Utrolig lang opstart
-
- IRC nickname: RogS
Utrolig lang opstart
Hej, jeg har nogle problemer når jeg skal boote ubuntu.
det der sker er at det tager ca. 5 min. at boote ubuntu op, det er ikke rigtigt et problem med ubuntu men mere med linux generelt, det sker nemlig med alle linuxdistibutioner jeg her prøvet (Debian, Ubuntu og Opensus). Ubuntu og Opensus bliver installeret normalt, mens debian faktisk ikke engang kan starte installationen :S
det tager også omkring 5 min at få livecden af ubuntu startet op...
Jeg har taget et billede af hvordan det ser ud når ubuntu booter (gad ikke skrive det hele af):
http://img216.imageshack.us/img216/7971/phot0003.jpg
det er lidt forskelligt hvor længe det tager, her er det "kun" 115 sekunder, men nogle gange kan det tage op til 300 sekunder...
derefter går den bare over til loginskærmen...
den skarpsindige har nok bemærket at jeg kører 9.04 lige nu, men samme problem er der under 8.10
mine hardware specs er:
Bundkort: Asus M2N68-AM
CPU: AMD Athlon 64 X2 6000+
Harddisk: Hitachi Deskstar P7K500 500GB
GPU: ATI Radeon HD 4650
RAM: 2x Kingston 2GB DDR2
håber der er nogle der kan hjælpe, for jeg fatter virklig ikke hvorfor det sker...
//Stefan
det der sker er at det tager ca. 5 min. at boote ubuntu op, det er ikke rigtigt et problem med ubuntu men mere med linux generelt, det sker nemlig med alle linuxdistibutioner jeg her prøvet (Debian, Ubuntu og Opensus). Ubuntu og Opensus bliver installeret normalt, mens debian faktisk ikke engang kan starte installationen :S
Jeg har taget et billede af hvordan det ser ud når ubuntu booter (gad ikke skrive det hele af):
det er lidt forskelligt hvor længe det tager, her er det "kun" 115 sekunder, men nogle gange kan det tage op til 300 sekunder...
den skarpsindige har nok bemærket at jeg kører 9.04 lige nu, men samme problem er der under 8.10
mine hardware specs er:
håber der er nogle der kan hjælpe, for jeg fatter virklig ikke hvorfor det sker...
//Stefan
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
Re: Utrolig lang opstart
Det er sandsynligvis dit grafikkort der gør knuder.Ubuntu NOOB skrev:Hej, jeg har nogle problemer når jeg skal boote ubuntu.
mine hardware specs er:
//Stefan
Hvad hedder det
Kode: Vælg alt
lspci |grep VGA
stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
-
som sagt er det radeon HD 4650
02:00.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc RV730 PRO [Radeon HD 4650]
02:00.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc RV730 PRO [Radeon HD 4650]
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
Okay, men du havde skrevet CPU foran i første indlæg:Ubuntu NOOB skrev:som sagt er det radeon HD 4650
Det skulle nu virke, men et hint fra denne side viewtopic.php?f=4&t=6682 siger, at du måske skal installere med alternative CD, da det er et ATI kort.
Stra
stra
-
tror jeg ikke vil gøre den store forskel, jeg kan jo godt få det installeret, det tager bare ret lang tid at starte op, så tror ikke at det ændre noget hvis jeg bruger alternative installeren...
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Ubuntu NOOB skrev:tror jeg ikke vil gøre den store forskel, jeg kan jo godt få det installeret, det tager bare ret lang tid at starte op, så tror ikke at det ændre noget hvis jeg bruger alternative installeren...
du kan tro alt det du vil. Nu kender jeg en smule til hvad forskellen er på alternate og almindelig install cd. og med mindre du kan redegøre for HVORFOR du tror det ikke vil gøre en forskel så syntes jeg du skal tage og prøve det.
Der er trods alt en grund til at den findes
-
hmm, ja ok, jeg prøver så, men en anden grund til at jeg tror at det ikke virker er at jeg prøvede med alternate cd'en til 8.10, og der virkede det ikke...
EDIT: hvis det ikke virker med alternate, prøver jeg lige at iinstallere 32 bit, godt nok mister jeg ~ 1½ GB RAM, men det er et forsøg værd...
EDIT: hvis det ikke virker med alternate, prøver jeg lige at iinstallere 32 bit, godt nok mister jeg ~ 1½ GB RAM, men det er et forsøg værd...
-
Ubuntu NOOB skrev:hmm, ja ok, jeg prøver så, men en anden grund til at jeg tror at det ikke virker er at jeg prøvede med alternate cd'en til 8.10, og der virkede det ikke...
har du 5½ gb ram? allerede der tror jeg dit problem kan være fundet... hvordan er det fordelt?
