[løst] User's $home/.drmc file is being ignore

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
BrittaP

[løst] User's $home/.drmc file is being ignore

Indlæg af BrittaP »

Jeg har to fysiske harddiske. /dev/sda og /dev/sdb. På /dev/sda1 ligger min xp. På /dev/sda2 ubuntu 8.10. /dev/sdb er en 120GB disk med /home. Uden at jeg har pillet ved noget kan ubuntu nu ikke finde /home under opstart. /dev/sdb kan sagtens læses når jeg har bootet op vha min USB stick, og findes altså. Jeg får fejlbeskeden 'User's $home/.drmc file is being ignored. This prevents the default session and language from being saved. File should be owned by user and have 644 permissions. User's $home directory must be owned by user and not writable by other users. En anden fejlbesked er 'your home directory is listed as /home/britta', but it did not appear to exist. Do you want to log in with the / (root) directory as your home directory? It is unlikely anything wil work unless you use a failsafe session. yes/no - Vælger jeg 'yes' får jeg mulighed for at logge ind og få en kommando prompt - men aner ikke hvad jeg skal stille op med den.
Maskinen kørte så fint som den nu plejer i går - og jeg sværger på at jeg ikke har 'pillet'. Som sagt, /home findes og kan læses vha f.eks. en live CD. Jeg håber virkelig nogen kan hjælpe. Jeg har aldrig installeret så meget som siden jeg er gået over til ubuntu, og jeg orker simpelthen ikke at ominstallere igen.

Tilføjelse:
Jeg googlede lidt, og fandt frem til flg. forslag. Jeg prøvede første kommando, mens jeg stod i /$, men fik 'no such file or directory'.

sudo chmod 644 /home/username/.dmrc
sudo chown username: /home/username/.dmrc
sudo chmod 755 /home/username
sudo chown username: /home/username
sudo shutdown -r now
Senest rettet af BrittaP 21. mar 2009, 09:13, rettet i alt 1 gang.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Damsel in distress - User's $home/.drmc file is being ignore

Indlæg af lath »

BrittaP skrev:Jeg har to fysiske harddiske. /dev/sda og /dev/sdb. På /dev/sda1 ligger min xp. På /dev/sda2 ubuntu 8.10. /dev/sdb er en 120GB disk med /home. Uden at jeg har pillet ved noget kan ubuntu nu ikke finde /home under opstart. /dev/sdb kan sagtens læses når jeg har bootet op vha min USB stick, og findes altså. Jeg får fejlbeskeden 'User's $home/.drmc file is being ignored. This prevents the default session and language from being saved. File should be owned by user and have 644 permissions. User's $home directory must be owned by user and not writable by other users. En anden fejlbesked er 'your home directory is listed as /home/britta', but it did not appear to exist. Do you want to log in with the / (root) directory as your home directory? It is unlikely anything wil work unless you use a failsafe session. yes/no - Vælger jeg 'yes' får jeg mulighed for at logge ind og få en kommando prompt - men aner ikke hvad jeg skal stille op med den.
Maskinen kørte så fint som den nu plejer i går - og jeg sværger på at jeg ikke har 'pillet'. Som sagt, /home findes og kan læses vha f.eks. en live CD. Jeg håber virkelig nogen kan hjælpe. Jeg har aldrig installeret så meget som siden jeg er gået over til ubuntu, og jeg orker simpelthen ikke at ominstallere igen.

Tilføjelse:
Jeg googlede lidt, og fandt frem til flg. forslag. Jeg prøvede første kommando, mens jeg stod i /$, men fik 'no such file or directory'.

sudo chmod 644 /home/username/.dmrc
sudo chown username: /home/username/.dmrc
sudo chmod 755 /home/username
sudo chown username: /home/username
sudo shutdown -r now

Hej Britta

Det lader til at Ubuntu ikke har monteret /home partitionen som ligger på /dev/sdb (oversat til uteknisk dansk: Ubuntu har ikke tilføjet /home mappen til / mappen, samt at /home mappen=/dev/sdb mappen, hvor det dog gælder at kun et bestemt filsystem styreprogram inde i Linux kernen kan læse fra /dev/sdb):

Hvad skriver:
1)

Kode: Vælg alt

cat /etc/fstab | grep /home

og
2)

Kode: Vælg alt

cat /etc/mtab
?

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
BrittaP

Re: Damsel in distress - User's $home/.drmc file is being ignore

Indlæg af BrittaP »

Hej Lars,
cat /etc/fstab | grep /home gav:

UUID=53e8bf2f-749e-4511-aa57-bee4bb662c95 /home ext3 relatime 0 2

og cat /etc/mtab: tak ska du ha' - det får du lige et billede af... http://pedersen.brygge.dk/catetcmtab.jpg

(der er sikkert en eller anden smartere måde at gøre det på, men jeg kender den ikke lige :) )

Tak for hjælpen so far.

Britta
BrittaP

[LØST] User's $home/.drmc file is being ignore

Indlæg af BrittaP »

Så blev problemet løst med canonicals mellemkomst. /homes UUID blev i /etc/fstab ændret til /dev/sdb1 - bingo.