kan man dette med et script og hvordan hvis man kan

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
oz3tl
IRC nickname: OZ3TL

kan man dette med et script og hvordan hvis man kan

Indlæg af oz3tl »

Har flere gange brugt synaptic til og installere en af de grupper der er i synaptic men der kommer kun genveje til ca 10 ud af 90 programmer og de genveje der kommer i program menuen de ligger spredt ikke i den menu gruppe de burde være i det drejer sig om den gruppe der hedder amatørradio.

Da jeg ikke er den eneste radioamatør så kan det da være en fordel at jeg kunne sende et sådant script til andre så de ikke skal til og kæmpe med de samme kvaler med og lave genveje til næsten alle programmerne, selve installationen er ikke noget problem for det kan enten klares via synaptic eller via den del af scriptet jeg har lavet, mangler kun den svære del den med alle genvejene samlet det helt rigtige sted.
Senest rettet af oz3tl 23. apr 2009, 12:54, rettet i alt 1 gang.
vy 73 de OZ3TL
Torben Larsen
oz3tl@qrz.dk
cmay

Re: kan man dette med et script og hvordan hvis man kan

Indlæg af cmay »

hej.
ja man kan godt bruge scripts med fordel til at automatisere installationen af mange programmer på en gang.

men i forhold til dit indlæg som det er formuleret lyder det som om du prøver at installere alle de programmer der er i synaptic under amatør radio og de fleste ikke dukker op i din menu så du ka køre dem. det skyldes at dem der ikke duker op i menuen er nok terminal baserede progammer og skal altså startes fra terminalen.

hvis du vil have flere programmer installereret med et script så kan du skrive et script som starter med linjen #! /usr/bin/env bash som fortælle terminalen at her kommer altså et script du vuil gerne køre og så ligge de kommandoer efter på de næste linjer som du vil have udført.
som eksembel (det er et script jeg selv lige ahar kørt men det er ikke det du skal bruige)

Kode: Vælg alt

#!  /usr/bin/env bash
sudo ap-get install build-essential geany  openbox obmenu obconfig alsautils

du kan selv tilføje lige så mange programmer du vil have på et sådan sinstallations script.

antaget du har skrevet et script til at hente nogen programmer med så skal du først gemme den i dit home directory og gøre filen til en kørbar fil hvor du åbner terminalen og indtaster først chmod 755 ./scriptnavn
og dernæst kan du køre scriptet ved at indtaste ./scriptnavn i terminalen.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
oz3tl

Indlæg af oz3tl »

cmay skrev:hej.
ja man kan godt bruge scripts med fordel til at automatisere installationen af mange programmer på en gang.

men i forhold til dit indlæg som det er formuleret lyder det som om du prøver at installere alle de programmer der er i synaptic under amatør radio og de fleste ikke dukker op i din menu så du ka køre dem. det skyldes at dem der ikke duker op i menuen er nok terminal baserede progammer og skal altså startes fra terminalen.

hvis du vil have flere programmer installereret med et script så kan du skrive et script som starter med linjen #! /usr/bin/env bash som fortælle terminalen at her kommer altså et script du vuil gerne køre og så ligge de kommandoer efter på de næste linjer som du vil have udført.
som eksembel (det er et script jeg selv lige ahar kørt men det er ikke det du skal bruige)

#!  /usr/bin/env bash
sudo ap-get install build-essential geany  openbox obmenu obconfig alsautils

du kan selv tilføje lige så mange programmer du vil have på et sådan sinstallations script.

antaget du har skrevet et script til at hente nogen programmer med så skal du først gemme den i dit home directory og gøre filen til en kørbar fil hvor du åbner terminalen og indtaster først chmod 755 ./scriptnavn
og dernæst kan du køre scriptet ved at indtaste ./scriptnavn i terminalen.

du skrev mens jeg var ved og redigere kan sige at eks programmet xastir det er ikke et terminal program og der kommer der ingen menu genvej til så den skal man selv ind og lave det samme gælder for flere af de andre programmer så det er ikke fordi der er terminal programmer og har lavet installationsdelen af sccriptet som skrevet oven for.
vy 73 de OZ3TL
Torben Larsen
oz3tl@qrz.dk
cmay

Indlæg af cmay »

ok. ingen tilfælde skal man ind og opdatere menuen ved atr køre en menu update kommandoe i terminalen så skulle de komme. jeg kan simplethen ikke huske den helt præcise kommando for det lige her nu og jeg skriver fra biblioteket. (på en windows maskine).

jeg mener at ubuntu køre med en debian menu ellers kan man få den så den altid holde de menuitems opdateret ved at installere den . pakken den er i den hedder vist også bare menu.
du skal så være opmærksom på at dette vil installere debians hovedmenu i gnome.

ellers så skal du allerførst lige prøve at gå ind i selve menu redigering og selv lige tilføje de programmer som du vil have til at stå på menuen. jeg tror det er fordi du alleredere har lavet ændringer i menuen derfor så popper de nye programmer ikke op i menuen har jeg lagt mærke til.

jeg sidder iøvrigt på en ubuntu med openbox som windows manager istedet for gnome derhjemme så jeg kan ikke sige helt præcist om jeg husker rigtigt.

de andre ting skal jeg nok lige have en mere præcis ide om når jeg kommer hjem fra biblioteket.

