ny licensnøgle på baggrund af din eksisterende (gratis).
HUSK OEM skal installeres på samme maskine.
Virtualbox tråd: (viewtopic.php?f=11&t=2350)
Installation:
1) Virtualbox: nemt. (følg fx. SådanUbuntu's guide under HOWTO).
2) XP: nemt (Normal installationsprocedure blot i Virtualbox)
3) ITunes standard download og installer: nemt.
4) Ipod tilsluttes via USB: nemt.
Efter installation
Opsætning i virtualbox:
- Network: benyt standard adaptor 1 (prøv eventuelt diverse virtuelle kort i listen), NAT, connected cable. Internet virker nu i XP uden nogen opsætning.
- USB: tilslut Ipod via USB i PC'en, vent til den mounter og vælg "Apple" i virtualbox's USB fane. Start XP og XP genkender USB'en.
Hvad virker så:
1) Køb sange og programmer o. lign.
2) Synkronisering kalender, musik, foto o. lign.
3) Itunes opfører sig som en installation på en MAC, XP maskine.
Ubuntu 12.10:
Dell XPS M1530
Ubuntu 13.04
Dell XPS M1530
Ubuntu 13.04
-
Igen mange tak for hjælpen. Sparede lige en del penge der.
Er ved at installere Virtualbox(eller forsøge på det) og har lidt start vanskeligheder.
Under installeringen spørger programmet om følgende:
Should the vboxdrv kernel module be complied now?
Her kan jeg så sætte flueben og trykke ja. Under hjælp står der:
Unable to find a precompiled module for the current kernel!
Without a suitable kernel module you will not be able to start any VMs. it is strongly recommended to compile a kernel module now.
The kernel headers and the tools to build kernel modules (gcc, make, binutils,...) are required. however if you know that a suitable kernel already exists at another location, you might want to override the default by setting
KDIR=<full_path_to_vboxdrv_module> in/etc/default/virtuelbox. the compilation van also be done later by executing
/etc/init.d/vboxdrv/ setup
as root
Hvis jeg sætte flueben og trykker ja sker der følgende: En box popper op med overskriften: sætter virtuel box-2.2 op
compilation of the kernel module failed!
VirtualBox will not start until this problem is fixed. Please consult /var/log/vbox-install.log to find out why the kernel module does not compile. Most probably the kernel sources were not found. Install them (the package name is probably linux-headers-<version> whereby <version> can be determined by 'uname -r') and execute
/etc/init.d/vboxdrv setup
as root.
Kan du hjælpe mig med hvad jeg skal gøre? Forstår ikke lige hvad det er der sker og hvad den vil have jeg skal gøre.
Igen tak for hjælpen.
Er ved at installere Virtualbox(eller forsøge på det) og har lidt start vanskeligheder.
Under installeringen spørger programmet om følgende:
Should the vboxdrv kernel module be complied now?
Her kan jeg så sætte flueben og trykke ja. Under hjælp står der:
Unable to find a precompiled module for the current kernel!
Without a suitable kernel module you will not be able to start any VMs. it is strongly recommended to compile a kernel module now.
The kernel headers and the tools to build kernel modules (gcc, make, binutils,...) are required. however if you know that a suitable kernel already exists at another location, you might want to override the default by setting
KDIR=<full_path_to_vboxdrv_module> in/etc/default/virtuelbox. the compilation van also be done later by executing
/etc/init.d/vboxdrv/ setup
as root
Hvis jeg sætte flueben og trykker ja sker der følgende: En box popper op med overskriften: sætter virtuel box-2.2 op
compilation of the kernel module failed!
VirtualBox will not start until this problem is fixed. Please consult /var/log/vbox-install.log to find out why the kernel module does not compile. Most probably the kernel sources were not found. Install them (the package name is probably linux-headers-<version> whereby <version> can be determined by 'uname -r') and execute
/etc/init.d/vboxdrv setup
as root.
Kan du hjælpe mig med hvad jeg skal gøre? Forstår ikke lige hvad det er der sker og hvad den vil have jeg skal gøre.
Igen tak for hjælpen.
-
Hej
Jeg har ikke selv oplevet at få den fejlmelding. Hvilken Ubuntu version benytter du 8.04, 8.10, 9.04?
Prøv lige at åbne en terminal (programmer/tilbehør/terminal) og skriv: uname -r og tryk enter. Fortæl os hvad der står af kernel version. Min er 2.6.28-11-generic
Du går ud af terminalen ved at skrive: exit og trykke enter.
Min umiddelbare indskydelse er, at det skyldes manglende linux headers. I så fald bør en mulig løsning være at installere dette via terminalen: sudo apt-get install linux-headers-2.6.28-11-generic
Men, jeg er ikke sikker, derfor bør du konsultere andre på forumet med mere viden inden du går videre? Er der nogen der kan hjælpe?
Jeg har ikke selv oplevet at få den fejlmelding. Hvilken Ubuntu version benytter du 8.04, 8.10, 9.04?
Prøv lige at åbne en terminal (programmer/tilbehør/terminal) og skriv: uname -r og tryk enter. Fortæl os hvad der står af kernel version. Min er 2.6.28-11-generic
Du går ud af terminalen ved at skrive: exit og trykke enter.
Min umiddelbare indskydelse er, at det skyldes manglende linux headers. I så fald bør en mulig løsning være at installere dette via terminalen: sudo apt-get install linux-headers-2.6.28-11-generic
Men, jeg er ikke sikker, derfor bør du konsultere andre på forumet med mere viden inden du går videre? Er der nogen der kan hjælpe?
Ubuntu 12.10:
Dell XPS M1530
Ubuntu 13.04
Dell XPS M1530
Ubuntu 13.04
-
hej igen.
Jeg bruger 9.04
Teminalen skriver min version er 2.6.27-7-generic.
Jeg bruger 9.04
Teminalen skriver min version er 2.6.27-7-generic.
-
Hej
Prøv at updatere dit system. Du bør have kernel 2.6.28.
går i terminalen og skriv:
sudo apt-get update og tryk enter.
Skriv så:
sudo apt-get upgrade og tryk enter
sudo apt-get update updaterer APT databasen (apt = package management system). sudo apt-get update opgraderer alle installerede pakker til nyeste version.
Prøv at updatere dit system. Du bør have kernel 2.6.28.
går i terminalen og skriv:
sudo apt-get update og tryk enter.
Skriv så:
sudo apt-get upgrade og tryk enter
sudo apt-get update updaterer APT databasen (apt = package management system). sudo apt-get update opgraderer alle installerede pakker til nyeste version.
Ubuntu 12.10:
Dell XPS M1530
Ubuntu 13.04
Dell XPS M1530
Ubuntu 13.04