Jeg savner Gnome.

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Jeg savner Gnome.

Indlæg af Artificial Intelligence »

Billede

I næsten i et halvt år har jeg leget og afprøvet KDE4.x.x Det har været en fed oplevelse. Jeg har lært en del omkring KDE4 og brugen af det. Det er smukt og langt mere "clean" i sit udseende og opbygning, end forgængeren KDE3. Plasma/Plasmoids har store potentialer men jeg synes der mangler en sammenhæng mellem Plasma og QT temaerne.

Dog er der ikke så mange "gadgets" som man kan få i forhold til screenlets i Gnome, men KDE4 gadgets mangler også den mulighed man har i screenlets, når det drejer sig om muligheder til at tweake/ændrer dem.
Mange af de temaer man kan få til Plasma ændre dog kun panelet og ikke de gadgets man har på skrivebordet. Virkelig syndt, da det ødelægger helhedsindtrykket. Dog må man håbe at de for gjort nået ved det.

QT4.x.x er virkelig lækkert, men problemmet er dog bare at der er alt for få temaer at vælge imellem. Der er nu gået et rum tid fra KDE4 blev lanceret og det er forbløffende få temaer, hvilket KDE3 også led under. Det skyldes hovedsagligt, at for at bygge et tema i QT skal man være programmør for at kunne lave et tema. Og erfaringen siger at det er sjældent at en person har begger egenskaber (programmør og så artist).

Program menuen (Den lille runde i panelet, og vi snakker ikke om Amin Jensen :mrgreen: ), lider stadigvæk af det samme problem, når man skifter plasma tema. Den er stadigvæk sort, selvom du skifter tema.
Da jeg først kom til et KDE4 miljø hadet jeg den menu, men som tiden gik er jeg blevet rimelig glad for den.

Et andet problem jeg finder ved KDE4 er at når du flytter/sletter/kopier filer/mapper er det utroligt langsomt. En lille notifier popper op, hvor man kan følje slagets gang *gggab*. Man kan pause den, hvis man synes det går for hurtigt :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Dette kan dog undgåes ved brugen af konsolen og et par kommandoer i stedet.

Hvad jeg rigtig godt kan lide ved KDE4 er selvfølgelig de programmer som jeg brugte er godt intergreret i KDE4 miljøjet. Her snakker vi om QT4 programmer som VLC, Amarok, K3b og kdenlive etc.. En skam at der ikke findes en GTK2 version af VLC til Gnome.


Men....jeg savner nu Gnome, så jeg vil i løbet af næste uge hoppe fra Kubuntu 9.04 alpha til Ubuntu 9.04.


Peace out.
A.I. Dude


Ps. husk at checke min spille guides, er igang med masser af test af dem. 8)
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Jeg savner Gnome.

Indlæg af lath »

Via pakkesystemet kan du da bare installere GNOME:

Når du er færdig med at gøre det i KDE, så logger du ud.
I login vælger du GNOME, og logger ind, og så kører GNOME. :)

Hvad der skal installeres:
  • Pakken du skal vælge er en såkaldt meta-pakke (har en masse afhængigheder til alt det du behøver for at lave en korrekt installation af - i det her tilfælde - GNOME), og den hedder sjovt nok gnome :wink:
  • Imens du er ved pakkeinstallation kan du installere alle relevante ting (efter din smag, self) der hører til GNOME, det er oftets alle pakker som begynder med gnome-
  • Du skal også installere gnome-vfs- pakker, og nautilus (filsystem-browseren i GNOME).
  • Gadgeten over alle gadgets i GNOME er gnome-do - efter min mening.

Bagefter kan du så afinstallere KDE, men pas på ikke at afinstalle pakker som hedder noget med libc - for ellers crasher dit system, imens den bliver afinstalleret. Kun en total reinstall, eller magi via en liveCD kan redde et system uden libc.

Altså - pakkesystemet kan finde på at foreslå at afinstallere vigtige system-pakker, hvis du vil af med KDE fra en KUbuntu installation.
Det er afprøvet! :(


/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Re: Jeg savner Gnome.

Indlæg af Artificial Intelligence »

Alt det ved jeg ;)

Jeg kan bedst lide clean installs og kun med et DE på og enten QT engine eller GTK2 engine. Ja, det er bare mig der er sådan ;)
Troels
Indlæg: 196
Tilmeldt: 6. maj 2008, 21:00

Re: Jeg savner Gnome.

Indlæg af Troels »

LOL lath :D
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Jeg savner Gnome.

Indlæg af thj01 »

er nu mest fascineret af at du har AI kørende på dit screendump!
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Jeg savner Gnome.

Indlæg af lath »

lath skrev:Altså - pakkesystemet kan finde på at foreslå at afinstallere vigtige system-pakker, hvis du vil af med KDE fra en KUbuntu installation.
Det er afprøvet! :(


Troels skrev:LOL lath :D


Først)
Man kan have mere en 1 X Window Manager (X klient) installeret, og kørende samtidigt i Unix/Linux systemer! Pakkesystemet skal kunne håndtere at den oprindelige X klient (f.eks. GNOME/KDE/XFCE/Fluxbox/Enlightenment etc) bliver afinstaleret efter at man har installeret en anden X klient.

Dernæst)
Det var nu også dengang jeg installerede KUbuntu første gang for nogle år siden, og det var så den første negative erfaring med debians pakkesystem. Det er dog ikke det værste pakkesystem. Redhats pakkesystem med rpm pakker er efter min mening værre.

