er der interesse for gamle pc

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: er der interesse for gamle pc

Indlægaf cmay » 14. apr 2009, 22:51

&soundpartner
det lyder faktisk som meget god ide. ret god ide endog.
jeg har ihvertfald fundet ud af at det er nok lidt en stor mundfuld at ville gøre noget selv som enkeltperson.

men endelig bare kom med flere input hvis du kommer på flere gode ideer. man kan altid finde ud af det praktiske om det kamn lade sig gøre hvis man får sat nogen realistisk mål.

jeg har også lavet en del gamle computer for folk som egentligt burde kunne køre ubuntu uden problemer men folk har villet have deres windows selv om det er for sløvt et system på deres computere. man er nok nødt til at acceptere at nogen vil have svært ved at acceptere noget andet end windows men netop derfor er det jo egentligt en genial ide hvis man kunne lave en netop dansk special ubuntu til et mere omfattende project. kender du den danske knoppix. iøvrigt ?
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: er der interesse for gamle pc

Indlægaf soundpartner » 14. apr 2009, 23:07

cmay skrev:&soundpartner
det lyder faktisk som meget god ide. ret god ide endog.
jeg har ihvertfald fundet ud af at det er nok lidt en stor mundfuld at ville gøre noget selv som enkeltperson.

men endelig bare kom med flere input hvis du kommer på flere gode ideer. man kan altid finde ud af det praktiske om det kamn lade sig gøre hvis man får sat nogen realistisk mål.

jeg har også lavet en del gamle computer for folk som egentligt burde kunne køre ubuntu uden problemer men folk har villet have deres windows selv om det er for sløvt et system på deres computere. man er nok nødt til at acceptere at nogen vil have svært ved at acceptere noget andet end windows men netop derfor er det jo egentligt en genial ide hvis man kunne lave en netop dansk special ubuntu til et mere omfattende project. kender du den danske knoppix. iøvrigt ?

nej
well nu er ideen opsprunget her inde. min fremgangsmåde ville være følgende

1 analyser HVAD er vigtigt at have med. hvad er vigtigt at få væk.
2:få lavet en alfaversion af denne oldbuntu
3: få bygget organisationen op (det er en god ide at have et halvfærdigt produkt at vise frem her)
4: få solgt ideen til "hjælpere" (få nogle penge ind på en eller anden måde til at dække udgifter via foreningskonigent, samt få fat i noget arbejdskraft)
5: få lavet en betaversion af oldbuntu og få en aftale med en lokal gruppe gamle mennesker som dels kan snakke sammen og "lege" med systemet sammen, men de skal også have en maskine hver. i denne forbindelse skal der virkelig også indsamles data til ting der kan gøres bedre osv
6: få solgt ideen til firmaer/fonte her er det vigtigt med en snedig hjemmeside der ser flot ud, som firmaer/fonte bliver nævnt på osv
7: få pr via morgentv, aftenshowet, bt, se og hør osv her skal projektet sælges til offentligheden. de skal hjælpe med at indsende deres computers og evt penge
8:få bygget nogle systemer
9: medierne igen denne gang skal der brugere med som fortæller hvor fedt der er hvor let det er osv
10: succes
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

momsemor
Forfatter
Indlæg: 335
Tilmeldt: 19. nov 2008, 21:37
IRC nickname: LinuxMor
Geografisk sted: Hadsten

Re: er der interesse for gamle pc

Indlægaf momsemor » 15. apr 2009, 00:16

Godaften....

Det var dog en fremragende ide :D Jeg er selv igang med, at lære min gamle moster og onkel, at bruge PC og en enkel udgave af Ubuntu, tilpasset ældres behov, ville have været skønt. Jeg har ikke selv erfaring nok til, at kunne "skræddersy" sådan én.
Det min moster og onkel bruger nu er internet, mail, fotofremvisning, print og 7-kabale (god til musetræning) :wink: De første 14 dage var der mange besøg og telefonsamtaler, fordi de simpelthen var "bange" for, at ødelægge maskinen. Det går meget bedre nu og de bruger den hver dag.

