BUMP = dårlig stil

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

BUMP = dårlig stil

Indlægaf soundpartner » 12. mar 2009, 18:09

det kan godt være det bare er mig, men det pisser mig virkkelig af når folk de bumper deres tråd, eller på anden måde gør ting for at få deres tråd op i toppen, eller holde den i ive.

Dette er et supportforum hvor folk yder gratis men for det meste kvalificeret support.
Dem der hjælper hjælper gerne så mange som muligt, men nu var der f.eks en tråd skrevet ca kl 02 og allerede kl ca 8 så liver tråden bumpet for "se mig se mig jeg vil have hjælp nu"

hvis folk ikke har tålmodighed til at vente på at en af "os altvidende ubuntu hajer" kommer forbi, og har tid, så er det virkelig ergeligt.

Personligt så bladre jeg ofte igennem listen af ubesvarede tråde for at se om der er kommet nye tråde som er ubesvarede og hvor jeg kan hjælpe. ofte gør jeg det når jeg har massere tid, og så springer jeg også på problemer jeg måske ikke lige kender, men ved hjælp af google eller andre fora kan jeg finde en løsning. springer jeg en tråd over er det fordi jeg ikke mener at have en løsning, eller ikke kan forstå/gennemskue en evt løsning fundet andetsteds på nettet .
Ved at "holde tråden i live" så forsvinder tråden fra de ubesvarede tråde, og derfor vil jeg ikke spotte den.

Så ikke nok med at det er "dårlig stil" at "snyde sig forand i køen"
så kan det faktisk resultere i at dem der rent faktisk kan hjælpe de springer tråden over eller helt overser tråden
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: BUMP = dårlig stil

Indlægaf eitreach » 12. mar 2009, 18:58

Post-page bumps har jeg ikke det store imod - men at bumpe en tråd som allerede er på første side, kan gøre mig fuzzy.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: BUMP = dårlig stil

Indlægaf laoshi » 13. mar 2009, 07:53

Det kan godt være lidt træls med indlæg som ikke bidrager positivt til den tråd som de skrives i. Og der findes nok ikke et mere indholdstomt eller irrelevant indlæg end "bump" - så jeg er også en af dem der sætter pris på ikke at møde det her på forum.
Som Soundpartner skriver, så kan det tit virke imod hensigten ved ikke længere at lade spørgsmålet stå som ubesvaret. Og det har samtidig en lidt fornærmet tone som måske netop kan afholde mulige supportere fra at gå videre med hjælpen.
Det er fuldt forståeligt at man gerne vil have hurtig hjælp, når man står med et problem. Men måske er der netop ingen som har en god løsning, eller også kræver det lidt research inden man vil eller kan byde ind med forslag.
Generelt er der jo ikke lang ventetid fra et spørgsmål er stillet og til supporten melder sig. Men har man ventet længe kan man jo skrive et indlæg som fortæller hvad man selv har gjort for at komme videre i mellemtiden - det kan så forhåbentlig give anledning til at der melder sig folk med løsningsforslag.
Så jeg vil også så mindeligt bede om at der bumpes mindst muligt her på forum.

Det samme gælder "me too"-indlæg. Hvis man gerne vil følge med i et emne uden at bidrage aktivt til det kan man jo vælge at sætte det på sin overvågningsliste.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: BUMP = dårlig stil

Indlægaf Jimmyfj » 13. mar 2009, 09:29

Jeg indrømmer gerne, at jeg er en af dem, som kiggede på omtalte tråd. Jeg lagde mærke til, at andet indlæg var et "Bump" og tænkte: "Ja, ja, min ven. Måske gad jeg hjælpe, hvis tonen var en anden!"

Det er direkte barnlig adfærd at bumpe sin egen tråd, og det gør at jeg jeg mister lysten til at kigge nærmere på problemet, uagtet om jeg har en løsning her og nu, eller må igang med at google en frem. Det er ikke værd at bruge tid på utålmodige indlæg. Indlæringskurven har sikkert været den samme for os alle her på forum, derfor er det mindste man kan da at udvise lidt tålmodighed. Især taget i betragtning, at vi alle er frivillige supportere her på forum.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

stooormien
Indlæg: 53
Tilmeldt: 4. mar 2009, 00:53
Geografisk sted: Løgumkloster

Re: BUMP = dårlig stil

Indlægaf stooormien » 13. mar 2009, 13:49

Hmm

Jeg er den omtalte synder...

Det lader til Linux folket er mere sensible end jeg er, og skal da hermed komme med min uforbeholdne undskyldning for at have bumpet i en tråd.

Det skal ikke ske igen...

Jeg vil dog gerne lige gøre de af jer bekendt med at jeg ikke bumpede fornærmet, hvorfor jeg også placerede en smily efter bumpet.

Mit bump var mere i relation til min frustration over ikke at kunne få et program til at virke, og ikke at finde en løsning på google.

Men det er noteret at Linux og bump = dårlig karma...

Er der andre ting som jeg skal være opmærksom på når nu vi er ved emnet?
想在你说话

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: BUMP = dårlig stil

Indlægaf Jimmyfj » 13. mar 2009, 13:55

stooormien skrev:Er der andre ting som jeg skal være opmærksom på når nu vi er ved emnet?


En rigtig god ide vil vist være lige at læse dette:

http://www.ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=24&t=2280
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

stooormien
Indlæg: 53
Tilmeldt: 4. mar 2009, 00:53
Geografisk sted: Løgumkloster

Re: BUMP = dårlig stil

Indlægaf stooormien » 13. mar 2009, 14:15

Den havde jeg skam læst, og vil faktisk også påstå jeg "so far" har fulgt den. Men der er unægteligt forskel på hvor sensible folk er på diverse forums rundt omkring.
想在你说话

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: BUMP = dårlig stil

Indlægaf laoshi » 13. mar 2009, 16:14

Det er fint.
Du er nu heller ikke den eneste bumper - men vi har ind til nu været næsten fri for fænomenet. Lige nu ser det dog ud til at der er nye brugere som tager den (dårlige) vane med fra andre sammenhænge.
Og både bump'et og "også mig" indlæg bringer ikke rigtig tingene fremad, så for alle parters skyld vil det være godt at være fri for den slags støj på linjen.
De, der supporter, går frivilligt og gerne til sagen uden at skulle presses - vi giver hjælp og regner så også med selv at kunne få hjælp når det er nødvendigt, og her skal du også være hjertelig velkommen til at træde til, når og hvor du kan.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: BUMP = dårlig stil

Indlægaf Jarlen » 13. mar 2009, 19:25

stooormien skrev:Den havde jeg skam læst, og vil faktisk også påstå jeg "so far" har fulgt den. Men der er unægteligt forskel på hvor sensible folk er på diverse forums rundt omkring.


Som det bliver nævnt handler det ikke kun om at det er forstyrrende at en tråd bliver fremhævet uden der egentlig er sket noget i tråden. Det er lige så meget for din egen skyld, da du gør det sværere for supporterne at finde dit indlæg, da det bliver fjernet fra "Ubesvarede indlæg"-listen, og det er jo af gode grunde et godt sted at være fremhævet hvis du vil gøre opmærksom på at du mangler hjælp i dit indlæg :-)

Det er selvfølgelig ment generelt, og ikke kun til dig, det var bare et godt citat at have med i mit indlæg.
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: BUMP = dårlig stil

Indlægaf Jakob77 » 14. mar 2009, 01:37

Der kan man bare se, jeg troede det hed at "pumpe" en tråd.

Jeg har ikke set den omtalte tråd, og måske er det derfor, at jeg rynker lidt på næsen af det her.
Det er klart at det kan blive for meget og tonen skal være iorden.
Men det skal vel heller ikke blive sådan, at folk ikke tør at røre sig, fordi det kan forstyrre en Linuxmand i hans chippede cirkler..??

Angående osse-mig-indlæg, så bliver jeg i hvert fald glad, hvis jeg starter en tråd og opdager, at andre også er interesserede i emnet.
Det må da også give ekstra blod på tanden for dem, der svarer, at man ved, at det er til glæde for flere.

Hvad er I bange for, er der ikke plads til flere indlæg i databasen, eller hvad er der med jer.... I krakilere....? :wink:



PS: Men noget andet er, at jeg synes godt, at der kunne være en del flere indlæg pr. side, hvis serveren kan slæbe det.
Senest rettet af Jakob77 14. mar 2009, 12:01, rettet i alt 1 gang.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: BUMP = dårlig stil

Indlægaf thj01 » 14. mar 2009, 02:08

For mig at se er der ikke noget galt i at "bumpe" en tråd. For det er kun et udtryk for at man som bruger er frustreret over at man ikke kan finde en løsning. Hvis der kommer 10-15 indlæg om dagen kan en tråd man har oprettet bare for 2 dage siden være omme på side 2 - og vil derfor ikke blive set af de fleste.

Hvis man gør det igen og igen - mener jeg det er at spamme og så det så noget man må forholde sig til.

*** surt opstød start


Det jeg synes er virkelig dårlig stil, det er nor flere herinde bliver fornærmet over et reelt indlæg fra soundpartner og beskriver det i posts.

eks. :

"" Jeg fik en pæn hentydning af Soundpartner om, at jeg gjorde en skribent en bjørnetjeneste, fordi jeg svarede i en tråd uden at kunne løse problemet.

Uha, det skal jeg da nok respektere i fremtiden. Jeg vil da ikke være skyld i at en ny skribent går glip af de vise ord fra Soundpartner.

Men et eller andet sted tænker jeg også, at det må vel også være op til Soundpartner at kigge mere end et sted i forum, og hvordan skal andre vide, om han keder sig i dag eller først i morgen..??""


Denne del af indlægget er ikke rettet mod trådens tema, men går direkte efter benene på opretteren af tråden. Han har frihed og ret til at have en holdning. Og det bliver FULDSTÆNDG uforståeligt med den reaktion, da jeg ved at Soundpartner er en af ubuntudanmarks knoklere. Det er fan.... en ommer - og jeg mener at en undskyldning er på sin plads.

Jeg synes da også personligt, at det er tåbeligt at blande sig i en tråd hvis man ikke har noget at sige. I bedste fald bliver det bare en hyggelig indskydelse, men de fleste tilfælde er det støj.

Og det bliver da slet ikke bedre, når det bliver sarkastisk med at hentyde til "vise ord". og så er det FULDSTÆNDIG malplaceret at kalde nogle for krakilere - ligegyldigt hvor mange smiley's der sættes bag.

*** surt opstød over
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: BUMP = dårlig stil

Indlægaf Jakob77 » 14. mar 2009, 02:38

thj01

Ja, jeg blev lidt stødt, og så stødte jeg lidt tilbage. Men at det ramte dine manchetter, det havde jeg ikke lige forudset.

Jeg overvejede da godt nok, om jeg var ved siden af emnet, men mit eksempel var faktisk tæt på, fordi jeg hjalp en skribent med at "bumpe" en tråd, som jeg også var interesseret i.
Så jeg er i høj grad også ramt af denne tråd, jeg går ikke bare efter nogens "ben". Hvorfor skulle jeg dog dét, jeg sætter generelt stor pris på Soundpartner.


Og så forstår jeg i øvrigt ikke, hvad du brokker dig over, du vil jo også godt engang imellem bære over med en utålmodig sjæl. :)

Men nu har jeg fulgt din opfordring og fjernet et par linjer i mit indlæg, så det ikke udfordrer Soundpartner så meget.
Dit citat kan jeg imidlertid ikke ændre på.
Senest rettet af Jakob77 14. mar 2009, 12:08, rettet i alt 2 gange.

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: BUMP = dårlig stil

Indlægaf Jimmyfj » 14. mar 2009, 09:21

Hold da op. Sikke en udvikling denne tråd har taget.

@Jacob77 - Flot valg af argument, men en undskyldning over for Soundpartner, som virkelig er en af dem som trækker læsset her inde, mener jeg absolut må være på sin plads.

At du vælger at gå efter manden, blot fordi han bruger sin ret til at ytre en holdning giver ikke noget smukt billede af dig. Dog forventer du vel stadig, at der er supportere her på forum, som gider bruge tid på et fremtidigt indlæg fra din side?? Eller glemte du at tænke nærmere over dette, før du valgte at nedgøre manden??
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: BUMP = dårlig stil

Indlægaf laoshi » 14. mar 2009, 10:02

Det ser ud til at vi har gang i stærke følelser her. Men lad os nu ikke komme for langt ud i mere eller mindre begrundede kommentarer om hinanden som personer. Vi kan konstatere at der er forskellige holdninger til spørgsmålet om bumps, og enhver er fri til at drage sine egne konklusioner om hvordan man forholder sig til dem.
Det er klart at flere af de produktive supportere finder at der er tale om uproduktive indlæg og måske vil vælge stiltiende at ignorere bumpede tråde. Det kan man så have med i sine overvejelser inden man bumper.
Men lad os prøve at forholde os til sagen, og ikke til personerne. Det er alle bedst tjent med, både i det korte og det lange løb.
Karl Fogel har et tankevækkende afsnit i sin bog Producing Open Source Software http://producingoss.com/, som jeg godt vil bringe på banen (jeg synes at det er så vigtigt at det - i hvert fald i første omgang - kommer på engelsk):
It is unfortunately very easy, and all too typical, for constructive discussions to lapse into destructive flame wars. People will say things in email that they would never say face-to-face. The topics of discussion only amplify this effect: in technical issues, people often feel there is a single right answer to most questions, and that disagreement with that answer can only be explained by ignorance or stupidity. It's a short distance from calling someone's technical proposal stupid to calling the person themselves stupid. In fact, it's often hard to tell where technical debate leaves off and character attack begins, which is one reason why drastic responses or punishments are not a good idea. Instead, when you think you see it happening, make a post that stresses the importance of keeping the discussion friendly, without accusing anyone of being deliberately poisonous. Such "Nice Police" posts do have an unfortunate tendency to sound like a kindergarten teacher lecturing a class on good behavior:

First, let's please cut down on the (potentially) ad hominem comments; for example, calling J's design for the security layer "naive and ignorant of the basic principles of computer security." That may be true or it may not, but in either case it's no way to have the discussion. J made his proposal in good faith. If it has deficiencies, point them out, and we'll fix them or get a new design. I'm sure M meant no personal insult to J, but the phrasing was unfortunate, and we try to keep things constructive around here.

Now, on to the proposal. I think M was right in saying that...


As stilted as such responses sound, they have a noticeable effect. If you consistently call out bad behavior, but don't demand an apology or acknowledgment from the offending party, then you leave people free to cool down and show their better side by behaving more decorously next time—and they will. One of the secrets of doing this successfully is to never make the meta-discussion the main topic. It should always be an aside, a brief preface to the main portion of your response. Point out in passing that "we don't do things that way around here," but then move on to the real content, so that you're giving people something on-topic to respond to. If someone protests that they didn't deserve your rebuke, simply refuse to be drawn into an argument about it. Either don't respond (if you think they're just letting off steam and don't require a response), or say you're sorry if you overreacted and that it's hard to detect nuance in email, then get back to the main topic. Never, ever insist on an acknowledgment, whether public or private, from someone that they behaved inappropriately. If they choose of their own volition to post an apology, that's great, but demanding that they do so will only cause resentment.

The overall goal is to make good etiquette be seen as one of the "in-group" behaviors. This helps the project, because developers can be driven away (even from projects they like and want to support) by flame wars. You may not even know that they were driven away; someone might lurk on the mailing list, see that it takes a thick skin to participate in the project, and decide against getting involved at all. Keeping forums friendly is a long-term survival strategy, and it's easier to do when the project is still small. Once it's part of the culture, you won't have to be the only person promoting it. It will be maintained by everyone.


EDIT: Og her er så en dansk oversættelse:
Desværre udvikler konstruktive diskussioner sig typisk, og alt for let, til ødelæggende mudderkastning. Folk siger noget i en mail, som de aldrig ville sige til nogen ansigt til ansigt. Diskussionsemnerne er med til at forstærke denne effekt: i tekniske anliggender føler folk ofte at der kun er ét rigtigt svar på de fleste spørgsmål, og er man uenig i dette svar, så må man være uvidende eller dum. Når man kalder en eller andens tekniske forslag dumt, så er det nærliggende at kalde personen selv for dum. Faktisk er det ofte vanskeligt at se, hvor den tekniske debat holder op og hvor karakterangrebet begynder, hvilket er en af grundene til at drastiske svar eller straffe ikke er nogen god ide. Når du mener at det er ved at ske, så skriv et indlæg som understreger betydningen af at holde diskussionen på et venligt plan, men uden at beskylde nogen for at være overlagt giftige. Sådanne "den venlige betjents" indlæg har ganske vist en uheldig tendens til at lyde som en børnehavepædagog der belærer børnene om, hvordan man skal opføre sig:

Lad os nu først og fremmest reducere antallet af (mulige) kommentarer om personen, som for eksempel at kalde J's design af et sikkerheds-lag "naivt og uden det ringeste begreb om grundlæggende computersikkerhedsprincipper". Det kan da godt være at det er sandt, men det er under ingen omstændigheder en måde at diskutere på. J har stillet sit forslag i den bedste mening. Hvis det har svagheder, så påvis dem, og så vil vi få dem rettet, eller også vælge et andet design. Jeg er overbevist om at M ikke ville fornærme J, men formuleringen var uheldig, og vi prøver nu engang at forholde os konstruktivt.
Og så til forslaget. Jeg mener at M havde ret, når han sagde...


Hvor kunstige sådanne svar end kan lyde, så har de en betragtelig effekt. Hvis man konsekvent anholder dårlig opførsel, men ikke kræver en undskyldning eller skyldserkendelse fra den fornærmende parts side, så stiller man folk frit til at køle ned og vise sig fra deres bedste side ved at opføre sig mere anstændigt næste gang - og de gør det faktisk. Skal man have held til at gøre det, så er en af hemmelighederne at man aldrig gør meta-diskussionen til hoveddiskussionen. Det skal altid være en sidebemærkning, en kort indledning til den væsentlige del af dit indlæg. Påpeg i forbifarten at "sådan gør vi ikke tingene her" og gå så videre til det virkelige indhold, så folk får noget at svare på, som faktisk har noget med emnet at gøre. Hvis nogen brokker sig over at de ikke har fortjent din irettesættelse, så lad simpelthen være med at begynde at diskutere det. Du kan enten lade være med at svare (hvis du tror at de bare skal afreagere og ikke har brug for svar), eller sige at du er ked af at du muligvis har overreageret, men at det er svært at opfange nuancerne i en mail, for så at vende tilbage til det egentlige emne. Du skal aldrig nogen sinde insistere på at nogen - hverken offentligt eller privat - skal erkende at de har opført sig upassende. Hvis de selv vælger at give en undskyldning, så er det helt fint, men kræver man det, så skaber man kun bitterhed.
Det overordnede mål er at få folk til at opfatte god opførsel som et af gruppens karakteristiske træk. Det fremmer sagen, for mudderkastning kan jage udviklere bort (selv fra projekter som de synes om og gerne vil støtte). Måske opdager du ikke engang at de er blevet jaget bort; det kan være at de har holdt øje med mailing-listen og opdaget at man skal være tykhudet for at deltage i projektet for så at beslutte sig for ikke at gå ind i det. At holde sit forum venligt er en langsigtet overlevelsesstrategi , og det er lettest at gøre det, medens projektet endnu ikke er ret stort. Og når det først er en del af kulturen, så er du ikke den eneste der sørger for at tage affære. Så står alle inde for det.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: BUMP = dårlig stil

Indlægaf Jimmyfj » 14. mar 2009, 10:22

Læst, og taget til efterretning.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster