I denne tråd vil jeg forsøge at samle alle relevante analyserende kommandoer i et script (analyse.sh), som laver et meget tilgængeligt resultat, som er nemt at kopiere ind i forum.
Scriptet analyse.sh ser som udgangspunkt således ud:
Kode: Vælg alt
#!/bin/bash
#
echo "Denne tekstfil ANALYSE_TMP.txt viser resultatet af at have kørt scriptet analyse.sh ; Tekstfilen ligger på skrivebordet og må slettes, når den er set. Køres scriptet igen vil filen blive genoprettet eller erstattet." > ~/Skrivebord/ANALYSE_TMP.txt
echo "Det er nemt at kopiere resultatet ind i et forum. Du markerer hele teksten med Ctrl. + A eller bare det område du skal bruge med musen. Du trykker Ctrl + C og inde i forum trykker du så Ctrl + V, når curseren er, hvor du vil have teksten." >> ~/Skrivebord/ANALYSE_TMP.txt
echo "Lægger du hele analyseresultatet ind på Ubuntu-Danmark.dk, så bedes du venligst korte det ned, når du har fået hjælp, så det ikke fylder alt for meget." >> ~/Skrivebord/ANALYSE_TMP.txt
#
echo "" >> ~/Skrivebord/ANALYSE_TMP.txt
echo "Nedenstående resultat er output fra kommandoen lsusb" >> ~/Skrivebord/ANALYSE_TMP.txt
lsusb >> ~/Skrivebord/ANALYSE_TMP.txt
#
echo "Nedenstående resultat er output fra kommandoen lspci" >> ~/Skrivebord/ANALYSE_TMP.txt
lspci >> ~/Skrivebord/ANALYSE_TMP.txt
#
gedit ~/Skrivebord/ANALYSE_TMP.txt
Som det ses kører scriptet foreløbig kun to analyserende kommandoer, nemlig lsusb og lspci
Hvad de gør, og om de skal med, det må trådens debat afgøre.
Hvilke analyserende kommandoer har du oplevet som vigtige i forbindelse med fejlfinding og hvorfor..?
Jeg kender ikke systemet godt nok til at vide, hvad der er relevant, men jeg håber, at andre vil komme med lødige bidrag, så vi alle kan blive klogere, og der bliver et stærkt analyse-script ud af det.
Jeg har brug for en forklaring til hver kommando, så man kan se, hvad den kigger efter.
På forhånd tak for alle gode bidrag.
-----------------------
I følgende afsnit vil jeg ændre og udbygge scriptet efterhånden, som der kommer kritik og forslag til flere analyserende kommandoer.
Redigeret script ver.0904281330:
Kode: Vælg alt
#!/bin/bash
#Dette script ( analyse.sh ) har til formål at indhente tekniske oplysninger fra computeren og lægge dem i en fil, som åbnes med Gedit, så informationerne serveres på et sølvfad.
#Foreløbig er dette forsøgs-script (ver.0904281330) kun prøvekørt på Ubuntu ver. 9.04 , og det bør endnu videre kun bruges til prøvekørsel hos erfarne brugere.
#Scriptet er udarbejdet i et samarbejde mellem skribenter i forum på ubuntudanmark.dk https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=4&t=6753
#
echo "Denne tekstfil ANALYSE_TMP.txt viser resultatet af at have kørt scriptet analyse.sh . Tekstfilen ligger på skrivebordet og må slettes, når den er set. Køres scriptet igen vil filen blive genoprettet eller erstattet." > ~/Skrivebord/ANALYSE_TMP.txt
echo "Det er nemt at kopiere resultatet ind i et forum. Du markerer hele teksten med Ctrl. + A eller bare det område du skal bruge med musen. Du trykker Ctrl + C og inde i forum trykker du så Ctrl + V, når curseren er, hvor du vil have teksten." >> ~/Skrivebord/ANALYSE_TMP.txt
echo "Lægger du hele analyseresultatet ind på Ubuntudanmark.dk, så bedes du venligst korte det ned, når du har fået hjælp, så det ikke fylder alt for meget." >> ~/Skrivebord/ANALYSE_TMP.txt
echo "Du skønner SELV, hvor mange oplysninger, du vil lægge ud i et offentligt forum." >> ~/Skrivebord/ANALYSE_TMP.txt
#
echo "Nedenstående resultat er output fra kommandoen lshw -short" >> ~/Skrivebord/ANALYSE_TMP.txt
#"lshw -short" viser nogle informationer om hardwaren. Tjek evt. selv med kommandoen "man lshw"
#OBS: Denne kommando fordrer sudo, hvilket endnu ikke er medtaget "sudo lshw -short" måske med "-k" se evt. "man sudo"
lshw -short >> ~/Skrivebord/ANALYSE_TMP.txt
#
echo "Nedenstående resultat er output fra kommandoen uname --operating-system --kernel-version --kernel-release --kernel-name --machine" >> ~/Skrivebord/ANALYSE_TMP.txt
#uname --operating-system --kernel-version --kernel-release --kernel-name --machine viser nogle informationer angående USB . Tjek evt. selv med kommandoen "uname lsusb"
uname --operating-system --kernel-version --kernel-release --kernel-name --machine >> ~/Skrivebord/ANALYSE_TMP.txt
#
echo "Nedenstående resultat er output fra kommandoen lsusb" >> ~/Skrivebord/ANALYSE_TMP.txt
#lsusb viser nogle informationer angående USB . Tjek evt. selv med kommandoen "man lsusb"
lsusb >> ~/Skrivebord/ANALYSE_TMP.txt
#
echo "Nedenstående resultat er output fra kommandoen lspci" >> ~/Skrivebord/ANALYSE_TMP.txt
#lspci viser nogle informationer angående PCI . Tjek evt. selv med kommandoen "man lspci"
lspci >> ~/Skrivebord/ANALYSE_TMP.txt
#
gedit ~/Skrivebord/ANALYSE_TMP.txt
Husk altid at have en dobbeltbackup af dine vigtige data. Især hvis du leger med noget, som du ikke er helt sikker på.
Kørsel af usikker kode er altid dit eget ansvar, og du må derfor selv vurdere, om du tør at køre koden.
Jeg giver absolut ingen garanti, men på den anden side skriver jeg selvfølgelig heller ikke kode med henblik på at skade andre.
Tvætimod håber jeg, at en studiekredstråd som denne kan medvirke til, at vi bliver flere, som får det endnu bedre med Linux, fordi vi lærer mere om mulighederne.
Om scriptet er relevant, det vil jeg ganske overlade til den enkelte at bestemme. Jeg er slet ikke i tvivl om, at jeg selv vil have det i min private menu. Når jeg kommer over på en ny computer, så kan jeg ikke huske alle koderne, men jeg kan huske mit script, og så kan jeg slå det op, så snart jeg har lagt mine data ind.
Edit: En foreløbig efterjustering indføjer oplysninger om version, begrænsning og tilføjer option "--machine" til uname.