Midnight Commander med stjerner på.

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.

Hvad synes du om Midnight Commander..?

"mc" rækker højere end stjerner.!
0
Ingen stemmer
Jeg giver "mc" 5 stjerner.
1
33%
Jeg giver "mc" 4 stjerner.
1
33%
Jeg giver "mc" 3 stjerner.
0
Ingen stemmer
Jeg giver "mc" 2 stjerner.
0
Ingen stemmer
Jeg giver "mc" 1 stjerne.
0
Ingen stemmer
"mc" er dårlig og vil snart udgå.
1
33%
Ved ikke.
0
Ingen stemmer
 
Afgivne stemmer: 3

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Midnight Commander med stjerner på.

Indlæg af Jakob77 »

Jeg kan ligeså godt straks indrømme, at jeg har et blødt punkt overfor Midnight Commander (filhåndteringsprogram, som findes under Synaptic pakkehåndtering som "mc").
Den ligner Norton Commander til DOS næsten på en prik, og er den ligeså god, så er det netop det program, som jeg har savnet allermest, efter jeg sagde farvel til DOS.

Nu tænker du måske, at jeg må være en forstokket gammel knold, som burde have en skrivemaskine i stedet for en PC.
Men prøv så selv at undersøge det og læs evt. manualen med terminalkommandoen "man mc"

Rækker tålmodigheden ikke så langt så prøv at Tjekke dette:

Du har terminalprompten i bunden, hvor du kan skrive en kommando direkte og straks efter kan du fyre den af med Enter.
Trykker du [Ctrl + o] (o som oskar) , så har du terminal i hele vinduet.


Med [Tab] kan du zappe mellem højre og venstre vindue (mappe), og du kan scrolle med pil op og ned.

Tryk [Alt + i] og det andet vindue stiller sig i samme mappe som det første.

Stil dig på en fil og tryk [Alt + Enter] og filens navn vil straks stå i prompten med curseren parat til at modtage options.
Skal der ikke options på en kørbar fil, så taster man bare Enter direkte på filen og straks starter programmet.

Prøv også at stille dig på en mappe og tryk [Ctrl + p] og se, at det andet vindue automatisk stiller sig i mappen.

Med [Ctrl + \] får man favoritmappelisten.


Funktionstastmenuen i bunden giver vist næsten sig selv. F5 kopierer f.eks. filer fra det aktuelle vindue til det andet vindue.
Flere filer markeres med [Insert] eller [+] ([-] fravælger)
Man skal trykke [Esc] to gange for at komme tilbage fra visse åbne funktioner.

Stil dig på et lille script eller på en tekstfil og tryk F3, hvis du vil se den, eller F4 hvis du vil redigere den ([Ctrl + x] = exit).
Vieweren og editoren er måske ikke så gode, men jeg mener, at de forholdsvist nemt kan skiftes ud til f.eks. Gedit.

F7 hvis man vil lave en ny mappe.

F9 starter den øverste menu.

Osv..



Ved første øjekast, så virker det hele måske lidt besværligt at hitte rundt i.
Men med lidt øvelse, så er tastning både meget hurtigere og sundere end musen.
Man skal dog være klar over, at Midnight Commander er et meget stærkt værktøj, som virkelig kan lave rod på disken, hvis man bare taster løs.


Hvis du har oplevet "bugs" og problemer med Midnight Commander, så skriv endelig om det, så vi kan få det frem i lyset og måske få gjort noget ved det.


På forhånd tak. :)
Senest rettet af Jakob77 16. mar 2009, 18:55, rettet i alt 1 gang.
Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Midnight Commander med stjerner på.

Indlæg af Warhawk »

Ingen tvivl om at Midnight Commander er et godt program. Jeg bruger dog Krusader i stedet, men de minder jo i bund og grund om hinanden.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Midnight Commander med stjerner på.

Indlæg af Jakob77 »

Warhawk skrev:Ingen tvivl om at Midnight Commander er et godt program. Jeg bruger dog Krusader i stedet, men de minder jo i bund og grund om hinanden.


Ja, de minder meget om hinanden, men Krusader er jo meget rig på funktioner og meget større. Jeg tror endda, at den er større og har endnu flere funktioner end Gnome Commander.
Men på min PC er de desværre ikke nær så vakse som mc.
Troels
Indlæg: 196
Tilmeldt: 6. maj 2008, 21:00

Re: Midnight Commander med stjerner på.

Indlæg af Troels »

Hvorfor er der ingen afstemningsmulighed der hedder "MC har helt klart sin charme ved at være så old school, men foretrækker noget mere begyndervenligt"?
Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Midnight Commander med stjerner på.

Indlæg af Jakob77 »

Troels skrev:Hvorfor er der ingen afstemningsmulighed der hedder "MC har helt klart sin charme ved at være så old school, men foretrækker noget mere begyndervenligt"?


Måske fordi, der ikke er plads til så meget tekst i et afstemningsspørgsmål. :D

Men jeg synes da nok, at den er begyndervenlig og på sin vis mere sikker end nogle andre muligheder.
Prøv at tænke på, hvor meget rod, der kan laves med en mus, hvis en ukyndig trækker rundt med filer og mapper. :shock:

Hvis man bare vil lade være med at trykke på en masse taster, som man ikke kan se, hvad er, så vil jeg tro, at det vil falde en nybegynder nemmere at kopiere en tilfældig fil fra een tilfældig mappe til en anden. Det kræver kun tabulator, piletaster, enter og F5

Ok, de skal selvfølgelig også lige vide, at ".." i toppen betyder "øvre-mappe", ellers kan det måske godt blive lidt svært at komme vejen frem. :wink:

Der mangler også en god dansk hjælpefunktion.
Derforuden savner jeg en nem adgang til de forskellige drev. I NC-DOS kan man trykke Alt+F1 eller F2 afhængigt af, hvilket vindue, man vil vælge drev til.
Sådanne små drys malurt har gjort, at jeg endnu kun kan trække fire stjerner op af lommen til mc.
Tilpasset og poleret sammen med Ubuntu, kan det måske blive helt super.


Men selvom det er lidt tungere at komme igang, så mener jeg nok, at det betaler sig at minimere musebrugen, og med mc, så bliver man mere "hard core"-bruger lige med det samme, og det nyder man godt af på sigt. :)
Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Midnight Commander med stjerner på.

Indlæg af Jakob77 »

Hvis nogen har kendskab til, hvordan man installerer Midnight Commander manuelt, så vil jeg meget gerne høre om det.
Min forestilling går ud på, at det kan lære mig mere om den måde Linux håndterer programmer på, og det vil give bedre mulighed for at konfigurere MC.
Det vil også være en god fornemmelse at kunne kopiere MC ind på en "rå" maskine.

Men jeg ved ikke, hvad det indebærer, måske er det meget omfattende og kompliceret..?