Må man bakke to gange: "../../flot/jquery.js"

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Henning.J
Indlæg: 93
Tilmeldt: 18. feb 2008, 18:18

Må man bakke to gange: "../../flot/jquery.js"

Indlæg af Henning.J »

Hej.

Jeg er ved at arbejde med flot, http://code.google.com/p/flot/, og vil gerne have script-filerne til at ligge i en mappe 2 niveauer over kaldet. Jeg har prøvet med

Kode: Vælg alt

<script language="javascript" type="text/javascript" src="../../flot/jquery.js"></script>


som ikke virker. (Det virker fint hvis jeg kun har dem liggende et niveau over og bruger "../flot/jquery.js").

Må man ikke bakke to niveauer?

mvh
Henning

(Ikke særligt Linux-agtigt, men man får så gode svar her :) )
Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Må man bakke to gange: "../../flot/jquery.js"

Indlæg af Jarlen »

Det burde ikke være noget problem. Er du sikker på resten af stien er rigtig?
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)
Henning.J
Indlæg: 93
Tilmeldt: 18. feb 2008, 18:18

Re: Må man bakke to gange: "../../flot/jquery.js"

Indlæg af Henning.J »

Æv, jeg kan ikke få det til. Men måske er det fordi jeg overtræder nogle regler.

På mit webhotel har jeg en håndfuld domænder liggende, og det ville selvfølgelig være smartest hvis scripts kunne ligge udenfor domænerne, så jeg ikke var nødt til at have mange kopier. Når det drejer sig om PEAR (som er php-scripts) fungerer det fint med

Kode: Vælg alt

  ini_set("include_path",".:/hsphere/local/home/hjoensen/pear");

så kan det hele se min PEAR-mappe.

Hvis jeg lægger jquery.js i domænet (og kalder det fra en mappe i domænet) fungerer det fint med

Kode: Vælg alt

<script language="javascript" type="text/javascript" src="../flot/jquery.js"></script>

men hvis jeg lægger den i min rod, altså et niveau over, fungerer det ikke med

Kode: Vælg alt

<script language="javascript" type="text/javascript" src="../../flot/jquery.js"></script>


Så har jeg prøvet at kalde "absolut" analogt til PEAR-kaldet ovenfor med

Kode: Vælg alt

<script language="javascript" type="text/javascript" src=".:/hsphere/local/home/hjoensen/flot/jquery.js"></script>
og

Kode: Vælg alt

<script language="javascript" type="text/javascript" src=".:/hsphere/local/home/hjoensen/danskintensivdatabase.dk/flot/jquery.js"></script>
, henholsvis, men ingen af dem virker.

Er der nogen der kan overskue hvilke love jeg bryder?

mvh
Henning
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Må man bakke to gange: "../../flot/jquery.js"

Indlæg af lath »

Henning.J skrev:Æv, jeg kan ikke få det til. Men måske er det fordi jeg overtræder nogle regler.
.... , men ingen af dem virker.

Er der nogen der kan overskue hvilke love jeg bryder?

mvh
Henning


Jeg går ud fra at du bruger en browser/webserver eller ligende:

Enten
  • 1) Rettigheder til mapper og/eller filer styret af Linux kernen, eller
  • 2) Retiigheder stryret af et plugin til browseren/webserveren (evt. at programmet er chroot'et), eller
  • 3) Rettighedsstyring hådtkodet i browseren/webserveren

Det kan du gøre:
  • Ved 1) du kan ændre i rettigheder for filer og/eller mapper og/eller oprette grupper, hvortil du tilføjer brugere (webserveren er også en bruger)
  • Ved 2) kan du ændre i plugin-konfiguration, og ved chroot'ing flytte filerne til det rigtige sted i filsystemet (set fra chroot'et program)
  • Ved 3) kan du ikke gøre så meget, hvis du ikke kan programmere

Skal du have mere hjælp skal jeg i første omgang vide hvad den absolutte sti til
"../../flot/jquery.js"
filen er?

../../flot/
er en relativ sti til
jquery.js

En absolut sti er for eksempel:
/home/jacob/a/b/flot/jquery.js


/Lars

P.S.
Info siden om chroot:
CHROOT(8) User Commands CHROOT(8)

NAME
chroot - run command or interactive shell with special root directory

SYNOPSIS
chroot NEWROOT [COMMAND...]
chroot OPTION

DESCRIPTION
Run COMMAND with root directory set to NEWROOT.

--help display this help and exit

--version
output version information and exit

If no command is given, run ``${SHELL} -i'' (default: /bin/sh).


/ kaldes root, og er toppen af filsystem i Unix/*BSD/Linux*/MAC OS X operativ systemerne, og chroot ændrer (change root) et programs opfattelse af hvor root filsystemet ligger.

Det betyder at hvis der er en en fejl som gør at en cracker kan bryde ind i dit system via en fejl i programmet kan de ikke komme så langt, da /usr/bin/mit/program kan chrootes til at ligge i /program. dvs at /usr/bin/mit/ mappen bliver til / mappen hvis programmet bliver chrootet på den måde.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags