Ubuntus brugerflade for scripts
-
- IRC nickname: Jakob77
Ubuntus brugerflade for scripts
Nogle er meget glade for scripts og andre er mindre glade.
Men det er nok de færreste Ubuntubrugere, som helt kan undvære dem.
Jeg arbejder på at etablere et brugervenligt menusystem til dem, som er meget glade for scripts.
Det skulle gerne komme til at fungere godt med den øvrige brugerflade. Men det giver mig visse problemer, og jeg er efterhånden nået frem til, at der må være noget galt med Ubuntu. Det kan i hvert fald ikke være fordi, jeg vil noget forkert.!
På den baggrund har jeg forsøgt at sammenstrikke en foreløbig ønskeseddel til Ubuntu, og så må jeg se, hvad der kan komme ud af at diskutere det.
1) Jeg vil gerne kunne lave en mappe, som jeg har helt for mig selv til mine scripts, og til den mappe vil jeg gerne via et script kunne tilføje en PATH, og mappen skal være den sidste i PATH'en.
(Nærmere problembehandling ang. ændring af PATH kan ses i denne tråd: https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=3&t=6312 )
2) Jeg vil gerne have ret til at overskrive filer i PATH-mappen (f.eks. ~/Menu/system/bin ) uden at skulle bruge "sudo". (I dag kan jeg ikke overskrive rettigheder, selvom jeg bruger "sudo" i f.eks. "~/bin", hvilket jeg finder så mystisk, at jeg er tæt på skråsikkert at kalde det for en meget alvorlig systemfejl.)
3) Et bedre samspil mellem scripts og terminal.
Lidt mere "børnemagt", så en "child process" godt kan få lov til at loade alias og skifte mappe i terminalen, og bruge "exit"-kommandoen.
Hvis nogen vil påstå, at grænsen i forvejen er helt skarp, så prøv at skrive "exit -h" og tænk lidt over det.
Ændring af PATH via script hører måske også under dette punkt, det kan jeg ikke helt gennemskue.
4) Automatisk dannelse af aliasliste ud fra alle filfornavne i scriptPATH-mappen (f.eks. ~/Menu/system/bin)
5) Et bedre samspil mellem terminal og den øvrige grafiske brugerflade.
Trykker jeg "Alt+F2" og kalder et script, så virker det ikke. Jeg skal først åbne terminalen.
Og nogle programmer kører pænt i terminalen, mens andre springer direkte ud af vinduet.
Det kan måske godt gøres lidt mere stilrent.
6) Flere gode script-skabeloner.
I denne tråd har jeg samlet mine visioner og halvt mislykkede forsøg på at opbygge et menusystem:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?p=39961#p39961
Jeg kan umuligt være den eneste, der kan se perspektivet i de scripts, som Laoshi har lagt ind.
Lidt flere af den slags skabeloner, og de fleste amatører vil hurtigt kunne finde ud af at bruge dem, så de kan lave genvejstaster og hjælpescripts som aldrig før.
Dette er på ingen måde et forsøg på at erstatte eller kritisere Ubuntus grafiske brugerflade, men kun et stærkt og formentlig meget langtidsholdbart supplement, som også kan give nye genveje til den.
Jeg håber, at Ubuntus udviklere vil tage idéen til sig, så der kan komme lidt skred i sagerne.
For et Linux-supergeni kræver det hele måske ikke engang en ænding af Ubuntu, men kun nogle få linjer i de anvendte scripts.
Men jeg tvivler lidt på, at det kan gøre det, for jeg synes efterhånden, at jeg har haft mange dygtige forumskribenter til at kigge på det.
På forhånd tak for interessen.
Jeg arbejder på at etablere et brugervenligt menusystem til dem, som er meget glade for scripts.
Det skulle gerne komme til at fungere godt med den øvrige brugerflade. Men det giver mig visse problemer, og jeg er efterhånden nået frem til, at der må være noget galt med Ubuntu. Det kan i hvert fald ikke være fordi, jeg vil noget forkert.!
På den baggrund har jeg forsøgt at sammenstrikke en foreløbig ønskeseddel til Ubuntu, og så må jeg se, hvad der kan komme ud af at diskutere det.
1) Jeg vil gerne kunne lave en mappe, som jeg har helt for mig selv til mine scripts, og til den mappe vil jeg gerne via et script kunne tilføje en PATH, og mappen skal være den sidste i PATH'en.
(Nærmere problembehandling ang. ændring af PATH kan ses i denne tråd: https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=3&t=6312 )
2) Jeg vil gerne have ret til at overskrive filer i PATH-mappen (f.eks. ~/Menu/system/bin ) uden at skulle bruge "sudo". (I dag kan jeg ikke overskrive rettigheder, selvom jeg bruger "sudo" i f.eks. "~/bin", hvilket jeg finder så mystisk, at jeg er tæt på skråsikkert at kalde det for en meget alvorlig systemfejl.)
3) Et bedre samspil mellem scripts og terminal.
Lidt mere "børnemagt", så en "child process" godt kan få lov til at loade alias og skifte mappe i terminalen, og bruge "exit"-kommandoen.
Hvis nogen vil påstå, at grænsen i forvejen er helt skarp, så prøv at skrive "exit -h" og tænk lidt over det.
Ændring af PATH via script hører måske også under dette punkt, det kan jeg ikke helt gennemskue.
4) Automatisk dannelse af aliasliste ud fra alle filfornavne i scriptPATH-mappen (f.eks. ~/Menu/system/bin)
Trykker jeg "Alt+F2" og kalder et script, så virker det ikke. Jeg skal først åbne terminalen.
Og nogle programmer kører pænt i terminalen, mens andre springer direkte ud af vinduet.
I denne tråd har jeg samlet mine visioner og halvt mislykkede forsøg på at opbygge et menusystem:
Jeg kan umuligt være den eneste, der kan se perspektivet i de scripts, som Laoshi har lagt ind.
Lidt flere af den slags skabeloner, og de fleste amatører vil hurtigt kunne finde ud af at bruge dem, så de kan lave genvejstaster og hjælpescripts som aldrig før.
Dette er på ingen måde et forsøg på at erstatte eller kritisere Ubuntus grafiske brugerflade, men kun et stærkt og formentlig meget langtidsholdbart supplement, som også kan give nye genveje til den.
Jeg håber, at Ubuntus udviklere vil tage idéen til sig, så der kan komme lidt skred i sagerne.
For et Linux-supergeni kræver det hele måske ikke engang en ænding af Ubuntu, men kun nogle få linjer i de anvendte scripts.
Men jeg tvivler lidt på, at det kan gøre det, for jeg synes efterhånden, at jeg har haft mange dygtige forumskribenter til at kigge på det.
-
- IRC nickname: ChrisBuchholz
- Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark
Re: Ubuntus brugerflade for scripts
Jeg synes at du skal tage og købe dig en god bog /eller flere/ der omhandler linux (hele vejen igennem - hvordan tingene er bygget op m.m) og bash programmering (da det er det sprog du indtil videre bruger).
Jeg har fuldt dig lige siden du startede med dette projekt, og har prøvet at hjælpe dig så godt som jeg har kunne, men jeg er sikker på at mange af de ting du spørger om, simpelthen er fordi du ikke har sat dig ind i disse kategorier.
Jeg kan f.eks. fortælle dig at #5, er fordi du ikke ved hvordan tingene fungerer rent teknisk - sagt på en anden måde: det er helt fint at mange kan skrue forskellige scripts/programmer sammen i diverse sprog, men det er først når du kan finde ud af at finde dine egne fejl, og forstå hvorfor disse opstår, at du virkelig kan noget. Dette ville en god bog lære dig.
Især fordi du er så ambitiøs omkring dette projekt - som det virker som om at du er! - så synes jeg at du skulle tage og sætte dig godt og grundigt ind i hvordan de forskellige ting i linux fungerer.
Du vil få meget mere ud af dette!
Pøj pøj med det:)
Jeg har fuldt dig lige siden du startede med dette projekt, og har prøvet at hjælpe dig så godt som jeg har kunne, men jeg er sikker på at mange af de ting du spørger om, simpelthen er fordi du ikke har sat dig ind i disse kategorier.
Jeg kan f.eks. fortælle dig at #5, er fordi du ikke ved hvordan tingene fungerer rent teknisk - sagt på en anden måde: det er helt fint at mange kan skrue forskellige scripts/programmer sammen i diverse sprog, men det er først når du kan finde ud af at finde dine egne fejl, og forstå hvorfor disse opstår, at du virkelig kan noget. Dette ville en god bog lære dig.
Især fordi du er så ambitiøs omkring dette projekt - som det virker som om at du er! - så synes jeg at du skulle tage og sætte dig godt og grundigt ind i hvordan de forskellige ting i linux fungerer.
Du vil få meget mere ud af dette!
Pøj pøj med det:)
Chris Buchholz
http://chrisbuchholz.name
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Jakob77 skrev:Nogle er meget glade for scripts og andre er mindre glade.
lad mig starte med at skyde hele denne post ned med at jeg gerne vil se dig gøre det der du prøver på i windows, osx eller et vilket som helst andet system.
der findes mig bevidst ikke et system der er mere fleksibelt og samtidig brugervenligt end netop ubuntu.
Dog er det ofte et spørgsmål om at vælge det rigtige værktøj til de rigtige opgaver. Det er et helvede at skære røget laks med en fukssvans, men omvendt er det umuligt at skære en 8x8 tommer træbjælke over med en laksekniv.
Jakob77 skrev:På den baggrund har jeg forsøgt at sammenstrikke en foreløbig ønskeseddel til Ubuntu, og så må jeg se, hvad der kan komme ud af at diskutere det.
der er intet der forhindrer dig i at inkludere din mappe i path. Dit problem er som jeg har forstået at du kun vil gøre det midlertidigt. Det er sgu lidt det samme som kun at ville eje ovenstående fukssvans nogle gange, at forvente at man kan bruge den når og hvis man har brug for det, men at nægte at købe den og have den liggende i skabet.
Jakob77 skrev:
nu har jeg testet det og jeg kan fint oprette, slette, kopiere, og flytte både filer og mapper i min ~/bin/
men det kommer and på hvordan filen er oprettet og hvilke rettigheder filen har.
opretter du en fil med sudo så er det superuser der opretter filen, og derfor har du som lokal bruger ikke ret til at gøre noget som helst med filen.
Jakob77 skrev:3) Et bedre samspil mellem scripts og terminal.
som tidligere sagt så er det et spørgsmål om rette værktøj til opgaven. path er ikke beregnet til at blive ændret midlertidigt.
terminalen er bygget op som et liniert komandointerface til ubuntu. Du skriver en komando og venter på outputtet. skal du arbejde med flere ting samtidig i terminalen så opretter du endnu en terminal og arbejder der sideløbende.
Der er en grund til at der er 6 interfaces (tty1-tty6) der er tekstbaseret og kun en nemlig tty7 der er grafisk.
igen rigtige værktøj til den rigtige opgave.
Jakob77 skrev:
så hvis du lige laver en fil kaldet knud_går_en_tur så skal systemet selv vide at den fil skal der lige oprettes et alias der hedder pause eller hvad?
sorry men jeg forstår ikke hvad du skriver der. aliases er en måde hvorpå du kan "optimere" dit system ved at flytte rundt på filer og mapper virtuelt uden at skulle flytte store mængder data.
igen brug tingene til det de er beregnet til. Det kan da godt være det er nemmere at skære en frossen laks med en motorsav, men det er ikke kønt
Jakob77 skrev:
igen det rette værktøj til den rette opgave.[Alt]+[F2] åbner ikke en terminal. Det giver dig ej heller en komandolinie. [Alt]+[F2] giver dig mulighed for at køre et program som du ikke har en genvej til i menu eller på skrivebordet (eller i det hele taget afvikle et program)
his du vil have en terminal så skal du (big suprise) åbne en terminal.
som beskrevet ovenfor så er terminalen ydderst linier. gør X og så gør den X gør y og så gør den y.
man kan kæde komandoer sammen gør x og gør y men den vil stadig først gøre x og når den så er færdig så gøre y.
