Fejlslettet NTFS partition [LØST]
-
- IRC nickname: Navigator
- Geografisk sted: Svendborg Fyn
Fejlslettet NTFS partition [LØST]
Hej alle.
Har installeret Ubuntu 8.10. Jeg kom ved en fejl til at slette alle filer på en flytbar USB harddisk. Papirkurven er derfor tom på USB harddisken.
Er der nogen der evt. kan fortælle mig, om der findes en metode i Linux eller evt. et program, der kan gendanne slettede filen på en harddisk formateret som NTFS partition?
Hilsen
Korsgaard
Har installeret Ubuntu 8.10. Jeg kom ved en fejl til at slette alle filer på en flytbar USB harddisk. Papirkurven er derfor tom på USB harddisken.
Er der nogen der evt. kan fortælle mig, om der findes en metode i Linux eller evt. et program, der kan gendanne slettede filen på en harddisk formateret som NTFS partition?
Hilsen
Korsgaard
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: Fejlslettet NTFS partition
1)
På hvilket operativsystem har du foretaget sletningen?
2)
Har du slettet filer inde i NTFS filsystemet, eller har du skrevet en ny partitiontabel til disken?
Engelsk Wikipedia om (hard)disk partitionering: http://en.wikipedia.org/wiki/Partition_(computing)
/Lars
På hvilket operativsystem har du foretaget sletningen?
2)
Har du slettet filer inde i NTFS filsystemet, eller har du skrevet en ny partitiontabel til disken?
Engelsk Wikipedia om (hard)disk partitionering: http://en.wikipedia.org/wiki/Partition_(computing)
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Hej Lars.
Jeg kom til at slettes filerne fra linux (ext3).
Der er ikke skrevet ny partitionstabel til disken.
Hilsen
Jens
Hilsen
Jens
-
Jeg har hørt om Windows programmer, som kan redde slettede dokumenter osv., men jeg aner ikke om sådan noget eksisterer til Linux. Ellers kan du vel bare tage din eksterne over på en Windows computer også installere http://undelete-plus.com/
-
korsgaard skrev:Hej Lars.
Hilsen
Jens
Alm. sletning - godt, medmindre at du har fortalt GNOME (din grafiske brugergrænseflade) at du med slet virkelig mener slet - første gang.
Jeg laver lige et forsøg med en ekstern USB harddisk, for at se hvad der sker. Resulatatet kan måske bruges selv om harddiskens 3 partitions er FAT32 formatteret.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Du forvirrer mig:
Du snakker om NTFS partition på en ekstern harddisk, og filer i en ext3 partition.
Jeg har fundet ud af hvad Linux gør når der slettes filer, og hvordan de kan reddes fra en ekstern harddisk (ikke alle måske - hvis der er en grænse på slettede filer), så har du slettet med Ubuntu ver 8.10, så kender jeg løsningen (også hvis det er Windows for den sags skyld).
1)
Du har stadig ikke fortalt mig under hvilket operativsystem sletningen er foretaget (Linux eller Windows), så svar venligt på mit tidligere spørgsmål 1, som er "På hvilket operativsystem har du foretaget sletningen?"
2)
Forklar nøjagtigt hvad du har lavet.
3)
Hvad ønsker du resultatet af hjælpen skal være, hvis det er muligt?
/Lars
Du snakker om NTFS partition på en ekstern harddisk, og filer i en ext3 partition.
Jeg har fundet ud af hvad Linux gør når der slettes filer, og hvordan de kan reddes fra en ekstern harddisk (ikke alle måske - hvis der er en grænse på slettede filer), så har du slettet med Ubuntu ver 8.10, så kender jeg løsningen (også hvis det er Windows for den sags skyld).
1)
Du har stadig ikke fortalt mig under hvilket operativsystem sletningen er foretaget (Linux eller Windows), så svar venligt på mit tidligere spørgsmål 1, som er "På hvilket operativsystem har du foretaget sletningen?"
