Creative audio installation til nyfødt Ubunto bruger
-
- IRC nickname: humano
Creative audio installation til nyfødt Ubunto bruger
Nu Har jeg sendt en tilmelding til Jeres netværk . Jeg har fået systemet til at kører men jeg skal ha installeret in audio driver fra Creative og en printer driver fra HP hvis der findes en sådan
I read me filen til den der Creative driver står det go to source directory. Det skal jeg finde ud af hvor det er henne. så står der: make command as root. Det er jeg heller ikke helt klar over havd betyder nederst står der make install
ja du kan se jeg er nyfødt i det her sprogbrug kan du give en nybegynder en pædogisk vejledning eller henvise mig til en som har idt tålmodighed. Det er ren russisk skrivesprog for mig indtil jeg kommer lidt i gang vil jeg tro
På forhånd tak
http://intuitiveempathy.web.surftown.dk
I read me filen til den der Creative driver står det go to source directory. Det skal jeg finde ud af hvor det er henne. så står der: make command as root. Det er jeg heller ikke helt klar over havd betyder nederst står der make install
ja du kan se jeg er nyfødt i det her sprogbrug kan du give en nybegynder en pædogisk vejledning eller henvise mig til en som har idt tålmodighed. Det er ren russisk skrivesprog for mig indtil jeg kommer lidt i gang vil jeg tro
På forhånd tak
http://intuitiveempathy.web.surftown.dk
-
- Redaktør
- IRC nickname: laoshi
- Geografisk sted: Vejle
Re: Creative audio installation til nyfødt Ubunto bruger
Hej og velkommen til forum.
Nu er der jo lige udkommet en ny version af Ubuntu (9.04) - er det den, du har installeret, eller er det en tidligere version? Det er praktisk at vide for dem der kan hjælpe dig med dine spørgsmål.
Du skriver
Men det tvivler jeg på du har brug for.
Har du prøvet at være inde i System > Indstillinger > Lyd for at sætte dit lydsystem op?
Printeren vil formentlig være understøttet af systemet. Du skal gå ind i System > Administration > Udskrivning for at tilføje din printer.
Hvis det ikke lykkes for dig på den led, så må du komme igen. Så må vi se videre på det.
Installation af programmer og drivere er noget anderledes i Ubuntu end i Windows. Programmer skal du ikke hente på alle mulige mærkelige websites. De findes i Ubuntus software-repositories og installeres/afinstalleres let ved hjælp af Programmer > Tilføj/Fjern eller System > Administration > Synaptic.
Og det du er i gang med, med make og install skal du ikke lige kaste dig ud i som helt nystartet. Hvis du skal bruge terminalen til installation, så skal du bruge eller
Nu er der jo lige udkommet en ny version af Ubuntu (9.04) - er det den, du har installeret, eller er det en tidligere version? Det er praktisk at vide for dem der kan hjælpe dig med dine spørgsmål.
Du skriver
jeg skal ha installeret in audio driver fra Creative og en printer driver fra HP
Men det tvivler jeg på du har brug for.
Har du prøvet at være inde i System > Indstillinger > Lyd for at sætte dit lydsystem op?
Printeren vil formentlig være understøttet af systemet. Du skal gå ind i System > Administration > Udskrivning for at tilføje din printer.
Hvis det ikke lykkes for dig på den led, så må du komme igen. Så må vi se videre på det.
Installation af programmer og drivere er noget anderledes i Ubuntu end i Windows. Programmer skal du ikke hente på alle mulige mærkelige websites. De findes i Ubuntus software-repositories og installeres/afinstalleres let ved hjælp af Programmer > Tilføj/Fjern eller System > Administration > Synaptic.
Og det du er i gang med, med make og install skal du ikke lige kaste dig ud i som helt nystartet. Hvis du skal bruge terminalen til installation, så skal du bruge
Kode: Vælg alt
sudo apt-get install PROGRAMNAVN
sudo aptitude install PROGRAMNAVN
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"
(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)
http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"
(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)
http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
-
Jeg skal tilføje at jeg har et Windows Vista system installeret med lyddrivere til Vista 32 og printerdriver ,som jeg har på et netværk. Sagen er den at denne at den Creative driver som jeg henter på Creative download til linux systemer jo netop har denne install vejledning som jeg ikke forstår endnu. Derfor spørger jeg . Jeg må til værks mere omhyggeligt åbenbart
Hvad betyder make command sourse directory make root ... and make install Hvor finder jeg source skal jeg blot clicke på den root folder Humm I wonder
Hvad betyder make command sourse directory make root ... and make install Hvor finder jeg source skal jeg blot clicke på den root folder Humm I wonder
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Hej og velkommen til forum
For at vi kan hjælpe på den bedste måde, tror jeg det er bedst, hvis du både skriver præcist hvilken printer det drejer sig om og hvilken Creative driver, som det er du vil installere ? (og meget gerne med links til hvor du har fundet dem).
Samt som laoshi også skriver : hvilken udgave af ubuntu det er på og om det er 32 eller 64 bit ?.
For at vi kan hjælpe på den bedste måde, tror jeg det er bedst, hvis du både skriver præcist hvilken printer det drejer sig om og hvilken Creative driver, som det er du vil installere ? (og meget gerne med links til hvor du har fundet dem).
Samt som laoshi også skriver : hvilken udgave af ubuntu det er på og om det er 32 eller 64 bit ?.
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
jeg vil melde mig i koret og sige at du bare skal droppe den der driver igen for det kan gøres meget meget nemmere end det.
men vi skal vide hvilken version og hvilket hardware du har... hvis du ikke selv ved det hele så kan denne komando i terminalen hjælpe dig. hvis du er i tvivl så bare post hele outputtet af komandoen her inde så skal vi nok få fikset dine problemer
men vi skal vide hvilken version og hvilket hardware du har... hvis du ikke selv ved det hele så kan denne komando i terminalen hjælpe dig. hvis du er i tvivl så bare post hele outputtet af komandoen her inde så skal vi nok få fikset dine problemer
lsb_release -a && lsusb && lspci
-
- Admin
soundpartner skrev:jeg vil melde mig i koret og sige at du bare skal droppe den der driver igen for det kan gøres meget meget nemmere end det.
men vi skal vide hvilken version og hvilket hardware du har... hvis du ikke selv ved det hele så kan denne komando i terminalen hjælpe dig. hvis du er i tvivl så bare post hele outputtet af komandoen her inde så skal vi nok få fikset dine problemerKode: Vælg alt
Hej
Det var en fin kommando du har sammensat, må jeg forslå følgende ændring:
lsb_release -a && uname -a && lsusb && lspci
så får vi også bittallet med.
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
christian.arvai skrev:soundpartner skrev:jeg vil melde mig i koret og sige at du bare skal droppe den der driver igen for det kan gøres meget meget nemmere end det.
men vi skal vide hvilken version og hvilket hardware du har... hvis du ikke selv ved det hele så kan denne komando i terminalen hjælpe dig. hvis du er i tvivl så bare post hele outputtet af komandoen her inde så skal vi nok få fikset dine problemerKode: Vælg alt
Hej
Det var en fin kommando du har sammensat, må jeg forslå følgende ændring:Kode: Vælg alt
så får vi også bittallet med.
jooo det kan vi da godt sige.
-
ja det er Ubuntu 9.04 jeg har installeret Jeg har nu siddet og kikket på installationsvejledningen men har ikke lært hvordan man skal gøre den her slags sager Jeg har downloaed XFi drv folderen til min Ubuntu desktop i read me står der. kan nogen på en pædagogisk facon fortælle en uvidene hvordan jeg gør
Jeg troede at jeg blot kunne gå ind i add/ remove men det er tilsyneladene ikke nok til at få denne XFI Drv installeret
Quick install
=============
1) You must have the fully configured source for the Linux kernel and
ALSA which you
want to use for this device driver. Partial installed
kernels (e.g. From distribution makers) may be unusable for this
action.
2) Run one of the following commands as root in the terminal:
./installer
OR
./installer --with-alsainc=<ALSA_include_directory>
* ALSA Source Tree
On 2.6 kernels, the location of the ALSA source include directory
is parsed automatically from the running kernel.
If it is not in the standard place, specify the path via
--with-alsainc=<ALSA_include_directory>.
On 2.4 kernels, the location of the ALSA source include directory
must be specified via --with-alsainc=<ALSA_include_directory>.
* Note
If integrated ALSA is to be used to build, --with-alsainc option
must not be specified.
Uninstall
=========
In the terminal,
1) Change directory to /opt/Creative/XFiDrv_Linux_US-1.18
2) Run the following command as root
./configure
make uninstall
* Note
For GNOME users, You may need to close the Volume Control
applet before uninstalling. Right-click the Volume icon on the
GNOME panel and select "Remove From Panel"
3) Manually delete all files in /opt/Creative/XFiDrv_Linux_US-1.18
Copyright (c) 2008 Creative Technology Ltd. All rights reserved
Jeg troede at jeg blot kunne gå ind i add/ remove men det er tilsyneladene ikke nok til at få denne XFI Drv installeret
Quick install
=============
1) You must have the fully configured source for the Linux kernel and
ALSA which you
want to use for this device driver. Partial installed
kernels (e.g. From distribution makers) may be unusable for this
action.
2) Run one of the following commands as root in the terminal:
./installer
OR
./installer --with-alsainc=<ALSA_include_directory>
* ALSA Source Tree
On 2.6 kernels, the location of the ALSA source include directory
is parsed automatically from the running kernel.
If it is not in the standard place, specify the path via
--with-alsainc=<ALSA_include_directory>.
On 2.4 kernels, the location of the ALSA source include directory
must be specified via --with-alsainc=<ALSA_include_directory>.
* Note
If integrated ALSA is to be used to build, --with-alsainc option
must not be specified.
Uninstall
=========
In the terminal,
1) Change directory to /opt/Creative/XFiDrv_Linux_US-1.18
2) Run the following command as root
./configure
make uninstall
* Note
For GNOME users, You may need to close the Volume Control
applet before uninstalling. Right-click the Volume icon on the
GNOME panel and select "Remove From Panel"
3) Manually delete all files in /opt/Creative/XFiDrv_Linux_US-1.18
Copyright (c) 2008 Creative Technology Ltd. All rights reserved
-
- Admin
IGEN ..... For at vi kan hjælpe på den bedste måde, tror jeg det er bedst, hvis du både skriver præcist hvilken printer det drejer sig om og hvilken Creative driver, som det er du vil installere ? (og meget gerne med links til hvor du har fundet dem).
Og så skal du gå ind i programmer>Tilbehør>terminal og indsætte følgende kommando:
kopiere hele resultatet og sende det herind i forum.
Og så skal du gå ind i programmer>Tilbehør>terminal og indsætte følgende kommando:
-
christian.arvai skrev:IGEN ..... For at vi kan hjælpe på den bedste måde, tror jeg det er bedst, hvis du både skriver præcist hvilken printer det drejer sig om og hvilken Creative driver, som det er du vil installere ? (og meget gerne med links til hvor du har fundet dem).
Og så skal du gå ind i programmer>Tilbehør>terminal og indsætte følgende kommando:Kode: Vælg alt
Tak HP driveren har jeg endnu ikke set efter Et skridt ad gangen men jeg har hentet Creative driveren på
http://support.creative.com/Downloads/welcome.aspx
De tilgængelige download(s) for X-Fi Platinum Fatal1ty Champion Series på Linux er angivet nedenfor.
Visning: Драйвер | Alle
Driver
Creative Sound Blaster X-Fi and X-Fi Titanium Series Linux 32-bit / 64-bit Driver Source Release
Filstørrelse : 68,8 KB Download Vis detaljer
Udgivelsesdato : 6 nov 08
This download is a source release driver providing Linux® 32-bit / 64-bit OS support for Creative Sound Blaster® X-Fi™ and X-Fi Titanium series of audio devices. For more details, read the rest of this web release note.
-
christian.arvai skrev:IGEN ..... For at vi kan hjælpe på den bedste måde, tror jeg det er bedst, hvis du både skriver præcist hvilken printer det drejer sig om og hvilken Creative driver, som det er du vil installere ? (og meget gerne med links til hvor du har fundet dem).
Og så skal du gå ind i programmer>Tilbehør>terminal og indsætte følgende kommando:Kode: Vælg alt
HP PSC 2355 driver til Linux henter jeg nu fra
http://hplipopensource.com/hplip-web/index.html
hplip-3.9.2
den vil jeg se på når jeg har klaret det med lyden. tak for svar
-
Tak for hjælp så vidt Nu har jeg fundet terminalen og insat den code du siger og jeg kan se på scriotet at der er skrevet noget multimedieaudio controller Creative Labs SB XF11 men den vil tilsyneladende have mere .Hvad kan comandoen nu være for at jeg kan få installeret alle de scripts jeg har fanget på creative , så jeg kan høre lyd det vil være en stor sejr, når jeg går ind i audio autodetect og software giver lyd. Det funeger ikke ved blot at bruge den read me vejledning????