Jakob77 skrev:
jeg er selv flittig bruger af scripts til alle mulige opgaver. Alt hvad du kan i terminalen det kan du indkludere i et script. det er skide smart til at automatisere opgaver (opdater computeren, tag en backup, kopier backuppen der hen, og sluk computeren når den er færdig ) scripts er ikke beregnet til at bygge menusystemer. dertil bruges java, C++, eller et af de andre milioner af programeringssprog som netop er beregnet til at programmere.
Behøver jeg at skrive at det handler om at bruge det rigtige værktøj til den rette opgave?
Jakob77 skrev:Dette er på ingen måde et forsøg på at erstatte eller kritisere Ubuntus grafiske brugerflade, men kun et stærkt og formentlig meget langtidsholdbart supplement, som også kan give nye genveje til den.
jeg er på ingen måde linux-supergeni! men jeg anser mig selv for temmelig avanceret bruger, og jeg vil sige at det du i nu mange posts og tråde har forsøgt det mest af alt tyder på ignorence og uvidenhed. Du har fundet din lille sweitserkniv frem og prøver at fælde et stort gammelt egetræ.
du har et ønske (et i mine øjne underligt ønske, men det er jo ikke mit problem) du har bestæmt dig for EN bestemt løsning og stirrer dig blindt på denne.
Du skulle i stedet lære at bruge de rette værktøjer til den rette opgave. Kill your darlings, og gør hvad der er BEHOV FOR i stedet for alle miulige nifty ting der bare fucker det hele mere op
-
soundpartner skrev:der er intet der forhindrer dig i at inkludere din mappe i path.
Vil du så ikke godt være sød at give mig et script, som kan gøre det.
Jeg er tæsket mør.
soundpartner skrev:nu har jeg testet det og jeg kan fint oprette, slette, kopiere, og flytte både filer og mapper i min ~/bin/
men det kommer and på hvordan filen er oprettet og hvilke rettigheder filen har.
opretter du en fil med sudo så er det superuser der opretter filen, og derfor har du som lokal bruger ikke ret til at gøre noget som helst med filen.
Prøv uden sudo at oprette filen ~/Menu/mcm.sh med filhåndteringen "Maskine"
Du glemmer at gøre filen kørbar, før du kopierer den til usr/local/bin
Senere retter du i filen i Menu og kopierer igen.
Jeg kan godt overskrive filens indhold, men ikke rettighederne til kørsel, selvom jeg bruger sudo
Jeg skal først slette filen manuelt med f.eks. Midnight Commander startet med sudo, før de nye rettigheder kan komme med i en ny kopi.
Det er muligt, at jeg ved for lidt om systemet, men det føles utrygt, at jeg ikke kan stole på, at en kopi af en fil er komplet ved overskrivning.
soundpartner skrev:sorry men jeg forstår ikke hvad du skriver der. aliases er en måde hvorpå du kan "optimere" dit system ved at flytte rundt på filer og mapper virtuelt uden at skulle flytte store mængder data.
Nej, men når du ikke forstår det, så har du ikke fulgt med i trådene, som du ellers påstår.
Målet med den automatiske alias er, at man kan oprette et script, som f.eks. korrekt hedder "mcm.sh", men når det kaldes i terminalen, så behøver man kun at skrive "mcm"
Det er både smart og så vidt jeg ved endda ganske lovligt.
-
Jakob77 skrev:Vil du så ikke godt være sød at give mig et script, som kan gøre det.
Jeg er tæsket mør.
