Ubuntu 9.04 på Acer Aspire One ?? (LØST)

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
momsemor
Forfatter
IRC nickname: LinuxMor
Geografisk sted: Hadsten

Ubuntu 9.04 på Acer Aspire One ?? (LØST)

Indlæg af momsemor »

Hej med jer...

Jeg har nu kørt med Eeebuntu på min AAO et stykke tid og alt fungerer, på nær kortlæsere og lidt "flimmer" når mail-programmet åbner. Jeg synes desværre, at det er blevet langsommere siden jeg installerede det. Vil geninstallere, men har så læst meget herinde om 9.04 og tænkte, om jeg skulle prøve det i stedet :?:
Kan Aspire One køre Ubuntu 9.04 og virker det "out of the box" ? (lidt har jeg da lært, eller hvad :D )

Gode råd modtages med glæde :)
Senest rettet af momsemor 29. nov 2009, 22:47, rettet i alt 1 gang.
Vh. Jannie
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Ubuntu 9.04 på Acer Aspire One ??

Indlæg af Warhawk »

Hejsa,

Acer Aspire One kan fint køre Ubuntu 9.04, og alt på nær trådløs net fungerer out-of-the-box. Det trådløse net kræver kun nogle få tiltag, så kører det også. Der er dog enkelte ting som ikke fungerer optimalt - det er forskellige vinduer som er større end 600 pixels, og som ikke kan tilpasses. Her famler man lidt i blinde i nederste del.

Du skal også tænke på at 2 panel tager en del plads af skærmen.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
momsemor
Forfatter

Indlæg af momsemor »

Warhawk skrev:Hejsa,

Acer Aspire One kan fint køre Ubuntu 9.04, og alt på nær trådløs net fungerer out-of-the-box. Det trådløse net kræver kun nogle få tiltag, så kører det også. Der er dog enkelte ting som ikke fungerer optimalt - det er forskellige vinduer som er større end 600 pixels, og som ikke kan tilpasses. Her famler man lidt i blinde i nederste del.

Hej Michael..
Tak for svaret :) Øh, du skriver "2 panel tager en del plads af skærmen" :!: Hvad betyder det lige ? Jeg har næsten fået firkantede øjne af, at læse her på alle de "tråde" om 9.04, for at lære så meget, som muligt :? , men jeg har lige et enkelt spørgsmål, inden jeg går videre med "projektet". Kan jeg ikke bare lave en USBstick med Unnetting (forkert stavet, håber du forstår), som da jeg hentede/installerede Eeebuntu? Jeg mener, fremgangsmåden er vel den samme, om det er Ubuntu 9.04 eller Eeebuntu :?:
Hvis det går helt "i ged",så kan jeg jo installere Eeebuntu igen, det har jeg efterhånden fået en del øvelse i 8)
Vh. Jannie
Vh. Jannie
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

momsemor skrev:
Warhawk skrev:Hejsa,

Hej Michael..
Tak for svaret :) Øh, du skriver "2 panel tager en del plads af skærmen" :!: Hvad betyder det lige ? Jeg har næsten fået firkantede øjne af, at læse her på alle de "tråde" om 9.04, for at lære så meget, som muligt :? , men jeg har lige et enkelt spørgsmål, inden jeg går videre med "projektet". Kan jeg ikke bare lave en USBstick med Unnetting (forkert stavet, håber du forstår), som da jeg hentede/installerede Eeebuntu? Jeg mener, fremgangsmåden er vel den samme, om det er Ubuntu 9.04 eller Eeebuntu :?:
Hvis det går helt "i ged",så kan jeg jo installere Eeebuntu igen, det har jeg efterhånden fået en del øvelse i 8)
Vh. Jannie

jo install fremgangsmåden er helt den samme du skal brer bruge 9.04 iso'en frem for eeebuntu isoen
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
andsen
Geografisk sted: Aalborg, Nordjylland

Indlæg af andsen »

Det Warhawk mente med "2 panel" var at du jo har to paneler (den øverste og nederste streg med menu, netværksstatus, lydstyrke, batteriniveau, liste over åbne vinduer, ur osv)

På min Mybook med 10 tommers skærm er der heller ikke meget plads at gøre med . Der er nogle vinduer der er lige store nok til en netbook, men det er du vel klar over, når du har brugt din AAO ;-)

Lige nu arbejder jeg på en guide, der tager fat i pladsproblemet på netbooks. Man kan bl.a. få mere plads i firefox, open office og skrivebordet generelt. Jeg arbejder stadig på sagen og de små fix har hjulpet mig selv meget :-)
Dell Studio XPS 16 Ubuntu 11.10 64-bit - Windows 7 64-bit
Intel Core i7 720 1.6 ghz - 4 GB DDR3 1333 Mhz Ram - Mobility Radeon HD 4670 - 500 GB Seagate Momentus XT Hybrid HDD

"He was a dreamer, a thinker, a speculative philosopher... or, as his wife would have it, an idiot." - Douglas Adams
Warhawk

Indlæg af Warhawk »

Jo, jeg er godt klar over at du mener UNetbootin. Som soundpartner skriver er fremgangsmåden helt den samme. Det eneste jeg dog lige vil påpege er, at jeg synes at du skal vælge manuel partitionering, så du kan få ext4 filsystemet. Ved guidet installation bruges ext3.

Et lille tip med hensyn til de 2 paneler - du kan gøre dem mindre (jeg har valgt 20 punkter) og samtidig skjule dem automatisk, så du får maksimal udnyttelse af skærmen.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
momsemor
Forfatter

Indlæg af momsemor »

Hej med jer...

