Hej Eksperter
Jeg har en bærbar R40 som jeg gerne vil have trådløst netkort i
Findes der en liste jeg kan tage med på indkøb for at finde et kort jeg kan bruge ?
MVH:Ravnen
Nyt trådløst netværk
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
Re: Nyt trådløst netværk
Og det er en ???? maskineravnen skrev:Hej Eksperter
Jeg har en bærbar R40 som jeg gerne vil have trådløst netkort i
Og skal det være eksternt eller internt netkort?
stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
-
Det er en IBM Thinkpad R40 og jeg har købt et D.link DWL-G630 Wireless G Notebook Adapter
Jeg har købt det kort for der står på kassen at der er Linux Support så jegnede jeg med at der lå installationsvejledning i kassen hvilket der ikke gjorde ej heller noget på den medfølgende cdrom.
Jeg har tjekker D-links hjemmeside for at finde en driver og de skal bruge Model: DWL-G630 samt hvilken version for at jeg kan få den rigtige driver men så hvidt jeg kan se er der ikke nogen som understøtter mit kort.
H/W Ver.: E2 F/W Ver.: 5.11
Kan du hjælpe en ny Ubuntu bruger som er træt af de lange ledninger gennem stuen.
Jeg har sat trådløs router op på loftet, der er et starter kit som jeg startede med det hedder D-link DKT-110 Wireless G Starter kit med tilhørende USB 2 Wireless Adapter DWA-111 denne har kørt på Win XP Men ville ikke fungerer på Ubuntu så derfor Prøver jeg nu G630
Hvis du kan finde en driver jeg kan bruge, hvordan installerer jeg den så ?
Jeg har købt det kort for der står på kassen at der er Linux Support så jegnede jeg med at der lå installationsvejledning i kassen hvilket der ikke gjorde ej heller noget på den medfølgende cdrom.
Jeg har tjekker D-links hjemmeside for at finde en driver og de skal bruge Model: DWL-G630 samt hvilken version for at jeg kan få den rigtige driver men så hvidt jeg kan se er der ikke nogen som understøtter mit kort.
Kan du hjælpe en ny Ubuntu bruger som er træt af de lange ledninger gennem stuen.
Jeg har sat trådløs router op på loftet, der er et starter kit som jeg startede med det hedder D-link DKT-110 Wireless G Starter kit med tilhørende USB 2 Wireless Adapter DWA-111 denne har kørt på Win XP Men ville ikke fungerer på Ubuntu så derfor Prøver jeg nu G630
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
ravnen skrev:Det er en IBM Thinkpad R40 og jeg har købt et D.link DWL-G630 Wireless G Notebook Adapter
er der et billede af tux (pingvinen) på kassen så skal kortet virke out of the box i linux. er der ikke så gå ned og byt det igen. du har intet viundet ved at købe det nye kort da det andet du allerede har garenteret også kan fikses i ubuntu, og det er værken nemmere eller sværere end et hvilket som helst andet kort.
sæt kortet i maskinen og gå i terminalen (programmer>tilbehør>terminal) og skriv lsusb
det lister det hardware du har forbundet via usb og så kan vi se hvilket chipsæt der bruges og derved den bedste løsning, og hvilken driver der skal bruges
edit: faktisk tror jeg det er nemmest at få dit dwa 111 til at virke for jeg mener den bruger rt73 chipsettet så det er bare at installere pakken rt73-common (sudo aptitude install rt73-common) og så burde det virke
-
Og husk at aktivere trådløstnetværk ved at højreklikke på netværksikonet/aktivertrådløst.
stra
stra
stra
-
Hej igen
Her er hvad der kom ud af at skrive Isusb i terminalen
allan@allan-laptop:~$ lsusb
Bus 004 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 003 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 001 Device 002: ID 07d1:3c06 D-Link System
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
allan@allan-laptop:~$
Jeg håber du kan hjælpe mig videre :=)
ravnen
Her er hvad der kom ud af at skrive Isusb i terminalen
allan@allan-laptop:~$ lsusb
Bus 004 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 003 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 001 Device 002: ID 07d1:3c06 D-Link System
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
ravnen
-
Jeg er ved at blive utålmodig, er der nogen som kan hjælpe mig videre ?
Mvh: ravnen
Mvh: ravnen
-
Jeg tror der er en fejl på dit link. for hos mig giver samme link dette udskriftravnen skrev:Hej igen
us 001 Device 002: ID 07d1:3c06 D-Link System
ravnen
Så mit bud vil være at gå ned og bytte den.D-Link System DWL-G122 802.11g Adapter [ralink rt73]
Og mit virker "out af the box"
stra
stra
-
Det kan jeg ikke forstå, det virker på en win xp maskine.
Hvorfor så ikke på en Ubuntu ?
Mvh:ravnen
-
Det er ikke samme driver. Og så finder den ikke de fulde oplsysninger.ravnen skrev:Det kan jeg ikke forstå, det virker på en win xp maskine.
Men prøv så lige via synaptic at installere denne
eller terminal.rt73-common
Kode: Vælg alt
sudo aptitude install rt73-common
stra
stra
-
Hej igen
Når jeg logger på min kones profil virker kortet, men logger jeg selv ind på admin virker kortet ikke kan nogen hjælpe mig til at få det til at virke begge steder :=)
Jeg har også prøvet at oprette en ny bruger og her virker det heller ikke.....
Mvh: aravnen
Når jeg logger på min kones profil virker kortet, men logger jeg selv ind på admin virker kortet ikke kan nogen hjælpe mig til at få det til at virke begge steder :=)
Jeg har også prøvet at oprette en ny bruger og her virker det heller ikke.....
Mvh: aravnen