Købeloven ?

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
zerben

Købeloven ?

Indlæg af zerben »

Hej.Jeg er ved at bygge en ny computer og der manglede jeg nogle ddr 2 ram som jeg har hentet idag ved middagstid hos B.J.Trading.Da jeg kommer hjem virker min pc ikke og efter lang tids fejlfinding finder jeg ud af at det er den ene kreds der ikke virker.Jeg kontakter derefter B.J. og taler med en fra support.Han spørger om jeg har prøvet at skifte mellem de to kredse der hver er på 2 gb og da jeg siger at den ene virker men ikke den anden mener han også at den ene er defekt.Da jeg så spørger om de ikke kan ombyttes da de ikke er mere end 3 timer gamle får jeg at vide at det kan man ikke.De skal først tjekkes og hvis man finder dem defekt kan jeg få 2 nye kredse.Jeg spørger om det ikke kan ske medens jeg venter men det kan det ikke.Jeg skal så selv køre de godt 30 km hver vej 2 gange og medens man finder ud af om de er defekte har jeg ingen pc.Kan det passe at noget der ikke er brugt og købt den samme dag og fundet defekt ikke bare kan ombyttes?Jeg vil mene at det er dårlig service men det er bare min mening.Jeg kan godt aflevere dem men så skal de have mine bankoplysninger og vil derefter sætte de 345.00 kr ind på min konto
thomasjohansen
Indlæg: 780
Tilmeldt: 4. jun 2008, 13:37
Geografisk sted: Køge

Re: Købeloven ?

Indlæg af thomasjohansen »

Så aflevere dem og få dine penge tilbage og køb nogle nye!


Når jeg handler med sådan nogle og får en defekt del, så plejer jeg at lave en aftale om at jeg køber en ny og hvis der er fejl på den returnerede får jeg pengene tilbage på den ene del, frem for en ombytter. Men om de vil det er forskelligt.


Men vil mene at hvis der er fejl på en ting fra ny, så skal de ombytte denne, såfremt de ikke kan lave den på stedet.


Vælg mellem ombytning og reparation
Efter den nye købelov er det som udgangspunkt forbrugeren, der kan vælge, om man vil have en defekt vare repareret eller ombyttet til en ny. Sælgeren kan kun undgå forbrugerens valg (typisk ombytning), hvis det enten er umuligt eller vil påføre ham uforholdsmæssigt store omkostninger. Ved vurderingen af, om forbrugerens krav er urimeligt, må man lægge vægt på varens pris, manglens omfang, og om sælger kan stille en låne-vare til rådighed under reparationen. Der er tale om en konkret vurdering, men udgangspunktet er dog, at forbrugeren har valgfrihed, og det er en forbedring i forhold til den tidligere lov.

Det er Forbrugerrådets klare opfattelse, at forbrugeren i kraft af de ændrede regler kan undgå de kontinuerlige reparationsforsøg, som hidtil har præget praksis.

Afgørelser efter den nye købelov
To afgørelser i Forbrugerklagenævnet viser, at man også dér opfatter den nye købelov som en stramning af beskyttelsesreglerne i forhold til tidligere.

Kun 1 forsøg til at reparere:
En kunde reklamerer over sin mobiltelefon allerede 2 måneder efter købet. Varen bliver repareret, men samme fejl dukker op igen. Kunden får tilbudt en lånetelefon, men Forbrugerklagenævnet finder, at ét afhjælpningsforsøg er tilstrækkeligt og kunden får sine penge retur.

Ombytning må ikke udskydes:
En kundes mobiltelefon går i stykker efter 1½ måned. Sælgeren tilbyder reparation, men køberen ønsker ombytning efter den nye købelov. Sælger kræver at bruge 14 dage på at undersøge, hvorvidt det er rimeligt, at han skal ombytte telefonen. Her fastslår Forbrugerklagenævnet, at sælgeren ikke har krav på at bruge 14 dage til at foretage en indledningsvis undersøgelse af, hvorvidt varen skal ombyttes eller repareres. Der er taget hensyn til, at køberen ikke får stillet en lånetelefon til rådighed, og at han daglig har behov for telefonen. Resultatet bliver, at han kan få ombyttet varen.



http://www.forbrugerraadet.dk/raad-alle/alle/kobelov/
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl
zerben

Re: Købeloven ?

Indlæg af zerben »

Tak skal du have.Jeg har handlet meget der og altid været godt tilfreds .Det er normalt meget flinke og rare mennesker men jeg syntes bare at det er lidt meget forlangt at jeg skal køre 2 extra gange.Jeg kan forstå hvis det var flere tusinde men 345.00 kr.
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Købeloven ?

Indlæg af thj01 »

Det der kalder jeg dårlig kundeservice!
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."