Jeg synes som sagt, det er en rigtig god ide, at der også udvikles en udgave til ældre, alene det foreslåede navn "Oldbuntu", det signalerer da alsidighed 8)
Vh. Jannie

cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: er der interesse for gamle pc

Indlægaf cmay » 15. apr 2009, 00:19

1 analyser HVAD er vigtigt at have med. hvad er vigtigt at få væk.
2:få lavet en alfaversion af denne oldbuntu
3: få bygget organisationen op (det er en god ide at have et halvfærdigt produkt at vise frem her)


ja helt enig ,hvis man vil lave noget der ikke bare bliver ved snakken er man nødt til at have en brugbar prototype eller ihvertfald et stykke arbejde lavet som viser man kan kan lave det færdigt.

dvs man skal så gå videre i den her sammenhæng også lave nogen udkast i open-office som man kan analysere på for derefter at finde ud af det mest besværlige om det kan lade sig gøre at lave en ubuntu remaster på en eller anden måde.

jeg kender godt til programmet sysremaster men det er ikke efter min mening egnet til dette formål og at lave en custom distro er ikke helt for folk uden en del indsigt i at bygge en linux distro.
men med de rigtige mennesker involveret kunne det godt lade sig gøre.

grunden til jeg spurgte om du kendte den danske knoppix var fordi at det kunne være den samme danske mand du nævnte der stod bag den.
den danske knoppix er vist også meget gammel efterhånden. 2005 hvis jeg husker rigtigt.

jeg har vist en cd til at ligge med stadigvæk.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: er der interesse for gamle pc

Indlægaf soundpartner » 15. apr 2009, 00:41

cmay skrev:
1 analyser HVAD er vigtigt at have med. hvad er vigtigt at få væk.
2:få lavet en alfaversion af denne oldbuntu
3: få bygget organisationen op (det er en god ide at have et halvfærdigt produkt at vise frem her)


ja helt enig ,hvis man vil lave noget der ikke bare bliver ved snakken er man nødt til at have en brugbar prototype eller ihvertfald et stykke arbejde lavet som viser man kan kan lave det færdigt.

dvs man skal så gå videre i den her sammenhæng også lave nogen udkast i open-office som man kan analysere på for derefter at finde ud af det mest besværlige om det kan lade sig gøre at lave en ubuntu remaster på en eller anden måde.

jeg kender godt til programmet sysremaster men det er ikke efter min mening egnet til dette formål og at lave en custom distro er ikke helt for folk uden en del indsigt i at bygge en linux distro.
men med de rigtige mennesker involveret kunne det godt lade sig gøre.

grunden til jeg spurgte om du kendte den danske knoppix var fordi at det kunne være den samme danske mand du nævnte der stod bag den.
den danske knoppix er vist også meget gammel efterhånden. 2005 hvis jeg husker rigtigt.

jeg har vist en cd til at ligge med stadigvæk.


jeg kan ikke huske hvad han hedder men jeg har mailet med ham et par gange hvor han har brugt nogle af mine scripts til systemet (for eee-kompabilitet med dabuntu)
jeg er helt sikker på at han vil være frisk på at give en hånd. og hvis vi kommer gang tror jeg godt at jeg kan opdatere systemet.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: er der interesse for gamle pc

Indlægaf cmay » 15. apr 2009, 00:59

det lyder spændene .jammen skal vi så finde ud af om vi skal gå igang:)

jeg skal godt nok i seng her nu (over sengetid) men jeg vender tilbage til tråden imorgen.

tak for interessen alle sammen.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: er der interesse for gamle pc

Indlægaf Jakob77 » 15. apr 2009, 14:54

Jeg ville nok ikke rode penge og sponsorer ind i det.
Det bliver nemt noget med, at der så også stilles krav, og nogle vil garanteret spørge om, hvorfor det så ikke er Windows.
Går skidtet i stykker, så vil der nok også være et større krav om support, og når computeren ikke virker, så vil det måske gå ud over Ubuntus gode navn og rygte.

