Hej alle i flinke folk herinde
Jeg har en lille udfordring til jer;) (igen)
I min bærbare HP Pavilion dv9570eo har jeg to seperate harddiske.
Det som jeg gerne vil, er at de to harddiske skal starte op når computeren gør det.
Og blive ved med at være det. Det er nemlig sådan at computeren booter fra den ene af dem
og så kun kører på den indtil jeg trykker på ikonet til den anden, som så lige skal "vågne" før man kan komme ind på den?
Er der nogen aj jer som kan løse det?:)
På forhånd mange tak!!
Automatisk opstart af 2. hdd?
-
- IRC nickname: Pactorum
- Geografisk sted: Bornholm
Automatisk opstart af 2. hdd?
Venlig hilsen
Glenn
Glenn
-
- IRC nickname: Jarlen
- Geografisk sted: København
Re: Automatisk opstart af 2. hdd?
Jeg kan nok ikke hjælpe dig hele vejen, men jeg kan pege din søgning i den rigtige retning. Du skal have fat i filen /etc/fstab, tilføje din harddisk dér og sætte den til automount. Der findes en manual til fstab:
samt en masse eksempler rundt omkring på nettet der kan hjælpe dig videre.
Kode: Vælg alt
man fstab
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt
-
- Geografisk sted: Esbjerg
Re: Automatisk opstart af 2. hdd?
Hejsa,
Det klarer vi nemt
I stedet for at du manuelt skal rode i din fstab, så gør vi det på en anden måde. Hop i terminalen Programmer | Tilbehør | Terminal og skriv
<Enter>
Når dette er installeret, gå til System | Administration | Storage Device Manager
I venstre side har du dine harddiske med tilhørende partitioner. Din nr. 2 harddisk vil nok hedde sdb. Fold denne ud så du kan se sdb1. Denne skal du markere og vælge til automatisk montering. Voila!
Det klarer vi nemt
I stedet for at du manuelt skal rode i din fstab, så gør vi det på en anden måde. Hop i terminalen Programmer | Tilbehør | Terminal og skriv
Kode: Vælg alt
sudo aptitude install pysdm
Når dette er installeret, gå til System | Administration | Storage Device Manager
I venstre side har du dine harddiske med tilhørende partitioner. Din nr. 2 harddisk vil nok hedde sdb. Fold denne ud så du kan se sdb1. Denne skal du markere og vælge til automatisk montering. Voila!
/Michael
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
-
- IRC nickname: Pactorum
- Geografisk sted: Bornholm