Har du læst betingelserne..?

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.

Læser du betingelserne, før du accepterer dem og installerer programmet..?

Ja, jeg nærlæser dem altid, så jeg forstår det hele.
2
11%
Ja, jeg læser dem, så jeg forstår næsten det hele.
1
6%
Ja, men jeg skimmer kun og overser sandsynligvis noget.
1
6%
Nej, ikke altid.
2
11%
Nej, kun meget sjældent.
7
39%
Nej, jeg har totalt opgivet at læse betingelser.
4
22%
Ved ikke.
0
Ingen stemmer
Jeg har aldrig installeret programmer med betingelser.
1
6%
 
Afgivne stemmer: 18

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Har du læst betingelserne..?

Indlæg af Jakob77 »

Måske det kunne være lidt interessant at se, hvordan folk håndterer de betingelser, som følger med visse programmer.
Det er selvfølgelig ikke et optimalt forum at undersøge, men vi er trods alt en del, som også bruger windows endnu.


Da jeg installerede Ubunu 8.10 mødte jeg ikke een eneste betingelse..!

Det er noget, der hjælper med at forstå, hvorfor Linux så ofte kædes sammen med ordet frihed. :)
cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: Har du læst betingelserne..?

Indlæg af cmay »

jeg har altid læst alle betingelser på programmer dengang jeg brugte windows. nogen gange nægtede jeg også at sige ja til dem. idag kender jeg jo GPL så i linux er der ikke nogen grund til at læse noget og man bliver heller ikke bedt om det. mens sidste gang jeg læste en eula var da jeg pakkede min nye bærbare ud og læste de betingelser over nettet som hørte til windows vista. jeg kunne ikke klikke ok til det så uden overhovedet at have booted ind i vista har jeg installeret linux over den. jeg har også brugt gpl software (linux bsd) i snart fire fem år nu så jeg siger ikke ja til hvad som helst og læser alle betingleser stadigvæk.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Re: Har du læst betingelserne..?

Indlæg af Don S »

Jeg skimmer som regel efter ordet copy, distribute og modify. Alt afhængigt af, om det er tilladt eller ej, og hvor meget jeg har brug for programmet, tikker jeg accept eller lukker installationsfilen.

Desuden er der masser af betingelser ved brug af et GNU/Linux operativsystem. Det forholder sig bare sådan, at GPL og andre åbne licenser er opbygget sådan, at de "tillader" i stedet for at "forbyde" - så derfor behøver man ikke konsultere brugeren med kravene, da alt som udgangspunkt er beskyttet af copyrightloven, hvis der er en synlig notits om det i kildekoden. "Du må gerne kopiere, modificere og distribuere dette program, så længe du gør det under de samme betingelser, som det oprindelige program." Alt hvad der er i en standard Ubuntu installation er åbent, men for eksempel ved installation af Sun's Java, Adobe's Flash Player, Nvidia drivere og andre lign. lukkede programmer, bliver man konfronteret med en EULA, der forbyder en at kopiere og udvikle kopier af softwaren.

Men, ja, jeg læser betingelserne og jeg er bl. a. heller ikke på Facebook af den årsag.
Billede

Billede Billede
Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Har du læst betingelserne..?

Indlæg af Warhawk »

Jeg har ikke lyst til at læse de sindsyge lange betingelser der altid følger med Micro$oft og næsten alle Windows programmer - og derfor holder jeg mig langt væk fra Windows.

Det er så skønt med friheden i Linux. De få restriktive programmer jeg bruger i Linux kender jeg betingelserne på, så det er hurtigt overstået.

Som Don kan jeg heller ikke acceptere betingelserne på facebook og kunne aldrig drømme om at tilmelde mig.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
wappa
Indlæg: 137
Tilmeldt: 30. okt 2007, 11:24

Re: Har du læst betingelserne..?

Indlæg af wappa »

Warhawk skrev:Jeg har ikke lyst til at læse de sindsyge lange betingelser der altid følger med Micro$oft og næsten alle Windows programmer - og derfor holder jeg mig langt væk fra Windows.

Det er så skønt med friheden i Linux. De få restriktive programmer jeg bruger i Linux kender jeg betingelserne på, så det er hurtigt overstået.

Som Don kan jeg heller ikke acceptere betingelserne på facebook og kunne aldrig drømme om at tilmelde mig.


Hvor nævnes windows ?
Ubuntu sparker røv ....
Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Har du læst betingelserne..?

Indlæg af Jarlen »

wappa skrev:
Warhawk skrev:Jeg har ikke lyst til at læse de sindsyge lange betingelser der altid følger med Micro$oft og næsten alle Windows programmer - og derfor holder jeg mig langt væk fra Windows.

Det er så skønt med friheden i Linux. De få restriktive programmer jeg bruger i Linux kender jeg betingelserne på, så det er hurtigt overstået.

Som Don kan jeg heller ikke acceptere betingelserne på facebook og kunne aldrig drømme om at tilmelde mig.


Hvor nævnes windows ?

Det nævnes rigtig mange steder i den store verden, men vi holder os til tråden kan jeg nævne i flæng:
- Indlæg 1
- Indlæg 2
- Indlæg 4
- Indlæg 5
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)
wappa
Indlæg: 137
Tilmeldt: 30. okt 2007, 11:24

Re: Har du læst betingelserne..?

Indlæg af wappa »

UPS sorry .....tjah kun en ting at sige læs og forstå :wink:
Ubuntu sparker røv ....
tjampman
Indlæg: 159
Tilmeldt: 31. dec 2008, 20:08
Geografisk sted: Svendborg

Re: Har du læst betingelserne..?

Indlæg af tjampman »

Jeg har aldrig læst en EULA!!! Aldrig.

Jeg synes det er det mest åndssvage der findes, og jeg tvivler om de overhovedet er gældende efter dansk lov. (egen tro)
Selv GPL og lignende betingelser synes jeg er ligegyldige.

Hvis dem der står bag disse betingelser virkelig gik op i om slut brugeren læste dem ville de skrive det i et sprog som man ikke behøvere at være advokat for at forstå. En simpel punktopstilling ville være nok til slut brugeren ville være nok: Du må ikke ... Du må gerne... Og så måske derefter henvise til den præcise juridiske tekst.

Og helt ærlig når de laver en 20 siders EULA i CAPS fortjener de virkelig ordentlig omgang tekst. Det er rigtigt at sådanne betingelser er hyppigst på windows, men det er efter min mening lige åndssvagt hvor de optræder - for de bliver ikke læst!
soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Har du læst betingelserne..?

Indlæg af soundpartner »

tjampman skrev:Jeg har aldrig læst en EULA!!! Aldrig.

Jeg synes det er det mest åndssvage der findes, og jeg tvivler om de overhovedet er gældende efter dansk lov. (egen tro)
Selv GPL og lignende betingelser synes jeg er ligegyldige.

Hvis dem der står bag disse betingelser virkelig gik op i om slut brugeren læste dem ville de skrive det i et sprog som man ikke behøvere at være advokat for at forstå. En simpel punktopstilling ville være nok til slut brugeren ville være nok: Du må ikke ... Du må gerne... Og så måske derefter henvise til den præcise juridiske tekst.

Og helt ærlig når de laver en 20 siders EULA i CAPS fortjener de virkelig ordentlig omgang tekst. Det er rigtigt at sådanne betingelser er hyppigst på windows, men det er efter min mening lige åndssvagt hvor de optræder - for de bliver ikke læst!


du tilgår problemet helt forkert.
facts er at du har klikket JA til at du har læst og gerne vil acceptere det der står. bryder du det du har accepteret og kligget ja til så bryder du e skriftlig aftale, og kan på baggrund af dette blive råbollet i røven af firmaet hvis aftale du har brut.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Har du læst betingelserne..?

Indlæg af Jakob77 »

soundpartner skrev:facts er at du har klikket JA til at du har læst og gerne vil acceptere det der står. bryder du det du har accepteret og kligget ja til så bryder du e skriftlig aftale, og kan på baggrund af dette blive råbollet i røven af firmaet hvis aftale du har brut.



Jeg tror måske hellere, at Don S og alle andre må få tilføjet et par ord til søgelisten. Det kan åbenbart handle om en hel del mere end bare "copy, distribute og modify"... :wink:

Men hånden på hjertet, hvad skal du selv stemme, hvis du skal være ærlig..?
Kantastisk
Indlæg: 207
Tilmeldt: 19. dec 2007, 17:10
Geografisk sted: Nørrebro, København

Re: Har du læst betingelserne..?

Indlæg af Kantastisk »

soundpartner skrev:
tjampman skrev:Jeg har aldrig læst en EULA!!! Aldrig.

Jeg synes det er det mest åndssvage der findes, og jeg tvivler om de overhovedet er gældende efter dansk lov. (egen tro)
Selv GPL og lignende betingelser synes jeg er ligegyldige.

Hvis dem der står bag disse betingelser virkelig gik op i om slut brugeren læste dem ville de skrive det i et sprog som man ikke behøvere at være advokat for at forstå. En simpel punktopstilling ville være nok til slut brugeren ville være nok: Du må ikke ... Du må gerne... Og så måske derefter henvise til den præcise juridiske tekst.

Og helt ærlig når de laver en 20 siders EULA i CAPS fortjener de virkelig ordentlig omgang tekst. Det er rigtigt at sådanne betingelser er hyppigst på windows, men det er efter min mening lige åndssvagt hvor de optræder - for de bliver ikke læst!


du tilgår problemet helt forkert.
facts er at du har klikket JA til at du har læst og gerne vil acceptere det der står. bryder du det du har accepteret og kligget ja til så bryder du e skriftlig aftale, og kan på baggrund af dette blive råbollet i røven af firmaet hvis aftale du har brut.