Det ville jeg ikke risikere, og jeg ville nok også komme til kort i forhold til andre mere rodfæstede organisationer, som vil dække samme behov.


Men hvis man i stedet betragter det som ren velgørenhed og er indstillet på at fjerne computeren igen, så kan folk ikke tillade sig at kræve, men må være glade for det de får.
Det gør det langt sjovere at arbejde med, og der er alligevel ingen, som vil betale en hæderlig timeløn for arbejdet.

Finder man den rigtige container, så er hele maskinen gratis.
Og Ubuntu er gratis.

Det eneste der koster lidt kan måske være 2-300 kr til en USB-nøgle til backup og et trådløst netkort, og så arbejdet selvfølgelig.

Men de penge vil jeg måske godt selv ofre for at se et lille projekt lykkes.
Jeg har i forvejen ikke givet særlig meget til velgørende organisationer, så det kunne være en slags kompensation.

I hvert fald ser jeg nogle muligheder, som flere måske vil benytte, hvis vi kan gøre det endnu nemmere at vedligeholde en Ubuntu-computer.
Det mener jeg derfor må være en udmærket og vigtig opgave for forum at hjælpe med.
Det forhindrer ikke et større organiseret arbejde, men vil kunne supplere, hvis enkeltpersoner i ny og næ kan donere en enkelt gammel computer til bessefar i stedet for at smide den væk.
Derfor må det nok være et værdigt mål at arbejde på at gøre det nemt for alle Ubuntubrugere.



dem der er så uintresseret i hvordan en computer funger kan man næsten ikke heller gøre andet med end at give dem tre ikoner på skrive bordet som hedder firefox ,kabale og sluk maskinen.


Ja, det må jo ikke blive for uoverskueligt. ;)
Og når det er gamle mennesker, så er det også vigtigt, at tiden for musens dobbeltklik er sat til meget lang.
Jeg kender en bruger, som skal have den helt i top for ikke at blive stresset og febrilsk, når der skal dobbeltklikkes.

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: er der interesse for gamle pc

Indlægaf Claus Henriksen » 16. apr 2009, 14:45

Glimrende ide. Jeg er 'på'. (Det er mig der bla har lavet knoppix-da, dappix og pt dabuntu).
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: er der interesse for gamle pc

Indlægaf soundpartner » 16. apr 2009, 14:54

ubuntuuser42 skrev:Glimrende ide. Jeg er 'på'. (Det er mig der har bla har lavet knoppix-da, dappix og pt dabuntu).

super...

jeg skal med glæde sætte mig ned og lave et udkast til hvad der skal med og ikke med...
det med hvilke pakker der skalfjernes og hvilke der skal med det er rimelig let, men hvordan med skriftstørelser, baggrundsbilleder, ikontemaer osv hvordan er det at indføre sådanne ting?

jeg skal nok ligge serverplads til her i starten...

jeg kunne forestille mig at der skal rodes lidt med at få lavet den helt rigtige iso før vi går public...

nu skrev jeg godtnok at vi skulle holde os til lts versionerne... pt så er "holdbarheden" på 9.04 lige så lang som 8.04 så vi kunne jo bsere den første på 9.04 og så kun lave en ny oldbuntu ved hver lts som vil være ca hver 1½ år.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: er der interesse for gamle pc

Indlægaf cmay » 16. apr 2009, 15:05

det lyder skam godt. :)

jeg vil naturligvis gerne hjælpe med de ting jeg kan så bare giv lyd så skal jeg se om jeg kan eller ikke.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}

momsemor
Forfatter
Indlæg: 335
Tilmeldt: 19. nov 2008, 21:37
IRC nickname: LinuxMor
Geografisk sted: Hadsten

Re: er der interesse for gamle pc

Indlægaf momsemor » 16. apr 2009, 15:22

Pænt goddag....

Som tidligere skrevet, kanon-ide :) . Jeg er "gammel" plejehjemsassistent og har derfor arbejdet mange år med ældre, syge og handicappede mennesker og ved en hel del om anatomi, kroppens aldring/svagheder osv.
Hvis jeg kan hjælpe med noget omkring f.eks hvilke skrifttyper, der er lettest, at læse, hvordan ikoner skal være, hvis man ryster og har svært ved, at styre musen, ja hvad der nu dukker op hen ad vejen af den slags ergonomiske ting, så vil jeg meget gerne yde mit bidrag til "Oldbuntu" :wink: (jeg er vild med det navn, håber meget, at det bliver til noget)
Senest rettet af momsemor 17. apr 2009, 00:30, rettet i alt 1 gang.
Vh. Jannie

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: er der interesse for gamle pc

Indlægaf Jakob77 » 16. apr 2009, 21:19

ubuntuuser42 skrev:Glimrende ide. Jeg er 'på'. (Det er mig der bla har lavet knoppix-da, dappix og pt dabuntu).


Det er et meget imponerende CV, må jeg sige... :)

Er du målrettet omkring at lave en ny distro, eller kan det for dig ligeså godt også gå i retning af en mere enkel og brugervenlig kornfigurering af en standardubuntu..?
Hvis du ser muligheder i det sidste, så ville det give mig lejlighed til at spørge dig om muligheden for at lave en fuldautomatisk restore af en backup til en hærget harddisk.
Men er fokus på en ny distro, så er det spørgsmål jo nok ikke så relevant lige nu. :)

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: er der interesse for gamle pc

Indlægaf Claus Henriksen » 17. apr 2009, 08:21

soundpartner skrev:jeg skal med glæde sætte mig ned og lave et udkast til hvad der skal med og ikke med...

Fint
soundpartner skrev:det med hvilke pakker der skalfjernes og hvilke der skal med det er rimelig let, men hvordan med skriftstørelser, baggrundsbilleder, ikontemaer osv hvordan er det at indføre sådanne ting?

Det gøres ved at lave grænsefladen som man vil have den og dernæst tømme gconf med 'gconftool-2 -R /'. Derefter sættes i iso imaget de som man kan se i mit lav_dabuntu script på dabuntu hjemmesiden.
soundpartner skrev:jeg skal nok ligge serverplads til her i starten...

Ok. Men mon ikke sslug har plads til denne også ved siden af de andre distro-mods.

soundpartner skrev:jeg kunne forestille mig at der skal rodes lidt med at få lavet den helt rigtige iso før vi går public...

Ja, der skal et hold testere på og der kan med fordel laves en accept-test som en slags php form man skal udfylde på nettet hvis man er test bruger.

soundpartner skrev:nu skrev jeg godtnok at vi skulle holde os til lts versionerne... pt så er "holdbarheden" på 9.04 lige så lang som 8.04 så vi kunne jo bsere den første på 9.04 og så kun lave en ny oldbuntu ved hver lts som vil være ca hver 1½ år.


Hvis det er til gamle maskiner er 8.10 eller 8.04 IMO at foretrække. Mine erfaringer med at anvende nye Ubuntu releases er at de må være Ubuntus svar på debians 'unstable' version de første par måneder efter releasen.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: er der interesse for gamle pc

Indlægaf thj01 » 17. apr 2009, 11:09

kloger lige lidt.

Ville det ikke være smartere at lave et script, der "omdesignede" en almindelige Ubuntu distro??
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: er der interesse for gamle pc

Indlægaf Claus Henriksen » 17. apr 2009, 12:56

thj01 skrev:kloger lige lidt.

Ville det ikke være smartere at lave et script, der "omdesignede" en almindelige Ubuntu distro??

??. Det er det vi (jeg) gør. Laver et script der som input får ubuntu-standard iso'en og som output giver oldbuntu iso'en.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster