Hvilken trådløs router skal jeg købe?
den skal bestilles på proshop.dk, den skal kunne klare sig med både linux, xp og vista.
den skal have en max pris på 550 kr. .
den skal også have mulighed for kabling. Den skal stå på et loft, og vil derfor være glad hvis den kan sende et godt signal ..
ser frem til jeres svar
- fjongejohn
Trådløs Router
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: Trådløs Router
fjongejohn skrev:Hvilken trådløs router skal jeg købe?
den skal bestilles på proshop.dk, den skal kunne klare sig med både linux, xp og vista.
den skal have en max pris på 550 kr. .
den skal også have mulighed for kabling. Den skal stå på et loft, og vil derfor være glad hvis den kan sende et godt signal ..
ser frem til jeres svar
- fjongejohn
Linksys er et mærke jeg plejer at købe, når det er router. Jeg har en Linksys WRT54 GL (type b og g trådløse netværk), og en 4 port switch (til trådet 100 Mbit/s ethernet). Min router kostede i 2004 omkring 450 kr, og idag er de endnu billigere. Type g trådløse netværk kører op til 54 Mbit/s, og langsommere hvis kvaliten af signalet er dårligere (1 Mbit/s er også muligt - den laveste hastighed).
Den passer sig selv, og virker bare.
Om trådløse kommunikation
Du vil med fordel kunne købe en router, som også kan håndtere type n trådløse netværk, da de virker på 5,4 GHz båndet, som ikke er så overbefolket som 2,4 GHz båndet. Med type n trådløst netværk kan dit udstyr opnå hastigheder på op til 300 MBit/s i praksis. Bemærk at din laptop selvfølgelig skal kunne modtage type n signaler, for at det virker med sådan en rtouter.
Bemærk også at type n trådløs kommunikation er i draft i øjebilkket - og derfor ikke er standardiseret. Forvent derfor ikke at type n netværksudstyr fra forskellige fabrikater vil virke sammen.
Valg af netværkstype
Bruger du kun router som trådløst link til internet forbindelse, og du ikke har internethastigheder større end 20 Mbit/s upload/download, så type g netværk rigeligt. Skal du streame fra din egen server i huset, og er der mere end 1 samtidige brugere af det trådløse netværk, så er type n netværk relevant at kigge på.
Om router på loftet.
Dårlig idé at placere en rundstrålende dipol antenne på hver deres etage (router og laptop), da der kommer meget lidt energi nedad og opad fra sådan nogle antenner, altså lille rækkevidde, og lille hastighed, hvis du gør det alligevel.
Ydermere kan der være en stor dæmpning (attentuation) på et signal, når det skifter etage - og det kommer helt sikkert ikke noget signal nedenunder, hvor der er metal imellem de 2 etager (tænk: en isolerende metalfolie/metal i tekniske installationer) på grund af faraday effekten.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags