Hej
efter nogle updates har mistet min grafiske brugerflade.
jeg er alt i alt ikke stærk nok i syntaxen til at gøre noget fornuftigt
er der en reverse update procedure eller skal jeg ind og rode med brugerfladen, og evt sætte den til noget default for at komme videre?
Jeg kører med noget Nvidia med 2 skærme og der er evt en lille smule hokus-pokus inde over min installation som en lokal overhaj har sat op.
Nu sidde jeg bare lidt palle og er fanget med text-mode.
På forhånd tak.
problemer med grafisk brugerflade
-
- Geografisk sted: Sønderborg
Re: problemer med grafisk brugerflade
ThomasLundMadsen skrev:Hej
efter nogle updates har mistet min grafiske brugerflade.
jeg er alt i alt ikke stærk nok i syntaxen til at gøre noget fornuftigt
er der en reverse update procedure eller skal jeg ind og rode med brugerfladen, og evt sætte den til noget default for at komme videre?
Jeg kører med noget Nvidia med 2 skærme og der er evt en lille smule hokus-pokus inde over min installation som en lokal overhaj har sat op.
Nu sidde jeg bare lidt palle og er fanget med text-mode.
På forhånd tak.
Hvad står der i /etc/X11/xorg.conf ?
Mvh
Jesper Poulsen
Linux User #316493
Jesper Poulsen
Linux User #316493
-
- Geografisk sted: Køge
Prøv først med;
Hvis det ikke hjælper, prøv lige check, hvis der er noget i din xorg.conf
Det skulle gerne ligne noget i den stil;
En komplet anden mulighed at boote med en "previous" kernel - da en af opdateringerne har givet dig en kernel der laver rav i den.
Reboot
Når den starter op og begynder at tælle ned tryk <esc> og derefter vælg din "kernel".
Kode: Vælg alt
startx
Hvis det ikke hjælper, prøv lige check, hvis der er noget i din xorg.conf
cat /etc/X11/xorg.conf
Det skulle gerne ligne noget i den stil;
Section "Device"
Identifier "Default Device"
Driver "nvidia"
Option "NoLogo" "True"
En komplet anden mulighed at boote med en "previous" kernel - da en af opdateringerne har givet dig en kernel der laver rav i den.
Reboot
sudo reboot
Når den starter op og begynder at tælle ned tryk <esc> og derefter vælg din "kernel".
-
- Geografisk sted: Sønderborg
startx giver klassisk XWindow. gdm start giver Gnome.
Mvh
Jesper Poulsen
Linux User #316493
Jesper Poulsen
Linux User #316493
-
Tjaa.
Det står ganske meget i /etx/X11/xorg.conf
den ser "normal ud" og jeg sidder på en anden maskine, og vil spare mig selv for tastearbejdet.
i bunden står et råd om
sudo dpkg-reconfigure - phigh xserver-xorg
Men her fåt jeg:
..... postinst warning: overwriting posibly-customised configuration file; bavkup....
Ved alle forsøg på at fange noget grafisk får jeg følgende:
En fejl opstod i indlæsningen eller gemning af konfigurationsoplysnigner for update-notifier. Nogle af indstillingerne virker måske ikke korrekt.
Det lader til det ikke er selve brugerfladen, men noget andet der driller.
Forsøget med en anden brugerflade eller low grapichs mode fungerer heller ikke.
mvH
Thomas
Det står ganske meget i /etx/X11/xorg.conf
den ser "normal ud" og jeg sidder på en anden maskine, og vil spare mig selv for tastearbejdet.
i bunden står et råd om
sudo dpkg-reconfigure - phigh xserver-xorg
Men her fåt jeg:
..... postinst warning: overwriting posibly-customised configuration file; bavkup....
Ved alle forsøg på at fange noget grafisk får jeg følgende:
En fejl opstod i indlæsningen eller gemning af konfigurationsoplysnigner for update-notifier. Nogle af indstillingerne virker måske ikke korrekt.
Det lader til det ikke er selve brugerfladen, men noget andet der driller.
Forsøget med en anden brugerflade eller low grapichs mode fungerer heller ikke.
mvH
Thomas
-
den præcise fejlmedl:
The configuration defaults for GNOME power manager have not been installed correctly. Please contact your computer administrator
Herefter får jeg
An error occured while loading or saving configuration information for update-notifier. Some of your configuration settings may not work properly.
Der er også en efterfølgnede fejlmelding - det er noget med evolution, og i detaljerne står der noget med TCP/IP - men der er nu netforbindelse.
Alt dette sker i grafikmode - så det er det "at komme videre" der er problemet
jeg har en mistanke om at powermanager er noget til bærbare maskiner - og min maskine er meget stationær, med 2x22" skærm
Men jeg får ikke "kontakt med maskinen/den grafiske brugerflade" og skal videre fra en kommandolinje.
Thomas
The configuration defaults for GNOME power manager have not been installed correctly. Please contact your computer administrator
Herefter får jeg
An error occured while loading or saving configuration information for update-notifier. Some of your configuration settings may not work properly.
Der er også en efterfølgnede fejlmelding - det er noget med evolution, og i detaljerne står der noget med TCP/IP - men der er nu netforbindelse.
Alt dette sker i grafikmode - så det er det "at komme videre" der er problemet
jeg har en mistanke om at powermanager er noget til bærbare maskiner - og min maskine er meget stationær, med 2x22" skærm
Men jeg får ikke "kontakt med maskinen/den grafiske brugerflade" og skal videre fra en kommandolinje.
Thomas