2)
Forklar nøjagtigt hvad du har lavet.
3)
Hvad ønsker du resultatet af hjælpen skal være, hvis det er muligt?
/Lars
-
Har som sagt installeret Ubuntu version 8.10.
Har en ekstern harddisk (USB) hvorpå der var backup af mine dokumenter fra MS Office m.m. Denne eksterne blev i sin tid formateret i Windows Vista som en NTFS partition.
Efter opstart af Ubuntu ville jeg overføre mine backup filer til min /home mappe.
Da jeg er fuldstændig ny i Gnome troede jeg, at jeg befandt mig i min /home mappe. Der var en mappe der som hed "Backup" og den kom jeg til at trykke 'delete' på. Det viste sig så, at være min backup mappe på den eksterne harddisk.
Gnome skrev til mig, at den ikke kunne overføre filerne til papirkurven. Men det er jo nok fordi, harddisken er tilslsuttet som ekstern!
Men 1 tryk på 'delete' og 1 tryk på 'Enter' var nok til at slette mine backup filer!!!!
3) Jeg ønsker at gendanne backup mappen med alle under mapper, samt alle filerne hvis muligt.
Hilsen
Jens
Har en ekstern harddisk (USB) hvorpå der var backup af mine dokumenter fra MS Office m.m. Denne eksterne blev i sin tid formateret i Windows Vista som en NTFS partition.
Efter opstart af Ubuntu ville jeg overføre mine backup filer til min /home mappe.
Da jeg er fuldstændig ny i Gnome troede jeg, at jeg befandt mig i min /home mappe. Der var en mappe der som hed "Backup" og den kom jeg til at trykke 'delete' på. Det viste sig så, at være min backup mappe på den eksterne harddisk.
Gnome skrev til mig, at den ikke kunne overføre filerne til papirkurven. Men det er jo nok fordi, harddisken er tilslsuttet som ekstern!
Men 1 tryk på 'delete' og 1 tryk på 'Enter' var nok til at slette mine backup filer!!!!
3) Jeg ønsker at gendanne backup mappen med alle under mapper, samt alle filerne hvis muligt.
Hilsen
Jens
-
- IRC nickname: Jakob77
korsgaard skrev:Har som sagt installeret Ubuntu version 8.10.
Hilsen
Jens
Jeg ved ikke lige hvordan, men hvis det er hele historien, så vil jeg tro, at der kan være en chance.
Men du bør nok undlade at tænde eller slukke disken igen indtil du ved, hvad du bedst kan prøve.
Senest rettet af Jakob77 16. mar 2009, 23:24, rettet i alt 2 gange.
-
OK Lars.
Jeg afventer - Tak for dine svar-
Hilsen Jens
Jeg afventer - Tak for dine svar-
Hilsen Jens
-
korsgaard skrev:Har som sagt installeret Ubuntu version 8.10.
Hilsen
Jens
I første meddelse er det helt klart at du har Ubuntu 8.10, men du skriver intet om hvordan du slettede filerne og i hvilket operativststem. Det var så i Ubuntu at det skete. Det er en vigtig oplysning, fordi der bruges forskellige skjulte mapper i Linux og Windows til "Papirkurven".
Det var derfor jeg spurgte.
Det der sker, når Ubuntu sletter filer er at den opretter en skjult mappe ved navn ".Trash-1000". Mit brugernummer i Linux i min Ubuntu er også 1000, så kun hvis du tilfældigvis også har det samme brugernummer (1000) vil du have en skjult mappe med nøjagtig det samme navn.
Den mappe skal vi finde på din eksterne harddisk, så:
- Tilslut den eksterne hardisk, først strøm (hvis den ikke stømforsynes via USB), efterfulgt af USB kablet.
- I Nautilus (filsystem browseren) åbner en rodmappen for hver partition på den eksterne harddisk.
- Vælg den mappe hvor du har kommet til at slette filer
- Stadig i Nautilus Trykker du i Menuen Vis > Vis skjulte filer
- en dot mappe vil være synlig: ".Trash-1000" (på min computer - hedder måske noget andet på din computer, men den begynder med .Trash).
- Åbn den
- Åbn files mappen i .Trash mappen
- Her er dine filer! Klip & Kopier filerne ud til samme sted du kan se .Trash mappen
Skriv gerne igen, hvis der stadig er problemer
/Lars
-
Hej igen Lars.
Nej på den eksterne USB harddisk er der ikke nogen .Trash-100x mappe.
Har prøvet, at slette nogle filer på en USB stift, og da bliver mappen .Trash-1000 oprettet. Men den findes altså ikke på den eksterne harddisk
Jens
Har prøvet, at slette nogle filer på en USB stift, og da bliver mappen .Trash-1000 oprettet. Men den findes altså ikke på den eksterne harddisk
Jens
-
korsgaard skrev:Hej igen Lars.
Jens
Er der en Recycled mappe, eller noget i den stil?
/Lars
-
- Geografisk sted: Odense, Fyn
der findes et program til windows der hedder nfts back
det har jeg brugt nogle gange hvor patisionstabellen var pist væk
hvis du har mulighed for at tilslutte din externe til en windovs maskine er der gode mulig hed for at du kan reddet det.
der findes hvis også andre
men jeg vil mene du skal prøve i windows først da din harddisk jo oprenteliget var lavet i windows
NFTS Back er et betalinges program (bare lige så du ved det)
hvis du har mulighed for at tilslutte din externe til en windovs maskine er der gode mulig hed for at du kan reddet det.
men jeg vil mene du skal prøve i windows først da din harddisk jo oprenteliget var lavet i windows
Windows Socks Linux Rocks
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
lopu skrev:der findes et program til windows der hedder nfts back
nej det er ikke helt rigtigt...
du har slettet mappen backup og blev bedt om at acceptere at der bliv slettet permanent og ikke blev lagt i trashcan.
derfor findes der ikke nogen skjulte filer. den kan ikke bare hentes ind igen ved at gå i windows eller nogle af de andre forslag.
Det er heller ikke din partitionstabel eller noget andet du mangler.
dit eneste håb er at køre et program som f.eks http://ubuntu-rescue-remix.org/ hvor du kan scanne disken for data, ogpå den måde få datafremsom ikke eksisterer på disken.
(generelt ligger dat der stadig til det bliver overskrevet så du vil kunne hente alt data der har væretpå disken og som ikke er overskrevet afanden data) Det kan væreproblemer med denne fremgangsmåde, men det er dit eneste håb som jeg kender til
-
- Geografisk sted: Esbjerg
Lath har ret i, hvad han skriver. I forbindelse med sletning opererer man med 2 funktioner. Den ene flytter dataene til Affaldskurven eller opretter .Trash-1000 såfremt der ikke er nogen Affaldskurv. Den anden funktion sletter på stedet dataene. Jeg tror at det sidste er sket.
Det lopu snakker om er GetDataBack for NTFS. Programmet er et Windows program som er beregnet til at udtrække slettede data eller data fra smadrede partitioner, såfremt dataene ikke er blevet overskrevet. Det er nok en god ide at forsøge at genskabe dine data med dette program. Bare husk at du under ingen omstændigheder må skrive til din USB-harddisk før du har genskabt dine data, da du ellers risikerer at overskrive dem helt eller delvis.
Det lopu snakker om er GetDataBack for NTFS. Programmet er et Windows program som er beregnet til at udtrække slettede data eller data fra smadrede partitioner, såfremt dataene ikke er blevet overskrevet. Det er nok en god ide at forsøge at genskabe dine data med dette program. Bare husk at du under ingen omstændigheder må skrive til din USB-harddisk før du har genskabt dine data, da du ellers risikerer at overskrive dem helt eller delvis.
/Michael
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD