Hej
Nu er jeg begyndt at kigge lidt på Ubuntu, og har fået lavet mig en live-usb at køre fra. Det hele ser OK ud, så derfor vil jeg forsøge at installere det.
Jeg har dog et par spørgsmål.
1) Jeg har i forvejen Windows XP installeret på en 250 gb partition (hele harddisken). Den skal jo gøres mindre, så der er plads til Ubuntu. Skal jeg bare gøre det når jeg installerer, eller gøre det før jeg installerer, via partition editor?
2) Jeg har lige defragmenteret harddisken via XP's defragmentering. Er sandsynligheden for at der er noget der går galt når jeg installerer Ubuntu stor?
3) Er der andet jeg bør vide før jeg går igang?
dual-boot XP og Ubuntu? Spørgsmål til installationen
-
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Re: dual-boot XP og Ubuntu? Spørgsmål til installationen
Andreas skrev:Hej
Nu er jeg begyndt at kigge lidt på Ubuntu, og har fået lavet mig en live-usb at køre fra. Det hele ser OK ud, så derfor vil jeg forsøge at installere det.
Jeg har dog et par spørgsmål.
1) Jeg har i forvejen Windows XP installeret på en 250 gb partition (hele harddisken). Den skal jo gøres mindre, så der er plads til Ubuntu. Skal jeg bare gøre det når jeg installerer, eller gøre det før jeg installerer, via partition editor?
2) Jeg har lige defragmenteret harddisken via XP's defragmentering. Er sandsynligheden for at der er noget der går galt når jeg installerer Ubuntu stor?
3) Er der andet jeg bør vide før jeg går igang?
jeg plejer selv at bruge føgende fremgangsmåde: http://soundpartner.linux.dk/ub810
-
Hej igen
På den hjemmeside du gav link til står der:
Der står ingen steder resize for mig, skal jeg trykke edit, og så skrive størrelsen jeg vil have min windows partition til at være, i "New partition size in megabytes (1000000 bytes):" ?
Du/I må undskylde hvis jeg spørger dumt, men jeg har ingen erfaring overhovedet med Linux/Ubuntu.
På den hjemmeside du gav link til står der:
Først skal den eksisterende Windows installation formindskes. det gøres lettest vid at markere partitionen og vælge resize. Du kan nu frigøre den mængde diskplads som du mener du får brug for.
Der står ingen steder resize for mig, skal jeg trykke edit, og så skrive størrelsen jeg vil have min windows partition til at være, i "New partition size in megabytes (1000000 bytes):" ?
Du/I må undskylde hvis jeg spørger dumt, men jeg har ingen erfaring overhovedet med Linux/Ubuntu.
-
Andreas skrev:Hej igen
På den hjemmeside du gav link til står der:Først skal den eksisterende Windows installation formindskes. det gøres lettest vid at markere partitionen og vælge resize. Du kan nu frigøre den mængde diskplads som du mener du får brug for.
ja
-
Nu fik jeg endelig installeret det.
Når jeg så prøver at boote det, loader den lidt, og kommer op med denne text:
Hvad betyder det, og hvad kan jeg gøre ved det? :/
EDIT: Nu, en times tid efter at den ikke kunne starte op, startede den op som den skulle..
EDIT2: Skulle genstarte fordi Ubuntu havde opdateret, så laver den samme nummer igen, jeg genstarter en gang til, og så starter den normalt...
Hvad er der galt?
Når jeg så prøver at boote det, loader den lidt, og kommer op med denne text:
Boot from (hd0,1) ext3 a985b053-56c0-4ee3-8226-9a38a57be214
Starting up...
[ 0.000000] ACPI: no DMI BIOS year, acpi=force is required to enable ACPI
Loading, please wait...
Gave up waiting for root device. Common problems:
- Boot args (cat /proc/cmdline)
- Check rootdelay= (did the system wait long enough?)
- Check root= (did the system wait for the right device?)
- Missing modules (cat /proc/modules; Is /dev)
ALERT! /dev/disk/by-uuid/2c4bdd05-4fbf-4bb3-b212-dc74994462a4 does not exist. Dropping to a shell!
BusyBox v1.10.2 (ubuntu 1:1.10.2-1ubuntu6) built-in shell (ash)
Enter 'help' for a list of built-in commands.
(initramfs)
EDIT: Nu, en times tid efter at den ikke kunne starte op, startede den op som den skulle..
EDIT2: Skulle genstarte fordi Ubuntu havde opdateret, så laver den samme nummer igen, jeg genstarter en gang til, og så starter den normalt...
Hvad er der galt?
-
- IRC nickname: nymark1
- Geografisk sted: Aalborg
Andreas skrev:Nu fik jeg endelig installeret det.
Når jeg så prøver at boote det, loader den lidt, og kommer op med denne text:Boot from (hd0,1) ext3 a985b053-56c0-4ee3-8226-9a38a57be214
Starting up...
Loading, please wait...
ALERT! /dev/disk/by-uuid/2c4bdd05-4fbf-4bb3-b212-dc74994462a4 does not exist. Dropping to a shell!
(initramfs)
Hvad er der galt?
hvad der er galt ved jeg ikke. men i forhold til at dual-boote synes jeg det nemmeste er at lade "wubi" installere Ubuntu under windows.
Bare start windows, i med en ubuntu cd-rom og så følge vejledningen i det vindue der popper op.
Jeg ved godt at man ikke er en "rigtig nørd" når man gør det på denne måde . Men når man er nybegynder der bare vil gøre sig nogle erfaringer med uuntu synes jeg det virker fint
-
nymark1 skrev:Andreas skrev:Nu fik jeg endelig installeret det.
Når jeg så prøver at boote det, loader den lidt, og kommer op med denne text:Boot from (hd0,1) ext3 a985b053-56c0-4ee3-8226-9a38a57be214
Starting up...
Loading, please wait...
(initramfs)
Hvad er der galt?
hvad der er galt ved jeg ikke. men i forhold til at dual-boote synes jeg det nemmeste er at lade "wubi" installere Ubuntu under windows.
Bare start windows, i med en ubuntu cd-rom og så følge vejledningen i det vindue der popper op.
Jeg ved godt at man ikke er en "rigtig nørd" når man gør det på denne måde . Men når man er nybegynder der bare vil gøre sig nogle erfaringer med uuntu synes jeg det virker fint
det har intet med rigtig nørd at gøre og wubi er noget som man skal holde sig fra. du får nemlig alle de dårligeste ting ved windows overført til ubuntu.
din instalation er langsommere end dualboot. du får ikke adgang til dine windows-partitioner, din harddisk er en fil på dit windows system så en eventuel wirus på windows kan rent faktisk også ødelægge din ubuntu instalation (og du kan ikke sikre dig imod det uden at være super anal på dit windowssystem, og stort set aldrig gå på nettet)
de største årsager til at en dualboot instalation misklykkes er:
1: man har været "dum" og lavet noget forkert under instalation
2: man har downloadet et defekt eller fejlbehæftiget cd-billede (image) eller man har lavet alt muligt andet under download så der er opstået en fejl under download
3: man har brændt sin cd på et medie af dårlig kvalitet, eller ved for høj hastighed.
med andre ord:
1: husk at tjekke md5 sum på din imagefil (din iso) inden du brænder din cd. er md5 ikke det den burde være så download filen forfra
2: brænd cd'en på et højkvalitets medie... nonamediske til 89 kroner for 100 cder (som jeg selv hoppede på en gang) er bare ikke gode nok! cd-rw osv er også frarådelige.
3: hvis du ikke ved hvad du gør så spørg om hjælp eller følg vejledningen til punkt og prikke.
gør man disse 3 ting så har jeg aldrig oplevet fejl under instalation.
facts er at de fleste gange folk har instalationsproblemer så skyldes det en dårlig og fejlbehæftet instalations-cd eller
-
MD5 summen var korrekt, og jeg brugte hverken en høj- eller lavkvalitets CD/DVD, jeg brugte et program til at lave .ISO'en bootable fra en USB.
Skal lige siges at installationen gik fint, og jeg godt kan boote og bruge Ubuntu, den giver mig bare nogen gange den meddelelse når jeg starter op, så genstarter jeg og det er normalt.
Soundpartner: Jeg ved godt det ikke har noget med den her tråd at gøre, men hvis du kan, vil du så ikke godt kigge på min tråd om trådløst netværk (du har været inde på den før, dog uden noget resultat). Tråden er her.
Skal lige siges at installationen gik fint, og jeg godt kan boote og bruge Ubuntu, den giver mig bare nogen gange den meddelelse når jeg starter op, så genstarter jeg og det er normalt.
Soundpartner: Jeg ved godt det ikke har noget med den her tråd at gøre, men hvis du kan, vil du så ikke godt kigge på min tråd om trådløst netværk (du har været inde på den før, dog uden noget resultat). Tråden er her.