-
sry, regnede lige forkert der, mister kun ½ GB, har 4 GB fordelt over 2 ramblokke, og så 512 MB i grafikkortet
-
- Geografisk sted: Esbjerg
Ubuntu NOOB skrev:hmm, ja ok, jeg prøver så, men en anden grund til at jeg tror at det ikke virker er at jeg prøvede med alternate cd'en til 8.10, og der virkede det ikke...
I 32-bit kan systemet se ca. 3,2 GB RAM, så du mister kun omkring 700 MB. Men det er da værd at prøve. Dit system er født til 64-bit, men det hjælper jo ikke rigtigt hvis det ikke vil køre.
Har du evt. et andet grafikkort du kan prøve - bare for at teste?
/Michael
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
-
'Warhawk skrev:Ubuntu NOOB skrev:hmm, ja ok, jeg prøver så, men en anden grund til at jeg tror at det ikke virker er at jeg prøvede med alternate cd'en til 8.10, og der virkede det ikke...
I 32-bit kan systemet se ca. 3,2 GB RAM, så du mister kun omkring 700 MB. Men det er da værd at prøve. Dit system er født til 64-bit, men det hjælper jo ikke rigtigt hvis det ikke vil køre.
Har du evt. et andet grafikkort du kan prøve - bare for at teste?
har et i mine forældres PC, men tror ikke jeg bliver populær hvis jeg begynder at skille den ad, så det er nok klogest at lade være
-
Ubuntu NOOB skrev:sry, regnede lige forkert der, mister kun ½ GB, har 4 GB fordelt over 2 ramblokke, og så 512 MB i grafikkortet
de 512 mb i grafikkortet er det kun grafikkortet der bruger så de passer sig selv...
grænsen er i 32 bil caa 3,8 gb ram så så det er ikke meget mere end 200-400 mb ram du mister, og det vil ikke være noget du kan mærke forskel på.
du skriver at det er det samme problem i alle versioner af linux du har prøvet. det er derfor helt sikkert at det er et stykke hardware eller en biosopsætning som fejler hos dig. (ikke nødvendigvis fejler som værende defekt men måske nærmere som værende ukompatibel, eller mangle den rigtige driver)
-
soundpartner skrev:Ubuntu NOOB skrev:sry, regnede lige forkert der, mister kun ½ GB, har 4 GB fordelt over 2 ramblokke, og så 512 MB i grafikkortet
de 512 mb i grafikkortet er det kun grafikkortet der bruger så de passer sig selv...
grænsen er i 32 bil caa 3,8 gb ram så så det er ikke meget mere end 200-400 mb ram du mister, og det vil ikke være noget du kan mærke forskel på.
du skriver at det er det samme problem i alle versioner af linux du har prøvet. det er derfor helt sikkert at det er et stykke hardware eller en biosopsætning som fejler hos dig. (ikke nødvendigvis fejler som værende defekt men måske nærmere som værende ukompatibel, eller mangle den rigtige driver)
er rimligt sikker på at rammen i grafikkortet tæller med (sådan er det ihvertfald i Win XP)
jeps, problemet er der i alle versioner af linux, da jeg prøvede at installere debian ville den ikke engang gå videre end der hvor jeg vælger mellem grafisk eller teksbaserret installation...
-
Ubuntu NOOB skrev:soundpartner skrev:Ubuntu NOOB skrev:sry, regnede lige forkert der, mister kun ½ GB, har 4 GB fordelt over 2 ramblokke, og så 512 MB i grafikkortet
er rimligt sikker på at rammen i grafikkortet tæller med (sådan er det ihvertfald i Win XP)
jeps, problemet er der i alle versioner af linux, da jeg prøvede at installere debian ville den ikke engang gå videre end der hvor jeg vælger mellem grafisk eller teksbaserret installation...
grafikkortets ram tæller mig bevidst kun med på systemer med grafikkort der bruger delt ram (hvor grafikkortet rent faktisk bruger systemets ram efter behov)
-
- Geografisk sted: Esbjerg
Jeg har googlet lidt og fundet noget interessant https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/336511
Dit grafikkort er ikke understøttet i 8.10 og ældre. I 9.04 skulle det være understøttet, så prøv at teste med en live CD. 9.04 byder også på flere lækkerier i forhold til de ældre.
Dit grafikkort er ikke understøttet i 8.10 og ældre. I 9.04 skulle det være understøttet, så prøv at teste med en live CD. 9.04 byder også på flere lækkerier i forhold til de ældre.
/Michael
---
---