Hvorfor skiftede du fra Windows?

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Jmose
Indlæg: 71
Tilmeldt: 25. okt 2008, 23:33
Geografisk sted: Brejning

Hvorfor skiftede du fra Windows?

Indlæg af Jmose »

Endnu et spørgsmål fra en nysgerrig denne regnfulde lørdag eftermiddag.

Hvorfor skiftede du fra Windows? Er du skiftet 100%, Dual Boot eller noget helt 3..?

Jeg kan igen starte med mig selv...


Brugte Windows XP i lange tider og hoppede derefter over på Vista. Jeg synes bare at det var vildt at man skulle ud og købe 4-8GB ram for at styresystemet kørte godt.

Gik derefter tilbage til XP idet jeg kunne "tweake" det så det bare kørte. (har stadig maskinen - konen bruger den..) Jeg opdagede dog at jeg faktisk hældte mere og mere til Open Source programmer i det daglige...Pidgin, Clamwin Anti-virus osv...Så efter en rum tid med næsten udelukkende freeware/Open Source programmer, besluttede jeg mig til at bygge en maskine til mig selv - som udelukkende skulle bruges til at udforske Linux. Har som de fleste være forbi mange distroer, inden jeg besluttede mig helt og holdent for Ubuntu..
eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Hvorfor skiftede du fra Windows?

Indlæg af eitreach »

Puh.. Hvorfor skiftede jeg. Jeg kan godt lide princippet om total frihed hvad computere angår, og det er vel hovedgrunden. Jeg havde skelet til Linux i mange år, men det var først efter at jeg prøvede Ubuntu at jeg fandt noget som jeg kunne bruge 100%. Først var det så dualboot, da jeg stadig gamede, men det blev stille og roligt til mere og mere Ubuntu, og til sidst skrottede jeg Windows helt.

Nu har jeg så fået mig en HTC-telefon, så for at den skal virke optimalt, kører jeg Windows XP i en virtual maskine, når det er nødvendigt - det er det heldigvis ikke så tit. :)
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393
Jeg
Indlæg: 393
Tilmeldt: 20. apr 2008, 13:07
Geografisk sted: Århus

Re: Hvorfor skiftede du fra Windows?

Indlæg af Jeg »

Efter at have prøvet vista første gang, gik det hurtigt op for mig at jeg var færdig med M$. Allerede med xp kunne jeg mærke at det var computeren, der styrede mig og ikke omvendt.
Jeg har, som så mange andre, altid haft et godt øje til Open Source, så det lå mig meget naturligt at prøve med Linux i stedet.
Jeg lagde ud med en dualboot og følte mig som en fisk i vandet fra første øjeblik med Ubuntu.. Jeg sløjfede sidenhen min dualboot, da det gik op for mig at jeg stort set ikke havde bootet windows siden jeg installerede Ubuntu. Jeg har også leget med andre distros, men er altid vendt tilbage til Ubuntu..
Det er essentielt at systemimplementere en real-time ekspansionsgate i floppycontrollerchippen, så executiven ikke dead-locker BIOS'en når den looper i det handshakede interface-mode under initial diskboot!
kolfur
Indlæg: 45
Tilmeldt: 30. nov 2008, 20:26
Geografisk sted: MidtSjælland

Re: Hvorfor skiftede du fra Windows?

Indlæg af kolfur »

Hej til Jer

Jeg er bare så glad for at ha skiftede, ingen mærklige stop eller andet pop op forstyrelser. Skifte sidste år efter længe at ha snuset til forskellige linux udgaver, ubuntu på dansk og dette forum så var det ingen tvilv.

VH. kolfur
Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Hvorfor skiftede du fra Windows?

Indlæg af Jimmyfj »

Efter 15 år med evige begrænsninger på grund af lukket kode, og MS programmører, som mener, at de kan gøre alt bedre end alle andre fik jeg nok.

Jeg flirtede lidt med RedHat 5 engang i 90'erne, men gik kold på den, da den var for besværlig at arbejde med.
Igen i 2004 prøvede jeg med GNU/Linux. Denne gang med SuSE 8.5 Pro, som virkelig gav mange gode timer. Men i 2006 faldt jeg så"over Ubuntu, og har har leget en del med Debian, men bliver ved med at vende tilbage til Ubuntu. PT. kører jeg 9.04 Alpha 6 på EXT4, og det er SÅ godt at arbejde med.

