Hjælp til at slette Ubuntu 8.10 og installere XP

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
palit_dk
IRC nickname: palit_dk

Hjælp til at slette Ubuntu 8.10 og installere XP

Indlæg af palit_dk »

Hej alle

Jeg har haft Ubuntu 8.10 nu i et par måneder og må indrømme at det ikke rigtig er mig. Jeg har givet det mange chancer, men der er bare hele tiden kommet flere og flere små som store problemer.
Derfor har jeg nu købt xp fordi jeg gerne vil kunne bruge netbank og flere andre programmer.

Jeg kan dog ikke helt finde ud af at få slettet ubunut og installeret windows.

- Hvis jeg prøver at boote fra cd virker det nogenlunde til at starte med, men så siger den huritgt efter at setup ikke kunne fortsætte fordi der ikke blev fundet en installeret harddisk.

- Jeg har også prøvet at sætte cd i mens jeg er inde i ubuntu og så siger den: "This medium contains software intended to be automatically started. Would you like to run it?"

Så trykker jeg "Run" men så siger den "Error autorunning sotfware - Cannot find the autorun program"

Jeg prøvede derefter at gå ind i "maskine" og åbne cden derfra. det kunne jeg godt og trykker jeg på "setup.exe" og vælger "install windows xp" så ser det også ud til at virke, men desværre ser det ud til at den bare går i stå under første punkt "collecting information" :(

Håber nogen herinde kan hjælpe mig med mit problem? Selvom om jeg jo godt nok ikke har lyst til at bruge ubuntu mere ;)

på forhånd tak
Jakob77
IRC nickname: Jakob77

Re: Hjælp til at slette Ubuntu 8.10 og installere XP

Indlæg af Jakob77 »

palit_dk skrev:Hej alle

Jeg har haft Ubuntu 8.10 nu i et par måneder og må indrømme at det ikke rigtig er mig. Jeg har givet det mange chancer, men der er bare hele tiden kommet flere og flere små som store problemer.
Derfor har jeg nu købt xp fordi jeg gerne vil kunne bruge netbank og flere andre programmer.

Jeg kan dog ikke helt finde ud af at få slettet ubunut og installeret windows.

- Hvis jeg prøver at boote fra cd virker det nogenlunde til at starte med, men så siger den huritgt efter at setup ikke kunne fortsætte fordi der ikke blev fundet en installeret harddisk.

- Jeg har også prøvet at sætte cd i mens jeg er inde i ubuntu og så siger den: "This medium contains software intended to be automatically started. Would you like to run it?"

Så trykker jeg "Run" men så siger den "Error autorunning sotfware - Cannot find the autorun program"

Jeg prøvede derefter at gå ind i "maskine" og åbne cden derfra. det kunne jeg godt og trykker jeg på "setup.exe" og vælger "install windows xp" så ser det også ud til at virke, men desværre ser det ud til at den bare går i stå under første punkt "collecting information" :(

Håber nogen herinde kan hjælpe mig med mit problem? Selvom om jeg jo godt nok ikke har lyst til at bruge ubuntu mere ;)

på forhånd tak

Selvfølgelig vil vi hjælpe dig, hvis vi kan. :)

Du har jo også mulighed for at installere en "dual-boot" med XP, hvis du kommer til at savne Ubuntu.

Prøv evt. at kigge lidt i denne tråd og se, om det hjælper dig:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=4&t=5874
palit_dk

Indlæg af palit_dk »

[/quote]

Du har jo også mulighed for at installere en "dual-boot" med XP, hvis du kommer til at savne Ubuntu.

https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=4&t=5874[/quote]

tak for det svar.

Jeg har nu læst hele dit link igennem nu. Der var dog desværre ikke noget, som løste mit problem. den tråd handler mere om at få nogle tabte data fra windows som han havde slettet.

Ville en "dual-boot". altså hvor ubuntu forbliver installeret, men hvor jeg bare bruger xp, sløve computeren i xp?
Jarlen
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Indlæg af Jarlen »

palit_dk skrev:

https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=4&t=5874[/quote]

tak for det svar.

Jeg har nu læst hele dit link igennem nu. Der var dog desværre ikke noget, som løste mit problem. den tråd handler mere om at få nogle tabte data fra windows som han havde slettet.

Ville en "dual-boot". altså hvor ubuntu forbliver installeret, men hvor jeg bare bruger xp, sløve computeren i xp?[/quote]

Nej, når du dual booter vælger du under opstart hvilket af de to systemer du vil starte op, de eneste ressourcer det ikke startede system bruger er altså harddisk plads :-)

Installation af XP foregår dog (ligesom Ubuntu) ved at du booter fra CD'en, hvis dette ikke virker for dig kan det godt gå hen og blive en større manøvre.
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)
palit_dk

Indlæg af palit_dk »

"Nej, når du dual booter vælger du under opstart hvilket af de to systemer du vil starte op, de eneste ressourcer det ikke startede system bruger er altså harddisk plads :-)

Installation af XP foregår dog (ligesom Ubuntu) ved at du booter fra CD'en, hvis dette ikke virker for dig kan det godt gå hen og blive en større manøvre."

Åh nej det lyder ikke godt. Ved du hvor jeg ville kunne finde hjælp til denne "større manøvre"?
soundpartner
IRC nickname: sound

Indlæg af soundpartner »

palit_dk skrev:"Nej, når du dual booter vælger du under opstart hvilket af de to systemer du vil starte op, de eneste ressourcer det ikke startede system bruger er altså harddisk plads :-)

Installation af XP foregår dog (ligesom Ubuntu) ved at du booter fra CD'en, hvis dette ikke virker for dig kan det godt gå hen og blive en større manøvre."

Åh nej det lyder ikke godt. Ved du hvor jeg ville kunne finde hjælp til denne "større manøvre"?

det behøver faktisk ikke være så svært...

du skal lave en live-cd (hvis ikke du stadig har den fra din instalation) når du har live-cd'en så sætter du den i drevet og booter fra den.
du skal vælge at prøve ubuntu uden andringer på din harddisk,og så starter ubuntu op, men forskellen er at det kører fra cd'en og ikke harddisken.
du skal nu ind under system>administration>partitioneditor
her kan du vælge dine partitioner og slette dem en af gangen. når alle partitioner er slettet har du en helt ren harddisk og en computer helt uden styresystem eller noget som helst.
Nu kan du så genstarte med xp-cd'en i og installere xp
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

..
Senest rettet af Jakob77 8. mar 2009, 20:07, rettet i alt 2 gange.
klatten

Indlæg af klatten »

palit_dk skrev:- Hvis jeg prøver at boote fra cd virker det nogenlunde til at starte med, men så siger den huritgt efter at setup ikke kunne fortsætte fordi der ikke blev fundet en installeret harddisk.

Du skal højst sandsynligt indlæse sata driver i starten af installationscd'ens boot ved hjælp af et (externt ?) diskettedrev

eller slå native sata support (eller noget tilsvarende) fra i bios
soundpartner
IRC nickname: sound

Indlæg af soundpartner »

Jakob77 skrev:..

kære ven...
nu må du sgu lige komme ind i kampen!
manden skriver at han HAR købt en xp men ikke kan installere den.

det med at man har en licens til xp er faktiskret ligemeget hvis man ikke har installations-cd'en.
når man køber software eller en maskine med software, så køber man et installationsmedie samt retten til at bruge softwaren på dette, og der er så en "nøgle" til at låse denne software op.
bliver dit instalationsmedie væk eller skadet så skal du pænt spørge om du må få et nyt (hvilket nogle gange kan lade sig gøre)
det er IKKE lovligt at "låne" eller på anden måde skaffe en kopi af installations-mediet. Der er mange der mener andet, og der er flere der "ser igennem fingrene med det" men facts er desværre at de nuværende regler er sådan.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
palit_dk

Indlæg af palit_dk »

soundpartner skrev:
palit_dk skrev:"Nej, når du dual booter vælger du under opstart hvilket af de to systemer du vil starte op, de eneste ressourcer det ikke startede system bruger er altså harddisk plads :-)

det behøver faktisk ikke være så svært...

du skal lave en live-cd (hvis ikke du stadig har den fra din instalation) når du har live-cd'en så sætter du den i drevet og booter fra den.
du skal vælge at prøve ubuntu uden andringer på din harddisk,og så starter ubuntu op, men forskellen er at det kører fra cd'en og ikke harddisken.
du skal nu ind under system>administration>partitioneditor
her kan du vælge dine partitioner og slette dem en af gangen. når alle partitioner er slettet har du en helt ren harddisk og en computer helt uden styresystem eller noget som helst.
Nu kan du så genstarte med xp-cd'en i og installere xp

Tusind tak for dit svar det vil jeg prøve :)

bare lige for at være sikker - skal jeg trykke på noget specielt når jeg har sat min linux cd i og genstartet?
ChrisBuchholz
IRC nickname: ChrisBuchholz
Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark

Indlæg af ChrisBuchholz »

Det er utroligt så meget forskel der er på to linux fora.

Da *trådstarter* startede en tråd på Linuxin.dk blev han høvlet ned med at dette ikke var et linux spørgsmål, men derimod et windows forum passende. Her var det lige modsat...
palit_dk

Indlæg af palit_dk »

ChrisBuchholz skrev:Det er utroligt så meget forskel der er på to linux fora.

Da *trådstarter* startede en tråd på Linuxin.dk blev han høvlet ned med at dette ikke var et linux spørgsmål, men derimod et windows forum passende. Her var det lige modsat...

Ja det er der virkelig! Synes tonen var en lille smule ubehageligt inde i det andet forum. jeg ved godt at mit spørgsmål måske ikke drejer sig 100 % om linux. Men synes nu er alligevel at det er ok at spørge i et linuxforum da det er det jeg har installeret nu og fx ikke kan finde ud af at fjerne. nu det viste sig også at jeg rent faktisk skulle bruge min linux cd for at få løst mit problem.

Så mange tak for de venlige svar:D
Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

palit_dk skrev:bare lige for at være sikker - skal jeg trykke på noget specielt når jeg har sat min linux cd i og genstartet?

Som jeg forstår Soundpartner går forslaget ud på at bruge Ubuntu 8.10 installations-CD'en til at boote på.
Der vælger du så vidt jeg husker først "Dansk", og derefter vælger du så at starte Ubunu uden at påvirke din computer.
osv..
Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

palit_dk

Det ville da være et fattigt styresystem, der ikke kunne bringes til at rydde op efter sig selv. :wink:

Men får du senere lyst igen, så ved du nu, at der med lidt snilde er god mulighed for at installere Ubuntu uden at ødelægge XP. :)
palit_dk

Indlæg af palit_dk »

Jakob77 skrev:
palit_dk skrev:bare lige for at være sikker - skal jeg trykke på noget specielt når jeg har sat min linux cd i og genstartet?

Som jeg forstår Soundpartner går forslaget ud på at bruge Ubuntu 8.10 installations-CD'en til at boote på.
Der vælger du så vidt jeg husker først "Dansk", og derefter vælger du så at starte Ubunu uden at påvirke din computer.
osv..

Jeg har nu fulgt Soundpartners guide, men xp kunne stadig ikke finde nogen harddisk og kan derfor ikke fortsætte :( Så nu har jeg en computer uden noget på overhovedet.

Har i nogle forslag ?

PS: mange tak for i gider tage jer tid til at hjælpe