Fjernskrivebord Thailand

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Brugeravatar
Toddvarg
Geografisk sted: Vejle

Fjernskrivebord Thailand

Indlæg af Toddvarg »

jeg arbejder på at andre bliver overbevist om at Ubuntu fungerer meget bedre end windows, og i september skal jeg ned til Thailand på ferie og samtidigt hjælpe et børnehjem der nede med at installere ubuntu på en 5-6 pc'er.
Findes det en meget nem og tydelig how-to for at sætte op fjernskrivebord og hvilket problemer man skal passe på af f.eks. firewalls etc.
Hvis man aktivere den indebyggede fjernskrivebord i modtagerpcerne, skal jeg aktivere noget speciellt i min egen.
Det er vigtigt at det fungerer med fjernskrivebordet, da de på børnehjemmet ikke har nogen teknisk indsigt.

Det står i den indebyggede fjernskrivebord vinagre bruger-desktop:0, er det nok at skrive den i terminalen og vil den så koble sig ind på pc i thailand (alle tilladelserne er sat op, med kode etc. på modtagerpc)?
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Fjernskrivebord Thailand

Indlæg af soundpartner »

Toddvarg skrev:jeg arbejder på at andre bliver overbevist om at Ubuntu fungerer meget bedre end windows, og i september skal jeg ned til Thailand på ferie og samtidigt hjælpe et børnehjem der nede med at installere ubuntu på en 5-6 pc'er.
Findes det en meget nem og tydelig how-to for at sætte op fjernskrivebord og hvilket problemer man skal passe på af f.eks. firewalls etc.
Hvis man aktivere den indebyggede fjernskrivebord i modtagerpcerne, skal jeg aktivere noget spiciellt i min egen.
Det er vigtigt at det fungerer med fjernskrivebordet, da de på børnehjemmet ikke har nogen teknisk indsigt.

Det står i den indebyggede fjernskrivebord vinagre bruger-desktop:0, er det nok at skrive den i terminalen og vil den så koble sig ind på pc i thailand (alle tilladelserne er sat op, med kode etc. på modtagerpc)?

fjernadministration er ret nemt i ubuntu...
var det mig så ville jeg bruge ssh til det meste. ssh udmærker sig ved at være en terminal på den maskine som du fjernadministrerer... Det at lave remotedesktop til mange maskiner bag en router/firewall er lidt mere besværligt end ssh.

det kan gøres på mange måder.

1: hver maskine sættes op til at bruge hver sin port til ssh og du skal så i routeren lave en route til hver maskine. Du skal ligeledes have statiske ip'er på hver maskine (igen sat op i routeren det er det letteste)
du kan nu ssh'e til hver enkelt maskineu afhængigt af hinanden

2: du laver et lille script som afvikles ved boot. scriptet lver en tunnel til din maskine (en server du har adgang til) du kan nu logge ind på maskinen og bruge den oprettede tunnel til at gå ind på maskinen i tajland. Dette har den fordel at du kan få adgang gennem nat routere, til maskiner der ikke har en fast ip med mere

3: du sætter en "ssh-server" op som du kan ssh'e ind til. når du er inde på denne kan du så bevæge dig rundt på de andre maskiner. Dette er det mest sikre da der er færrest antal porte åbne i routeren.

med ssh kan du alt hvad du kan i terminalen på din lokale maskine. du kan starte programmer og få det op på din egen skærm osv. det eneste du ikke kan er at "tage kontrol" over skærmen og vise dem hvordan de skal gøre.
Og så alligevel for du kan installere programmer der kan dette gennem en ssh tunnel også.
problemet er at deres upload, din download og selve forbindelsen mellem maskinerne skal være rimelig hurtig for at det kan bruges til noget. med remote desktop skal al grafikken jo "flyttes" over på din skærm også og det er en del info der skal sendes og modtages så det går ret langsomt hvis ikke det er en ret hurtig forbindelse...
jeg gjore det i en periode til de gamle der har 512 i upload. det var mildest talt ubrugeligt.

i dag der bruger jeg alle 3 ovenstående metoder med ssh til forskellige formål. så bare fyr løs hvis du har spørgsmål
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Brugeravatar
Toddvarg

Indlæg af Toddvarg »

Så vidt jeg forstår er det tre forskellige metoder du ridser op her, så jeg prøver at se om jeg forstår det helt.

soundpartner skrev:1: hver maskine sættes op til at bruge hver sin port til ssh og du skal så i routeren lave en route til hver maskine. Du skal ligeledes have statiske ip'er på hver maskine (igen sat op i routeren det er det letteste)

Dvs at hver maskine vil have hver sin port ind til routeren og så kan jeg ved at lave en kode i terminal gå direkte over nettet og ind gennem den enkelte port, alt efter hvilket maskine jeg skal ind på? Vil jeg samtidigt kunne se modtagerens skærm grafisk?

soundpartner skrev:2: du laver et lille script som afvikles ved boot. scriptet lver en tunnel til din maskine (en server du har adgang til) du kan nu logge ind på maskinen og bruge den oprettede tunnel til at gå ind på maskinen i tajland. Dette har den fordel at du kan få adgang gennem nat routere, til maskiner der ikke har en fast ip med mere

Vil det sige at hver gang de starter op sin maskine, uanset hvilket, laves det en åben tunnel ind/opp til min egen maskine, og jeg kan i min egen ende kan vælge at åbne eller holde den lukket. Det lyder som en fordel, da jeg ikke ved hvad slags system de haver i den andre ende. Det er heller ikke sikkert at de kan fortælle mig det, da de virkelig ikke har nogen oversigt over hvad de har eller kan finde ud af det. Så det handler om at inprovisere når jeg kommer ned der.
Hvordan vil et sådan script se ud? Kan evt. nogen lave et sådant script, da det i høj grad overstiger mine evner.
Måske ville nummer 2 være den som ville være enklest at vedligeholde og sikre at de virker uanset hvilket router og forbindelse de haver nede i Thailand. Såvidt jeg forstår skal jeg heller ikke bekymre mig over hvordan routeren er sat op i Thailand, men skal jeg åbne en port i min egen?
Det ville også være vigtigt at teste det før jeg tager ned, så jeg er sikker på at jeg kan få det til at fungere. Jeg kunne bruge min far, som bor i Norge, som prøveklud.

soundpartner skrev:3: du sætter en "ssh-server" op som du kan ssh'e ind til. når du er inde på denne kan du så bevæge dig rundt på de andre maskiner. Dette er det mest sikre da der er færrest antal porte åbne i routeren.

Vil det sige at jeg sætter op en af pc i thailand som pc/server og at den fjernstyrer de andre lokalt, så det kun er en port ind og resten forgår lokalt. Vil ikke det i såfald blive et meget langsomt system.

De lyder all som nogen gode metoder, men måske ville nummer 2 være den som ville være enklest at installere. Hvor sikre er ssh tunnelerne og er alle metoderne lige sikre. Kan de være usikre for min egen maskin, ex. nummer 2, der åbner en tunnel ind på min egen maskine. Vil jeg med alle metoderne kunne se modtagerens skærm grafisk, på samme måde som jeg ser min egen skærm og selvsagt bruge den på samme måde, eller har jeg kun kontrol over terminalen? Jeg ved ikke hvor ofte jeg skal hjælpr de, men det vil være vigtigt at jeg kan se hvordan problemerne ser ud, da de ikke vil være speciellt gode til at forklare mig symptomerne.

soundpartner skrev:med ssh kan du alt hvad du kan i terminalen på din lokale maskine. du kan starte programmer og få det op på din egen skærm osv. det eneste du ikke kan er at "tage kontrol" over skærmen og vise dem hvordan de skal gøre.

Vil det sige, hvis jeg skal teste deres skypeprogram, er det nog at skrive skype i deres terminal, og så vil jeg få deres skypeprogram op på min egen skærm, hvorefter jeg kan hjælpe de at sætte det op på ret måde.