I de 15 år jeg arbejdede med DOS/Windows har jeg ikke oplevet noget så stabilt som efter jeg faldt over Ubuntu og Debian. Efter flere år med Windows-clienter på et Novell NetWare netværk er det helt rart at opleve, at men igen er herre i eget hus :lol:
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
ChrisBuchholz
Indlæg: 333
Tilmeldt: 29. okt 2008, 23:39
IRC nickname: ChrisBuchholz
Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark

Re: Hvorfor skiftede du fra Windows?

Indlæg af ChrisBuchholz »

For mig startede det faktisk omkring Ubuntu 5.04, hvor jeg begyndte at læse lidt forskelligt om linux og søgte så hjælp hos min gode ven kaspar, som jeg huskede kørte debian. Han foreslog mig at prøve Ubuntu hvilket jeg så gjorde (nåede lige at prøve mandrake - som det hed den gang - i mens jeg ventede på at min ubuntu cd kom, for den gang havde jeg ingen brænder og usbpen installation fandtes ikke) og kørte med det i et halvt års tid.
Til trods for dette, så opdagede jeg hurtigt at grunden til jeg kørte linux, var for "at være anderledes" og ikke fordi jeg syntes det var bedre på det tidspunkt. Det endte med at jeg røg tilbage til windows.

Så til min 17 års fødselsdag købte jeg min første bærbar for pengene jeg fik, plus nogen jeg havde sparret op, og denne kom så med vista på. På det tidspunkt gamede jeg også Star Wars galaxy så det var helt okay, men jeg blev mere og mere skuffet over det, og som dette skete gainede jeg mere og mere interesse for computer, foruden min interesse i programmering som jeg har haft i mange år. Så jeg tog skridtet og formatterede hele min harddisk og installerede 8.04 her på, fra den ene dag til den anden.

At jeg så har været nødsaget til at installerer xp i en virtuel maskine fordi jeg har en ipod touch, så er en anden sag:P
Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Re: Hvorfor skiftede du fra Windows?

Indlæg af Artificial Intelligence »

Delvis træt af den måde windows håndtere ting på generelt og delvis hvor mange penge man skal pumpe i systemet for at få en optimal computer oplevelse (office, anti-dit-og-dat etc.). Startede så småt med Corel Linux i starten af 2000 on/off. I starten af 2004 blev jeg windows fri med Mandrake Linux (hedder Mandriva nu). Flyttet til Ubuntu, da den første Ubuntu version blev udgivet for offentligheden (Ubuntu 4.10 beta).

I dag bruger jeg primært Ubuntu (kubuntu), men leger med Arch, CentOS når der er tid til det.
charlie t
Indlæg: 25
Tilmeldt: 4. aug 2008, 10:19
IRC nickname: gentagelse

Re: Hvorfor skiftede du fra Windows?

Indlæg af charlie t »

Legede i korte perioder med Fedora Core 3-4 stykker tilbage i ~2004, for at prøve noget andet, men gik hurtigt væk fra det igen pga. manglende understøttelse for mine spil. Men fandt tilbage til linux igen i 2005~2006 da jeg faldt over ubuntu dapper drake, og blev forelsket i hvordan alt bare kørte out-of the box, i modsætningen til xp som jeg hurtigt fik brugt en hel dag på at sætte op. Siden har jeg så dual-bootet med xp og ubuntu, indtil jeg fik frataget min laptop på htx, da jeg stoppede der. Fik anskaffet min egen helt nye laptop, smed Vista på og stødte ind i så mange problemer med at få mit trådløse kort til at virke, at jeg bare helt og holdent har holdt mig til linux siden. Ubuntu og Fedora er dem jeg leger mere med for tiden. Men prøver også indimellem krafter med Slackware, omend det ikke går ret godt. :lol:
Nu er jeg så bundet af at alt køre stabilt, at folk gider hjælpe hinanden så meget og man selv uden det store besvær kan hjælpe andre, at jeg nok ikke skifter tilbage til windows mere.
// gentagelse
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Hvorfor skiftede du fra Windows?

Indlæg af thj01 »

Frihed
Sikkerhed
Stabilitet
Effektivitet

Muligheden for at forstå og forbedre systemet
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
ChrisBuchholz
Indlæg: 333
Tilmeldt: 29. okt 2008, 23:39
IRC nickname: ChrisBuchholz
Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark

Re: Hvorfor skiftede du fra Windows?

Indlæg af ChrisBuchholz »

A tiny bit off topic, hell...

Jeg tror der er mange der prøver GNU/Linux og så skifter tilbage til windows efter noget tid, af den ene eller anden årsag, men jeg tror også at mange vil give mig ret i at der er et tidspunkt i ens linux bekendtskab hvor man fra den ene dag til den anden bare opdager så mange helt essentialle ting som der er i linux, men windows mangler, og når man har opdaget det så tror jeg aldrig man skifter tilbage...
..Nu snakker jeg ikke om den dag man lige kommer ind på en irc kanal og så begynder en eller anden at fortælle en om alt muligt linux. Nej, jeg mener den dag hvor man helt selv roder rundt og så opdager man en masse ting som bare giver så meget mening, og der går ligesom et "klik" op for en.
Jmose
Indlæg: 71
Tilmeldt: 25. okt 2008, 23:33
Geografisk sted: Brejning

Re: Hvorfor skiftede du fra Windows?

Indlæg af Jmose »

ChrisBuchholz skrev:A tiny bit off topic, hell...

Jeg tror der er mange der prøver GNU/Linux og så skifter tilbage til windows efter noget tid, af den ene eller anden årsag, men jeg tror også at mange vil give mig ret i at der er et tidspunkt i ens linux bekendtskab hvor man fra den ene dag til den anden bare opdager så mange helt essentialle ting som der er i linux, men windows mangler, og når man har opdaget det så tror jeg aldrig man skifter tilbage...
..Nu snakker jeg ikke om den dag man lige kommer ind på en irc kanal og så begynder en eller anden at fortælle en om alt muligt linux. Nej, jeg mener den dag hvor man helt selv roder rundt og så opdager man en masse ting som bare giver så meget mening, og der går ligesom et "klik" op for en.


Enig. Men det kræver så også tilstrækkeligt gå på mod og en lille smule viden. Jeg tror at for de fleste vedkommende er det simpelthen fordi at de ikke giver sig nok tid til at lege med Linux - og hopper for hurtigt tilbage til Windows. "Fordi at i Windows ved jeg hvordan det virker"
Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Re: Hvorfor skiftede du fra Windows?

Indlæg af Artificial Intelligence »

Mennesker er jo vanedyr :twisted:

vi plejer jo...
sådan har det altid været...
stooormien
Indlæg: 53
Tilmeldt: 4. mar 2009, 00:53
Geografisk sted: Løgumkloster

Re: Hvorfor skiftede du fra Windows?

Indlæg af stooormien »

Skiftede til Ubuntu efter at konens bærbare gik i "sort" Alt på hdd var væk. Hun kunne ikke lige forklare hvordan det var sket, hun bruger gmail som mailklient, havde antivirus og bla bla bla.

Surfede efter alternativer og faldt over ubuntu, der i mine øjne virkede som et "færdigt" produkt.
Jeg er kraftig modstander af, at et styresystem kræver brugerens egen indsats for at virke og virke med alt. Jeg har hverken tid eller evner til at rode med kodning og des lige.

Ubuntu virkede som sagt på mig som et sådant produkt, og samtidig var det tillokkende at være fri for antivirus programmer. Ikke mindst fordi jeg er vænnet til dette fra min Mac.

Konen har nu vænnet sig til ubuntu, og den bærbare kører 24/7 lige som min Mac.

I mellemtiden har vores lille søn på 9 fået en netbook med linux linpus lite på, og det er efter min overbevisning et tåbeligt system. Desværre er det ikke helt så let at opdatere den til ubuntu som en større maskine idet den kun har halv gb ram og arbejde med. ( skal den udvides kræver der eksamen i raketfysik )

Går stadig og overvejer og smide den ud og købe en lidt større udgave, men et er sikkert den bliver ikke med XP eller kopivaren Vista.
想在你说话
Jeg
Indlæg: 393
Tilmeldt: 20. apr 2008, 13:07
Geografisk sted: Århus

Re: Hvorfor skiftede du fra Windows?

Indlæg af Jeg »

Du kan godt køre ubuntu på 512 MB ram..
Det er essentielt at systemimplementere en real-time ekspansionsgate i floppycontrollerchippen, så executiven ikke dead-locker BIOS'en når den looper i det handshakede interface-mode under initial diskboot!
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Hvorfor skiftede du fra Windows?

Indlæg af thj01 »

har lige overtalt en jeg kender til at prøve Ubuntu - og fortalte om muligheden for flere skriveborde.

dag -1 "ajjj - det får man da aldrig brug for"

dag +1 "Nu bruger jeg det hele tiden"

bare vent til hun opdager alle de andre ting!!!!!!!!!
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."