danske programmings ressurcer efterlyses

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

danske programmings ressurcer efterlyses

Indlæg af cmay »

hej.
jeg er begyndt(igen) at lære c programming og jeg mangler lidt nogle danske ressurcer eventuelt et sted hvor man ville kunne spørge for sig ligesom på ubuntu.org sub forums for programming talk.

jeg studere for mig selv med et par udvalgte og iøvrigt lidt dyre bøger og kunne egentligt godt tænke mig at få adgang til danske ressurcer. mit i forvejen valgte matriale er beginning linux programming 4edition. brian w kernighans the unix programming environment og the c programming language. jeg har også andrew s tannembaums bog om minix og hans bog operative systems design and implementation hvilket er ret tung læsning for den absolutte begynder hvilket jeg stadig må betegnes som at være . jeg manger lidt noget på dansk selv om jeg er begyndt at forstå noget af de bøgers budskaber. (formoder jeg da)

jeg ville blive meget glad for nogle links eller evt evt.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: danske programmings ressurcer efterlyses

Indlæg af Jarlen »

Emnet er flyttet til off-topic.
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)
cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: danske programmings ressurcer efterlyses

Indlæg af cmay »

ok:)

jeg troede egentligt det var der jeg lagde den ind men jeg må have fejlplaceret den. beklager.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: danske programmings ressurcer efterlyses

Indlæg af Jarlen »

Den slags sker :-)
Har du forresten kigget på udvikleren eller eksperten? Dem har jeg selv haft glæde af tidligere :-)
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)
cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: danske programmings ressurcer efterlyses

Indlæg af cmay »

jeg kender godt til den første side men experten har jeg ikke set før.

jeg synes det virker meget forvirrende som forums og jeg bruger lige nu selv kun ubuntu forums samt jeg har fundet et helt nyt opstarted forum som er meget dedikeret til programmering.

jeg har svært ved at læse nogen gange så selve det førstehåndsintryk af de to sider virker meget uoverskueligt. derudover er jeg kun intresseret i unix ,c og intet andet. der er ofte for mange microsoft specifikke emner og tråde samt subforums for disse til at jeg trives med at læse mig igennem disse sider.

en anden ting som så har afholdt mig for at melde mig til udvikleren er at jeg har engang prøvet men kunne ikke komme til at blive registereret (jeg har svært med de captchas) og har så simplehen tabt interesse for det site.

jeg søger meget specifikke emner som unix system programming og derfor har jeg simplethen søgt med længere tid på alt hvad der er af udenlandsk matriale og fulgt de stumper af c kurser som de universiter rundt omkring ligge ud som kursurs matriale.

lad foresten endelig være med at spørge om hvorfra interessen kommer men jeg har bare lyst til at med tiden lære at skrive drivers og sådanne ting som høre under enten embedded eller system programming rent generelt. ingen gui applicationer men bare console apps er hvad jeg stræber efter som en hobby beskæftiglese. jeg er ikke interesseret i en dyr og lang uddannnelse for at lære de ting men hvis jeg finder et sted eller nogen at studere med som følger kurser så vil jeg da overveje det som example et aftenskole forløb.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: danske programmings ressurcer efterlyses

Indlæg af laoshi »

Godt nok er det ikke på dansk, men er du opmærksom på det udmærkede Full Circle Magazine.
Nr. 23 er lige udkommet på nettet http://dl.fullcirclemagazine.org/issue23_en.pdf og indeholder bl.a. afsnit 7 af en c-programmerings-vejledning. De tidligere 6 kan selvfølgelig også hentes på nettet.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
js79
Indlæg: 124
Tilmeldt: 24. sep 2008, 19:47
Geografisk sted: Holstebro

Re: danske programmings ressurcer efterlyses

Indlæg af js79 »

cmay skrev:hej.
jeg er begyndt(igen) at lære c programming og jeg mangler lidt nogle danske ressurcer eventuelt et sted hvor man ville kunne spørge for sig ligesom på ubuntu.org sub forums for programming talk.

jeg studere for mig selv med et par udvalgte og iøvrigt lidt dyre bøger og kunne egentligt godt tænke mig at få adgang til danske ressurcer. mit i forvejen valgte matriale er beginning linux programming 4edition. brian w kernighans the unix programming environment og the c programming language. jeg har også andrew s tannembaums bog om minix og hans bog operative systems design and implementation hvilket er ret tung læsning for den absolutte begynder hvilket jeg stadig må betegnes som at være . jeg manger lidt noget på dansk selv om jeg er begyndt at forstå noget af de bøgers budskaber. (formoder jeg da)

jeg ville blive meget glad for nogle links eller evt evt.


Jeg kan ikke direkte hjælpe med dit spørgsmål, men det kunne måske være en hjælp, hvis du beskrev hvilket udgangspunkt du har. Kan du fx programmere i andre sprog?
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: danske programmings ressurcer efterlyses

Indlæg af lath »

cmay skrev:...

jeg søger meget specifikke emner som unix system programming og derfor har jeg simplethen søgt med længere tid på alt hvad der er af udenlandsk matriale og fulgt de stumper af c kurser som de universiter rundt omkring ligge ud som kursurs matriale.

lad foresten endelig være med at spørge om hvorfra interessen kommer men jeg har bare lyst til at med tiden lære at skrive drivers og sådanne ting som høre under enten embedded eller system programming rent generelt. ingen gui applicationer men bare console apps er hvad jeg stræber efter som en hobby beskæftiglese. jeg er ikke interesseret i en dyr og lang uddannnelse for at lære de ting men hvis jeg finder et sted eller nogen at studere med som følger kurser så vil jeg da overveje det som example et aftenskole forløb.


Hej cmay.

Vi deler interesse - mit er dog ikke hobby, men professionelt (IT-ingeniør med speciale i teknisk it og indlejrede (embedded) systemer).
Jeg går på 7. semester på Ingeniørhøjskolen i Aarhus.

Er du interesseret kan du få kopier af noget af det undervisningsmatriale som bruges til at undervise i:
  • ovesætte fra/til analoge værdier til/fra digtale tal
  • opbygning af mikrocontroller systemer
  • noget om linux device drivers

Derudover også:
  • 2 projekter med komplet dokumentation for:
    • en cruise control lavet på 3. semester
    • en robot styring lavet på 4. semester

Jeg vil ikke sige at det vil blive nemt for dig at bruge materialet, da du kommer til at bruge henholdsvis 4. semster , 2 x 6. semester materiale, men nogen interessant viden kan du da få - og noget af det er på dansk.

Du kan få materialet til Jauty release partyet i Aalborg, hvis du kommer der.

/Lars
Senest rettet af lath 29. mar 2009, 18:36, rettet i alt 1 gang.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: danske programmings ressurcer efterlyses

Indlæg af cmay »

js79 skrev:
cmay skrev:hej.
jeg er begyndt(igen) at lære c programming og jeg mangler lidt nogle danske ressurcer eventuelt et sted hvor man ville kunne spørge for sig ligesom på ubuntu.org sub forums for programming talk.

jeg studere for mig selv med et par udvalgte og iøvrigt lidt dyre bøger og kunne egentligt godt tænke mig at få adgang til danske ressurcer. mit i forvejen valgte matriale er beginning linux programming 4edition. brian w kernighans the unix programming environment og the c programming language. jeg har også andrew s tannembaums bog om minix og hans bog operative systems design and implementation hvilket er ret tung læsning for den absolutte begynder hvilket jeg stadig må betegnes som at være . jeg manger lidt noget på dansk selv om jeg er begyndt at forstå noget af de bøgers budskaber. (formoder jeg da)

jeg ville blive meget glad for nogle links eller evt evt.


Jeg kan ikke direkte hjælpe med dit spørgsmål, men det kunne måske være en hjælp, hvis du beskrev hvilket udgangspunkt du har. Kan du fx programmere i andre sprog?


mit udgangspunkt er simplethen jeg sidder hjemme ved in computer en del og interessen for de ting er der. rent hobby og ikke som studie i nogle andre sammenhænge.

jeg har før for et et par års tid siden lært lidt turbopascal 7.0 men jeg kom faktisk kun igang med at egentligt lære noget udover syntaxt og endte på hospitalet i en længere periode og så tog jeg det ikke op igen da jeg kom ud.

jeg tog en lang pause på nogle år inden jeg lige fandt en periode hvor jeg havde overskud og tid til at gå igang igen .
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: danske programmings ressurcer efterlyses

Indlæg af cmay »

lath skrev:
cmay skrev:...

jeg søger meget specifikke emner som unix system programming og derfor har jeg simplethen søgt med længere tid på alt hvad der er af udenlandsk matriale og fulgt de stumper af c kurser som de universiter rundt omkring ligge ud som kursurs matriale.

lad foresten endelig være med at spørge om hvorfra interessen kommer men jeg har bare lyst til at med tiden lære at skrive drivers og sådanne ting som høre under enten embedded eller system programming rent generelt. ingen gui applicationer men bare console apps er hvad jeg stræber efter som en hobby beskæftiglese. jeg er ikke interesseret i en dyr og lang uddannnelse for at lære de ting men hvis jeg finder et sted eller nogen at studere med som følger kurser så vil jeg da overveje det som example et aftenskole forløb.


Hej cmay.

Vi deler interesse - mit er dog ikke hobby, men professionelt (IT-ingeniør med specialt i teknisk it og indlejrede (embedded) systemer).
Jeg går på 7. semester på Ingeniørhøjskolen i Aarhus.

