Jeg kan ikke finde partitionerne under installationen.

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Bernchou

Re: Jeg kan ikke finde partitionerne under installationen.

Indlæg af Bernchou »

hej igen

Nu er ubuntu installeret og jeg var som det første inde og aktivere driveren for grafikkortet, men da jeg genstartede derefter som den bad mig om vil ubuntu ikke starte. Den går i stå ved "checking battery state..." (det er en stationær computer). To gange har jeg genstartet og ventet 10-15 minutter hver gang.
Hvad skal jeg gøre?

P.S. Alle filerne ligger stadig på computeren så den gik!)
Bernchou

Indlæg af Bernchou »

...eller også ermin computer bare meget langsom (plejer den dog ikke at være). Nu er batteriet tjekket nu er den i gang med "reloading system log deamon". Men det kan da ikke være rigtig at den har været i gang med det en halv time nu? Skal jeg installere forfra? det virker næste windows-agtig!
Bernchou

Indlæg af Bernchou »

Hjææælp!!

Nu har jeg haft computeren kørende hele formiddagen og den "reloading system log deamon" stadig. Nu vil jeg så prøve at geninstallere Ubuntu forfra og CDen starter også op, men jeg efter jeg har valgt sprog kan jeg hverken køre fra live-CDen (hvilket nok giver sig selv da jeg har formateret indows-drevet) eller installere Ubuntu.
Den skriver I/U-fejl - Error reading boot CD - Genstart!

Hvad skal jeg gøre?

Leif
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Indlæg af Stra »

Bernchou skrev:Hjææælp!!

Nu har jeg haft computeren kørende hele formiddagen og den "reloading system log deamon" stadig. Nu vil jeg så prøve at geninstallere Ubuntu forfra og CDen starter også op, men jeg efter jeg har valgt sprog kan jeg hverken køre fra live-CDen (hvilket nok giver sig selv da jeg har formateret indows-drevet)
har ingen betydning for, om du kan køre liveCden.
eller installere Ubuntu.
Den skriver I/U-fejl - Error reading boot CD - Genstart!

Hvad skal jeg gøre?

Leif
Højest sansynlig er der en fejl på din CD, hvilket også kan forklare dit første problem med at kunne indlæse Ubuntu efter installering.

Så på den igen. Brænd ved laveste hastighed og tjek CD ved opstart. Vælg linie 3: check cd for defekter.

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Bernchou

Indlæg af Bernchou »

Tak for hjælpen. Jeg har købt CDen ved ubuntupusher, kan åbenbart ikke finde ud af at brænde image-filer... Jeg har ogsåprøvet at køre check cd for defekter, men med samme resultat som ovenfor?
Bernchou

Indlæg af Bernchou »

Har rengjort CDenog nu ser det ud til at jeg godt kan installere. Vi prøver lige forfra... Tak for hjælpen i nd til videre.
Bernchou

Indlæg af Bernchou »

tjjaa, jeg skal åbenbart ha' problemer. I går aftes fik jeg installeret ubuntu igen (det virkede efter et par gange og jeg til sidste prøvede at køre check cd for defekter og så virkede installationen umiddelbart efter). Jeg fik også kørt grafik-driveren og alle opdateringerne og genstartningerne virkede upåklageligt. Man da jeg ville starte op i morges havde jeg samme problem. Den vil ikke starte op (se mine tidlígere indlæg).

Når jeg starter op har jeg følgende valgmuligheder:
Ubuntu 8.10, Kernel 2.6.27-11-Generic
Ubuntu 8.10, Kernel 2.6.27-11-Generic (recovory mode)
Ubuntu 8.10, Kernel 2.6.27-7-Generic
Ubuntu 8.10, Kernel 2.6.27-7-Generic (recovory mode)
Ubuntu 8.10, Memtest 86+
Other oprating systems:
Ubuntu 8.10, Kernel 2.6.27-7-Generic (on /dev /sdci1)
Ubuntu 8.10, Kernel 2.6.27-7-Generic (recovory mode) (on /dev /sdci1)
Ubuntu 8.10, Memtest 86+ (on /dev /sdci1)

Når jeg har valgt en skal jeg (i noget der ligner dos) skrive mit login og password og så skriver den
leif@leif:s$ (s er ikke et s men et vandretliggende s, ved ikke hvordan man laver sådan et?)

Hvad skal jeg gøre? Er et af problemerne at jeg har installeret ubuntu for mange gange og måske på to forskellige Hdd?

Hvad skal jeg gøre??

leif
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

Bernchou skrev:tjjaa, jeg skal åbenbart ha' problemer. I går aftes fik jeg installeret ubuntu igen (det virkede efter et par gange og jeg til sidste prøvede at køre check cd for defekter og så virkede installationen umiddelbart efter). Jeg fik også kørt grafik-driveren og alle opdateringerne og genstartningerne virkede upåklageligt. Man da jeg ville starte op i morges havde jeg samme problem. Den vil ikke starte op (se mine tidlígere indlæg).

Ubuntu 8.10, Memtest 86+
Other oprating systems:

Når jeg har valgt en skal jeg (i noget der ligner dos) skrive mit login og password og så skriver den
leif@leif:s$ (s er ikke et s men et vandretliggende s, ved ikke hvordan man laver sådan et?)

Hvad skal jeg gøre? Er et af problemerne at jeg har installeret ubuntu for mange gange og måske på to forskellige Hdd?

Hvad skal jeg gøre??

leif

du er landet i et tekstbaseret brugerflade.højst sansynligt fordi der er wrøvl med det grafiske.

hvilket grafikkort har du (kan ses med komandoen lspci) og hvilken driver har du installeret(og hvordan? gerne beskrevet sådetaljeret som muligt )

du kan evt prøve følgende 2 ting.
tryk [Ctrl][Alt][F7] dette tager dig til den grafiske brugerflade (hvis denne da kører)
eller skriv startx og se om den starter det grafiske. kommer der fejlmeddelelser så må du også gerne skreve dem ordret her ind.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Bernchou

Indlæg af Bernchou »

det var en ordentlig omgang. Du får det hele også selv om du nok ikke skal bruge det hele.

Grafikkort:
nVidia corporation C51 PCI Express Bridge (rev a1)
VGA compatiblecontroller: nVidia corporation C51 [GeForce 6150 LE] rev a2
RAM memory: nVidia Corporation MCP51 Host Bridge (rev a2)
ISA bridge: nVidia Corporation MCP51 LPC Bridge (rev a2)
SMBus: nVidia corporation MCP51 USB controller (rev a2)
USB controller: nVidia Corporation MCP51 USB controller (rev a2)
IDE interface: nVidia Corporation MCP51 IDE (rev a1)
IDE interface: nVidia Corporation MCP51 Serial ATA controller (rev a1)
PCI bridge: nVidia Corporation MCP51 PCI Bridge (rev a2)
...osv osv(skal du bruge mere??)

Trykker jeg [Ctrl][Alt][F7] får jeg sort skærm og en curser i venstre hjørne

Startx giver følgende:
X.org X Server 1.5.2
Release Date: October 2008
X Protocol Version 11, Revision 0
Build Operating System: Linux 2.6.24-19-server i 686 ubuntu
Current operatin system: Linux leif 2.6.27-11-generic # 1 SMP Thu Jan 29 19:39 UTC 2009 i 686
Build date 24 october 200808:00:16 AM
Xorg-server 2:1.5.2-2ubuntu3 (buildd@rothera.buildd)
Before reporting problems, check http://wiki.org to make sure that you have the lates version.
Module loader present
Markers (--) probed, (**) from config file, (==) default setting, (++) from command line, (!!) notice) (II) informational, (WW) warning, (EE) error, (NI) not implemented, (??) unknown.
(==) log file: "/var/log/Xorg.0.log", Time: sun Mar 22 17:32:09 2009
(==) Using config file: "/etc/X11/Xorg.conf"
(EE) No device detected
Fatal server error:
no screens found
giving up.
x init: connect refused (error 111): unable to connect to X server
x init: No such preocess (error 3): server error.

Håber at det hvælper
Thanks Leif
Bernchou

Indlæg af Bernchou »

...jeg havde faktisk lidt svært ved at installere driveren. Der var to forskellige at vælge i mellem. Jeg kan ikke huske hvad de hedder, men de hed det samme, blot havde den ene et større nummer end det andet, så jeg tænker at det var en nyere udgave. Men jeg prøvede at aktivere begger versioner men kunne ikke. Først efter jeg havde opdateret kunne jeg installere/aktivere driveren...
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

ok... tror jeg har fundet fejlen.
prøv lige at give mig resultatet af

Kode: Vælg alt

uname -r

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
Bernchou

Indlæg af Bernchou »

2.6.27-11-generic
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

Bernchou skrev:2.6.27-11-generic

hmmm så var det ikke det jeg troede...
jeg går lige lidt i tænkeboks. der er flere ting jeg selv ville prøve hvis jeg sad med maskinen, men jeg tør ikke guide dig i den retning da chancen for at det ødelægger mere end det gavner er til stede,

hvis andre har et bud så byd gerne ind

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
Bernchou

Indlæg af Bernchou »

Jeg har som tidligere skrevet tre hdd liggende og kun vigtige ting og sager på den ene, så jeg kan altid bare geninstallere hvis det er (...eller kan jeg?). Men ellers kan du eller andre bare sige til...

Leif
Bernchou

Hjælp til installering af ubuntu.

Indlæg af Bernchou »

Hej alle

Jeg er ny her og prøver at installere ubuntu på computeren. Ind til nu med meget begrænset held. Jeg har fået CDen fra ubuntuPusher, så der burde ikke være nogen problemer med den. Jeg har tre Hdd liggende på computeren, hvoraf kun den ene er fyldt med ting og sager. De to andre er frie og da jeg har en gammel computer med windows stående har jeg valgt ikke at køre dualboot, men at tage springet fuldt ud. Jeg har ind til videre brugt Guidet - benyt hel disk under installationen men har haft mange problemer, så jeg har installeret ubuntu flere gange, sikkert også på begge de frie Hdd.
Første gang jeg fik installeret ubuntu fik jeg også installeret driveren, men da jeg genstartede derefter som den bad mig om vil ubuntu ikke starte. Den gik i stå ved "checking battery state..." (det er en stationær computer). To gange genstartede jeg og ventede 10-15 minutter hver gang uden resultat. Tredje gang jeg genstartede lod jeg den stå en hel formiddag, så blev batteriet tjekket men så gik den i stå ved "reloading system log deamon".
Dage efter geninstallerede jeg (efter flere forsøg), og efter jeg kørte grafik-driveren og alle opdateringerne og genstartningerne virkede ubuntu upåklageligt. Man da jeg ville starte op dagen efter havde jeg samme problem. Den vil ikke starte op. Det er der jeg står nu.

Ubuntu 8.10, Memtest 86+
Other oprating systems:

Soundpartner har i et tidligere indlæg konkluderet at jeg er landet i et tekstbaseret brugerflade.højst sansynligt fordi der er vrøvl med det grafiske. Han spurgte hvilket grafikkort jeg bruger (set med komandoen lspci) og hvilken driver jeg har installeret.

Grafikkort (komandoen lspci):
nVidia corporation C51 PCI Express Bridge (rev a1)
VGA compatiblecontroller: nVidia corporation C51 [GeForce 6150 LE] rev a2
RAM memory: nVidia Corporation MCP51 Host Bridge (rev a2)
ISA bridge: nVidia Corporation MCP51 LPC Bridge (rev a2)
SMBus: nVidia corporation MCP51 USB controller (rev a2)
USB controller: nVidia Corporation MCP51 USB controller (rev a2)
IDE interface: nVidia Corporation MCP51 IDE (rev a1)
IDE interface: nVidia Corporation MCP51 Serial ATA controller (rev a1)
PCI bridge: nVidia Corporation MCP51 PCI Bridge (rev a2)
...osv osv(skal I bruge mere??)

Trykker jeg [Ctrl][Alt][F7] får jeg sort skærm og en curser i venstre hjørne.

Komandoen Startx giver følgende:
X.org X Server 1.5.2
Release Date: October 2008
X Protocol Version 11, Revision 0
Build Operating System: Linux 2.6.24-19-server i 686 ubuntu
Current operatin system: Linux leif 2.6.27-11-generic # 1 SMP Thu Jan 29 19:39 UTC 2009 i 686
Build date 24 october 200808:00:16 AM
Xorg-server 2:1.5.2-2ubuntu3 (buildd@rothera.buildd)
Before reporting problems, check http://wiki.org to make sure that you have the lates version.
Module loader present
Markers (--) probed, (**) from config file, (==) default setting, (++) from command line, (!!) notice) (II) informational, (WW) warning, (EE) error, (NI) not implemented, (??) unknown.
(==) log file: "/var/log/Xorg.0.log", Time: sun Mar 22 17:32:09 2009
(==) Using config file: "/etc/X11/Xorg.conf"
(EE) No device detected
Fatal server error:
no screens found
giving up.
x init: connect refused (error 111): unable to connect to X server
x init: No such preocess (error 3): server error.

Jeg havde faktisk lidt svært ved at installere driveren. Der var to forskellige at vælge i mellem. Jeg kan ikke huske hvad de hedder, men de hed det samme, blot havde den ene et større nummer end det andet, så jeg tænker at det var en nyere udgave. Men jeg prøvede at aktivere begger versioner men kunne ikke. Først efter jeg havde opdateret kunne jeg installere/aktivere driveren.

uname r giver følgende resultat: 2.6.27-11-generic.

Jeg ved godt at det er en ordentlig røvfuld, men jeg har prøvet at forklare det så godt som muligt for at I kan hjælpe mig så meget som muligt.

Håber at der er nogen der kan hjælpe mig. Sidder og genovervejer om jeg skal gåtilbage til mine crackede versioner af windows…

Mvh.

Leif