omlægning af partitioner

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
asgerlouis
IRC nickname: styrmanden
Geografisk sted: Østerbro

omlægning af partitioner

Indlæg af asgerlouis »

Hej Ubuntu-folk
Jeg har nu haft Ubuntu i et par uger og er veldig glad for det. Jeg startede med at installere ubuntu og beholde windows, men nu bruger jeg næsten aldrig Windows mere. Jeg vil dog gerne beholde windows, sådan for nødstilfælde.

Mit spørgsmål går på partitioner (som jeg i grunden ikke ved ret meget om). Jeg vil gerne beholde windows, men samtidig vil jeg gerne have noget af den plads, som jeg lige pt er optaget af den partition, som win ligger på.
Da jeg installere Ubuntu, lavede jeg en del forskellige partitioner, da jeg fulgte en guide der foreslog dette. Jeg vil helst have windows på en mindre partition, så jeg kan få mere plads til mit nye primære styresystem...men kan jeg det, uden at skulle slette hele windowspartitionen og geninstallere win?
Og behøver jeg at geninstallere Ubuntu, for at jeg kan bruge den nye frigivne plads?
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: omlægning af partitioner

Indlæg af Stra »

asgerlouis skrev:Hej Ubuntu-folk
Jeg har nu haft Ubuntu i et par uger og er veldig glad for det. Jeg startede med at installere ubuntu og beholde windows, men nu bruger jeg næsten aldrig Windows mere. Jeg vil dog gerne beholde windows, sådan for nødstilfælde.

Mit spørgsmål går på partitioner (som jeg i grunden ikke ved ret meget om). Jeg vil gerne beholde windows, men samtidig vil jeg gerne have noget af den plads, som jeg lige pt er optaget af den partition, som win ligger på.
Da jeg installere Ubuntu, lavede jeg en del forskellige partitioner, da jeg fulgte en guide der foreslog dette. Jeg vil helst have windows på en mindre partition, så jeg kan få mere plads til mit nye primære styresystem...men kan jeg det, uden at skulle slette hele windowspartitionen og geninstallere win?
ja
Og behøver jeg at geninstallere Ubuntu, for at jeg kan bruge den nye frigivne plads?
Nej.

Først tag backup af vigtige filer på en ekstern enhed (for en sikkerheds skyld)
Så rydder du op på din windows del og defragmenterer denne.

Dernæst starter du din livecd op og gå ind i system/administration/partions editor.
(kan også gøre det med en gparted .iso fil som du downloader og brænder på en cd/usbstick)

Her har du mulighed for at lave om på dine partioner. Formindske windows-delen (NFTS/fat32 filsystemet) og udvide din /home partion.
Der er ingen grund til at gøre den partion ubuntu styresystemet ligger på større, hvis du har givet det den plads, som guiderne foreslår.

stra
Senest rettet af Stra 7. mar 2009, 11:21, rettet i alt 1 gang.
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

Stra skrev:
asgerlouis skrev:Hej Ubuntu-folk

ja
Nej.

Først tag backup af vigtige filer på en ekstern enhed (for en sikkerheds skyld)
Så rydder du op på din windows del og diskformater denne.

Dernæst starter du din livecd op og gå ind i system/administration/partions editor.
(kan også gøre det med en gparted .iso fil som du downloader og brænder på en cd/usbstick)

Her har du mulighed for at lave om på dine partioner. Formindske windows-delen (NFTS/fat32 filsystemet og udvide din /home partion.
Der er ingen grund til at gøre den partion ubuntu styresystemet ligger på større, hvis du har givet det den plads, som guiderne foreslår.

stra

nej
det er faktisk fint muligt at klare det uden at geninstallere noget som helst

1: boot i windows og kør en checkdisk og en defragmentering. dette "samler dataen" mest muligt og tjecker for eventuelle diskfejl

2: start op på en live-cd og ind under system>administraion >partitioneditor
2a: gør din windows partition mindre. det anbefales at der stadig er over 10% fri plads på denne, så hvis der er f.eks 40 gb data så lav den ikke under 45 gb
2b: gå systematisk frem. en partition af gangen. husk at der normalt ikke er brug for meget mere end 10-15 gb i / hvorimod at /home skal have meget plads da det er der du igger data.

når du er færdig så reboot og alt skulle virke.

****VIGTIGT****

HUSK at når du roder med partitioner så kan ting godt gå galt så HUSK at tage backup f alt vigtigt data inden du går i gang
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
asgerlouis

Indlæg af asgerlouis »

Hej

Tak for svar begge to. Jeg er da glad for, at jeg ikke behøver slette noget.
Jeg har lige prøvet at køre ubuntu fra live cd'en, efter at have taget backup, samt defragmenteret mit windows drev. Jeg kunne dog slet ikke få lov, at ændre i størrelsen på det drev windows ligger på. Jeg brugte præcis den fremgansmåde, som i begge forklarer. Men den ville ikke ændre i win-drevets størrelse idet kravet for minimumsstørrelsen var lig med maksimumsstørrelsen...hvad kan der være galt?
Stra

Indlæg af Stra »

asgerlouis skrev:Hej

Tak for svar begge to. Jeg er da glad for, at jeg ikke behøver slette noget.
Jeg har lige prøvet at køre ubuntu fra live cd'en, efter at have taget backup, samt defragmenteret mit windows drev. Jeg kunne dog slet ikke få lov, at ændre i størrelsen på det drev windows ligger på. Jeg brugte præcis den fremgansmåde, som i begge forklarer. Men den ville ikke ændre i win-drevets størrelse idet kravet for minimumsstørrelsen var lig med maksimumsstørrelsen...hvad kan der være galt?
Hvor mange GB filer har du liggende på din win del? og hvor mange GB Harddisk har du i alt?

Stra
stra
asgerlouis

Indlæg af asgerlouis »

Jeg har 21gb filer på min win del, og partitionen som win ligger på har plads til 78gb. Derved har jeg ca 50 gb, som jeg gerne vil overføre til mit /home ubuntu drev.
Stra

Indlæg af Stra »

asgerlouis skrev:Jeg har 21gb filer på min win del, og partitionen som win ligger på har plads til 78gb. Derved har jeg ca 50 gb, som jeg gerne vil overføre til mit /home ubuntu drev.
Kunne du komme med et skærmbillede af dine partioner fra din partionseditor?

stra
stra
asgerlouis

Indlæg af asgerlouis »

Jep. Og det så id som om, jeg også godt kunne ændre størrelsen i fx min /home partition - for dér stor der en minimumsværdi, der var mindre end maksimumsværdien, således at der var en mængde gb jeg kunne råde over. Det var ikke tilfældet når jeg ville ændre i windows partitionen
asgerlouis

Indlæg af asgerlouis »

Kan det være fordi win ligger på primær partition? Jeg har bare lige fundet denne her trådhttps://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=2&t=6341, der minder lidt om mit problem. Jeg ved godt nok ik hvad en primær patition er, men måske gør du
Stra

Indlæg af Stra »

BilledePå mit skærmbillede, kan du se 4 primære partioner og at primærpartion /dev/sda3/ har 2 logiske partioner. (underpartioner af en primær) og problemet er, at du ikke kan flytte en logisk partion fra en primær til en anden.

Stra
stra
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

asgerlouis skrev:Kan det være fordi win ligger på primær partition? Jeg har bare lige fundet denne her trådhttps://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=2&t=6341, der minder lidt om mit problem. Jeg ved godt nok ik hvad en primær patition er, men måske gør du

nej.dit problem er jo lidt det modsatte. du vil gøre en partition mindre.

men prøv at poste et skærmprint som det stra har postet så kan det være vi kan spotte det
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
asgerlouis

Indlæg af asgerlouis »

Billede

Saadan ser det ud