Er du interesseret kan du få kopier af noget af det undervisningsmatriale som bruges til at undervise i:
  • ovesætte fra/til analoge værdier til/fra digtale tal
  • opbygning af mikrocontroller systemer
  • noget om linux device drivers

Derudover også:
  • 2 projekter med komplet dokumentation for:
    • en cruise control lavet på 3. semester
    • en robot styring lavet på 4. semester

Jeg vil ikke sige at det vil blive nemt for dig at bruge materialet, da du kommer til at bruge henholdsvis 4. semster , 2 x 6. semester materiale, men nogen interessant viden kan du da få - og noget af det er på dansk.

Du kan få materialet til Jauty release partyet i Aalborg, hvis du kommer der.

/Lars

det ville jeg blive meget taknemmelig for .
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
js79
Indlæg: 124
Tilmeldt: 24. sep 2008, 19:47
Geografisk sted: Holstebro

Re: danske programmings ressurcer efterlyses

Indlæg af js79 »

cmay skrev:
js79 skrev:
cmay skrev:hej.
jeg er begyndt(igen) at lære c programming og jeg mangler lidt nogle danske ressurcer eventuelt et sted hvor man ville kunne spørge for sig ligesom på ubuntu.org sub forums for programming talk.

jeg studere for mig selv med et par udvalgte og iøvrigt lidt dyre bøger og kunne egentligt godt tænke mig at få adgang til danske ressurcer. mit i forvejen valgte matriale er beginning linux programming 4edition. brian w kernighans the unix programming environment og the c programming language. jeg har også andrew s tannembaums bog om minix og hans bog operative systems design and implementation hvilket er ret tung læsning for den absolutte begynder hvilket jeg stadig må betegnes som at være . jeg manger lidt noget på dansk selv om jeg er begyndt at forstå noget af de bøgers budskaber. (formoder jeg da)

jeg ville blive meget glad for nogle links eller evt evt.


Jeg kan ikke direkte hjælpe med dit spørgsmål, men det kunne måske være en hjælp, hvis du beskrev hvilket udgangspunkt du har. Kan du fx programmere i andre sprog?


mit udgangspunkt er simplethen jeg sidder hjemme ved in computer en del og interessen for de ting er der. rent hobby og ikke som studie i nogle andre sammenhænge.

jeg har før for et et par års tid siden lært lidt turbopascal 7.0 men jeg kom faktisk kun igang med at egentligt lære noget udover syntaxt og endte på hospitalet i en længere periode og så tog jeg det ikke op igen da jeg kom ud.

jeg tog en lang pause på nogle år inden jeg lige fandt en periode hvor jeg havde overskud og tid til at gå igang igen .

Grunden til at jeg stiller dette spørgsmål er, at der findes andre sprog som er nemmere at gå til, hvis man skal starte helt fra bunden. Når man først kan det grundlæggende indenfor programmering, bliver det nemmere at gå til et mere avanceret sprog som fx. C eller C++.
cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: danske programmings ressurcer efterlyses

Indlæg af cmay »

@js79
ja det er jeg på sin vis godt klar over.
men det kommer så også an på hvad man vil i sidste ende med det hele og det er også en stor og udbredt diskussion hvad man bør lære først.

min instilling er at hvis man skal igang med noget hobby baseret vil sprog som perl ruby og python være fine til at starte med. jeg har grå stær og derfor vil ikke kunne styre python og rubys brug af white spaces som erstating for blokke i syntaxt.

hvis man derimod vil igang med noget uddannelse vil jeg mene at c er det bedste sprog at starte med og det bekræftes også i forhold til at mange skoler starter med c.

jeg tror det er fordi de low-level mekanismer som en begynder og hobby entuistast ikke har synderligt brug for at lære noget om til at starte med er noget som den skal starte med en elektroingenør uddannnelse vel egetligt lige så godt kan bare lære først som sidst og iforhold til almindelig viden om hvordan en computer fungere rent mekanisk er sprog som pascal og c lidt nemmer at gå til end assembler.

jeg er ikke nogen expert på området så den betragtning står for min egen regning selvfølgig .

jeg har snuset til andre sprog end c/c++ men ikke som noget jeg har gjort meget ud af. jeg kender lidt til flerer sprog end lige c og lidt pascal som jeg har glemt alt om nu jeg havde som nævnt en lang pause hvor jeg indimellem hvor jeg havde lidt tid og overskud
gennemførte små tutorials jeg fandt på nettet mest ud af nysgerrighed og kedsomhed men jeg har lidt kendskab dog meget overfladisk til perl python ruby php html (som jeg kun bruger til noget når jeg absolut skal hvilket er når jeg skal hjælpe min bror med hans hjemmeside).