Kode: Vælg alt
export PATH=$PATH:/home/jakob/mine/kommandoer/
Jakob77 skrev:Prøv uden sudo at oprette filen ~/Menu/mcm.sh med filhåndteringen "Maskine"
Du glemmer at gøre filen kørbar, før du kopierer den til usr/local/bin
Senere retter du i filen i Menu og kopierer igen.
Jeg kan godt overskrive filens indhold, men ikke rettighederne til kørsel, selvom jeg bruger sudo
Jeg skal først slette filen manuelt med f.eks. Midnight Commander startet med sudo, før de nye rettigheder kan komme med i en ny kopi.
Det er muligt, at jeg ved for lidt om systemet, men det føles utrygt, at jeg ikke kan stole på, at en kopi af en fil er komplet ved overskrivning.
Kan du ikke prøve at forklare det igen, måske på en lidt anden måde?
Jakob77 skrev:Nej, men når du ikke forstår det, så har du ikke fulgt med i trådene, som du ellers påstår.
Målet med den automatiske alias er, at man kan oprette et script, som f.eks. korrekt hedder "mcm.sh", men når det kaldes i terminalen, så behøver man kun at skrive "mcm"
Det er både smart og så vidt jeg ved endda ganske lovligt.
Kan du huske helt tilbage i starten, hvor jeg fortalte dig, at der intet var galt i bare at kalde en fil for mcm? - i linux er det ikke filendelsen der betyder noget, men derimod rettighederne med mere. Der er derfor intet galt i at du kalder dine filer for mcm, ssbh og whatever du kan finde på, uden at bruge en filendelse.
Dette ser det ud til at du helt har glemt, da du valgte at følge laoshi's råd den gang. Well - dette vil løse dit problem:)
Ydermere kan du jo bare, hvis du ikke vil have dine scripts til at hedde "mch", men foretrækker de har en endelse, bare oprette symbolik links til dem. Lad os sige du har en fil der hedder mcm.sh i /Menu, og du så godt vil have den i din bin og godt vil have den kan kaldes med mcm, så kan du bare sige
Kode: Vælg alt
ln -s /Menu/mcm.sh /usr/local/bin/mcm
Chris Buchholz
-
Diskussionen om PATH er et meget godt eksempel på, hvorfor jeg fandt det rimeligt at oprette denne tråd.
Det er ganske enkelt for tungt at komme videre med det i forum på almindelig vis.
Jeg får ingenting eller flere nedslående indlæg om, at jeg vil noget forkert, hvergang jeg får et enkelt indlæg, som bringer projektet et lille bitte skridt videre.
Det er ikke fordi jeg er bange for lidt modvind eller at skulle stå skoleret med hatten i hånden og tilbagestrøget hår for at få hjælp, men det kan trods alt godt blive for meget.
F.eks. sådan noget som at få tilbagevist projektet med en begrundelse om, at et script er et forkert værktøj til en menu, det er i mine øjne så ekletant dumt, at det kan være svært at stå model til.
Så vidt jeg kan se startes Firefox f.eks. normalt altid via et script.
Så det er nærmest beviseligt usandt, hvis man sidder ved sin computer og skrive på Internettet, at man ikke bruger scripts til en menu.
I den grafiske brugerflade ligger kommandoen (scriptets filnavn) bare skjult bag et icon, det er såmænd den væsentligste forskel, både i Ubuntu og i Windows.
Om man skriver "firefox" og trykker Enter i terminalen, eller om man klikker på firefoxiconet, det giver samme resultat. Man kalder et script.
Og trækker man firefoxiconet ud på skrivebordet og kigger på "egenskaber", så vil man da også se, at det er den samme fil, som man aktiverer.
Det, som jeg vil gøre, er såmænd kun at lave nogle smartere private scripts med kortere navne, så de er hurtigere og nemmere at skrive.
Der er intet i systemets opbygning, som forbyder dette. Det er absolut en anerkendt metode.
Og for tastaturelskere ligger der altså en masse gode muligheder, som desværre er druknet i den almindelige grafiske brugerflade.
Lad mig udpensle et eksempel.