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
cmay

Indlæg af cmay »

iøvrigt:
jeg vil egentligt lidt håbe der springer nogen ind med lidt mere hjælp end jeg kan give lige nu . jeg kan se min staving er helt forfærdelig hvilket skyldes jeg har øjenbetændelse lige for tiden. jeg lider også af grå stær men kan som regel klare at læse og stave nogenlunde.

du må lige sige til hvis det er for uforståeligt at læse så skal jeg se om jeg kan rette det indtil der springer nogen andre til.

#include <stdio.h>
Jakob77
IRC nickname: Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

oz3tl skrev:Har flere gange brugt synaptic til og installere en af de grupper der er i synaptic men der kommer kun genveje til ca 10 ud af 90 programmer og de genveje der kommer i program menuen de ligger spredt ikke i den menu gruppe de burde være i det drejer sig om den gruppe der hedder amatørradio.

Da jeg ikke er den eneste radioamatør så kan det da være en fordel at jeg kunne sende et sådant script til andre så de ikke skal til og kæmpe med de samme kvaler med og lave genveje til næsten alle programmerne, selve installationen er ikke noget problem for det kan enten klares via synaptic eller via den del af scriptet jeg har lavet, mangler kun den svære del den med alle genvejene samlet det helt rigtige sted.

Hvis det kan gøres bedre i installationen, så er det nok det bedste.
Men har du ellers en liste med de terminalkommandoer incl. sti, som starter programmerne, så burde det også være muligt at lave et genvejsscript til hver kommando og tilmed et script, som opretter alle disse genvejsscripts. Eller endnu nemmere kan der måske bare fremstilles en aliasliste. :)
oz3tl

Indlæg af oz3tl »

Er jeg ikke lige med på hvad du mener med gøres bedre i installationen
vy 73 de OZ3TL
Torben Larsen
oz3tl@qrz.dk
Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

oz3tl skrev:Er jeg ikke lige med på hvad du mener med gøres bedre i installationen

Nej, jeg mener bare, at det vil være ærgerligt at spilde tid på en masse, som måske allerede burde være der, hvis programmerne var installeret optimalt. Men jeg kender ikke programmerne, så det kan jeg ikke udtale mig om.
Ligger programmerne i mange forskellige mapper..?
Hvis man skal lave et script, som starter et program, så skal man kende navnet på den fil, som kaldes, og man skal vide hvilken mappe, den ligger i. Ellers kan man ikke.
Kender man fil og mappe, så kan man lave et script, som opretter et kørbart script, som indeholder kommandoen.
Det bliver måske 5-10 linjer som skal tilpasses i scriptet for hvert program.
Det er med andre ord en del arbejde, så du bør måske først søge andre metoder.

Måske kan du i stedet lave henvisninger manuelt i en mappe på dit skrivebord, og så pakke dem ned i en fil, som dine radiovenner kan downloade..?
oz3tl

Indlæg af oz3tl »

Jakob77 skrev:
oz3tl skrev:Er jeg ikke lige med på hvad du mener med gøres bedre i installationen

Nej, jeg mener bare, at det vil være ærgerligt at spilde tid på en masse, som måske allerede burde være der, hvis programmerne var installeret optimalt. Men jeg kender ikke programmerne, så det kan jeg ikke udtale mig om.
Ligger programmerne i mange forskellige mapper..?
Hvis man skal lave et script, som starter et program, så skal man kende navnet på den fil, som kaldes, og man skal vide hvilken mappe, den ligger i. Ellers kan man ikke.
Kender man fil og mappe, så kan man lave et script, som opretter et kørbart script, som indeholder kommandoen.
Det bliver måske 5-10 linjer som skal tilpasses i scriptet for hvert program.
Det er med andre ord en del arbejde, så du bør måske først søge andre metoder.

