Problem med installation på en XP-computer

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
nelle
IRC nickname: nelle

Problem med installation på en XP-computer

Indlæg af nelle »

Hej
På min bærbare, som jeg i forvejen har XP installeret, vil jeg tillige installere Ubunto 8.04. Når jeg når til punkt 5 tror jeg det er, hvor jeg skal vælge hvor stor partionering der skal tildeles, vælger jeg forslaget fra Ubunto - nemlig at min 60GB disk beholder 35GB til XP og resten tildeles Ubunto. Når jeg herefter går videre, får jeg oplyst, at der ikke er plads nok. Jeg har forsøgt de andre valgmuligheder - f.eks. "Manuel", men uanset valg får jeg samme fejlmeddelse.

Jeg kan bekræfte, at de 35GB og resten ca. 25GB passer meget godt med computer oplysningerne.

Hvordan løser jeg dette installationsproblem?

(Jeg har efterfølgende prøvet at Defragmentere disken, da muligheden var mangel af èn stor fri plads, men med samme negative resultat.)

MVH
Nelle :?:
Jakob77
IRC nickname: Jakob77

Re: Problem med installation på en XP-computer

Indlæg af Jakob77 »

nelle skrev:Hej
På min bærbare, som jeg i forvejen har XP installeret, vil jeg tillige installere Ubunto 8.04. Når jeg når til punkt 5 tror jeg det er, hvor jeg skal vælge hvor stor partionering der skal tildeles, vælger jeg forslaget fra Ubunto - nemlig at min 60GB disk beholder 35GB til XP og resten tildeles Ubunto. Når jeg herefter går videre, får jeg oplyst, at der ikke er plads nok. Jeg har forsøgt de andre valgmuligheder - f.eks. "Manuel", men uanset valg får jeg samme fejlmeddelse.

Jeg kan bekræfte, at de 35GB og resten ca. 25GB passer meget godt med computer oplysningerne.

Hvordan løser jeg dette installationsproblem?

Det ved jeg ikke umiddelbart, så du må vente på et bedre svar.
Men hvis du ikke allerede har gjort det, så vil jeg nok i hvert fald anbefale dig at tage en frisk backup af dine XP-data og måske selve XP, før du eksperimenterer alt for meget med at ændre partitionstørrelse. :)
nelle

Indlæg af nelle »

For at søge en løsning, har jeg istedet hentet Ubunto 8.10, som jeg uden problemer kunne installerer. Jeg kunne også se, at pkt. 4, som er valg af partitionering, at dette er ændret i version 8.10 i forhold til 8.04.

Desværre fik jeg et nyt problem, da jeg under partitionering valgte standardforslag fra Ubunto, at disken opdeles mellem Windows XP og Ubunto med det resultat, at der ikke var noget ledig diskplads tilbage til Windows.

Jeg skulle altså have valgt, at opdele manuelt.

Jeg har senere prøvet at køre installationen til Ubunto, indtil partitioneringsprogrammet starter op og derfra reduceret diskstørelse, som var tildelt Ubunto. Men de 10GB, som jeg har reduceret Ubunto med, ligger nu som en ikke tildelt partion.
Mit spørgsmål er herefter, om partioneringsprogrammet fra Ubunto, kan sammenlægge den fri diskplads til XP eller jeg skal have fat i et partitioneringsprogram for at løse problemet.

Foreløbig har jeg slettet en del fra XP, så den igen kan køre normalt - d.v.s. begge programmer køre perfekt, men jeg kan kun foreslå, at partitioneringsprogrammet i Ubunto forsynes med yderlig forklaring og vejledning, så andre undgår dette problem.

MVH
Nelle :?
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Indlæg af Stra »

nelle skrev:Mit spørgsmål er herefter, om partioneringsprogrammet fra Ubunto, kan sammenlægge den fri diskplads til XP eller jeg skal have fat i et partitioneringsprogram for at løse problemet.

MVH
Jeps. sæt ubuntu cden i maskinen og genstart.

Når ubuntu er indlæst (vælg prøve uden at installere) går du i system/administration/partions Editor.

Her markerer du de 10 GB, der ikke er i brug og "delete den".

Derefter resize/move du din xp del, så den bruger hele den ledige plads.

rettet efter at have læst soundpartners indlæg.

Stra
Senest rettet af Stra 9. mar 2009, 15:54, rettet i alt 1 gang.
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

Stra skrev:
nelle skrev:Mit spørgsmål er herefter, om partioneringsprogrammet fra Ubunto, kan sammenlægge den fri diskplads til XP eller jeg skal have fat i et partitioneringsprogram for at løse problemet.

MVH
Jeps. sæt ubuntu cden i maskinen og genstart.

Når ubuntu er indlæst (vælg prøve uden at installere) går du i system/administration/partions Editor.

Her markerer du de 10 GB, der ikke er i brug og formaterer den til fat32.

Derefter resize/move du din xp del, så den bruger hele den ledige plads.

Stra

det er skam ikke helt rigtigt...
i med cd'en og boot og vælg partitioneditor er fint nok men derfra er det skam ldt nemmere for du kan bare hive i din xp så den også bruger det ikke partionerede (hvis dette da er i forbindelse med xp. hvis det ligger i enden skal du først flytte linux, og så derefter bare hive xp større.)
der er ikke grund til at formatere osv da dette vil kreere en ekstra partition (altså et ekstra drev i windows)
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Stra

Indlæg af Stra »

soundpartner skrev:i med cd'en og boot og vælg partitioneditor er fint nok men derfra er det skam ldt nemmere for du kan bare hive i din xp så den også bruger det ikke partionerede (hvis dette da er i forbindelse med xp. hvis det ligger i enden skal du først flytte linux, og så derefter bare hive xp større.)
der er ikke grund til at formatere osv da dette vil kreere en ekstra partition (altså et ekstra drev i windows)
gælder det også, hvis partionen er ext3? Eller er det ikke nødvendigt først at delete partionen, før den kan bruges af xp?

Men du har ret, at lave det til en ekstra partion er ikke smart.

stra
stra
nelle

Indlæg af nelle »

Stra[/quote]
det er skam ikke helt rigtigt...
i med cd'en og boot og vælg partitioneditor er fint nok men derfra er det skam ldt nemmere for du kan bare hive i din xp så den også bruger det ikke partionerede (hvis dette da er i forbindelse med xp. hvis det ligger i enden skal du først flytte linux, og så derefter bare hive xp større.)
der er ikke grund til at formatere osv da dette vil kreere en ekstra partition (altså et ekstra drev i windows)[/quote]

Tak for vejledningen fra Soundpartner, som jeg har fulgt. Jeg har fået flyttet Ubunto ud til enden (tog meget lang tid, da systemet skulle skrive til disken) og dermed ligger den fri partion nu i forlængelse af XP, men dog stadig i sin egen "kasse".
Jeg har slettet den ledige partion, men uanset dette, kan jeg ikke trække i XP. Den fylder hele den kasse, som den ligger i og jeg kan kun gøre den mindre.

Det endte med at jeg oprettede den ledige, som fat32 for at få det afsluttet og jeg har nu, som også du selv er inde på, en ekstra partion til XP. Det er som sådan også ok, men jeg vil dog godt gøre forsøget igen, hvis jeg kan lægge den til XP, men der må jo være noget jeg har gjort forkert jf. ovenfor.

MVH
Stra

Indlæg af Stra »

Måske opstår problemet (med ikke at kunne udvide xp-partionen), fordi du ikke har kørt Delete operationen, men kun markeret den. Altså når du har markeret, sætter du den til at udføre operationen med "anvend". Og bagefter kan du måske udvide XP delen, til det ikke brugte.

Alternativt mener jeg at kunne huske, at der også er et værktøj i XP, som kan bruges til at ændre partionerne. (kaldes nok drev).

stra
stra
nelle

Indlæg af nelle »

Stra skrev:Måske opstår problemet (med ikke at kunne udvide xp-partionen), fordi du ikke har kørt Delete operationen, men kun markeret den. Altså når du har markeret, sætter du den til at udføre operationen med "anvend". Og bagefter kan du måske udvide XP delen, til det ikke brugte.

Alternativt mener jeg at kunne huske, at der også er et værktøj i XP, som kan bruges til at ændre partionerne. (kaldes nok drev).

stra

Jeg har prøvet endnu engang, men med samme resultat. Jeg kan ikke udvidde den primære partion selvom jeg har slettet den nævnte partion, som tidligere var en del af det logiske drev, som blev oprettet sammen med installationen af Ubunto.
Den samlede størrelse af det logiske drev ligger fast. Til gengæld kan jeg udvidde den del af det logiske drev, som Ubunto er installeret på. D.v.s. jeg kan få den tidligere (fejlagtige) størrelse tilbage og dermed er jeg tilbage til udgangspunkt.
Eneste mulighed nu er, igen at oprette et selvstændigt logisk drev og så bruge det sammen med XP.

I XP installationen ligger der en mulighed med administration af disk. Der er der også mulighed for at slette en partion, men jeg er nervøs for, at jeg får slettet dataene på den primære partion - d.v.s. XP installation forsvinder. Der fremkommer i hvert fald en advarsel, når jeg vil slette det famøse drev - og samtidig markeres den primære partion.

MVH
Stra

Indlæg af Stra »

Nej det har du ret I ikke at gøre.

Prøv noget andet så.

Hvad sker der hvis du i stedet for at delete dine 10GB, formindsker dem mest muligt?
Kan du så udvide xp, til at tage den frie del?

Hvis ja, kan du delete den smule du har tilbage og tillægge den til Ubuntu (ikke Ubunto :D )

stra
stra
ChrisBuchholz
IRC nickname: ChrisBuchholz
Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark

Indlæg af ChrisBuchholz »

Det var dog helt gevaldigt... Du er omgivet af steder hvor der står Ubuntu, men alligevel bliver du ved at skrive ubunto...
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

ahhh det kan ikke lade sig gøre... grunden er at din xp ligger på en primær partition.
du har så en anden primær partition hvorpå der ligger flere logiske partitioner. selvom du laver disse logiske partitioner mindre så er størelsen af den underliggende primære patition den samme

denne primære partition kan du mig evidst ikke manipulere uden først at slete de logiske partitioner der bruger den. :(
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
nelle

Indlæg af nelle »

Tak for svarene, så fik jeg det afklaret og lever med et ekstra drev til min XP. Er nu også helt med på, at det hedder Ubuntu. :oops:
MVH
Nelle :)