Jeg har lavet et script ved navn "f.sh" og ved hjælp af alias har jeg lavet det sådan, at jeg kun skal skrive "f" for at kalde filen, som starter Firefox.
Med nogle enkle og smarte koder i scriptet kan jeg lave det sådan, at hvis jeg skriver "f u" , så åbner Firefox i Ubuntuforum, og hvis jeg skriver "f uu" , så åbner der flere interessante vinduer om Ubuntu, og hvis jeg skriver "f uuu" , så åbner der en hel kavalkade.
Alt sammen uden, at jeg overhovedet skal røre min musearm..!
Tilsvarende har jeg forskellige options for andre domæner, som jeg jævnligt besøger, og hvor jeg normalt gerne vil se flere sider.
Hvis nogen vil fortælle mig, at det er usmart, dumt og forkert, så kan de ligeså godt forsøge at overbevise mig om, at jorden er flad.
Hvad jeg derimod ikke har fundet ud af endnu er, hvordan jeg får Ubuntu til at håndtere det optimalt. Det har jeg brug for hjælp til, og det har Ubuntu måske også.
Jeg kan selvfølgelig godt selv låne bøger og gå 7 år på universitet for at kunne forbedre brugerfladen og koden i mine egne 5-10 scripts, men jeg håber da stadig, at Ubuntu kan gøre det lidt nemmere for mig.
Nogle få gode scriptskabeloner fylder nærmest ingenting, så de kan måske ganske enkelt sendes ud sammen med distributionen.
Jeg arbejder selv lidt videre med det, og dette indlæg er ikke for at presse eller forcere en udvikling. Det er nærmere kun for at gøre det klart, at der består et tydeligt ønske herfra.
Det er ganske enkelt for tungt at komme videre med det i forum på almindelig vis.
Jeg får ingenting eller flere nedslående indlæg om, at jeg vil noget forkert, hvergang jeg får et enkelt indlæg, som bringer projektet et lille bitte skridt videre.
Det er ikke fordi jeg er bange for lidt modvind eller at skulle stå skoleret med hatten i hånden og tilbagestrøget hår for at få hjælp, men det kan trods alt godt blive for meget.
F.eks. sådan noget som at få tilbagevist projektet med en begrundelse om, at et script er et forkert værktøj til en menu, det er i mine øjne så ekletant dumt, at det kan være svært at stå model til.
Så vidt jeg kan se startes Firefox f.eks. normalt altid via et script.
Så det er nærmest beviseligt usandt, hvis man sidder ved sin computer og skrive på Internettet, at man ikke bruger scripts til en menu.
I den grafiske brugerflade ligger kommandoen (scriptets filnavn) bare skjult bag et icon, det er såmænd den væsentligste forskel, både i Ubuntu og i Windows.
Om man skriver "firefox" og trykker Enter i terminalen, eller om man klikker på firefoxiconet, det giver samme resultat. Man kalder et script.
Og trækker man firefoxiconet ud på skrivebordet og kigger på "egenskaber", så vil man da også se, at det er den samme fil, som man aktiverer.
Det, som jeg vil gøre, er såmænd kun at lave nogle smartere private scripts med kortere navne, så de er hurtigere og nemmere at skrive.
Der er intet i systemets opbygning, som forbyder dette. Det er absolut en anerkendt metode.
Og for tastaturelskere ligger der altså en masse gode muligheder, som desværre er druknet i den almindelige grafiske brugerflade.
Lad mig udpensle et eksempel.
Jeg har lavet et script ved navn "f.sh" og ved hjælp af alias har jeg lavet det sådan, at jeg kun skal skrive "f" for at kalde filen, som starter Firefox.
Med nogle enkle og smarte koder i scriptet kan jeg lave det sådan, at hvis jeg skriver "f u" , så åbner Firefox i Ubuntuforum, og hvis jeg skriver "f uu" , så åbner der flere interessante vinduer om Ubuntu, og hvis jeg skriver "f uuu" , så åbner der en hel kavalkade.
Alt sammen uden, at jeg overhovedet skal røre min musearm..!
Tilsvarende har jeg forskellige options for andre domæner, som jeg jævnligt besøger, og hvor jeg normalt gerne vil se flere sider.
Hvis nogen vil fortælle mig, at det er usmart, dumt og forkert, så kan de ligeså godt forsøge at overbevise mig om, at jorden er flad.
Hvad jeg derimod ikke har fundet ud af endnu er, hvordan jeg får Ubuntu til at håndtere det optimalt. Det har jeg brug for hjælp til, og det har Ubuntu måske også.
Jeg kan selvfølgelig godt selv låne bøger og gå 7 år på universitet for at kunne forbedre brugerfladen og koden i mine egne 5-10 scripts, men jeg håber da stadig, at Ubuntu kan gøre det lidt nemmere for mig.
Nogle få gode scriptskabeloner fylder nærmest ingenting, så de kan måske ganske enkelt sendes ud sammen med distributionen.
Jeg arbejder selv lidt videre med det, og dette indlæg er ikke for at presse eller forcere en udvikling. Det er nærmere kun for at gøre det klart, at der består et tydeligt ønske herfra.
-
- IRC nickname: Jarlen
Tråden er flyttet til tekniske spørgsmål.
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt
-
Jeg har overhovedet intet imod at du roder med dette - du får en masse erfaring og det kan på ingen måde skade. Jeg kan sågår godt se idéen i f.eks. at kommandoen "f u" ubuntu ubuntudanmark i firefox - uden tvivl! Hvad jeg har noget imod (misforstår mig ikke - dette er et sted hvor folk kan få hjælp og lære nyt, så der er intet forbudt i at du spørger), er at du ikke prøver at sætte dig selv ind i teknologierne du bruger. Du 'prøver' derimod at få os andre til at fikse det for dig, hvilket på nogen kan virke meget fornærmende.
Nå, men...
Først og fremmest ville jeg aldrig lave et helt script til at f.eks. åbne ubuntudanmark i firefox - der ville et simpelt alias nemt kunne bruges, hvis det overhovedet skal laves. Udover dette, så findes der allerede en masse af sådan nogen launchers, som du er igang med at lave - der er ingen grund til at genopfinde hjulet, vel?;)
Du siger at du gerne vil kunne åbne en hel kavalkade af sider i firefox? Fint - Do (http://do.davebsd.com/) klarer nemt dette - jeg har firefox bookmarks pluginet aktiveret i Do, så den indeksere min bogmærker. Derefter opretter jeg en bogmærke-gruppe i firefox (denne gruppe indeholder så en kavalkade af f.eks forummer jeg gerne vil åbne) - denne gruppe kalder jeg for FUU.
Nu kan jeg åbne min kavalkade af forummer med <Ctrl><Space> -> FUU -> <Enter>. Og dette er helt uden at lave scripts og tryllerier, og samtidig så sker det mere end dobbelt så hurtigt, da f.eks. gnome-terminal er (på min computer) 2/3 længere om at titte frem end Gnome Do.
En anden ting du nok vil være interesseret i, er at du også godt kan affyre dine hjemmestrikkede scripts fra Do. F.eks. har jeg lavet et script jeg kalder for trashtrash, som kan tømme papirkurven når den normale "tøm papirkurv" knap fejler af den ene eller anden årsag. Denne kan jeg affyre direkte fra Do - super snildt!
Hvis du er interesseret, vil jeg godt hjælpe dig med at sætte Gnome Do op, guide dig i de forskellige pluginer og alt det der. Det ville være mig en glæde.
UPDATE
Jeg har faktisk lige opdaget at den nyeste version af Do har et alias plugin, så du faktisk kan oprette aliases direkte i Gnome Do, så nu kan jeg kalde mit trashtrash script fra Do ved at skrive "tt".
Nå, men...
Først og fremmest ville jeg aldrig lave et helt script til at f.eks. åbne ubuntudanmark i firefox - der ville et simpelt alias nemt kunne bruges, hvis det overhovedet skal laves. Udover dette, så findes der allerede en masse af sådan nogen launchers, som du er igang med at lave - der er ingen grund til at genopfinde hjulet, vel?;)
Du siger at du gerne vil kunne åbne en hel kavalkade af sider i firefox? Fint - Do (http://do.davebsd.com/) klarer nemt dette - jeg har firefox bookmarks pluginet aktiveret i Do, så den indeksere min bogmærker. Derefter opretter jeg en bogmærke-gruppe i firefox (denne gruppe indeholder så en kavalkade af f.eks forummer jeg gerne vil åbne) - denne gruppe kalder jeg for FUU.
Nu kan jeg åbne min kavalkade af forummer med <Ctrl><Space> -> FUU -> <Enter>. Og dette er helt uden at lave scripts og tryllerier, og samtidig så sker det mere end dobbelt så hurtigt, da f.eks. gnome-terminal er (på min computer) 2/3 længere om at titte frem end Gnome Do.
En anden ting du nok vil være interesseret i, er at du også godt kan affyre dine hjemmestrikkede scripts fra Do. F.eks. har jeg lavet et script jeg kalder for trashtrash, som kan tømme papirkurven når den normale "tøm papirkurv" knap fejler af den ene eller anden årsag. Denne kan jeg affyre direkte fra Do - super snildt!
Hvis du er interesseret, vil jeg godt hjælpe dig med at sætte Gnome Do op, guide dig i de forskellige pluginer og alt det der. Det ville være mig en glæde.
UPDATE
Jeg har faktisk lige opdaget at den nyeste version af Do har et alias plugin, så du faktisk kan oprette aliases direkte i Gnome Do, så nu kan jeg kalde mit trashtrash script fra Do ved at skrive "tt".
Chris Buchholz
-
Jarlen skrev:Tråden er flyttet til tekniske spørgsmål.
Skal jeg forstå det sådan, at Ubuntu-Danmark vælger at ignorere min ønskeseddel..?
ChrisBuchholz
Med hensyn til Gnome Do, så vil jeg tage dig på ordet, vi skal bare lige finde ud af hvordan.
Men her er det kun en forplumring af emnet.
Gnome Do er ikke det samme som at have sine egne scripts.
Din bemærkning om, at du føler det fornærmende at blive bedt om at fikse noget, vælger jeg at overse. Jeg tror, at du er stor nok til at sige det i den konkrete situation, hvis det er for meget, eller for svært osv... - ellers bliver det noget med, at jeg først skal spørge, om jeg må spørge.... - vil du virkelig have det sådan, så vil jeg godt med mine egne øjne se netop dig skære det ud i pap for mig.
-
@Jakob77:
Yeah - prøv at se om du bryder dig om Gnome Do, og så meld tilbage. Så kan vi sagtens finde ud af noget.
Oh, og bare rolig - jeg er ikke blevet fornærmet, men jeg ved der er nogen der er.
Yeah - prøv at se om du bryder dig om Gnome Do, og så meld tilbage. Så kan vi sagtens finde ud af noget.
Oh, og bare rolig - jeg er ikke blevet fornærmet, men jeg ved der er nogen der er.
Chris Buchholz
-
- IRC nickname: Jarlen
Jakob77 skrev:Jarlen skrev:Tråden er flyttet til tekniske spørgsmål.
Skal jeg forstå det sådan, at Ubuntu-Danmark vælger at ignorere min ønskeseddel..?
Du kan også vælge at forstå det sådan at Ubuntu-Danmark (eller Jesper, jeg har faktisk et navn) vælger at mene at dit emne falder indenfor forums overordnede emne, og derfor pr. definition ikke er off-topic.
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt
-
@Jakob77:
Det er ikke for at være uforskammet at jeg ikke har svaret på din PM, men du har altså valgt _ikke_ at kunne modtage PMs.
Det er ikke for at være uforskammet at jeg ikke har svaret på din PM, men du har altså valgt _ikke_ at kunne modtage PMs.
Chris Buchholz
-