Jeg var ikke så tilfreds med Kubuntu (1. eller 2. udgave), men jeg ville have GNOME fandt jeg ud af. Jeg gad ikke en frisk Ubuntu installation, men endte op med at lave en nyinstallation af Ubuntu alligevel på grund af pakkesystemets håndtering af pakkeafhængigheder i en ikke-directed graph data-stuktur - altså at pakkeafhængigheder kun kan være i en retning.

Med det mener jeg:
Eksempel som det er idag (uden directed graph datastruktur):
  • Du har installeret 3 pakker C, B, og A
  • Pakke B afhænger af A
  • Pakke C afhænger af A
  • Du vil slette pakke C, fordi at pakke B er en god erstatning for pakke C. Pakkesystemet sletter også A, fordi C blev slettet.

Resusltat: Programmer i pakke B, og pakker som afhænger af pakke B virker ikke mere.

Sådan som det burde være:
pakkemanageren vedligeholder en directed graph af pakkeafhængigheder som fungerer ved hjælp af såkaldt reference-tælling. Tallet angiver antallet af pakker som har en afhængighed til denne pakke. Bliver tallet 0 er der ingen afhængigheder, og pakken kan slettes, såfremt pakket er markeret til sletning(remove) eller markeret til fuldstændig sletning (purge). Implementeringen af directed-graph i pakkemanageren kan bruge lettere modificerede algoritmer for Garbage Collectors, som bruger reference-counting - gætter jeg.

Resultat: Da pakke C har en afhængighed til pakke A, vil reference count på pakke mindst være 1, som fortæller pakkesystemet at pakken ikke må slettes!

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Troels
Indlæg: 196
Tilmeldt: 6. maj 2008, 21:00

Re: Jeg savner Gnome.

Indlæg af Troels »

Hvor vil du hen med det?

Jeg skrev bare LOL fordi Artificial Intelligence nok er en af de mest erfarne Ubuntubrugere overhovedet, så virker det lidt komisk, når du fejlfortolker ham, og forsøger at "hjælpe" ;)
Casper Hansen
Indlæg: 1443
Tilmeldt: 23. jan 2008, 17:47

Re: Jeg savner Gnome.

Indlæg af Casper Hansen »

@ lath

Meget flotte indlæg, men tror godt at trådstarteren ved det, hvis ikke mere :) Kan du ikke oprette en tråd i Guides og Howtos med det du skrev her?
Billede

Når en tråd er løst så marker den løst
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Jeg savner Gnome.

Indlæg af lath »

Casper Hansen skrev:@ lath

Meget flotte indlæg, men tror godt at trådstarteren ved det, hvis ikke mere :) Kan du ikke oprette en tråd i Guides og Howtos med det du skrev her?


Ja OK - kunne lyde som en god idé, men pt er jeg gået i eksamensmode over et ret svært fag. Derudover skriver jeg også på mit bachelorprojekt, så det ryger ind i meget lang TODO liste.

Apropos AI - kender ikke manden, eller hans niveau i Linux, men jeg kan forstå at det ret langt fra newbee. :)

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Troels
Indlæg: 196
Tilmeldt: 6. maj 2008, 21:00

Re: Jeg savner Gnome.

Indlæg af Troels »

lath skrev:Ja OK - kunne lyde som en god idé, men pt er jeg gået i eksamensmode over et ret svært fag. Derudover skriver jeg også på mit bachelorprojekt, så det ryger ind i meget lang TODO liste.

Hvad studerer du? :)
Casper Hansen
Indlæg: 1443
Tilmeldt: 23. jan 2008, 17:47

Re: Jeg savner Gnome.

Indlæg af Casper Hansen »

lath skrev:Ja OK - kunne lyde som en god idé, men pt er jeg gået i eksamensmode over et ret svært fag. Derudover skriver jeg også på mit bachelorprojekt, så det ryger ind i meget lang TODO liste.



/Lars


Du kan da bare copy/paste det du skrev tidligere i tråden :)
Billede

Når en tråd er løst så marker den løst
Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Re: Jeg savner Gnome.

Indlæg af Don S »

Casper Hansen skrev:
lath skrev:Ja OK - kunne lyde som en god idé, men pt er jeg gået i eksamensmode over et ret svært fag. Derudover skriver jeg også på mit bachelorprojekt, så det ryger ind i meget lang TODO liste.



/Lars


Du kan da bare copy/paste det du skrev tidligere i tråden :)

Hush! En undskyldning skal man ikke forsøge at skyde ned.
Billede

Billede Billede
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Jeg savner Gnome.

Indlæg af lath »

Troels skrev:
lath skrev:Ja OK - kunne lyde som en god idé, men pt er jeg gået i eksamensmode over et ret svært fag. Derudover skriver jeg også på mit bachelorprojekt, så det ryger ind i meget lang TODO liste.

Hvad studerer du? :)


Kik på https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?p=28211#p28211, og bachelorprojektet er http://opencareproject.wikispaces.com/IHA+Automatic+Medicine+Dispenser+Light.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Troels
Indlæg: 196
Tilmeldt: 6. maj 2008, 21:00

Re: Jeg savner Gnome.

Indlæg af Troels »

Okay, cool nok :)
Casper Hansen
Indlæg: 1443
Tilmeldt: 23. jan 2008, 17:47

Re: Jeg savner Gnome.

Indlæg af Casper Hansen »

Don S skrev:
Casper Hansen skrev:
lath skrev:Ja OK - kunne lyde som en god idé, men pt er jeg gået i eksamensmode over et ret svært fag. Derudover skriver jeg også på mit bachelorprojekt, så det ryger ind i meget lang TODO liste.



/Lars


Du kan da bare copy/paste det du skrev tidligere i tråden :)

Hush! En undskyldning skal man ikke forsøge at skyde ned.


:?:
Billede

Når en tråd er løst så marker den løst