den første fejl jeg gjorde da jeg begyndte var faktisk at jeg lyttede til det råd at starte med et andet meget high-level end c da det skulle være noget nemmere at lære de grundlæggende ting så derfor købte jeg nogle bøger om c++ efter det råd og startede op med
c++ grundbogen af jesse liberty og henrik tanges c++ .

jeg kom halvt igennem de bøger inden jeg ved et tilfælde sad og legede med dev-pascal og kærte et hello world program som skubbede min cd drev ud fra kommando linjen og et andet kunne læse hvor mange spor der var på en cd og hvor mange bytes de fyldte.

jeg var ved at falde i søvn på side 199 i c++ grundbogen og pascal kunne jeg se kunne bruges til de ting som jeg gerne vil. at et program kan lave noget som faktisk er i berøring med hardwaren er noget jeg fandt meget spændene frem for endeløse kaptiler om funktioner som udskriver x+y = 10 på skærmen i den c++ grundbog.

så den detour jeg havde var måske ikke spildtid men jeg havde lært mere om c da det er et lille sprog på den tid hvis jeg havde haft de ressurcer til rådighed som jeg så har fundet nu.

de to ting jeg startede med at læse var kernighans c programming language og den linux bog der hedder c programming. inden jeg fandt ud af hvor jeg skaffede mig en compiler. så de mere tunge ting kunne jeg vel egentligt lige så godt have tygget mig igennem først som sidst for det er kun c jeg har ebn egentligt interesse i at lære alligevel.

selv om andre sprog indrømmet er meget nemmer og hurtiger hvis målet er at lave grafiske brugerflader spil eller lignede hurtigs muligt uden at fra starten af beskæfige sig med inline assembler, interupts ,pointes osv osv.

jeg læser lige nu den bog andrew s tannembaum har udgivet med tilhørende cd med minix som jeg har brugt førhen og det er mest i alt den type af information jeg søger viden om ikke fordi jeg nødvendigvis nogen sinde skulle komme til at bruge det til noget som sådan. jeg er bare et nysgerrigt menneske som gerne vil vide hvordan ting er skruet sammen som udgangspunkt:)
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: danske programmings ressurcer efterlyses

Indlæg af thj01 »

hvis det kun er som hobby er programmeringsproget c, som sat skyde gråspurve med kanoner. Det er noget af det mest avancerede du kan begive dig ud i.

jeg vil anbefale dig at kigge på

FMSLogo - simpelt programmeringssprog - godt til at lære de grundlæggende ting

http://fmslogo.sourceforge.net/

eller

phyton - et ret kapapelt programmeringssprog

http://www.python.org/
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: danske programmings ressurcer efterlyses

Indlæg af cmay »

@thj01

jeg har som før nævnt grå stær og kan ikke styre pythons brug af white space som en del af syntaxten. jeg har kommet ret langt i c already og har ikke lyst til at lære andre sprog som hovedsprog.

jeg spurgte essentielt set om ressurcer til at komme lidt længere end linux bogen friheden til at programmer i c har som en af de første ting jeg læste bragte mig. ikke om at smide de månede af studier i c/unix væk til fordel for noget "nemmer at gå til" .

hvis man hopppe efter de andres forslag som jeg allerede har nævnt jeg har været uforsigtig nok til at gøre førhen ender man hurtigt med at man lære en masse syntaxt i forskellige sprog fordi man hopper fra det ene til det andet alt efter hvad andre synes er mest rigtigt at starte med.men uden at lære et af dem bare nogenlunde.

nu er min retning sat jeg har de iøvrigt ret dyre bøger som jeg har læst lidt mere end halvdelen af og jeg skifter ikke retning af nogen grund nu. jeg er meget stædig som person og samtidig meget tålmodig så det går nu nok :)
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: danske programmings ressurcer efterlyses

Indlæg af cmay »

&lath

jeg beklager meget men jeg har prøvet flere gange over PM at besvare de beskeder men det bliver ikke sendt. jeg kan så dog meddele at jeg komer nok ikke til release party da jeg har for store helbredsproblemer lige for tiden.

men tak for tiden brugt og tilbuddet.
kan du stadig sende per efterkrav til min privat adresse så skal jeg da glædeligt betale for det men det med at få det her PM system til at virke er godt nok ikke lige noget indtil videre har haft den store succes med.

ellers hvis det er for ubejligt at bøvle mere i den sag så er der heller ikke nogen skade sket.(jeg så du travlt optaget med at flytte lejlighed) jeg er jo som udgangs punkt kun interesseret i hvordan ting virker og jeg kan godt finde en del spændene ting på nettet så dog ikke fra direkte dansk uddannnelses system men det er jo heller ikke en absolut nødvendighed.

held og lykke med din uddannelse :)

ps:
@laoshi
jeg har fået læst fulltime magasine. det er nok på det niveu jeg kan få noget ud af at læse om så det var da et fint lille link, mange tak:)
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}