Mange tak til alle for jeres svar :D Jeg går igang, det kan jo ikke gå værre end galt :lol: Jeg synes, at skærmen virker fint med Eeebuntu, til det jeg bruger den til (læse mail, surfe lidt osv.), så mon ikke også det går med 9.04, evt. med de indstillinger, der bliver foreslået.

God påske til jer, nu ved jeg, hvad jeg skal lave :wink:

Vh. Jannie
Vh. Jannie
andsen
Geografisk sted: Aalborg, Nordjylland

Indlæg af andsen »

Warhawk skrev:Et lille tip med hensyn til de 2 paneler - du kan gøre dem mindre (jeg har valgt 20 punkter) og samtidig skjule dem automatisk, så du får maksimal udnyttelse af skærmen.

Hvordan kan du vælge 20 punkter? Mit minimum er 23 :-S
Dell Studio XPS 16 Ubuntu 11.10 64-bit - Windows 7 64-bit
Intel Core i7 720 1.6 ghz - 4 GB DDR3 1333 Mhz Ram - Mobility Radeon HD 4670 - 500 GB Seagate Momentus XT Hybrid HDD

"He was a dreamer, a thinker, a speculative philosopher... or, as his wife would have it, an idiot." - Douglas Adams
Warhawk

Indlæg af Warhawk »

andsen skrev:Hvordan kan du vælge 20 punkter? Mit minimum er 23 :-S

Ja, det er standard mindste størrelse. Jeg har et tilpasset tema, hvor jeg kan omgå dette :)
/Michael
---

momsemor
Forfatter

Indlæg af momsemor »

Pænt goddag....

Så har jeg installeret 9.04 og det var nemt :) . Selv trådløst netværk og min trådløse printer virkede i 1. forsøg 8) , men desværre ikke min kortlæser :( ( Måske funker den efter lørdag, ellers vender jeg tilbage)

Jeg vil lave en "ren installation", når 9.04 bliver frigivet på lørdag og har lige et par spørgsmål.

Kan jeg ikke bruge hele harddisken, når jeg laver partioner? Altså først slette de tre jeg har nu ( /, home, swap ) og lave en, der ser sådan ud: 8000 - logisk - begyndelsen - ext4 - /
eller er det bedst med en partion som swap-område :?:

Home-pation kan jeg godt undvære, hvis jeg har forstået funktionen af den rigtigt.

Vh. Jannie

Ps. : Det lader til, at den kører en del hurtigere...... skønt....
Vh. Jannie
Warhawk

Indlæg af Warhawk »

Goddag Jannie,

Det var godt at det gik nemt for dig. Hvis du vil lave en ny installation når den færdige 9.04 er ude, så har du to muligheder. Enten at lave en guidet installation, som klarer det hele selv. Ulempen er dog at du så ikke får ext4 filsystemet. Eller at lave en manuel installation. Hvis du vælger det sidste, vil jeg anbefale følgende:
- 1. partition - 128MB - ext4 - primær - begyndelsen - /boot
- 2. partition - 8192MB - ext4 - logisk - begyndelsen - / (root)
- 3. partition - 2048MB - swap
- 4. partition - resten af pladsen - ext4 - logisk - begyndelsen - /home
(du kan justere efter eget behov)

Du kan ikke undvære din home partition, da du så ikke vil have noget sted til din bruger.
/Michael
---

momsemor
Forfatter

Indlæg af momsemor »

Warhawk skrev:Goddag Jannie,

Det var godt at det gik nemt for dig. Hvis du vil lave en ny installation når den færdige 9.04 er ude, så har du to muligheder. Enten at lave en guidet installation, som klarer det hele selv. Ulempen er dog at du så ikke får ext4 filsystemet. Eller at lave en manuel installation. Hvis du vælger det sidste, vil jeg anbefale følgende:
- 1. partition - 128MB - ext4 - primær - begyndelsen - /boot
- 2. partition - 8192MB - ext4 - logisk - begyndelsen - / (root)
- 3. partition - 2048MB - swap
- 4. partition - resten af pladsen - ext4 - logisk - begyndelsen - /home
(du kan justere efter eget behov)

Du kan ikke undvære din home partition, da du så ikke vil have noget sted til din bruger.

Hej igen...

Nu troede jeg lige, at jeg var blevet så klog :roll: Okay, så snupper jeg den manuelle installation. Nu har jeg jo kun 8 GB, så hvordan fordeler jeg dem bedst på de fire partioner :?:
Hvordan lyder : 128MB - 6000MB - 1000MB og så resten ca. 880MB til /home ?
Vh. Jannie
Warhawk

Indlæg af Warhawk »

momsemor skrev:Hej igen...

Nu troede jeg lige, at jeg var blevet så klog :roll: Okay, så snupper jeg den manuelle installation. Nu har jeg jo kun 8 GB, så hvordan fordeler jeg dem bedst på de fire partioner :?:
Hvordan lyder : 128MB - 6000MB - 1000MB og så resten ca. 880MB til /home ?

Hej igen Janni,

Åh ja, det tænkte jeg ikke lige over at du kun har 8GB, da jeg jo har 160GB i min. Hvis du kan klare dig med kun godt 880MB i /home så er det en udmærket fordeling. Evt. kunne root gøres mindre, men der skal jo også være plads til diverse programmer. Du kan evt. have dine ting på en USB-nøgle, så du får en del mere plads.

Held og lykke med installationen :)
/Michael
---

momsemor
Forfatter

Indlæg af momsemor »

Hejsa.....

Mange tak for hjælpen :D Jeg prøver med lidt mindre /boot og lidt mindre swap, så jeg har 1000MB til home, mon så ikke det går :?: jeg har ikke så meget på denne lille maskine. Denne installation har ingen /boot, det vidste jeg ikke jeg skulle have :? .
Jeg lærer noget hver gang og det er jo ikke så tosset endda :lol:
Vh. Jannie