Ang. partitions/boot fejl ved installering af Ubuntu (SCSI)

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
aatind

Ang. partitions/boot fejl ved installering af Ubuntu (SCSI)

Indlæg af aatind »

Hej,

Jeg har forsøgt at installere Ubuntu på mit nye Intel I7 system med tilhørende Adaptec 29160 SCSI controller og en 73 gb Hitachi 15 k rpm harddisk.

Jeg løber ind i problemer allerede når jeg, når til partitioneringsprogrammet, da den ikke kan identificere hvor meget plads min harddisk har til rådighed (det skal siges her ikke er tale om dualboot, andre partitioner eller lign. på disken). Den fortæller mig der er 2 TB til rådighed på disken, hvilket jeg med sikkerhed kan afvise er sandt.

Jeg forsøger da at partitionere disken manuelt, 2 GB til swap, resten til "/" (manuelt sat til 65 gb for at være på den "sikre side") men lige meget hjælper det. Den melder fejl så snart den forsøger at installere "GRUB" loaderen?

Har søgt google og forums tykt og tyndt for svar på dette problem.

Det samme gør sig gældende ved forsøg af Opensuse installering.

Noget siger mig det er Scsi adapteren den er galt med, at linux ikke kan læse disken korrekt (har dog haft ældre systemer hvor storebroderen til scsi adapteren slet ikke var noget problem). Det er jo ikke ligesom ved windows installs at man kan trykke på F6 tasten for at vedlægge en given driver til diskcontrolleren.

Kender i til en løsning eller nogle "fif" der kan afhjælpe problemet?

Mvh.
Anders
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Ang. partitions/boot fejl ved installering af Ubuntu (SCSI)

Indlæg af Warhawk »

Hejsa og velkommen i forum :)

Der er ingen tvivl om at det er SCSI controlleren som giver problemer. På nogle systemer er der i BIOS muligt at vælge mellem "Native" og "Compatible" mode til SATA. Prøv lige at tjekke dette og ændr til den anden værdi. Se om det hjælper.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
aatind

Indlæg af aatind »

Hej Warhawk,

Mange tak, sjovt man altid først finder sådanne fora når der opstår problemer, her er jo meget information at hente!

Jeg forsøger at ændre værdien så snart jeg når hjem til systemet og vender tilbage om det så fungerer.

Tak for svar!
aatind

Indlæg af aatind »

Hej igen,

Jeg fik det da så sandelig til at virke (på en lang og møgsommelig måde)

Jeg måtte ind og regne mig frem til hvad de forskellige partitioner maks måtte være når de velogmærke var partitionerede i ext4 systemet. De måtte selvfølgelig ikke overstige harddiskens totale kapacitet.

Det fungerede!

Mht. Scsi adapteren gav det desværre ikke pote.

Mvh.
Anders