Måske kan du i stedet lave henvisninger manuelt i en mappe på dit skrivebord, og så pakke dem ned i en fil, som dine radiovenner kan downloade..?

selve installatione er lige optimal hvad enten det er via synaptic eller et script så hvad det angår så kan det komme ud på et, men de får programmer der får lavet en genvej der er placeret i 4 - 5 menupunkter i program menuen og dette er ikke optimalt og resten får slet ikke lavet en genvej og det de skal kunne få tilsendt via en mail er et script der løser problemmet med de manglende genveje for man kan da sagtens sætte sig til og redigere menuen så de programmer kommer frem men det er jo det med den dybe tallerken 2 gange for det jeg har været nød til og lave det skal peter og kurt osse lave og det tager jo tid hvergang og ikke alle tør gå i gang med det men hvis de fik en fil tilsendt som lavede det for dem fra en de stoler på så tør de osse køre den ud fra anvisningerne, synes bare ikke jeg har lyst til hvergang jeg har lavet en clean ny installering og skal igang med det samme engang til, skulle der så være kommet nye programmer til som amatørerne bruger eller kan have gavn af så er det jo kun få tilføjesler der skal laves i scriptet og ikke det hele engang til.
vy 73 de OZ3TL
Torben Larsen
oz3tl@qrz.dk
Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

oz3tl

Jeg ved ikke, hvordan man laver et script, der redigerer den grafiske menu på værktøjsbjælken.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

Jakob77 skrev:oz3tl

Jeg ved ikke, hvordan man laver et script, der redigerer den grafiske menu på værktøjsbjælken.

Som cmay ganske rigtigt fortæller er der en pakke (et program) der kan finde alle X-programmer og tilføje dem til menuen (programmer menuen eller i en menu deri).

Jeg kan kun huske at pakken hedder noget med debian og menu (overraskelse!)

Pakken findes til Intrepid Ibex, men Jaunty? - ved det ikke.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
oz3tl

Indlæg af oz3tl »

Hmmm under området i synaptic skulle der være en "menu" men som sagt så virker det ikke denne "menu" er så blevet erstattet af extra-xdg-menus men med samme resultat desværre for har prøvet det, osse derfor jeg håber at det kan laves via et script engang for alle.
vy 73 de OZ3TL
Torben Larsen
oz3tl@qrz.dk
cmay

Indlæg af cmay »

jeg fandt mit script til at installere debian hoved menu. det retter muligvis lidt op på dit problem som enkeltperson men jeg vil nok sige det er ikke helt optimalt som løsning til at sende rundt til flere i form at et script .

jeg ved ikke hvordan man laver desktop icons eller retter i gnomes hoved menu fra scripts af men jeg har en ide om det i open box eller jwm da de konfigurations filer er mere synlige for brugeren. men der til kommer der jo en enkelt lille ting som du bør tænke over hvis du laver et script til andre at det er ikke sikkeret de alle sammen bruger gnome.

de kan jo bruge xfce eller kde som er kendte windows miljøer eller lige som mig bruge openbox jwm eller blackbox osv så derfor at hårdcode en løsning kun til gnome vil ikke være optimalt.

debian menu scriptet her fungere så på alle de windows managers jeg har prøvet hvilket betyder jeg kender ikke til det på kde. men det ser lidt rodet ud når alle de orgrammer pludsligt dukker op. det kan være det hjælper dit lidt ellers hled og lykke med at finde en løsning.

#!/bin/bash
#script to get debian menu in ubuntu hardy
sudo apt-get install menu &&
sudo apt-get install menu-xdg &&
sudo update-menus &&
sudo update

ps:
jeg beklager jeg ikke lige så helt hvad dit spørgsmål drejede sig om fra staten af. jeg troede lidt du efterspurgte en mulighed for at installere flere programmer på en gang:)

#include <stdio.h>
Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

Hovedmenuen (System > Indstillinger > Hovedmenu) i 8.10 hedder "alacarte", når den kaldes fra terminalen. Der findes også en "man alacarte", men i den står der desværre næsten ingenting.
Jeg kan se, at de bruger udtrykket "mapper" i hovedmenuen, og så tænkte jeg, at man måske kunne finde dem, så man af den vej kunne aflure det grafiske menusystem og manipulere med det. Men det lykkedes mig ikke at finde mapperne.
Måske ligger det hele pakket ned i en database.

Jeg ved godt, at dette ikke løser problemet, og måske er det allerede løst med scriptet. Men jeg skulle bare lige have nogen at dele min undren med. :wink:
oz3tl

Indlæg af oz3tl »

Jeg vil lige tage en kig på det kan jo altid begynde med et program og når og hvis det virker så kan man prøve med 2 programmer og håbe på at dette også virker :D:D:D

Men er ellers åben for flere forslag for skal jo helst være en der er til og have med og gøre samt nem at vedligeholde.
vy 73 de OZ3TL
Torben Larsen
oz3tl@qrz.dk