-
- Admin
Jeg er ikke med på præcist hvilken driver du arbejder med, men jeg (og de andre der vil hjælpe i denne tråd), vil meget gerne se resultatet fra terminalen, da du kørte denne kommando:
Der kommer oplysninger som vi skal bruge for at hjælpe dig, så send hele resultatet af den kommando herind.
Der kommer oplysninger som vi skal bruge for at hjælpe dig, så send hele resultatet af den kommando herind.
-
christian.arvai skrev:Jeg er ikke med på præcist hvilken driver du arbejder med, men jeg (og de andre der vil hjælpe i denne tråd), vil meget gerne se resultatet fra terminalen, da du kørte denne kommando:Kode: Vælg alt
her er hele møget efter at jeg satte den anbefalede code ind in terminalen
humanos@humanostue:~$ lsb_release -a && uname -a && lsusb && lspci
No LSB modules are available.
Distributor ID: Ubuntu
Description: Ubuntu 9.04
Release: 9.04
Codename: jaunty
Linux humanostue 2.6.28-11-generic #42-Ubuntu SMP Fri Apr 17 01:57:59 UTC 2009 i686 GNU/Linux
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 008 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 007 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 006 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 001 Device 008: ID 0411:0105 MelCo., Inc.
Bus 001 Device 007: ID 05e3:0608 Genesys Logic, Inc. USB-2.0 4-Port HUB
Bus 001 Device 006: ID 056a:00b5 Wacom Co., Ltd
Bus 001 Device 003: ID 05e3:0608 Genesys Logic, Inc. USB-2.0 4-Port HUB
Bus 001 Device 002: ID 046d:08c9 Logitech, Inc. QuickCam Ultra Vision
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 005 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 004 Device 005: ID 046d:c227 Logitech, Inc.
Bus 004 Device 004: ID 046d:c226 Logitech, Inc.
Bus 004 Device 003: ID 1241:1177 Belkin F8E842-DL Mouse
Bus 004 Device 002: ID 046d:c223 Logitech, Inc. G15 Keyboard / USB Hub
Bus 004 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 003 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
00:00.0 Host bridge: Intel Corporation 82G33/G31/P35/P31 Express DRAM Controller (rev 02)
00:01.0 PCI bridge: Intel Corporation 82G33/G31/P35/P31 Express PCI Express Root Port (rev 02)
00:1a.0 USB Controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB UHCI Controller #4 (rev 02)
00:1a.1 USB Controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB UHCI Controller #5 (rev 02)
00:1a.2 USB Controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB UHCI Controller #6 (rev 02)
00:1a.7 USB Controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB2 EHCI Controller #2 (rev 02)
00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) PCI Express Port 1 (rev 02)
00:1c.3 PCI bridge: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) PCI Express Port 4 (rev 02)
00:1c.4 PCI bridge: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) PCI Express Port 5 (rev 02)
00:1d.0 USB Controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB UHCI Controller #1 (rev 02)
00:1d.1 USB Controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB UHCI Controller #2 (rev 02)
00:1d.2 USB Controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB UHCI Controller #3 (rev 02)
00:1d.7 USB Controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB2 EHCI Controller #1 (rev 02)
00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801 PCI Bridge (rev 92)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation 82801IR (ICH9R) LPC Interface Controller (rev 02)
00:1f.2 IDE interface: Intel Corporation 82801IR/IO/IH (ICH9R/DO/DH) 4 port SATA IDE Controller (rev 02)
00:1f.3 SMBus: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) SMBus Controller (rev 02)
00:1f.5 IDE interface: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) 2 port SATA IDE Controller (rev 02)
01:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation GeForce 8500 GT (rev a1)
03:00.0 SATA controller: JMicron Technologies, Inc. JMicron 20360/20363 AHCI Controller (rev 02)
03:00.1 IDE interface: JMicron Technologies, Inc. JMicron 20360/20363 AHCI Controller (rev 02)
04:00.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8111/8168B PCI Express Gigabit Ethernet controller (rev 01)
05:00.0 Multimedia audio controller: Creative Labs SB X-Fi
05:01.0 FireWire (IEEE 1394): VIA Technologies, Inc. VT6306 Fire II IEEE 1394 OHCI Link Layer Controller (rev 46)
hvad jeg en baby nu, da auto detect ikke kan finde lyd endnu
-
humano skrev:christian.arvai skrev:Jeg er ikke med på præcist hvilken driver du arbejder med, men jeg (og de andre der vil hjælpe i denne tråd), vil meget gerne se resultatet fra terminalen, da du kørte denne kommando:Kode: Vælg alt
her er hele møget efter at jeg satte den anbefalede code ind in terminalen
humanos@humanostue:~$ lsb_release -a && uname -a && lsusb && lspci
No LSB modules are available.
