Hej
Jeg har Ubuntu 8.10 installeret, det kører fantastisk godt. Men her på det sidste er har jeg lagt mærke til, at min HDD-lampe står og flimrer konstant. Det er de samme "blink-mønstre" der gentages tre-fire gange i sekundet.
Har nogen et godt bud på hvad det kan være, der skal tilgå min harddsik konstant?
Jeg tænker mest på om swap filen kan være for lille...
På forhånd tak.
Mvh.
Johnny Bjørn Rasmussen
Harddisk opslidning
-
- IRC nickname: Jarlen
- Geografisk sted: København
Re: Harddisk opslidning
For at holde forum overskueligt, er dit spørgsmål flyttet til tekniske spørgsmål.
Swap bliver brugt som en slags erstatningsram, når du løber tør for rigtige ram, så du kan holde øje med dit ram-forbrug for at finde ud af om det er swap der skrives. Hvis du ikke bruger 100% af dit ram konstant, er det næppe swap der er problemet.
Swap bliver brugt som en slags erstatningsram, når du løber tør for rigtige ram, så du kan holde øje med dit ram-forbrug for at finde ud af om det er swap der skrives. Hvis du ikke bruger 100% af dit ram konstant, er det næppe swap der er problemet.
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt
-
- IRC nickname: Jakob77
Re: Harddisk opslidning
Johnny Bjørn skrev:Jeg har Ubuntu 8.10 installeret, det kører fantastisk godt. Men her på det sidste er har jeg lagt mærke til, at min HDD-lampe står og flimrer konstant. Det er de samme "blink-mønstre" der gentages tre-fire gange i sekundet.
Har nogen et godt bud på hvad det kan være, der skal tilgå min harddsik konstant?
Jeg tænker mest på om swap filen kan være for lille...
Hvis du højreklikker på en værktøjsbjælke og vælger "+ Tilføj til panel" , så får du mulighed for at installere en systemovervåger, så du kan se, hvor meget swap du bruger. Den bruger lidt resurser, men det gør jo ikke så meget til en halvgrov undersøgelse. Du kan sætte den op, så du får 6 stk små fjernsyn på værktøjsbjælken.
Hvis du åbner den, så har du også mulighed for at overvåge nogle processer, så du måske kan finde synderen.
Jeg har engang imellem lidt problemer med gnome-panel, som går i selvsving. Men så peger jeg på den og vælger "Afslut Proces", hvorved den genstarter og bliver i orden igen. Men det er jo nok ikke samme problem hos dig.
Har du RAM nok..?