endnu en ubuntu derivative

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

endnu en ubuntu derivative

Indlæg af cmay »

jeg har fundet den her
http://inx.maincontent.net/download.html

som jeg jeg vil afprøve her i dag. jeg havde spurgt i et andet forum efter musik og video applicationer til min CLI installation af lenny og der var en der anbefalede den her.

den ser spændene ud fordi den er lavet til at lære folk at bruge terminalen og der er flere tutorials med den.

der er de applikationer man skal bruge for at kunne surfe nettet og høre musik og se sine film og så skulle der vist også være et regnsklabsprogram og man kan fordi at det er et rent textbaseret miljø selv med fordel begynde at scripte lidt for at gøre sit arbejds miljø helt personligt.

linket hermed givet videre hvis andre skulle have interesse i en lille distro på cirka 199 mb som indeholder alle de terminal baserede programmer som man skulle forvente at få brug for til rent casual computer brug :)
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
Jeg
Indlæg: 393
Tilmeldt: 20. apr 2008, 13:07
Geografisk sted: Århus

Re: endnu en ubuntu derivative

Indlæg af Jeg »

Det lyder egentligt ret interessant..
Jeg har længe gået med tanker om at kaste mig ud i et rent tekstbaseret miljø, men været tilbageholdende, da jeg ikke ved hvilke programmer jeg skulle gå efter, for at få det til at fungere efter mit behov..
Det er essentielt at systemimplementere en real-time ekspansionsgate i floppycontrollerchippen, så executiven ikke dead-locker BIOS'en når den looper i det handshakede interface-mode under initial diskboot!
cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: endnu en ubuntu derivative

Indlæg af cmay »

ja det er meget spændede. jeg har kigget lidt på den men fordi min computer står i stuen med sol ind på skærmen om dagen så har jeg haft lidt svært ved lige at se tingene ordenligt.
men den er for det først en live cd. dermed bliver den ikke installeret og giver ikke mulighed for det som det første ihvertfald.

desværre fandt jeg ikke ud af om der var et dansk keyboard layout da jeg som sagt sad med for meget lys på skærmen. den er også med en masse flotte farver og altså ikke en blank sort skærm med hvid tekst. der er menu punkter for se video og læs tips og tricks og logout og sluk osv osv og ellers så er det en fin lille introduktion til linux commandline.

jeg vil så godt nok vove at påstå at en simple installation af debian og med openbox også simplethen en simpel menu med tre menu punkter udover terminalen som eksembel firefox ,texteditor og synaptic og afslut er noget mere praktisk i hverdagen.

jeg har mest kun de tre items på min openbox menu og bruger så terminalen til at finde rundt og starte programmer. men jeg bruger nogen gange et rent textbaseret miljø på mine gamle computere med knap så meget ram.

desuden i openbox er der en mulighed for at hente et par ekstra pakker som hedder obmeny og obconfig så man slipper for at sidde og redigere i xml filer for at tilpasse sit openbox miljø.
hvilket passer mig fint da jeg har grå stær.

jeg har tænkt mig lige at beholde min debian textbaseret i et lille stykke tid også går jeg tilbage til openbox igen. det kan være jeg installere den her inx istedet for.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: endnu en ubuntu derivative

Indlæg af cmay »

update:
desværre mener jeg efter at have leget en del med den her i går at den er ikke optimal til så meget. der er en gang i mellem hvor man skal finde i ikke at kunne bruge dansk layout selv om man har explicit valgt det og så virker de menuer heller ikke altid.

jeg var nødt til anden gang jeg brugte livecd at lave en hard shurtdown ved pull plug metoden fordi den menu som ellers skulle lade mig slukke korekt ikke virkede og den ville ikke acceptere mit su eller sudo passwd.
men spændene var det da :).
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}