Ubuntu som Access Point

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
cjdk

Ubuntu som Access Point

Indlæg af cjdk »

Hej

Jeg har en gammel IBM T23 som ubuntu server her. - Funker helt fint.

Jeg tænker på en ny rolle til den.

Er det muligt at få den til at funke som AP også?
Jakob77
IRC nickname: Jakob77

Re: Ubuntu som Access Point

Indlæg af Jakob77 »

cjdk skrev:Hej

Det lader ikke til, at folk står i kø for at svare på dit gode spørgsmål.
Jeg har heller ikke et svar, men jeg kan da hjælpe med at holde lidt liv i tråden, så den får en chance mere. :wink:

Hvad vil det sige, at du har den stående som "server"...?
Jeg forestiller mig, at du ikke har en router, men i stedet har maskinen tilsluttet telefonen via modem. Men det er måske ikke helt sådan.?

Jeg har tidligere rejst et spørgsmål angående Ubuntu som repeater:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=31&t=5726
Og hvis det kan besvares under samme hat, så vil der blive slået to fluer med et smæk. :)
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

Jakob77 skrev:
cjdk skrev:Hej

Det lader ikke til, at folk står i kø for at svare på dit gode spørgsmål.
Jeg har heller ikke et svar, men jeg kan da hjælpe med at holde lidt liv i tråden, så den får en chance mere. :wink:

og det var virkelig en bjørnetjæneste for nu er tråden væk fra den gruppe der hedder ubesvarede emner, og det er blandt andet der jeg går på jagt efter udfordringer når jeg keder mig
Jakob77 skrev:Hvad vil det sige, at du har den stående som "server"...?
Jeg forestiller mig, at du ikke har en router, men i stedet har maskinen tilsluttet telefonen via modem. Men det er måske ikke helt sådan.?

Jeg har tidligere rejst et spørgsmål angående Ubuntu som repeater:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=31&t=5726
Og hvis det kan besvares under samme hat, så vil der blive slået to fluer med et smæk. :)

det korte svar er at JA det er muligt, men det er ikke noget jeg vil anbefale.
den største grund er at et netkort er bygget til at lave EN forbindelse til et accespoint.
et accespoint er bygget til at lave mange forbindelser til forskellige netkort.
Det svarer lidt til at tage opel'en nede på ppladsen og indsætte den som bus på rute 250S i myldretiden.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Jakob77
IRC nickname: Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

soundpartner skrev:og det var virkelig en bjørnetjæneste for nu er tråden væk fra den gruppe der hedder ubesvarede emner, og det er blandt andet der jeg går på jagt efter udfordringer når jeg keder mig

Det kan jeg kun opfatte sådan, at det er bedst, at jeg i fremtiden konsekvent undlader at svare i ubesvarede tråde.

soundpartner skrev:det korte svar er at JA det er muligt, men det er ikke noget jeg vil anbefale.
den største grund er at et netkort er bygget til at lave EN forbindelse til et accespoint.
et accespoint er bygget til at lave mange forbindelser til forskellige netkort.
Det svarer lidt til at tage opel'en nede på ppladsen og indsætte den som bus på rute 250S i myldretiden.

Kan det ikke løses ved at købe det rigtige netkort og måske have to netkort i maskinen..?
thomasjohansen
Geografisk sted: Køge

Indlæg af thomasjohansen »

et access point koster kun ca 500 kr, og bruger en hel del mindre strøm.
dog kan jeg da godt se fordelen ved at bruge serveren der kører heletiden, som accespoint, men det kræver et trådløst netkort.
Samtidig giver et netkort bag i en pc dårligere rækkevidde end et accesspoint som man kan placere bedre iforhold til signal.

og hvis du kan bruge et gammelt D-link 900 så har jeg da et par stykker liggende som er blevet forældet til mit brug.

og svar på dit spørgsmål:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=376283

ser ikke simpelt ud.

Edit: og en lektion jeg lærte engang jeg skulle sende et wifi signal over et par hustage: Både afsender og modtager antenne skal være inden for hinandens rækkevidde før det virker. Min fejltagelse var at jeg havde købt en stor antenne til en AP som kunne række en km eller to i den tro at en bærebar med den standard antenne kunne fange signalet. Det kunne den også men den kunne ikke sende retur, da dens retur signal med standard antenne ikke kunne nå den store antenne.
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl
cjdk

Indlæg af cjdk »

Hej

Tak for inputs

T23 har server roller her bla filserver / web/ ftp. den er on 27/7

Jeg bruger pt en linksys wrt 350N som accesspunkt. og en Draytek 2820 som router /adsl modem

Man kunne tænke sig at bruge en usb wifi ting så kan den placeres frit.

så det var bare for at slippe for Linsysen
ChrisBuchholz
IRC nickname: ChrisBuchholz
Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark

Indlæg af ChrisBuchholz »

Jeg købte en trådløs netgear router her for et stykke tid siden. En lille fin hvid satan, som bare har virket upåklageligt.
Manden nede i butikken sagde at den krævede Vista for at sættes op, og at sætte den op som accesspoint var en del sværere end at bruge den som en router, men da jeg kom hjem smed jeg bare strøm til og så et ethernet kabel i nummeren på den, og så var der ellers trådløst i hele huset. Efterfølgende kom der selvfølgelig noget sikkerhed på, men udover det har jeg overhovedet ikke ændret i nogen som helst indstillinger, så nemt har det været.

Den kostede 300,- og når jeg en dag står og mangler en router, så har jeg en der.
cjdk

Indlæg af cjdk »

Jeg konkluder at man ikke kan bruge ubuntu som accespoint.
ChrisBuchholz

cjdk skrev:Jeg konkluder at man ikke kan bruge ubuntu som accespoint.

Jo det kan man sku godt. Det havde jeg kørende i en månedstid, men det tog nogen dage før jeg fandt ud af hvordan det blev sat ordenligt op, og fik ordnet tingene så det nogenlunde virkede. Der var dog problemer, og jeg blev glad da jeg fik købt en router som jeg bruger som accesspoint, men jo - Ubuntu kan sagtens bruges som accesspoint.
kurt2000

Indlæg af kurt2000 »

ChrisBuchholz skrev:
cjdk skrev:Jeg konkluder at man ikke kan bruge ubuntu som accespoint.

Jo det kan man sku godt. Det havde jeg kørende i en månedstid, men det tog nogen dage før jeg fandt ud af hvordan det blev sat ordenligt op, og fik ordnet tingene så det nogenlunde virkede. Der var dog problemer, og jeg blev glad da jeg fik købt en router som jeg bruger som accesspoint, men jo - Ubuntu kan sagtens bruges som accesspoint.

Okay, jeg har efterhånden prøvet en del netkort. Men jeg kan ikke finde noget 802.11n netkort der kan sætte mode=master med iwconfig.

Er der nogen der kender et 802.11n net kort, helst mini-pci eller usb2 der virker med mode=master ?

Mvh
Svend
ChrisBuchholz

kurt2000 skrev:Okay, jeg har efterhånden prøvet en del netkort. Men jeg kan ikke finde noget 802.11n netkort der kan sætte mode=master med iwconfig.

Er der nogen der kender et 802.11n net kort, helst mini-pci eller usb2 der virker med mode=master ?

Mvh
Svend

No idea 'bout that, men hvis du tager og sætter din computer op som ad-hoc, så skal der bare et par iptable-settings til at få det til at virke som accesspoint.

Læs mere her:
https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/Adhoc
http://docs.huihoo.com/redhat/rhel-4-do ... t-fwd.html