Hvilken browser er din foretrukne?

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Hvilken browser er din foretrukne?

Indlæg af Stra »

ChrisBuchholz skrev:Alt dette med at søge fra adresse baren, og gøre firefox' UI så lille som chrome kan sagtens fikset.

For at kunne søge fra din adresse bar skriver du about:config i adressebaren og trykker enter. Så søger du på "keyword" i den der "filter" linie, og så indsætter du http://www.google.com/search?q= i keyword.url. Så søger firefox efter det du skriver i adressebaren hvis det ikke er en hjemmeside adresse du skriver.
Det har den nu gjort længe hos mig, uden at jeg har ændret noget. :)

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
ChrisBuchholz
Indlæg: 333
Tilmeldt: 29. okt 2008, 23:39
IRC nickname: ChrisBuchholz
Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark

Re: Hvilken browser er din foretrukne?

Indlæg af ChrisBuchholz »

Jakob77 skrev:Det var interessant læsning. :)
Når det gælder browser, så har jeg en dybtliggende tro på, at det i det store hele altid må være det sikreste at holde sig til den originale browser, som følger med styresystemet.
Men jeg ved da godt, at den måske ikke holder i byretten, når jeg derfor vælger Explorer frem for Firefox i Windows.
Og i Ubuntu har det måske nok ikke den store betydning.

Men alligevel, så går det måske lidt hurtigere med sikkerhedsopdateringer til de originale programmer, og softwaren er måske lidt mere gennemprøvet, og måske er supporten også lidt mere massiv, hvis uheldet er ude en dag..?


Der er du vidst ude og træde dybe vande. Og det er både når det kommer til GNU/Linux, men også på Windows - især med IE.
ChrisBuchholz
Indlæg: 333
Tilmeldt: 29. okt 2008, 23:39
IRC nickname: ChrisBuchholz
Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark

Re: Hvilken browser er din foretrukne?

Indlæg af ChrisBuchholz »

Stra skrev:Det har den nu gjort længe hos mig, uden at jeg har ændret noget. :)

stra


Der tager du fejl. Hvis du ikke har ændret på noget, så vil firefox bruge googles "i'm feeling lucky" ting, der søger og redirecte till første pass fra databasen, hvorimod denne her faktisk resultere i en google søgning.
Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Hvilken browser er din foretrukne?

Indlæg af Stra »

ChrisBuchholz skrev:
Stra skrev:Det har den nu gjort længe hos mig, uden at jeg har ændret noget. :)

stra


Der tager du fejl. Hvis du ikke har ændret på noget, så vil firefox bruge googles "i'm feeling lucky" ting, der søger og redirecte till første pass fra databasen, hvorimod denne her faktisk resultere i en google søgning.
Årh for pokker :( , det er jo Epiphany som jeg bruger på min arbejdsmaskine, der virker sådan. :D :D

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Hvilken browser er din foretrukne?

Indlæg af Jakob77 »

ChrisBuchholz skrev:Der er du vidst ude og træde dybe vande. Og det er både når det kommer til GNU/Linux, men også på Windows - især med IE.


Jamen har du et bedre bud på vanddybden, så kom da med det. Hvad er efter din mening det sikreste browservalg til de forskellige styresystemer, og hvorfor..? :)
tjampman
Indlæg: 159
Tilmeldt: 31. dec 2008, 20:08
Geografisk sted: Svendborg

Re: Hvilken browser er din foretrukne?

Indlæg af tjampman »

Jakob77 skrev:
ChrisBuchholz skrev:Der er du vidst ude og træde dybe vande. Og det er både når det kommer til GNU/Linux, men også på Windows - især med IE.


Jamen har du et bedre bud på vanddybden, så kom da med det. Hvad er efter din mening det sikreste browservalg til de forskellige styresystemer, og hvorfor..? :)


Udover at jeg har indtryk af at Mozilla er meget mere fremme i skoen til at lukke sikkerhedshuller, så er den gamle sandhed at de systemer der mest bliver angrebet er dem der er flest af! Og det er absolut Windows baserede styresystemer med standard opsætning som ikke er blevet tweak'et af brugeren.
Så hvis du gerne vil fjerne dig selv så langt fra skudlinjen som muligt mht. netsikkerhed, så skal du vel have fat i en BSD variant med en eller anden ukendt browser :-) Ja ok Linux ligger vel også ret langt nede i udbredthed... Hvad er det? - 1% på desktop markedet eller noget i den stil. Så Linux kan vel også gå an :P
Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Hvilken browser er din foretrukne?

Indlæg af Jakob77 »

tjampman skrev:Udover at jeg har indtryk af at Mozilla er meget mere fremme i skoen til at lukke sikkerhedshuller, så er den gamle sandhed at de systemer der mest bliver angrebet er dem der er flest af! Og det er absolut Windows baserede styresystemer med standard opsætning som ikke er blevet tweak'et af brugeren.
Så hvis du gerne vil fjerne dig selv så langt fra skudlinjen som muligt mht. netsikkerhed, så skal du vel have fat i en BSD variant med en eller anden ukendt browser :-) Ja ok Linux ligger vel også ret langt nede i udbredthed... Hvad er det? - 1% på desktop markedet eller noget i den stil. Så Linux kan vel også gå an :P


Ja, jeg synes, at det er gode argumenter, som jeg ikke kan tilbagevise.
Jeg tror måske også, at mozilla-udviklerne er ekstra meget på vagt, fordi der ikke skal være en finger at sætte på Firefox.

Men det er også min erfaring, at det er mere usikkert at være blandt de første end blandt de sidste, der afprøver ny software.
Der var f.eks. seriøst mange dårlige historier om sikkerhed, da folk begyndte at skifte fra Windows 98 til XP.
kok
Indlæg: 151
Tilmeldt: 30. apr 2009, 16:28
IRC nickname: kok
Geografisk sted: svenstrup j

Re: Hvilken browser er din foretrukne?

Indlæg af kok »

er der nogen der har haft held til at installere SRWARE iron ??? den er fin på windåsen men jeg har kun fundet den som tar.gz til linux-så hvis nogen har et link til en deb pakke ville det vær super
Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Hvilken browser er din foretrukne?

Indlæg af Jarlen »

kok skrev:er der nogen der har haft held til at installere SRWARE iron ??? den er fin på windåsen men jeg har kun fundet den som tar.gz til linux-så hvis nogen har et link til en deb pakke ville det vær super

Som .tar.gz er den normalt distro-uafhængig. Det er en pakket fil á la en .zip, så hvis du downloader den og pakker ud, ligger der normalt en README hvor der står hvordan du installerer.
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)
nielsniemann
Indlæg: 16
Tilmeldt: 1. okt 2009, 19:44

Re: Hvilken browser er din foretrukne?

Indlæg af nielsniemann »

Helt klart Google Crome!! :-)

Enkelt, hurtig og effektiv (meget bedre end firefox syntes jeg) - den fungere rigtig for mig!
tuxx
Indlæg: 476
Tilmeldt: 3. feb 2010, 09:42
IRC nickname: tuxx
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Hvilken browser er din foretrukne?

Indlæg af tuxx »

Google Chromium dev. her. Har ellers tidligere været til Firefox, men Google browser river godt nok Firefox rundt ved næsen så det basker.
// Martin | RLU # 131406
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Desktop
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Laptop
Lubuntu 12.04 'Precise Pangolin' i386 @ Workbench Desktop
Debian 6 'Squeeze' x86-64 @ Server
eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Hvilken browser er din foretrukne?

Indlæg af eitreach »

Firefox kan være tung og danse med, men det er den eneste browser som understøtter Firebug - og den er jeg ret afhængig af.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393
Jerrik
Indlæg: 100
Tilmeldt: 8. feb 2009, 17:08
IRC nickname: Jerrik
Geografisk sted: Dragør

Re: Hvilken browser er din foretrukne?

Indlæg af Jerrik »

Stra skrev:
ChrisBuchholz skrev:
Stra skrev:Det har den nu gjort længe hos mig, uden at jeg har ændret noget. :)

stra


Der tager du fejl. Hvis du ikke har ændret på noget, så vil firefox bruge googles "i'm feeling lucky" ting, der søger og redirecte till første pass fra databasen, hvorimod denne her faktisk resultere i en google søgning.
Årh for pokker :( , det er jo Epiphany som jeg bruger på min arbejdsmaskine, der virker sådan. :D :D

stra


Jeg tør godt gentage stra's påstand: Adresse linien virker med søgning præcis som i Chrome. Jeg har lige testet det, for at være helt sikker. Jeg har ikke pillet ved noget i FF, ud over tilføjelser.

Jeg foretrækker FF, fordi
- dobbeltklik i adressefeltet markerer det hele. I Chrome er det tredobbelt klik
- tilføjelserne (Personal Menu, TwitterBar, Xmarks, Cooliris, All-in-one sidebar)
- nye faner der åbnes, bliver den 'aktive' fane

Men jeg bruger også Chrome, og den bliver helt sikkert en udfordring. Bare den snak om at Yahoo bliver primær søgemaskine kunne få mig til at springe. Og tilføjelserne kommer sikkert også til at virke stabilt i Chrome hen ad vejen.
Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Hvilken browser er din foretrukne?

Indlæg af Stra »

Jeg bruger mere og mere Opera (og nej, den er ikke opensource desværre).

Men jeg syntes den har rigtig mange gode funktioner, den er lynhurtig (version 10.50 er hurtigere end Crome), den er nem at synkronisere med Opera-mini på mobilen og jeg slipper uden om Googles registreringpolitik.

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Hvilken browser er din foretrukne?

Indlæg af zob »

Nu synes jeg ikke det skal være snakken om at yahoo bliver standardsøgemaskine i ubuntu's standardbrowser behøver påvirke dit valg af browser.
Det er i øvrigt ikke bare snak. Det bliver yahoo. Men det har jo ikke noget med firefox at gøre. Det er Canonicals valg for Ubuntu. Og man kan jo bare vælge en anden, hvis man foretrækker Bing eller Google, så skifter man bare.

Men jeg synes også at googles chrome browser er rimelig smooth. Er der egentlig funktionalitet til forskel mellem chromium og chrome?

Jeg kan nu heller ikke helt slippe firefox.

Sjovt nok kan jeg slet ikke få firefox til at søge på google ved at skrive i url-linjen. Jeg bliver sendt direkte i kløerne på OpenDNS's hjemmeside (har sat routeren op til at bruge openDNS), som godt nok viser et søgeresultat med tydeligvis ikke frembragt med google-engine. Heller ikke selv om jeg følger de anvisninger der blev givet på første side i denne tråd. Nå pyt. CTRL+K ligger ligeså godt i fingrene som CTRL+L.