nano, vim eller emachs

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

nano, vim eller emachs

Indlæg af cmay »

hvad for en editor fortrækker i at bruge.

jeg bruger kun nano i terminalen på min debian lenny selv om jeg savner lidt en syntaxt highlighter nogen gange.
på ubuntu bruger jeg faktisk kun geany :).
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: nano, vim eller emachs

Indlæg af lath »

cmay skrev:hvad for en editor fortrækker i at bruge.

jeg bruger kun nano i terminalen på min debian lenny selv om jeg savner lidt en syntaxt highlighter nogen gange.
på ubuntu bruger jeg faktisk kun geany :).


Hej cmay.

Jeg kan lide emacsen, og kan ikke lide vi(m) - men det ser ud til at det er sådan lidt enten vi(m) eller emacsen. På samme måde som med programmeringssprog synes jeg også at det ser til at der er lidt religion i editors.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: nano, vim eller emachs

Indlæg af cmay »

lath skrev:
cmay skrev:hvad for en editor fortrækker i at bruge.

jeg bruger kun nano i terminalen på min debian lenny selv om jeg savner lidt en syntaxt highlighter nogen gange.
på ubuntu bruger jeg faktisk kun geany :).


Hej cmay.

Jeg kan lide emacsen, og kan ikke lide vi(m) - men det ser ud til at det er sådan lidt enten vi(m) eller emacsen. På samme måde som med programmeringssprog synes jeg også at det ser til at der er lidt religion i editors.

/Lars

ja tak det har jeg set et par eksembler på i visse andre forums :)

jeg har en tekst baseret debian installtion hvor jeg nogen gange savner en lidt anden editor som kan give en rimelig pæn syntaxt highligtning men jeg viger også bort fra vim selv om den er at finde i stort set alle linux bsd og UNIX installationer .

emachs skulle være udemærket til at lære lisp har jeg ladet mig fortælle men jeg synes også den er for stejl i indlærings kurven. pico er lidt udelukket for nano er jo bare en pico clon.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Re: nano, vim eller emachs

Indlæg af Don S »

Geany er en fantastisk editor, så hvorfor bruge andet? :)
Billede

Billede Billede
thomasjohansen
Indlæg: 780
Tilmeldt: 4. jun 2008, 13:37
Geografisk sted: Køge

Re: nano, vim eller emachs

Indlæg af thomasjohansen »

nu ved jeg ikke om i kun snakker om terminal editor? men ellers er jeg mest til bluefish, da den mest minder om min fortrukne "phpdesigner" som desværre kun findes til windows.

men nu er jeg heller ikke den store programmeringshaj, da jeg kun leger med php og web.
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl
laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: nano, vim eller emachs

Indlæg af laoshi »

Jeg vil sige som thomasjohansen, at til alt web-baseret er bluefish svær at overgå.
Som editor i al almindelighed er det gedit for mig.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: nano, vim eller emachs

Indlæg af thj01 »

nano er stærk fordi den findes på stort set alle distroer

og gedit hmmm - ja lad mig sige det på den måde - jeg bruger faktisk sjældent Openoffice mere.

vim - var måske engang standarden, og kan nogle ret fancy ting, men det er håbløst at bruge med mindre man kender alle de mystiske kommandoer!
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: nano, vim eller emachs

Indlæg af Warhawk »

Da jeg kørte Kubuntu brugte jeg Kate, som jeg synes er fantastisk. Nu da jeg er tilbage i Ubuntu bruger jeg gedit, som er noget flad i forhold til - men som dog klarer opgaven. Det er ikke de store mængder jeg skal redigere i det daglige (her taler jeg kun om systemfiler), så har ikke behov for alt muligt fancy.

Almindelige dokumenter skriver og redigerer jeg i OpenOffice.org

Alt web-relateret bruger jeg Bluefish til.

Har prøvet nano og emachs i de distroer hvor de indgår, men har ikke planer om at bruge dem i Ubuntu.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: nano, vim eller emachs

Indlæg af Jakob77 »

Jeg blev så glad, da jeg opdagede, at enhver knold, som ikke kan bruge en eneste html-kode, alligevel kan lave sin egen hjemmeside i Open-Office.
Så kom jeg også med. :wink:


I Ubuntu bruger jeg foreløbig "Gedit" til scripts, fordi den ser ud til at kunne det meste, som jeg har brug for, og fordi jeg regner med, at det er en editor, som vil forblive standard i Ubuntu.

Men der medfølger måske andre editorer, som er endnu mere standard i Ubuntu..?



I DOS er min foretrukne editor den, som fulgte med Word Perfect. Jeg ved ikke, om den findes til Ubuntu.
Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: nano, vim eller emachs

Indlæg af Warhawk »

Jakob77 skrev:Jeg blev så glad, da jeg opdagede, at enhver knold, som ikke kan bruge en eneste html-kode, alligevel kan lave sin egen hjemmeside i Open-Office.
Så kom jeg også med. :wink:

Jo, det er jo ganske udmærket. Heldigvis ser det ikke ud til at OpenOffice.org laver så meget slamkode, hvilket ofte er et problem med den type programmer. Men du har ikke den samme kontrol med koden, som i f.eks. Bluefish.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Re: nano, vim eller emachs

Indlæg af Artificial Intelligence »

Lidt af hver, men bruger for det meste nano, og fordi jeg er mest bevendt med den efterhånden. Når man skal edit noget ifølge af mine guides er det også nano der tages udgangspunkt i.
cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: nano, vim eller emachs

Indlæg af cmay »

jeg er ihvertfald også glad for at det er nano man skal bruge når man bruger visuo på debian.

jeg må indrømme at jeg har en gang måtte opgive en bsd installation fordi der var noget i xorg.conf man skulle tilpasse med vim under installationen . efter at have sprunget rundt og lavet reg expressions og slettet halvdelen af alle de ting som gjorde det ud for en førhen brugbar konfigurations fil i forsøget på at gemme de ændringer og komme videre beslutted jeg for at installere debian istedet. :)

nap er også den nemmeste at give instruktioner til hvis man sidder i en situation hvor der er noget som skal rettes i og hvor terminalen er den eneste mulighed .

der står en hjælpe linje nede i bunden og ellers er det bare f2 for at afslutte hvilket er den mest brugte funktion hos mig.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}