Genvejstaster i Ubuntu
-
- IRC nickname: Jakob77
Genvejstaster i Ubuntu
Under "System > Indstillinger > Tastaturgenveje" kan man vælge nogle genvejstaster.
Jeg har f.eks. valgt [Ctrl. + Alt + f] som tastekombination til Firefox
og [Ctrl. + Alt + t] til Terminalen.
Men hvad har du gjort..?
Og hvor mange forskellige muligheder kender du ellers..?
Hvordan laver man f.eks. genvejstaster til Iconer, som ligger i forskellige mapper..?
PS: Håber, det er ok med endnu en "studiekredstråd".
Jeg har f.eks. valgt [Ctrl. + Alt + f] som tastekombination til Firefox
og [Ctrl. + Alt + t] til Terminalen.
Men hvad har du gjort..?
Og hvor mange forskellige muligheder kender du ellers..?
Hvordan laver man f.eks. genvejstaster til Iconer, som ligger i forskellige mapper..?
PS: Håber, det er ok med endnu en "studiekredstråd".
-
- IRC nickname: ChrisBuchholz
- Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark
Re: Genvejstaster i Ubuntu
Du får meget mere frihed hvis du går ind i gconf-editor og opretter dine shortcuts der. Der kan du selv vælge hvilken kommando der skal køres (du kan f.eks. åbne en launcher-fil du har på dit skrivebord). Man vil også kunne oprette sine shortcuts via System - Preferences - Keyboard shortcuts i Jaunty, men indtil da bør du gå i gconf-editor.
Det du gør er at trykke <Alt><F2> - gconf-editor - apps - metacity. Her fra vælger du så global_keybindings og så i f.eks. run_command1 skriver du "<Ctrl><Alt>F" og så går du i keybinding_command vælger du command1 og skriver firefox. Nu kan du starte firefox med <Ctrl><Alt>F.
Det du gør er at trykke <Alt><F2> - gconf-editor - apps - metacity. Her fra vælger du så global_keybindings og så i f.eks. run_command1 skriver du "<Ctrl><Alt>F" og så går du i keybinding_command vælger du command1 og skriver firefox. Nu kan du starte firefox med <Ctrl><Alt>F.
Chris Buchholz
http://chrisbuchholz.name
-
Hvad så, hvis man gerne vil have windowstasten (hedder den <Super> ?) til venstre imellem Ctrl og Alt til at åbne terminalen, kan det lade sig gøre..?
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
Jeps, kan gøres ved at ændre i tastaturgenveje.(system/indstillinger/tastaturgenveje)Jakob77 skrev:Hvad så, hvis man gerne vil have windowstasten (hedder den <Super> ?) til venstre imellem Ctrl og Alt til at åbne terminalen, kan det lade sig gøre..?
Og windowstasten hedder <super>.
Stra
Til Chris: er tastaturgenveje ikke det grafiske værktøj for gconf?
Du kan jo også i den selv tilføje dine egne genveje.
stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
-
Mange tak Stra, det burde jeg selv have opdaget. Jeg sad bare og måbede over den avancerede gconf og var bange for at lave kuk i det hele.
-
- IRC nickname: ChrisBuchholz
- Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark
@stra:
Jo, det ville jeg gætte på. Jeg har bare oplevet forskellige taster man _ikke_ kan assigne via tasteturgenveje.
Jeg vil lige kigge nærmere på det.
Jo, det ville jeg gætte på. Jeg har bare oplevet forskellige taster man _ikke_ kan assigne via tasteturgenveje.
Jeg vil lige kigge nærmere på det.
Chris Buchholz
-
Er det iøvrigt en god ide at lave windowstasten til enklettryk tast til terminalen?
Tasten bruges fx som tastekombinations tatst til nogle af compiz-effekterne.
stra
stra
stra
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Stra skrev:Er det iøvrigt en god ide at lave windowstasten til enklettryk tast til terminalen?
stra
det er en rigtig rigttig skidt ide, og jeg mener heller ikke det kan lade sig gøre at lave enkelttast genveje.
