Hardwaren til et mediecenter

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

Hardwaren til et mediecenter

Indlæg af Wrapper »

Hej folkens

Så skal jeg igen til at købe hardware. Som nogen allerede ved, er jeg igang med at eksperimentere med et linux-drevet mediecenter, som jeg skal holde et arrangement om den 2. Maj (mere info om dette inden så længe). Det jeg mangler er selve computeren. Indtil nu har jeg brugt min første stationære, en computer jeg købte for vel nok omkring 7-8 år siden. Og som de fleste nok kan regne ud, den er sku lidt sløv i det efterhånden.

Hvad har jeg af hardware nu?
- Hauppauge WinTv HVR-4000 tv-kort med fjernbetjening (IR)
- Wiimote, der kan bruges som mus i luften (bluetooth)
- Logitech Dinovo Mini, mini-tastatur med touchpad

Hvad har jeg brug for?
Alle dele jeg skal have skal være så lydløse som overhovet muligt. Hvis det endelige resultat kan blive lige så lydløs som en "søgris" så vil jeg blive meget glad, men det er nok ikke helt muligt. Derudover skal alle delene, sjovt nok, være kompatibelt med Linux, og gerne uden at jeg skal bruge flere måneder på at få det til at virke.
Som da jeg spurgte til råds om en ny stationære tidligere på året, så er jeg ligeglad med hvilke hardwareproducenter delene kommer fra, bare det virker. Det må gerne være saml-selv.

Jeg skal have et motherboard med minimum 2 PCI-porte og 1 PCI-Express port. Der skal være onboard 5.1 lydkort (kender du til et godt kort med kun 2 kanaler, then bring it on, men 5.1 er foretrukkent), det skal ikke være noget fancy som det der er i min stationære "HDA intel lydkort", for det virker da på ingen måde i Linux.
Processorens hastighed må gerne være på den gode side af 2GHz, 32bit eller 64bit er underordnet. Min Intel Core 2 Quad virker ganske udmærket i Linux, men et mediecenter behøver nok ikke lige at kunne multitaske i samme grad. Blæseren dertil skal larme mindre end en standard box-køler fra intel (som min forhandler fortæller mig er ganske lydløs... Tror han har en forkert opfattelse af "lydløs").
Hukommelse skal der være nok af, 2GB burde kunne klare det.
Grafikkort behøver ikke at være det vildeste. Det er et mediecenter der skal kunne vise film og billeder osv. Ikke spille de nyeste spil. Den nuværende computer (som har et onboard 32MB grafikkort) kan ikke trække XBMC-mediecenter, det kunne godt se ud til at være grafikfejl. Men husk, det skal være så lydløst som muligt, fåes der kort uden blæser nu til dags? Der må godt være noget video-out såsom composit eller s-video, men ikke noget krav.
Onboard netkort, 10/100MB er fint.
Harddisken behøver ikke være vanvittigt stor, 100GB vil være mere end rigeligt. Jeg kiggede efter solid-state på edbpriser, men kunne ikke finde nogen. Men kunne forestille mig at de var lidt dyrere end normale.
DVD-brænder, en der kan vise en film uden at det hakker vildt og voldsomt. Husk, lydløs. Det drev jeg har nu larmer ekstremt meget (og vibrerer lige så meget), lidt som om en vinkelsliber der skærer sig igennem kabinettet.
Kabinettet skulle gerne se nogenlunde ud. Et decideret mediecenter-kabinet vil ikke gøre noget noget, dog intet krav. Det skal bare ikke have adskillige 120mm high-noise blæsere installeret (burde efterhånden ikke være nødvendigt at nævne).

Computeren må gerne være forholdsvis venligt imod elregningen. Ikke generere for meget varme (det vil jo så nok kræve flere larmende blæsere), at skulle til at vandkøle det er nok lige i overkanten. Prismæssigt, tja har ikke gjort de store overvejelser andet end billigt. 500kr er for lidt (medmindre nogen ligger inde med noget brugt til den pris), 10.000kr er for meget.


Puha, det blev en lang smøre. Nå men bring it on. Jeg begynder at købe delene hjem i starten af April, så der er lige et par dage til at komme med et par gode bud på noget hardware. Husk at det skal virke med Linux (så godt som out-of-the-box på en standard install af Ubuntu e.l. men jeg kan dog godt rode lidt med det, men ikke i længere tid).
Billede

Billede
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

nvidea tegra

Indlæg af lath »

nVidea Tegra var måske noget? - men kræver måske en fil/streaming-server (shoutcast?).
Billede

Mere om nVidea Tegra:

Tegra 650 Specs - sakset fra http://www.nvidia.com/object/product_tegra_600_us.html:
* Processor and Memory Subsystem
o ARM11 MP Core @ 750 MHz (Lars bemærker at MP betyder multi core - hver core bruger kun ca 0,3 Watt!)
o 32-bit LP-DDR
o NAND Flash support
* HD AVP (High Definition Audio Video Processor)
o 1080p H.264 and VC-1 AP Decode
o 720p H.264 encode
o Supports multi-standard audio formats, including AAC, AMR, WMA, and MP3
o JPEG encode and decode acceleration
* ULP GeForce
o OpenGL ES 2.0
o Programmable pixel shader
o Programmable vertex and lighting
o Advanced 3D/2D graphics
* Imaging
o Up to 12 megapixel camera sensor support
o Integrated ISP
o Advanced imaging features
* Display Subsystem
o True dual-display support
o Maximum display resolutions supported:
+ 1080p (1920x1080) HDMI 1.3
+ WSXGA+ (1680x1050) LCD
+ SXGA (1280x1024) CRT
+ NTSC/PAL TV output

Tegra Video:
http://www.youtube.com/watch?v=U7R90A7ZqLU

Tegra 3D GUI demo:
http://www.youtube.com/watch?v=_p69T3cWHBs

Wikipedia om Tegra:
http://en.wikipedia.org/wiki/Nvidia_Tegra

- og så skulle den kun koste 600 kr

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

Re: Hardwaren til et mediecenter

Indlæg af Wrapper »

Det kunne være ret sjovt ;) Men ja vil nok kræve en filserver... En projekt til en gang i fremtiden...
Det jeg egentlig ville have var blot én pc der kunne klare de forskellige ting.
Billede

Billede
Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Hardwaren til et mediecenter

Indlæg af Jarlen »

Personligt er jeg glad for min eee box som jeg selv har stående som medieserver, dog uden tv-kort. Den streamer så film og lyd til min PS3 vha. programmet Mediatomb (findes i repositories). Så vidt jeg ved er der kommet en ny version af eee boxen med HDMI-udgang hvis du vil smide den direkte til dit fjernsyn :-)
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)
Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Hardwaren til et mediecenter

Indlæg af Jarlen »

Nå ja, forresten. Den siger så lidt at min kæreste ikke brokker sig over at den står og kører hele natten (stort set lydløs), og den bruger efter sigende ikke særlig meget strøm. Det er en Atom-processor, kendt fra de fleste netbooks.
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)
Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

Re: Hardwaren til et mediecenter

Indlæg af Wrapper »

Jarlen skrev:Personligt er jeg glad for min eee box som jeg selv har stående som medieserver, dog uden tv-kort. Den streamer så film og lyd til min PS3 vha. programmet Mediatomb (findes i repositories). Så vidt jeg ved er der kommet en ny version af eee boxen med HDMI-udgang hvis du vil smide den direkte til dit fjernsyn :-)


men hvis jeg ikke tager helt fejl vil man ikke kunne smide et par pci/pci-express-kort i den.
Billede

Billede
Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Hardwaren til et mediecenter

Indlæg af Jarlen »

Wrapper skrev:
Jarlen skrev:Personligt er jeg glad for min eee box som jeg selv har stående som medieserver, dog uden tv-kort. Den streamer så film og lyd til min PS3 vha. programmet Mediatomb (findes i repositories). Så vidt jeg ved er der kommet en ny version af eee boxen med HDMI-udgang hvis du vil smide den direkte til dit fjernsyn :-)


men hvis jeg ikke tager helt fejl vil man ikke kunne smide et par pci/pci-express-kort i den.

Nej kun USB.
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Hardwaren til et mediecenter

Indlæg af thj01 »

Har eeebox også kræfterne til at optage video, hvis man tilslutter en tuner i en USB port??

kan den køre mythbuntu?

Mythtv?
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

Re: Hardwaren til et mediecenter

Indlæg af Wrapper »

Nogen der kender til en god engelsk hardwareshop? Punden er jo nede i 8.09 :D ... Overvejer godt nok at hive e mini-itx hjem igen, se evt denne: http://mini-itx.com/store/?c=38 lige på den anden side af de 1000kr incl. moms. Men, har haft et mini-itx før, og kraftfulde er de godt nok ikke...
Billede

Billede
Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

Re: Hardwaren til et mediecenter

Indlæg af Wrapper »

Nu har jeg kigget lidt rundt omkring, og har efterhånden en del links til forskelligt hardware.. Men det jeg lige pt. er mest interesseret i er et bundkort. For det dem jeg sådan lige kaster blikket på, er ikke meget omtalt i forbindelse med Ubuntu. Kender du til et godt bundkort med onboard netkort, lydkort (gerne 5.1, men 2ch kan gå an), 1xPCI-E x16. Som er fuldt funktionelt med Ubuntu?

Bundkortet jeg har i min nye stationære er et Asus P5QL Intel P43 ATX DDR2, hvis lydkort absolut ikke fungerer optimalt i Ubuntu. Så nu kører jeg med et seperat lydkort, hvilket der ikke er meget software i Ubuntu der er glad for. Så undgå venligst at nævne samme bundkort eller et med tilsvarende lyd...
Billede

Billede
Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Re: Hardwaren til et mediecenter

Indlæg af Don S »

Wrapper skrev:Nu har jeg kigget lidt rundt omkring, og har efterhånden en del links til forskelligt hardware.. Men det jeg lige pt. er mest interesseret i er et bundkort. For det dem jeg sådan lige kaster blikket på, er ikke meget omtalt i forbindelse med Ubuntu. Kender du til et godt bundkort med onboard netkort, lydkort (gerne 5.1, men 2ch kan gå an), 1xPCI-E x16. Som er fuldt funktionelt med Ubuntu?

Bundkortet jeg har i min nye stationære er et Asus P5QL Intel P43 ATX DDR2, hvis lydkort absolut ikke fungerer optimalt i Ubuntu. Så nu kører jeg med et seperat lydkort, hvilket der ikke er meget software i Ubuntu der er glad for. Så undgå venligst at nævne samme bundkort eller et med tilsvarende lyd...

Mit Asus P5Q SE/R fungerer perfekt. Surround osv., der virker OOTB.
Billede

Billede Billede
Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

Re: Hardwaren til et mediecenter

Indlæg af Wrapper »

Don S skrev:Mit Asus P5Q SE/R fungerer perfekt. Surround osv., der virker OOTB.


Så vidt jeg kan se er det samme lydkort der sidder i dem. Jeg har virkelig haft mange problemer med det. Som sagt har det resulteret i at jeg bruger et PCI-kort. Det betyder at visse programmer fx. flash og vlc ikke kan afspille lyd. Det selvom mit PCI-kort er sat som default. Jeg brugte vel nok 14 dage på en finde en løsning, og det endte så med dette, kun få programmer der kan afspille lyd... Jeg bruger forresten 64bit, udgør måske en forskel?
Billede

Billede
Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Re: Hardwaren til et mediecenter

Indlæg af Don S »

Wrapper skrev:
Don S skrev:Mit Asus P5Q SE/R fungerer perfekt. Surround osv., der virker OOTB.


Så vidt jeg kan se er det samme lydkort der sidder i dem. Jeg har virkelig haft mange problemer med det. Som sagt har det resulteret i at jeg bruger et PCI-kort. Det betyder at visse programmer fx. flash og vlc ikke kan afspille lyd. Det selvom mit PCI-kort er sat som default. Jeg brugte vel nok 14 dage på en finde en løsning, og det endte så med dette, kun få programmer der kan afspille lyd... Jeg bruger forresten 64bit, udgør måske en forskel?

Havde 32-bit den første uge og havde ingen problemer. Skiftede derefter til 64-bit, stadig uden problemer. Brugte du Pulse eller ALSA?
Billede

Billede Billede
Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

Re: Hardwaren til et mediecenter

Indlæg af Wrapper »

Don S skrev:Havde 32-bit den første uge og havde ingen problemer. Skiftede derefter til 64-bit, stadig uden problemer. Brugte du Pulse eller ALSA?


Pulse, ALSA og OSS, problemer med alt...



Har fundet dette motherboard: http://edbpriser.dk/Products/Listprices ... ord=73PVM#
Det skulle virke mere eller mindre out of the box. Desuden dette review med et mythtv-setup: http://www.mythtv.org/wiki/Gigabyte_GA-73PVM-S2H - Eneste minus der lige nævnes er "The downside is that the GPU is a NVIDIA 7100 which does not support hardware Mpeg acceleration.", men hvor meget har det så at sige? Aner ikke fordelen ved hardwareacceleration vs softwareacceleration ved MPEG. Den skal blot kunne afspille film osv. Ikke noget Full-HD e.l. det er ikke noget jeg har planer om foreløbig. Jeg smider selvfølgelig en ordentlig cpu i, så mon ikke den kan klare sagerne?

Apropros cpu, hvad bør jeg så gå efter. Der nævnes i reviewet at han bruger en "Core2 duo E4500" ( http://edbpriser.dk/Products/Listprices ... eord=E4500 ). Der nævnes at motherboardet understøtter multicore-cpuer, men kun duo er nævnt i artiklen, kan man gå helt op i quad-core som jeg pt. bruger i min stationære, eller skal man holde sig til duo?
#edit: kan se at quad er understøttet. Nå nogle pros/cons. Strømforbruget stiger vel nok en del ved quad, og spørgsmålet er så oss om man har brug for de ekstra kerner...
Denne cpu: http://edbpriser.dk/Products/Listprices ... core+2+duo fandt jeg her: http://edbpriser.dk/Products/Listproduc ... a=products - lige under den cpu han selv bruger i artiklen. Vil det ikke et ret godt bud at smide i maskinen?

Ram: http://edbpriser.dk/Products/Listprices ... &Soegeord= - mon ikke disse virker på det kort. (gal jeg er glad for priserne på ram for tiden :S kan mindes at jeg ga' voldsomt meget for blot 512mb for nogle år siden)
Billede

Billede
Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

Re: Hardwaren til et mediecenter

Indlæg af Wrapper »

Jeg har bikset følgende sammen

Bundkort: Gigabyte GA-73PVM-S2H link
CPU: Core 2 Duo E7400 3 MB link
Ram: Kingston ValueRAM 2 x 2 GB link
HDD: WD Caviar Blue WD3200AAKS link
kabinet: Silverstone LASCALA LC17 link
DVD: Samsung WriteMaster SH-S223F link
Cpu køler: NorthQ 3391 Alu Media Center Cooler link
PSU: NorthQ NQ-4350-ELS Pacific II 500W Fanless 80+ link

Vil disse dele fungere sammen?

Er køleren fin nok? Jeg overvejede lidt en Ruby Orb, men den er noget stor, se fx. 3. billede på denne side: http://tweak.dk/review/Silverstone_LC17/633/4/1 , monteret på et motherboard i samme størrelse i tilsvarende kabinet. Men til gengæld skulle den være det bedre. Men er det nødvendigt at have mere køling på?
Billede

Billede