laoshi skrev:Så, Jakob77 - her er lidt du kan lege med:
Jeg har lige digtet et script som jeg kalder åbn_gedit.sh
Det skal selvfølgelig gøres eksekverbart og kan så kaldes fra terminalen med navn efterfulgt af et filnavn (hele stien skal angives). Så åbner du den angivne fil med gedit i superbruger-tilstand. Angiver du intet filnavn bliver du bedt om at gøre det.Kode: Vælg alt
#!/bin/bash
# Scriptet kaldes fra kommandolinjen med scriptnavn efterfulgt af stien på en fil som man ønsker åbnet i gedit med superbrugerrettigheder. Flemming Christensen (laoshi) marts 2009
if [ $# -eq 0 ]
then
echo "Skriv et filnavn"
else
gksudo gedit $1
fi
Til orientering så angiver $ en variabel. Og der er opstillet betingelser inden for if - fi
Måske det kan inspirere dig!
Ja rigtig mange tak, det ligner bestemt et 24 karats guldkorn.!
Er $1 det første argument og $2 det næste osv..?
Angående alias, så vælger jeg nok at snyde for det.
Jeg kan godt huske mine filer, og ellers er de jo hurtige at åbne, så jeg kan se, hvad de gør.
I øvrigt er det også min plan engang senere at lave et script, som giver hjælp til min menu.
Jeg har også allerede opdaget, at det er bedre at bruge "ls" end "dir" i mit "mm"-script, fordi det viser kørbare filer i en bestemt farve.
Der er så meget at lære, at jeg i første omgang må holde fokus på det mest nødvendige skelet for at få det til at virke.
Til andre interesserede er der her nogle let tilgængelige tips om visse terminalkommandoer:
http://freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=56:terminalen-den-smarte-made&catid=36:ubuntu-guide&Itemid=64