Jeg tror bestemt også, at de er juridisk bindende (op til almindelig lovgivning; jeg tror ikke et krav om voldelig analsex vil blive stadfæstet af en dansk domstol), men der ligger vel en rimelig klage i, at EULA'er er lavet så lidt indbydende som overhovedet muligt. Jeg har altid spekuleret på, hvorfor de ofte er klemt inde i en 2 cm lang boks, man skal scrolle i hvert 2. sekund.

Jeg gad godt se en statistik over, hvor meget af sit liv en tung computer-bruger samlet skulle bruge på at læse det skidt, hvis vedkommende skulle læse det hele. Jeg klikker måske forbi 4 EULA'er om ugen eller sådan noget, og tit mange flere.
dixi
Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Re: Har du læst betingelserne..?

Indlæg af Don S »

Så vidt jeg ved, har der været en række sager ang. EULAs, også ved den europæiske domstol. Desuden handler EULAs i de fleste tilfælde om alt andet end "copy, modify og distribute", da dette er hvad copyrightloven handler om. EULAs er alle de ekstra betingelser firmaet kræver, at du siger ja til, når du bruger produktet. Det handler i de fleste tilfælde (når vi snakker om online programmer/hjemmesider), om hvad de må gøre mod dig (groft sagt). Og eftersom mange af disse ting, er noget man som slutbruger normalt ville vende et par gange, før man besluttede sig for at acceptere dem, har de valgt at skrive det så langt og kryptisk som muligt, så brugeren bare tror, at det er noget langt ude fagsprog. De værste EULAs er dem der når man endelig læser dem er selvmodsigende (Facebook's, eksempelvis), og man derfor bliver i tvivl om, hvorvidt noget er tilladt eller ej. I Facebooks EULA står der bl. a., at du har alle rettighederne, men længere nede står der så, at de har alle rettighederne til det du uploader, men at du har rettighederne. Altså, jeg har rettighederne, I har rettighederne, men jeg har rettighederne? De har været smarte nok til at undlade et lille "også", så man som slutbruger bliver forvirret over, om hvem der i virkeligheden har rettighederne. Og selv advokater bliver ofte forvirret (har jeg hørt) over det der står i EULAs.

Desuden er GPL skrevet med henblik på, at en programmør skal kunne forstå den. Den er skrevet i et temmelig klart sprog, hvis jeg skal sige det, og det samme gælder specielt for Creative Commons, hvilket også har gjort, at det er blevet så bredt udbredt. At der bare står: "Du må: ..., Du må ikke: ..."
Billede

Billede Billede
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Har du læst betingelserne..?

Indlæg af thj01 »

EULA = ansvarsfraskrivelse ved brug af softwaren ( og trusler om retsager i massechusets, USA),

GPL = krav til brug af kildekoden
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Re: Har du læst betingelserne..?

Indlæg af Don S »

GPL er som sådan ikke krav. GPL er et hack i copyright loven, der fjerner dele af loven, som ikke er passende, når vi snakker funktionel data, der kan blive representeret som en række bits og hvor kopier har en marginalpris, der er lig med, eller næsten lig med nul.

Desuden omhandler GPL ikke kun kildekoden, men også friheden til at dele binær software, samt rettigheden til at bruge softwaren ubegrænset sammen med andet software.
Billede

Billede Billede
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Har du læst betingelserne..?

Indlæg af thj01 »

Don S skrev:GPL er som sådan ikke krav. GPL er et hack i copyright loven, der fjerner dele af loven, som ikke er passende, når vi snakker funktionel data, der kan blive representeret som en række bits og hvor kopier har en marginalpris, der er lig med, eller næsten lig med nul.

Desuden omhandler GPL ikke kun kildekoden, men også friheden til at dele binær software, samt rettigheden til at bruge softwaren ubegrænset sammen med andet software.


GPL - er en af de mest restriktive licenser der findes. Du kan IKKE ændre betingelserne, hvis du først bygger på GPL'et software - du er låst.

Det er derfor at man har udviklet LGPL. For at man MÅ ændre lidt på det software man bygger ovenpå.

GPL - er ikke et hack på copyright loven. GPL er copyleft - eller omskrevet - ALLE har copyright til at bruge GPL'et software.

En af ClosedSource bevægelsens argumenter mod GPL er at den fjerner frihed - dvs friheden til at lukke softwaren inde igen. og det er fuldstændig korrekt - overbygninger til GPL'et software SKAL være GPL.

GPL kan IKKE ændres - ligegyldigt hvad programmører, udviklere eller ejere synes

ClosedSource kan gøres til GPL - dvs. CS kan ændres hvis rettighedshaverne vil det.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."