Distributor ID: Ubuntu
Description: Ubuntu 9.04
Release: 9.04
Codename: jaunty
Linux humanostue 2.6.28-11-generic #42-Ubuntu SMP Fri Apr 17 01:57:59 UTC 2009 i686 GNU/Linux
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 008 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 007 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 006 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 001 Device 008: ID 0411:0105 MelCo., Inc.
Bus 001 Device 007: ID 05e3:0608 Genesys Logic, Inc. USB-2.0 4-Port HUB
Bus 001 Device 006: ID 056a:00b5 Wacom Co., Ltd
Bus 001 Device 003: ID 05e3:0608 Genesys Logic, Inc. USB-2.0 4-Port HUB
Bus 001 Device 002: ID 046d:08c9 Logitech, Inc. QuickCam Ultra Vision
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 005 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 004 Device 005: ID 046d:c227 Logitech, Inc.
Bus 004 Device 004: ID 046d:c226 Logitech, Inc.
Bus 004 Device 003: ID 1241:1177 Belkin F8E842-DL Mouse
Bus 004 Device 002: ID 046d:c223 Logitech, Inc. G15 Keyboard / USB Hub
Bus 004 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 003 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
00:00.0 Host bridge: Intel Corporation 82G33/G31/P35/P31 Express DRAM Controller (rev 02)
00:01.0 PCI bridge: Intel Corporation 82G33/G31/P35/P31 Express PCI Express Root Port (rev 02)
00:1a.0 USB Controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB UHCI Controller #4 (rev 02)
00:1a.1 USB Controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB UHCI Controller #5 (rev 02)
00:1a.2 USB Controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB UHCI Controller #6 (rev 02)
00:1a.7 USB Controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB2 EHCI Controller #2 (rev 02)
00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) PCI Express Port 1 (rev 02)
00:1c.3 PCI bridge: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) PCI Express Port 4 (rev 02)
00:1c.4 PCI bridge: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) PCI Express Port 5 (rev 02)
00:1d.0 USB Controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB UHCI Controller #1 (rev 02)
00:1d.1 USB Controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB UHCI Controller #2 (rev 02)
00:1d.2 USB Controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB UHCI Controller #3 (rev 02)
00:1d.7 USB Controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB2 EHCI Controller #1 (rev 02)
00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801 PCI Bridge (rev 92)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation 82801IR (ICH9R) LPC Interface Controller (rev 02)
00:1f.2 IDE interface: Intel Corporation 82801IR/IO/IH (ICH9R/DO/DH) 4 port SATA IDE Controller (rev 02)
00:1f.3 SMBus: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) SMBus Controller (rev 02)
00:1f.5 IDE interface: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) 2 port SATA IDE Controller (rev 02)
01:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation GeForce 8500 GT (rev a1)
03:00.0 SATA controller: JMicron Technologies, Inc. JMicron 20360/20363 AHCI Controller (rev 02)
03:00.1 IDE interface: JMicron Technologies, Inc. JMicron 20360/20363 AHCI Controller (rev 02)
04:00.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8111/8168B PCI Express Gigabit Ethernet controller (rev 01)
05:00.0 Multimedia audio controller: Creative Labs SB X-Fi
05:01.0 FireWire (IEEE 1394): VIA Technologies, Inc. VT6306 Fire II IEEE 1394 OHCI Link Layer Controller (rev 46)
hvad jeg en baby nu, da auto detect ikke kan finde lyd endnu
jeg har sandelig sat mig selv i skole