Det blev en lang tilbagemelding, men jeg skal bare være sikker på at jeg har forstået det korrekt
Senest rettet af Toddvarg 9. apr 2009, 14:35, rettet i alt 2 gange.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
Brugeravatar
Toddvarg

Fjernskrivebord Thailand

Indlæg af Toddvarg »

fejl edit
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

Først og fremmest nej du får ikke desktoppen med over via ssh. ssh vil for dig opføre sig som en terminal på din egen maskine, men vil være en terminal på "serveren" (den maskine du roder på).

hvis vi snakker sikkerhed så er ssh det eneste rigtige... ssh er krypteret. alle og en hver kan stille sig i midten og sniffe din data men da alt data er krypteret vil de ikke få noget ud af dette. via remotedesktop osv er intet krypteret så alle der sniffer data kan faktisk sniffe login passwords osv.

Toddvarg skrev:Så vidt jeg forstår er det tre forskellige metoder du ridser op her, så jeg prøver at se om jeg forstår det helt.

soundpartner skrev:1: hver maskine sættes op til at bruge hver sin port til ssh og du skal så i routeren lave en route til hver maskine. Du skal ligeledes have statiske ip'er på hver maskine (igen sat op i routeren det er det letteste)

Dvs at hver maskine vil have hver sin port ind til routeren og så kan jeg ved at lave en kode i terminal gå direkte over nettet og ind gennem den enkelte port, alt efter hvilket maskine jeg skal ind på? Vil jeg samtidigt kunne se modtagerens skærm grafisk?

ja... nu har jeg i min hosts fil lagt min ipadresse og kalder den for hjem. skriver jeg i terminalen ssh hjem -p20001 så får jeg så min maskine 1 da den bruger port 20001til ssh.
ssh hjem -p20002 giver mig maskine 2 da den bruger port 20002 osv.
for at dette vil virke skal du i routeren sårge for at maskinerne får den samme ip adresse hver gang, samt lave en portforward på de rette porte til de rette maskiner.
Toddvarg skrev:
soundpartner skrev:2: du laver et lille script som afvikles ved boot. scriptet lver en tunnel til din maskine (en server du har adgang til) du kan nu logge ind på maskinen og bruge den oprettede tunnel til at gå ind på maskinen i tajland. Dette har den fordel at du kan få adgang gennem nat routere, til maskiner der ikke har en fast ip med mere

Vil det sige at hver gang de starter op sin maskine, uanset hvilket, laves det en åben tunnel ind/opp til min egen maskine, og jeg kan i min egen ende kan vælge at åbne eller holde den lukket.

nej ikke helt men tæt på.
hverhang en maskine startes op så laver den en forbindelse til din maskine. dette vil være en åben tunnel mellem din maskine og fjernmaskinen. som en hver tunnel så er der en indgang i hver ende, men trafik kan ikke komme ind fra midten. af tunellen... forbindelsen vil være krypteret og du skal vide hvilke porte tunellen forbinder imellem for at kunne udnytte tunellen
Toddvarg skrev: Det lyder som en fordel, da jeg ikke ved hvad slags system de haver i den andre ende. Det er heller ikke sikkert at de kan fortælle mig det, da de virkelig ikke har nogen oversigt over hvad de har eller kan finde ud af det. Så det handler om at inprovisere når jeg kommer ned der.
Hvordan vil et sådan script se ud? Kan evt. nogen lave et sådant script, da det i høj grad overstiger mine evner.

det er skam ikke så svært... scriptet skal indeholde komandoen til at lave tunellen og det er alt.
på maskine 1 kunne det se således ud:
ssh -R 20001:localhost:22 hjem
på maskine 2:
ssh -R 20002:localhost:22 hjem
osv...

