Eeebuntu på Acer Aspire One

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
momsemor
Forfatter
IRC nickname: LinuxMor
Geografisk sted: Hadsten

Eeebuntu på Acer Aspire One

Indlæg af momsemor »

Godaften...
Nu har jeg installeret Eeebuntu endnu engang fra en nylavet USB-stick og tjekket, hvordan maskinen ser ud ved opstart, inden jeg enten installerer fra det script, der står i Soundpartners vejledning eller henter de 177 opdateringer, som står og blinker til mig i højre hjørne :wink: . Det ser ud til, at alt er som det skal være, så det må være, når jeg installerer/opdaterer, at det går galt. De første 5-6 gange jeg installerede, havde jeg sat en mus til. Den har ikke været koblet til denne gang, bare for at prøve et eller andet.
Jeg har været rundt herinde og på nettet og læst og læst, så nu er jeg fuldstændig blæst :? Bl.a fandt jeg noget om netop AAO, men det er på engelsk og fyldt med koder og en masse terminal-skriveri :shock: (Community Ubuntu Documentation)
Er der nogen, der kan råde mig til, hvad jeg skal gøre? Skal jeg installere fra script eller opdatere fra "den røde pil" eller måske noget helt andet :?:
Jeg vil godt nok være ked af, at skulle installere Linpus Linux igen :(
Vh. Jannie
ChrisBuchholz
IRC nickname: ChrisBuchholz
Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark

Re: Eeebuntu på Acer Aspire One

Indlæg af ChrisBuchholz »

Soundpartners script er helt fint hvis du spørger mig. Jeg har faktisk kigget hele scriptet igennem på et tidspunkt, da jeg ville se hvad det gjorde jeg før prøvede det. Du skal dog være opmærksom på at der er nogen indstillinger der i, der vil gøre computeren en del sløvere i optrækket, men vil på den anden side ende ud i batterisparring.

Udover det, så kan du jo bare prøve at opdatere udenom soundpartners script. Se om det virker, og hvis det gør - success!
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

ChrisBuchholz skrev:Soundpartners script er helt fint hvis du spørger mig. Jeg har faktisk kigget hele scriptet igennem på et tidspunkt, da jeg ville se hvad det gjorde jeg før prøvede det. Du skal dog være opmærksom på at der er nogen indstillinger der i, der vil gøre computeren en del sløvere i optrækket, men vil på den anden side ende ud i batterisparring.

Udover det, så kan du jo bare prøve at opdatere udenom soundpartners script. Se om det virker, og hvis det gør - success!

faktisk så er processorscaling ikke aktiveret i mit script mere. så nej det sløver ikke maskinen
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
ChrisBuchholz
IRC nickname: ChrisBuchholz
Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark

Indlæg af ChrisBuchholz »

soundpartner skrev:faktisk så er processorscaling ikke aktiveret i mit script mere. så nej det sløver ikke maskinen

Good to know:)
momsemor
Forfatter

Indlæg af momsemor »

ChrisBuchholz skrev:Soundpartners script er helt fint hvis du spørger mig. Jeg har faktisk kigget hele scriptet igennem på et tidspunkt, da jeg ville se hvad det gjorde jeg før prøvede det. Du skal dog være opmærksom på at der er nogen indstillinger der i, der vil gøre computeren en del sløvere i optrækket, men vil på den anden side ende ud i batterisparring.

Godaften....
Jeg brugte Soundpartners script og denne gang uden mus tilsluttet og HURRA, jeg tror det virker :D (7. gang var åbenbart lykkens gang)
Når jeg starter kommer der nogle linier, der stadig siger: no such file or directory, men der står "log" ved dem og så betyder det vel ikke noget :?: Resten er OKer og maskinen starter fint op hver gang.
Desværre virker min kortlæser stadig ikke (kan hente billeder fra kamera med kabel).
Det der driller mest er den pokkers 19" skærm jeg forsøger, at sætte til, så min moster og onkel kan se skriften på væggen :D . Når jeg kobler den til, bliver den lille skærms billede så stort, at jeg ikke kan trykke på "anvend" inde i skærmopløsninger og jeg synes, at jeg har prøvet alt, hvad Eitreach skrev i sin udredning om Compiz (flytte vinduer osv.). Det ender hver gang med, at jeg får smidt enten den ene linie eller hele billedet væk. En gang, da jeg brugte hjulet på musen, så jeg vinduet suse fra side til side, men kunne ikke få det til, at "lande" på min skærm :evil:
Heldigvis bliver den lille skærm normal efter denne installation, når jeg piller den store skærm fra og genstarter, det gjorde den ikke de andre gange.
Er der en måde, så jeg kan indstille skærmene f.eks med tastaturet?
Jeg skulle gerne ende ud med, at den lille skærm altid er slukket.
Er der nogen, der kan skære det ud i pap for mig :!:
Vh. Jannie
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

momsemor skrev:

Godaften....
Jeg brugte Soundpartners script og denne gang uden mus tilsluttet og HURRA, jeg tror det virker :D (7. gang var åbenbart lykkens gang)
Når jeg starter kommer der nogle linier, der stadig siger: no such file or directory, men der står "log" ved dem og så betyder det vel ikke noget :?: Resten er OKer og maskinen starter fint op hver gang.
Desværre virker min kortlæser stadig ikke (kan hente billeder fra kamera med kabel).
Det der driller mest er den pokkers 19" skærm jeg forsøger, at sætte til, så min moster og onkel kan se skriften på væggen :D . Når jeg kobler den til, bliver den lille skærms billede så stort, at jeg ikke kan trykke på "anvend" inde i skærmopløsninger og jeg synes, at jeg har prøvet alt, hvad Eitreach skrev i sin udredning om Compiz (flytte vinduer osv.). Det ender hver gang med, at jeg får smidt enten den ene linie eller hele billedet væk. En gang, da jeg brugte hjulet på musen, så jeg vinduet suse fra side til side, men kunne ikke få det til, at "lande" på min skærm :evil:
Heldigvis bliver den lille skærm normal efter denne installation, når jeg piller den store skærm fra og genstarter, det gjorde den ikke de andre gange.
Er der en måde, så jeg kan indstille skærmene f.eks med tastaturet?
Jeg skulle gerne ende ud med, at den lille skærm altid er slukket.
Er der nogen, der kan skære det ud i pap for mig :!:

det var da super.

hvad angår sdkort så prøv igen om ikke du kan vise os din fstab.
problemet er højst sansynligt at maskinen tror at dit sdkort er en cdrom og derfor ikke kan mounte det. men det er nemt fikset
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
momsemor
Forfatter

Indlæg af momsemor »

det var da super.

Yes, det er godt nok et fantastisk styresystem :D wauw og efter jeg har siddet og nørklet med skærmen, har jeg sørme også fået den til, at gøre som jeg vil 8)

hvad angår sdkort så prøv igen om ikke du kan vise os din fstab.
problemet er højst sansynligt at maskinen tror at dit sdkort er en cdrom og derfor ikke kan mounte det. men det er nemt fikset[/quote]

Jeg vender tilbage i morgen ang. det, jeg kan ikke tænke mere i dag :|
Vh. Jannie
momsemor
Forfatter

Indlæg af momsemor »

Hej igen...
Så har jeg endelig fundet fstab :

# /dev/sda5
UUID=00fb8ff4-f58e-4fc9-b162-292a8737cf66 ext3 relatime error
s=remount-ro0 1
# /dev/sda6
UUID=288f72fa-97ba5-4255-888b-5f9ba96e8be4 /home ext3 relatime
0 2
# /dev/sda7
UUID=51250cad-59ad-4342-971b-c131d02c3625 none swap sw
0 0
tmpfs /var/log tmpfs defaults,noatime 0 0
tmpfs /var/tmp tmpfs defaults,noatime 0 0
tmpfs /tmp tmpfs defaults,noatime 0 0
ella@ella-laptop:

Håber det er tastet korrekt ind og du kan bruge det til noget. Jeg fatter ikke en brik :)
Vh. Jannie
momsemor
Forfatter

Indlæg af momsemor »

Hej igen igen.... jeg har lige et ekstra spørgsmål. Jeg har lagt nogle billeder ind via kabel, men kan ikke få dem til, at funke som diasshow i pauseskærm. Der kommer en gul fejl-trekant oppe i venstre side af skærmen, når jeg trykker på forhåndsvisning.
Kan nogen hjælpe, også gerne med løsning på kortlæser-problem :?:

momsemor skrev:Hej igen...
Så har jeg endelig fundet fstab :

# /dev/sda5
UUID=00fb8ff4-f58e-4fc9-b162-292a8737cf66 ext3 relatime error
s=remount-ro0 1
# /dev/sda6
UUID=288f72fa-97ba5-4255-888b-5f9ba96e8be4 /home ext3 relatime
0 2
# /dev/sda7
UUID=51250cad-59ad-4342-971b-c131d02c3625 none swap sw
0 0
tmpfs /var/log tmpfs defaults,noatime 0 0
tmpfs /var/tmp tmpfs defaults,noatime 0 0
tmpfs /tmp tmpfs defaults,noatime 0 0
ella@ella-laptop:

Håber det er tastet korrekt ind og du kan bruge det til noget. Jeg fatter ikke en brik :)
Vh. Jannie