Jeg har installeret Ubuntu 9.04 (ikke dualboot) og jeg vil gerne opdele min harddisk i 2 partioner. Jeg har forsøgt mig med Gparted, men kan ikke få menuerne til at være aktive.
Jeg kan ikke rigtig gennemskue, hvad jeg kan gøre?
Gparted og oprette ny partion
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Re: Gparted og oprette ny partion
Bruger du gparted på den ubuntu install som du har installeret ? (for du kan ikke ændre på den partition du bruger)
Du kan i stedet for boote op på ubuntu livecd´en og bruge gparted til at ændre partitionen (husk at unmounte den først)
Du kan i stedet for boote op på ubuntu livecd´en og bruge gparted til at ændre partitionen (husk at unmounte den først)
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
- IRC nickname: ChrisBuchholz
- Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark
Grunden til at man skal gøre som christian.arvai siger, er simpelthen fordi en partition ikke kan være i brug (mounted) når man roder ved den, og du kan ikke unmounte den hvis du sidder på den (er inde på din installation), så derfor er du nød til at finde en anden måde at tilgå den med gparted, end fra din standard installation, og dette kan så gøres ved f.eks. at boote op på live-cd'en og så gøre det der fra.
Chris Buchholz
http://chrisbuchholz.name
http://chrisbuchholz.name
-
Mange tak
Jeg fik lavet en cd og alt fungerede perfekt.
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
toha skrev:Mange tak
Det var da så lidt, skriv endeligt hvis der er flere spørgsmål, som vi kan hjælpe dig med.
Med venlig hilsen Christian