GPG error

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Svante

GPG error

Indlæg af Svante »

Jeg er begyndt at få denne fejl, når jeg bruger 'Opdateringshåndtering':
W: GPG error: http://ppa.launchpad.net intrepid Release: Følgende signaturer kunne ikke verificeret, da den offentlige nøgle ikke er tilgængelig: NO_PUBKEY 9423A34CCA967634

Er der nogen, der kan give en forklaring og løsning på dette?
ChrisBuchholz
IRC nickname: ChrisBuchholz
Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark

Re: GPG error

Indlæg af ChrisBuchholz »

Du mangler simpelthen et PPA-nøgle.
Det repository du har smidt ind er signeret og du skal derfor indsætte dets nøgle(9423A34CCA967634) i dit system.

Jeg gør det på følgende måde, men det kan sikkert også gøres på mange andre måder - garanteret også grafisk:

Kode: Vælg alt

gpg --keyserver keyserver.ubuntu.com --recv 9423A34CCA967634
gpg --export --armor 9423A34CCA967634 | sudo apt-key add -

her kan du selvfølgelig udskifte nøglen med hvilken somhelst nøgle du ønsker
Svante

Indlæg af Svante »

Fedt! Det virkede. Tak for det :D
Jeg undrer mig dog stadig over, hvorfor fejlen opstod?
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

Svante skrev:Fedt! Det virkede. Tak for det :D
Jeg undrer mig dog stadig over, hvorfor fejlen opstod?

Det er en længere historie.. men den korte version er som følger:

Der er en række standart repositories i ubuntu (arkiver med software)
den software der ligger i disse er stabile versioner der er testet og virker med ubuntu

derudover findes der en masse andre repositories. disse kan være lavet af privatpersoner der leger med at udvikle software. eller de kan være ejet af større softwareprojekter
disse "private repositories" er der som sådan ingen kontrol med men de er dog alle beskyttet med en nøgle så det kun er de rette folk der kan ligge data ind i arkiverne.
faktisk så er det du får kun en advarsel der siger at softwaren fra dette arkiv ikke nødvendigvis er til at stole på, men du kan vælge at stole på udgiveren ved at tilføje en nøgle til arkivet.
Det er denne nøgle du har tilføjet med de to terminalkomandoer.

opsummering: du vælger selv at bruge "eksperimental software" (det kan være alt fra nyere versioner af programmer så som openoffice 3 i et system der normalt kommer med openoffice 2.4 til små tools lavet af privatpersoner) og så skal du "fortælle" systemet at du stoler på udgiveren af denne software ved at tilføje en nøgle.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Svante

Indlæg af Svante »

Så vidt jeg husker, er det til KDE4-software. Formentlig fordi jeg bruger nogle KDE-programmer på Gnome.