Bedste mediebibliotek/afspiller

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
Ansjosen

Bedste mediebibliotek/afspiller

Indlæg af Ansjosen »

Hej,
Songbird, Rhytmbox, Amarok, Banshee mv. - hvilket program er bedst?
Jeg skal bruge det til følgende:
1. administrere musikbiliotek på ekstern usb flash disk
2. Overføre/synkronisere filer til min Ipod classic 160gb (6. gen ipod)
3. Må gerne kunne overføre filer fra Ipod til bibliotek (men eller kan gtkpod bruges til dette kan jeg forstå)
4. Jeg kører ubuntu 8.10 på en ældre bærbar med begrænset harddisk kapacitet (derfor skal biblioteket på en flashsisk)

Rhytmbox lavede uorden i mediaart på min ipod, så den her jeg afskrevet.

Nogen bud/erfaringer med ovenstående programmer?
eitreach
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Bedste mediebibliotek/afspiller

Indlæg af eitreach »

Jeg vil foreslå gtkpod til iPod-brug, og så ellers Rhythmbox til mediebiblioteksbrug. Jeg bruger selv en ekstern harddisk som jeg afspiller fra, og det fungerer glimrende. Specielt den udgave af Rhythmbox som er med i den næste udgivelse af Ubuntu - den fungerer møggodt.

Jeg har prøvet de fleste afspillere, efterhånden - men jeg er altid vendt tilbage til Rhythmbox. Det tætteste jeg er kommet på at skifte, har været Banshee, da den har lidt ekstra eyecandy.. Men den mangler en simpel ting som folder watch, og så blev den droppet igen.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393
Ansjosen

Indlæg af Ansjosen »

Tak for svar. Det er måske en god idé at dele det op i to; eet program til synk af ipod, og et til biblkioteket, og så bare holde ipoden væk fra rhytmbox. Vil starte med at kigge på gtkpod og se om jeg kan finde ud af at overføre min musik fra ipod til ekstern disk.
eitreach
IRC nickname: eitreach

Indlæg af eitreach »

Musik fra iPod til andet medie kan være lidt tricky, da iPod-synkroniseringssoftware omdøber alle dine filer til en masse ubrugeligt volapyk. Det er dog muligt at omdøbe filer fra dette volapyk, tilbage til de 'almindelige' filnavne ved f.eks. at bruge programmet easytag eller Ex Falso - som læser musikfilens metadata, og så omdøber filen derefter.

Giver det mening? :)
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393
Ansjosen

Indlæg af Ansjosen »

Ja, det giver mening. Jeg har nu fået al min musik i sikkerhed fra ipoden. gtkpod kan indstilles til dels at omdøbe og dels at placere filerne i en passende filstruktur på baggrund af filernes tags.

Med min musik i sikkerhed vil jeg nu prøve de forskellige musicmanagers. rhytmbox opfylder ikke helt mine behov, da det åbenbart kun kan vise albumart, men ikke selv hente det.

Men nu er jeg lidt forvirret over betegnelserne GNOME og KDE. Amarok fx er skrevet til KDE og min ubuntu 8.10 er åbenbart baseret på GNOME. Det er hvad jeg kan læse mig frem til men jeg aner ikke hvad det betyder. Kan jeg fx ikke køre amarok, skal jeg holde mig til programmer skrevet til GNOME?
soundpartner
IRC nickname: sound

Indlæg af soundpartner »

Ansjosen skrev:Ja, det giver mening. Jeg har nu fået al min musik i sikkerhed fra ipoden. gtkpod kan indstilles til dels at omdøbe og dels at placere filerne i en passende filstruktur på baggrund af filernes tags.

Med min musik i sikkerhed vil jeg nu prøve de forskellige musicmanagers. rhytmbox opfylder ikke helt mine behov, da det åbenbart kun kan vise albumart, men ikke selv hente det.

Men nu er jeg lidt forvirret over betegnelserne GNOME og KDE. Amarok fx er skrevet til KDE og min ubuntu 8.10 er åbenbart baseret på GNOME. Det er hvad jeg kan læse mig frem til men jeg aner ikke hvad det betyder. Kan jeg fx ikke køre amarok, skal jeg holde mig til programmer skrevet til GNOME?

du kan sagtens køre amarok i ubuntu den har bare lidt flere dependensies end de andre fordi den kræver nogle kde pakker...

jeg vil dog råde dig til at holde dig fra amarok 2 som er noget værre skidt og som ikke virker med pulseaudio (som bruges i ubuntu)
i 9.04 der er det desværre pt 2.0 der er med og dnne virker ikke. Rygterne siger at de nok ender med at gå tilbage til 1,4 hvis ikke allerede i rc så i hvert fald i final release. men hvis ikke har jeg et script og en guide på vej til at få amarok 1,4 tilbage i jaunty.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Troels

Indlæg af Troels »

Tror du ikke Amarok bliver lidt for tung at trække? Han skriver jo, at det er til en ældre bærbar :)
ActionpackedPIVII
IRC nickname: steffen

Indlæg af ActionpackedPIVII »

vil klart anbefale Rhythmbox da det er den mest stabile musikafspiller jeg har prøvet :-)

Vil dog sige at når jeg vil ligge nye sange over på min mp3 (en iriver et eller andet) går den fuldstændig i kaos :P forbindelsen virker åbenbart ikke ordentligt for den bliver ved med at tilslutte, og frakoble, så der er den ganske ubrugelig, men nu var det jo heller ikke tilfældet med dig som har ipod.. der er gtkpod nok også den jeg har hørt bedst om :P

Men ellers er det en skide god afspiller :P
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

Troels skrev:Tror du ikke Amarok bliver lidt for tung at trække? Han skriver jo, at det er til en ældre bærbar :)

jeg har brugt amarok i anden sammenhæng på en cafe i snart 5 år på samme maskine (og den gang var det en gammel pasivt kølet maskine vi fik foræret)

i dag kører jeg amarok på mine eee's 900mhz celeron og 1600 mhz atom så som sådan tror jeg ikke amarok er noget problem

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
Troels

Indlæg af Troels »

soundpartner skrev:
Troels skrev:Tror du ikke Amarok bliver lidt for tung at trække? Han skriver jo, at det er til en ældre bærbar :)

jeg har brugt amarok i anden sammenhæng på en cafe i snart 5 år på samme maskine (og den gang var det en gammel pasivt kølet maskine vi fik foræret)

i dag kører jeg amarok på mine eee's 900mhz celeron og 1600 mhz atom så som sådan tror jeg ikke amarok er noget problem

Oyay så :D

+ 1 for Rhythmbox. Hvilken version er i Ubuntus repos nu? :)
Ansjosen

Indlæg af Ansjosen »

Tak for kommentarer. Nu har jeg installeret Exaile og tester den. Umiddelbart ser den meget lækker ud med tab'ede playlister og mulighed for plugins. Den næste jeg prøver bliver amarok, så må vi se om den trækker for mange ressourcer.

Der er mange der taler for rhytmbox, men det jeg har mest brug for er egentlig ikke en afspiller, men et program til administrere mine +6000 numre. Det betyder bla. at den skal have en smart tag-editor indbygget, det har rb så vidt jeg kan se ikke. Jeg bryder mig iøvrugt ikke om auto-tagging, da de databaser de henter fra ikke nødvendigvis bruger samme genrebetegnelser som mig. Indkøbte album og numre fra Emusic bliver jeg fx ofte nødt til retagge, ligesom jeg har mange bootlegs mv. som ikke genkendes af autotagging og hvor jeg gerne selv vil tilføje coverart. Al det kunne Itunes, men det kørte tilgengæld dårligt på min gamle bærbare.

Jeg har tænkt mig at blive ved med at teste programmer til jeg finder det helt rigtige program så lad bare forslag og kommentarer komme :-)
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

Ansjosen skrev:Tak for kommentarer. Nu har jeg installeret Exaile og tester den. Umiddelbart ser den meget lækker ud med tab'ede playlister og mulighed for plugins. Den næste jeg prøver bliver amarok, så må vi se om den trækker for mange ressourcer.

Der er mange der taler for rhytmbox, men det jeg har mest brug for er egentlig ikke en afspiller, men et program til administrere mine +6000 numre. Det betyder bla. at den skal have en smart tag-editor indbygget, det har rb så vidt jeg kan se ikke. Jeg bryder mig iøvrugt ikke om auto-tagging, da de databaser de henter fra ikke nødvendigvis bruger samme genrebetegnelser som mig. Indkøbte album og numre fra Emusic bliver jeg fx ofte nødt til retagge, ligesom jeg har mange bootlegs mv. som ikke genkendes af autotagging og hvor jeg gerne selv vil tilføje coverart. Al det kunne Itunes, men det kørte tilgengæld dårligt på min gamle bærbare.

Jeg har tænkt mig at blive ved med at teste programmer til jeg finder det helt rigtige program så lad bare forslag og kommentarer komme :-)

når så du finder den rete så må du meget gerne melde tilbage med hvad du har valgt og hvorfor

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
Ansjosen

Indlæg af Ansjosen »

soundpartner skrev:når så du finder den rete så må du meget gerne melde tilbage med hvad du har valgt og hvorfor

Det skal jeg nok!
Ansjosen

Indlæg af Ansjosen »

Troels skrev:Oyay så :D

+ 1 for Rhythmbox. Hvilken version er i Ubuntus repos nu? :)

Min rhytmbox som kom med ubuntuinstallationen er version 0.11.6. Jeg kan se på rb's hjemmeside at sidste "stable release" hedder 0.12.0. Det er også den version jeg kan finde i synaptic, når jeg ellers kan finde ud af at stave. Hvordan opgraderer jeg til 0.12.0?
sprocket
Geografisk sted: Ulsted, Nordjylland

Indlæg af sprocket »

Rhythmbox er rigtig god. Eneste minus er at der ikke findes en ordentlig Equalizer, endnu.
Linux is user-friendly- it's just picky who its friends are.