-
Stra skrev:Er det iøvrigt en god ide at lave windowstasten til enklettryk tast til terminalen?
stra
Det er det måske ikke så. Har du andet forslag, hvis det helst skal være en enkelttast..?
Jeg ved godt nok ikke, hvad "compiz-effekter" er, men den kvæster også Gnome Do, som bruger "<super> Space".
-
Det kan man nu godt, men jeg er enig i, at det er en dårlig ide. Kommer man uforvarende forbi en sådan, sker der jo ting og sager.soundpartner skrev:det er en rigtig rigtig skidt ide, og jeg mener heller ikke det kan lade sig gøre at lave enkelttast genveje.
Jeg har lavet kombinationen "crtl+shift+T" for terminal. Det passer med at fx kopiere i terminal, som er kombinationen "crtl+shift+C" og indsætte som er "crtl+shift+V"
stra
stra
-
Stra skrev:Det kan man nu godt, men jeg er enig i, at det er en dårlig ide. Kommer man uforvarende forbi en sådan, sker der jo ting og sager.
Ja, der åbner en terminal... - det er dælme farligt..!
Men det virker godt, synes jeg.
Jeg har bare ikke kendskab nok til alle mulige programmer til, at jeg er kompetent til at vælge den bedste tast til formålet.
Måske "F12" ..?
Eller "<super> R" ..?
Stra skrev:Jeg har lavet kombinationen "crtl+shift+T" for terminal. Det passer med at fx kopiere i terminal, som er kombinationen "crtl+shift+C" og indsætte som er "crtl+shift+V"
Det hjælper selvfølgelig med at huske de kommandoer. Jeg vidste ikke engang, at de hed sådan, jeg plejer bare at markere og højreklikke med musen og vælge copy.
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Stra skrev:Det kan man nu godt, men jeg er enig i, at det er en dårlig ide. Kommer man uforvarende forbi en sådan, sker der jo ting og sager.soundpartner skrev:det er en rigtig rigtig skidt ide, og jeg mener heller ikke det kan lade sig gøre at lave enkelttast genveje.
Jeg har lavet kombinationen "crtl+shift+T" for terminal. Det passer med at fx kopiere i terminal, som er kombinationen "crtl+shift+C" og indsætte som er "crtl+shift+V"
stra
jeg bruger [Alt]+[t] til terminalen og har så lavet andre genveje så som
[Alt]+[f] =firefox
[Alt]+[l] =lås skærmen
[Alt]+[m]=mail
osv
-
Når jeg ser på:
System > Indstillinger > Udseende > faneblad Interface
Så finder jeg en afkrydsningsmulighed ud for "Editable menu shortcut keys"
Hvad mon det skal betyde..?
Ødelægger man noget ved at aktivere den, eller hvorfor er den mon ikke aktiveret som "default" på en ny installation..?
Ødelægger man noget ved at aktivere den, eller hvorfor er den mon ikke aktiveret som "default" på en ny installation..?
-
- Geografisk sted: Esbjerg
Jakob77 skrev:Når jeg ser på:
Hejsa,
Det betyder at du kan ændre forskellige genvejstaster. For ukyndige kan det betyde at de laver ged i systemet, hvis de på må og få ændrer løs. Derfor er funktionen ikke aktiveret fra starten. Så brug den med omtanke.
/Michael
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
-
Warhawk skrev:Det betyder at du kan ændre forskellige genvejstaster. For ukyndige kan det betyde at de laver ged i systemet, hvis de på må og få ændrer løs. Derfor er funktionen ikke aktiveret fra starten. Så brug den med omtanke.
Ja, jeg har faktisk så meget omtanke omkring det, at jeg ikke tør at aktivere den endnu.
Under "System > Indstillinger > Tastaturgenveje" kan jeg jo i forvejen ændre en del genvejstaster, så jeg ved ikke, hvad den låser op eller, hvordan de ekstra muligheder bruges.
Måske giver det bedre mulighed for at lave genvejstaster til iconer på skrivebordet.?