Jeg kan ikke finde partitionerne under installationen.
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Re: Jeg kan ikke finde partitionerne under installationen.
Jeg har lagt indlægget sammen med din tråd hvor vi installerede, det er bedre både for dig og for dem der kan supporte, hvis indlæggende er samlet.
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
- Admin
Hvis det stadigt driller dig kan du jo evt prøve med den nye 9.04, den er pt under udvikling (beta udgave), men jeg har kørt en del med alfa udgaverne og de kører stabilt og med få fejl.
Den kan hentes her http://releases.ubuntu.com/releases/9.04/ og jeg vil anbefale dig at du henter PC (Intel x86) desktop CD., husk at brænde den som billede (image) og ved laveste hastighed.
Iøvrigt kan jeg se at du har installeret ubuntu 2 gange (som dualboot) - så slet begge partitioner før en ny install af ubuntu.
Den kan hentes her http://releases.ubuntu.com/releases/9.04/ og jeg vil anbefale dig at du henter PC (Intel x86) desktop CD., husk at brænde den som billede (image) og ved laveste hastighed.
Iøvrigt kan jeg se at du har installeret ubuntu 2 gange (som dualboot) - så slet begge partitioner før en ny install af ubuntu.
-
Hej Christian
Tak for beskeden. Jeg er gået i gang med at downloade.
Hvordan kan jeg slette partitionerne? Det ville være helt fint hvis jeg kan formatere begge de to hdd jeg har installeret 8,10 på og som jeg ikke bruger.
Leif
Tak for beskeden. Jeg er gået i gang med at downloade.
Hvordan kan jeg slette partitionerne? Det ville være helt fint hvis jeg kan formatere begge de to hdd jeg har installeret 8,10 på og som jeg ikke bruger.
Leif
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
Ved at vælge manuel partionering i trin 4 ved installationen. Her kan du ændre partionerne til det du vil bruge dem til og vinge af for formatering at partionen.Bernchou skrev:Hvordan kan jeg slette partitionerne? Det ville være helt fint hvis jeg kan formatere begge de to hdd jeg har installeret 8,10 på og som jeg ikke bruger.
Leif
stra
se evt i denne howto hvordan
http://wiki.ubuntu-dk.org/GuidesHowtos/ ... stallation
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
-
BUT WHYYY...???
Nu har jeg downloadet og int´stalleret 9.04-versionen. Installeringen gik fint og har har formateret de to Hdd som jeg havde installeret 8.10 på. Men efter installationen hvor jeg genstarter vil den ikke loade igen.
Den skriver
GRUB loading, please wait.
ERROR 15
Hvad betyder det og hvad skal jeg nu gøre??
Leif
Nu har jeg downloadet og int´stalleret 9.04-versionen. Installeringen gik fint og har har formateret de to Hdd som jeg havde installeret 8.10 på. Men efter installationen hvor jeg genstarter vil den ikke loade igen.
Den skriver
GRUB loading, please wait.
ERROR 15
Hvad betyder det og hvad skal jeg nu gøre??
Leif
-
- Admin
Jeg tror der er sket det at "Grub" som styrer din boot er installeret på en anden partition en selve ubuntu, prøv at gå ind i bios og sæt en anden hd på som førstepriotet, du har pt 2 hd´er med ubuntu - så prøv at skift til den anden.
-
Hej igen Christian
Tak for hjælpen igen. Du havde ret. Jeg skulle bare boote fra an anden hdd.
Jeg ved ikke om der er noget i vejen med mit grafikkort eller driveren. Efter jeg installerede driveren (jeg valgte "recommendet" (et-ellerandet-180)) og genstartede fortæller computeren mig at:
usplash: setting mode 1152x864 failed
usplash: using mode 1024x768
19+0 records in
19+0 records out
kinit_ name_to_dev_t( /dev/disk/by-uuid/7e26eb1e-531b-4f3a-9f80-14f790659722)=dev (8,1)
kinit: trying to resume from /dev/disk/by-uuid/7e26eb1e-531b-4f3a-9f80-14f790659722
kinit: No resume image, doing normal boot...
ubuntu jaunty (development branch) leif tty1
leif loging:_
Hvad betyder det?
Hvad skal jeg gøre?
Leif
Tak for hjælpen igen. Du havde ret. Jeg skulle bare boote fra an anden hdd.
Jeg ved ikke om der er noget i vejen med mit grafikkort eller driveren. Efter jeg installerede driveren (jeg valgte "recommendet" (et-ellerandet-180)) og genstartede fortæller computeren mig at:
usplash: setting mode 1152x864 failed
usplash: using mode 1024x768
19+0 records in
19+0 records out
kinit_ name_to_dev_t( /dev/disk/by-uuid/7e26eb1e-531b-4f3a-9f80-14f790659722)=dev (8,1)
kinit: trying to resume from /dev/disk/by-uuid/7e26eb1e-531b-4f3a-9f80-14f790659722
kinit: No resume image, doing normal boot...
ubuntu jaunty (development branch) leif tty1
leif loging:_
Hvad betyder det?
Hvad skal jeg gøre?
Leif
-
- Admin
Det er da godt at vi fik ubuntu til at starte op - så kan vi nok finde ud af resten
Du har hentet den driver der hedder nvidia 180, prøv at gå ind i system>administration>hardwaredrivere , afinstallere driver nr "180" og installere nr "173" i stedet for, nr "180" er helt ny - så det kan være der er en fejl i den.
Du har hentet den driver der hedder nvidia 180, prøv at gå ind i system>administration>hardwaredrivere , afinstallere driver nr "180" og installere nr "173" i stedet for, nr "180" er helt ny - så det kan være der er en fejl i den.
-
hvordan gør jeg det når jeg ikke kan starte ubuntu op?
-
- Admin
øv øv øv , jeg troede at den fejl kom lige når ubuntu genstartede, jeg må lige tænke lidt over den fejl og hvad vi kan gøre ( ud over en ny install).
-
jeg installere bare igen. Det er næsten det hurtigste...
-
- Admin
Kommer der ikke en mulighed under opstart, der giver mulighed for at vælge "recovery" eller et tidligere gendannelsespunkt ? , man plejer at kunne "gå tilbage" til et tidligere punkt under boot.
-
nu har jeg geninstalleret igen og installeret den næstnyeste driver 173-versionen men med samme resultat.
DAMN!!
DAMN!!
-
- Redaktør
- IRC nickname: laoshi
- Geografisk sted: Vejle
Kan du stadig komme der til, hvor der står
For så kan vi prøve at finde en grafisk profil som kan bruges.
Du logger ind med dit brugernavn og adgangskode.
Herefter giver du flg. kommando
Så kommer der en primitiv 'grafisk' skærm op, som giver dig mulighed for at konfigurere din skærm.
Du bliver stillet over for en række spørgsmål, som du skal besvare. De fleste har forudvalgte muligheder som du så bare skal bekræfte (brug tastatur og piletaster samt <enter>
Efter programmets afslutning skal du reboote - og så er der forhåbentlig bedre resultat end før.
Reboot:
leif tty1
leif login:_
For så kan vi prøve at finde en grafisk profil som kan bruges.
Du logger ind med dit brugernavn og adgangskode.
Herefter giver du flg. kommando
Kode: Vælg alt
dpkg-reconfigure xserver-xorg
Så kommer der en primitiv 'grafisk' skærm op, som giver dig mulighed for at konfigurere din skærm.
Du bliver stillet over for en række spørgsmål, som du skal besvare. De fleste har forudvalgte muligheder som du så bare skal bekræfte (brug tastatur og piletaster samt <enter>
Efter programmets afslutning skal du reboote - og så er der forhåbentlig bedre resultat end før.
Reboot:
sudo reboot
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"
(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)
http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"
(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)
http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
-
- Admin
Hej
Jeg har fået laoshi til at hjælpe med i tråden, så må jeg lige se om jeg kan finde på noget mere imens
Hvis du på et tidspunkt geninstallere, kunne jeg godt tænke mig at se resultatet, af disse 3 kommandoer i programmer>tilbehør>terminal :
oplysninger om hardware
.
oplysninger om pc
.
siger den i686 er det 32 bit du kører med
Så send gerne det hele ind.
Jeg har fået laoshi til at hjælpe med i tråden, så må jeg lige se om jeg kan finde på noget mere imens
Hvis du på et tidspunkt geninstallere, kunne jeg godt tænke mig at se resultatet, af disse 3 kommandoer i programmer>tilbehør>terminal :
lspci
oplysninger om hardware
.
lshw
oplysninger om pc
.
uname -m
siger den i686 er det 32 bit du kører med
Så send gerne det hele ind.