du kan så på din maskine udnytte tunellen ved at ssh'e til din egen maskine på den port som tunellen bruger.
ssh localhost -p20001 vil benytte tunellen til maskine 1
ssh localhost -p20002 vil benytte tunellen til maskine 2 osv
Toddvarg skrev:
Måske ville nummer 2 være den som ville være enklest at vedligeholde og sikre at de virker uanset hvilket router og forbindelse de haver nede i Thailand. Såvidt jeg forstår skal jeg heller ikke bekymre mig over hvordan routeren er sat op i Thailand, men skal jeg åbne en port i min egen?

ja her er lokale ipadresser og porte ligemeget det eneste du skal gøre er at åbne den port som du bruger på din server til ssh og lave en route til den rette maskine
Toddvarg skrev:
Det ville også være vigtigt at teste det før jeg tager ned, så jeg er sikker på at jeg kan få det til at fungere. Jeg kunne bruge min far, som bor i Norge, som prøveklud.

soundpartner skrev:3: du sætter en "ssh-server" op som du kan ssh'e ind til. når du er inde på denne kan du så bevæge dig rundt på de andre maskiner. Dette er det mest sikre da der er færrest antal porte åbne i routeren.

Vil det sige at jeg sætter op en af pc i thailand som pc/server og at den fjernstyrer de andre lokalt, så det kun er en port ind og resten forgår lokalt. Vil ikke det i såfald blive et meget langsomt system.

nej ikke som sådan... det har klart sine fordele og sine ulæmper... sikkerhedsmæssigt så skal du kun åbne en port i routeren så der er færre åbne og sårbare porte. omvendt så er du afhængig af at denne ene maskine kører
Toddvarg skrev:De lyder all som nogen gode metoder, men måske ville nummer 2 være den som ville være enklest at installere. Hvor sikre er ssh tunnelerne og er alle metoderne lige sikre. Kan de være usikre for min egen maskin, ex. nummer 2, der åbner en tunnel ind på min egen maskine. Vil jeg med alle metoderne kunne se modtagerens skærm grafisk, på samme måde som jeg ser min egen skærm og selvsagt bruge den på samme måde, eller har jeg kun kontrol over terminalen? Jeg ved ikke hvor ofte jeg skal hjælpr de, men det vil være vigtigt at jeg kan se hvordan problemerne ser ud, da de ikke vil være speciellt gode til at forklare mig symptomerne.

soundpartner skrev:med ssh kan du alt hvad du kan i terminalen på din lokale maskine. du kan starte programmer og få det op på din egen skærm osv. det eneste du ikke kan er at "tage kontrol" over skærmen og vise dem hvordan de skal gøre.

Vil det sige, hvis jeg skal teste deres skypeprogram, er det nog at skrive skype i deres terminal, og så vil jeg få deres skypeprogram op på min egen skærm, hvorefter jeg kan hjælpe de at sætte det op på ret måde.

ja skriver du skype så åbner du skype på deres maskine, men du får det grafiske på din egen maskine.
Toddvarg skrev:
Det blev en lang tilbagemelding, men jeg skal bare være sikker på at jeg har forstået det korrekt

der kommer noget om ssh på realesepartyet her om et par uger så jeg vil anbefale dig at tage med og høre dette... jeg vil også være til stede og kan give dig en lille demo af hvordan jeg selv har sat det op...

jeg har kort fortalt 3 maskiner som er åbne ude fra og som jeg kan ssh'e ind til, og de 3 maskiner bruger hver sin port. men jeg kan tilgå alle de 9 maskiner jeg har (hvis de da ikke er slukket ) ved at gå igennem en af dem.
jeg kører også med 2 maskiner som jeg kan tilgå via fjernskrivebord hvilket er en langsommelig procedyre i forhold.

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
Brugeravatar
Toddvarg

Indlæg af Toddvarg »

soundpartner skrev:der kommer noget om ssh på realesepartyet her om et par uger så jeg vil anbefale dig at tage med og høre dette... jeg vil også være til stede og kan give dig en lille demo af hvordan jeg selv har sat det op...

Jeg kan desværre ikke komme, da vi har konfirmation på det tidspunktet (26 april).

soundpartner skrev:hvis vi snakker sikkerhed så er ssh det eneste rigtige... ssh er krypteret. alle og en hver kan stille sig i midten og sniffe din data men da alt data er krypteret vil de ikke få noget ud af dette. via remotedesktop osv er intet krypteret så alle der sniffer data kan faktisk sniffe login passwords osv.

Udfra hvad du siger om sikkerhed, så er det denne model jeg er ude efter, og jeg tror at det er model 2 jeg vil bruge

soundpartner skrev:hverhang en maskine startes op så laver den en forbindelse til din maskine. dette vil være en åben tunnel mellem din maskine og fjernmaskinen. som en hver tunnel så er der en indgang i hver ende, men trafik kan ikke komme ind fra midten. af tunellen... forbindelsen vil være krypteret og du skal vide hvilke porte tunellen forbinder imellem for at kunne udnytte tunellen

Vil det sige at hver gang begge pc er tændt, er det en åben tunnel mellem os. Er den en-vejs eller to-vejs. Vil enhver fra Thailand i teorien kunne komme ind på min pc, ved at åbne en terminal ind til mig. Kan åbning af tunnelen laves en-vejs og at den aktiveres fra min side.

Jeg har to pc kørende med kabel her hjemme, kan jeg evt. lave en tunnel fra den ene til den anden for at teste den, og evt. fra trådløs til stationær.

Er det dette script der kan gøre det
soundpartner skrev:det er skam ikke så svært... scriptet skal indeholde komandoen til at lave tunellen og det er alt.
på maskine 2:
osv...

du kan så på din maskine udnytte tunellen ved at ssh'e til din egen maskine på den port som tunellen bruger.

Jeg ved det er mange spørgsmål, men jeg vil bare være helt sikker på det fungerer så som jeg tror det gør.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

Toddvarg skrev:
soundpartner skrev:der kommer noget om ssh på realesepartyet her om et par uger så jeg vil anbefale dig at tage med og høre dette... jeg vil også være til stede og kan give dig en lille demo af hvordan jeg selv har sat det op...

Jeg kan desværre ikke komme, da vi har konfirmation på det tidspunktet (26 april).

soundpartner skrev:hvis vi snakker sikkerhed så er ssh det eneste rigtige... ssh er krypteret. alle og en hver kan stille sig i midten og sniffe din data men da alt data er krypteret vil de ikke få noget ud af dette. via remotedesktop osv er intet krypteret så alle der sniffer data kan faktisk sniffe login passwords osv.

Udfra hvad du siger om sikkerhed, så er det denne model jeg er ude efter, og jeg tror at det er model 2 jeg vil bruge

soundpartner skrev:hverhang en maskine startes op så laver den en forbindelse til din maskine. dette vil være en åben tunnel mellem din maskine og fjernmaskinen. som en hver tunnel så er der en indgang i hver ende, men trafik kan ikke komme ind fra midten. af tunellen... forbindelsen vil være krypteret og du skal vide hvilke porte tunellen forbinder imellem for at kunne udnytte tunellen

Vil det sige at hver gang begge pc er tændt, er det en åben tunnel mellem os. Er den en-vejs eller to-vejs. Vil enhver fra Thailand i teorien kunne komme ind på min pc, ved at åbne en terminal ind til mig. Kan åbning af tunnelen laves en-vejs og at den aktiveres fra min side.

det er i prinsippet muligt at gå begge veje, og så alligevel ikke...
det kræver nemlig at forbindelsen bliver lukket og at man finder scriptet og afvikler dette i en terminal.

ved at oprette forbindelsen via en bruger som INGEN rettigheder har vil personen der finder dette hack godt nok have mulighed for at se filer men ikke have mulighed for at køre programmer eller lave rod i den.

personligt har jeg på min server oprettet en virtuel server som ssh-server. ssh-serveren har 2 brugere en ssh bruger uden rettigheder og så en privat bruger. ssh-serveren har ingen adgang til resten af netværket

Toddvarg skrev:
Jeg har to pc kørende med kabel her hjemme, kan jeg evt. lave en tunnel fra den ene til den anden for at teste den, og evt. fra trådløs til stationær.

Er det dette script der kan gøre det
soundpartner skrev:det er skam ikke så svært... scriptet skal indeholde komandoen til at lave tunellen og det er alt.
på maskine 2:
osv...

Jeg ved det er mange spørgsmål, men jeg vil bare være helt sikker på det fungerer så som jeg tror det gør.

ja stortset...

på den maskine du skal tilgå der skal du bruge
ssh -R 20001:localhost:22 servernavn/ip
hvor servernavn/ip er maskinen navn hvis den er oprettet i hosts eller er serverens ip adresse

på serveren ville jeg så bruge
ssh -CY localhost -p20001

-CY er kode for at du skal komprimere datastrømmen og det er lovligt at overføre grafiske programmer
localhost er din lokale maskine
-p20001 er porten som tunellen er forbundet til så det er så at sige indgangen til tunellen

du kan jo starte med på maskinen at bare skrive komandoen i terminalen for at teste det. når du så har leget lidt med det kan vi gå viddere og lave det som script som afvikles ved opstart

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
Brugeravatar
Toddvarg

Indlæg af Toddvarg »

Vil det sige at jeg kan oprette en ssh server i virtualbox og have en tunnel til deres maskine og have det lukket fra mit eget system. Dvs lave det som en en-vejs system.

Det system som du tænker på, er det det samme som openshh?
Er det lettere at sætte systemet op med putty eller secpanel eller gFTP?

Læste lidt inde på denne hjemmeside: https://help.ubuntu.com/community/SSHHowto
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
Brugeravatar
Toddvarg

Indlæg af Toddvarg »

soundpartner skrev:på den maskine du skal tilgå der skal du bruge
hvor servernavn/ip er maskinen navn hvis den er oprettet i hosts eller er serverens ip adresse

Vil det sige at denne kommandoen laver en tunnel fra modtagers pc til min, hvis jeg taster denne kode hos modtagers pc.
lokalhost:modtagers ipadresse
Servernavn/ip: egen ipadresse

og at denne kommando åbner op i min egen ende

soundpartner skrev:på serveren ville jeg så bruge

Jeg har prøvet begge kommandoer, ved at den ene gangen bruge egen ipadresse og den anden gangen bruge modtagers ip adresse. Hvis jeg bruger localhost + egen ip adresse laver den en forbindelse, men jeg kan ikke gennemskue til hvad. Hvis jeg bruger localhost og modtagers ipadresse, sker der intet, dvs. den står og arbejder til den bliver timed out. Det er helt sikkert at jeg laver noget forkert, men hvad? Begge pc er bruger samme router og er kablet, men det skulle vel ikke have nogen betydning? Den gemmer ipadresse ind i systemet så den er åben for port 22. Det er noget der kan tyde på at jeg skal have en step for step forklaring.

Jeg har lavet sudo apt-get install ssh på begge maskine, så jeg var sikker på at den havde der rette system, og det virket ikke som om det var som default, da den sagde at den lavet en nyinstallation.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

Toddvarg skrev:
soundpartner skrev:på den maskine du skal tilgå der skal du bruge

Vil det sige at denne kommandoen laver en tunnel fra modtagers pc til min, hvis jeg taster denne kode hos modtagers pc.
lokalhost:modtagers ipadresse
Servernavn/ip: egen ipadresse

og at denne kommando åbner op i min egen ende

soundpartner skrev:på serveren ville jeg så bruge

Jeg har prøvet begge kommandoer, ved at den ene gangen bruge egen ipadresse og den anden gangen bruge modtagers ip adresse. Hvis jeg bruger localhost + egen ip adresse laver den en forbindelse, men jeg kan ikke gennemskue til hvad. Hvis jeg bruger localhost og modtagers ipadresse, sker der intet, dvs. den står og arbejder til den bliver timed out. Det er helt sikkert at jeg laver noget forkert, men hvad? Begge pc er bruger samme router og er kablet, men det skulle vel ikke have nogen betydning? Den gemmer ipadresse ind i systemet så den er åben for port 22. Det er noget der kan tyde på at jeg skal have en step for step forklaring.

Jeg har lavet sudo apt-get install ssh på begge maskine, så jeg var sikker på at den havde der rette system, og det virket ikke som om det var som default, da den sagde at den lavet en nyinstallation.

ohhh sorry...

på begge maskiner skal du installere en ssh-server

Kode: Vælg alt

sudo aptitude install openssh-server

på maskinen i tailand

ssh -R 20001:localhost:22 123.123.123.123

eneste der skal ændres i ovenstående er at 123.123.123.123 skal være DIN ip
når du tester det i terminalen så skal terminalen som du har åbner tunnelen i forblive åben (men skal ikke bruges mere)
lukker du denne terminal så lukkes tunellen

på din maskine:

du skal ikke ændre noget i denne kode.
du opretter nu en forbindelse til maskinen i tailand igennem din tunnel

du vil blive bedt om at akseptere en nøgle. det skriver du bare ja til på begge maskiner.

i ovenstående går jeg forøvrigt ud fra at du har en bruger med samme navn på begge maskiner.
Det kan hurtigt blive meget avanceret ellers.
når vi har fået det til at virke så kan vi gå viddere og udbygge det...

Det er ergeligt at du ikke kan komme til RP for det er en smule avanceret alt det her med ssh. og det kan nemt virke meget indviklet og besværligt. men når man først er kommet i gang så er det super fedt.

jeg kan forøvrigt anbefale dette som lidt let læsning om ssh http://mongers.org/ssh

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
Brugeravatar
Toddvarg

Indlæg af Toddvarg »

soundpartner skrev:på maskinen i tailand
Kode:

når du tester det i terminalen så skal terminalen som du har åbner tunnelen i forblive åben (men skal ikke bruges mere)

på din maskine:
Kode:

Det lyder i teorien som et enkelt system og det kan jeg lie, men jeg får en eller anden fejl, så det virker som om jeg overser en eller anden lille detalje.

Thailandpc gør som du siger, at den åbner op og står og venter, men når jeg slår ind koden
soundpartner skrev:Kode:

ind i min egen terminal, får jeg:
ssh: connect to host localhost port 20001: Connection refused

Skal jeg tillade port 20001 på en eller anden måde, og i såfald hvordan?
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

Toddvarg skrev:
soundpartner skrev:på maskinen i tailand
Kode:

på din maskine:
Kode:

ok nu har jeg testet det her og det virker fint.
lad os starte fra en ende af...
har du samme brugernavn på de 2 computere?

Det lyder i teorien som et enkelt system og det kan jeg lie, men jeg får en eller anden fejl, så det virker som om jeg overser en eller anden lille detalje.

Thailandpc gør som du siger, at den åbner op og står og venter, men når jeg slår ind koden
soundpartner skrev:Kode:

ind i min egen terminal, får jeg:

Skal jeg tillade port 20001 på en eller anden måde, og i såfald hvordan?

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
Brugeravatar
Toddvarg

Indlæg af Toddvarg »

Brugernavnet på de to pc er det samme.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

Toddvarg skrev:Brugernavnet på de to pc er det samme.

ok. hvad kommer den helt præcist med i terminalen på de to maskiner (gerne ALT og ordret)

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
Brugeravatar
Toddvarg

Indlæg af Toddvarg »

I Thailand terminalen
Efter jeg skriver kommandolinien
ssh -R 20001:localhost:(egen IP)

og trykker enter hopper markøren ned på næste linie og står og blinker. Den beder ikke om nogen kode eller andet

I egen terminal
efter jeg skriver kommandolinien

og trykker enter får jeg i egen terminal

og så er den klar til at taste evt. nye kommandolinier ind

Er det muligt at jeg har lavet koks i systemet, da jeg den aller første gang skrev
ssh -R 20001:localhost:22 (thailand ip)

på Thailands pc og da spurgte den om jeg skulle fortsætte at lave forbindelse. Da installerede den også nogle nøgler.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen