.
Jeg tror nok ikke, at der er en masse skjulte programpakker i Ubuntu.
Men som ny bruger oplever jeg det næsten sådan.
Vælger jeg "Programmer > Tilføj/fjern" så kommer der en udmærket liste, som jeg kan kigge på og bruge.
Og som windowsbruger, så tror jeg ikke, at der er væsentligt mere at føje til.
Men intet er mere forkert..!
Jeg kan f.eks. højreklikke på en værktøjsbjælke og tilføje flere gode og stærke værktøjer.
Derforuden er der "System > Administration > Synaptic pakkehåndtering"
Først troede jeg, at den primært var til drivere og den slags hjælpeprogrammer.
Men for nylig har jeg opdaget, at man f.eks. også kan bruge den til at hente store avancerede spil.
Den er mig fortsat noget af en gåde, hvad den pakkehåndtering egentlig kan, og jeg håber, at nogen kan hjælpe mig med en god oversigt over, hvad den kan tilbyde.
Og jeg spørger så selvfølgelig mig selv om, hvor mange flere spændende softwarekilder og pakkehåndteringer, som findes i Ubuntu.
Hvor meget mere har jeg mon overset..?
.
Ubuntus skjulte programpakker
-
- IRC nickname: Jakob77
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
Re: Ubuntus skjulte programpakker
Det er de to der findes. Så kan du selv tilføje andre programmer, hvis du får brug for det fx musikafspilleren songbird eller browseren Opera.Jakob77 skrev:Jeg tror nok ikke, at der er en masse skjulte programpakker i Ubuntu.
Men som ny bruger oplever jeg det næsten sådan.
Vælger jeg "Programmer > Tilføj/fjern" så kommer der en udmærket liste, som jeg kan kigge på og bruge.
Og som windowsbruger, så tror jeg ikke, at der er væsentligt mere at føje til.
Men intet er mere forkert..!
Jeg kan f.eks. højreklikke på en værktøjsbjælke og tilføje flere gode og stærke værktøjer.
Derforuden er der "System > Administration > Synaptic pakkehåndtering"
Først troede jeg, at den primært var til drivere og den slags hjælpeprogrammer.
Men for nylig har jeg opdaget, at man f.eks. også kan bruge den til at hente store avancerede spil.
Den er mig fortsat noget af en gåde, hvad den pakkehåndtering egentlig kan, og jeg håber, at nogen kan hjælpe mig med en god oversigt over, hvad den kan tilbyde.
Og jeg spørger så selvfølgelig mig selv om, hvor mange flere spændende softwarekilder og pakkehåndteringer, som findes i Ubuntu.
Hvor meget mere har jeg mon overset..?
Tilføj/fjern har nogle pakker, men alle pakker findes i synaptic(også dem man selv har installeret, findes efterfølgende her). Og synaptic er det grafiske værktøj for terminalkomandoerne
Kode: Vælg alt
apt-get
Kode: Vælg alt
aptitude
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
-
Stra
Tak for en god forklaring.
Har vi et link til en oversigt over alle de gode ting, der ligger originalt i Ubuntus Synaptic..?
Eller skal man finde pakkerne enten ved at bladre i synaptic i timevis og gætte sig frem til, hvad der er i pakkerne. Eller skal man som i mit eksempel bøvle rundt, før man omsider finder noget info. langt inde i et underforum på ubuntudanmark.dk.
Jeg synes, at det er lidt vigtigt, for jeg har normalt mest tillid til originalt software fra kendt kilde, som er godkendt til styresystemet, og så er det jo ærgerligt at overse en masse guldkorn.
-
- IRC nickname: Jarlen
- Geografisk sted: København
Altså du kan sagtens finde en liste over pakker i Ubuntus repositories men jeg tror næppe du vil få noget synderligt ud af at kigge den igennem
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt
-
- Redaktør
- IRC nickname: laoshi
- Geografisk sted: Vejle
Eller skal man finde pakkerne enten ved at bladre i synaptic i timevis og gætte sig frem til, hvad der er i pakkerne
Synaptic har en god søgefunktion, og markerer du en pakke, så får du en indholds/funktionsbeskrivelse - som ganske vist kan være noget teknisk.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"
(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)
http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"
(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)
http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
-
Jarlen skrev:Altså du kan sagtens finde en liste over pakker i Ubuntus repositories men jeg tror næppe du vil få noget synderligt ud af at kigge den igennem
Tak for linket.
Men du har ret i, at det heller ikke virker særlig overskueligt.
Det kan godt undre mig, at de programmører, som har brugt 1000vis af timer på at lave programmerne, ikke insisterer på at få dem lidt bedre præsenteret.
Men jeg kan godt se, at det er lidt svært, fordi der er så afsindigt mange.
-
- IRC nickname: sound
Jakob77 skrev:Jarlen skrev:Altså du kan sagtens finde en liste over pakker i Ubuntus repositories men jeg tror næppe du vil få noget synderligt ud af at kigge den igennem
Tak for linket.
Men du har ret i, at det heller ikke virker særlig overskueligt.
Det kan godt undre mig, at de programmører, som har brugt 1000vis af timer på at lave programmerne, ikke insisterer på at få dem lidt bedre præsenteret.
Men jeg kan godt se, at det er lidt svært, fordi der er så afsindigt mange.
jeg tror du har misforstået noget. de 1000vis af programmer er jo ikke nødvendigvis enestående programmer. nogle af dem er små hjælpeprogrammer osv
dem der laver programmerne laver ofte en hjemmeside af den ene eller anden slags omderes program.
som sådan så griber du det lidt forkert an. man skal ikke prøve en masse programmer af og se hvad man kan bruge dem til. men skal derimod have en opgave, så finder man det program der løser opgaven ved at søge på opgaven.
f.eks du skal bruge et kartotek til dine dvd-film så søger du synaptic efter film kartotek og så foreslår den en masse hvoraf en del af det er ubrugeligt (det kan være hjælpeprogrammer eller andre ting) men der kommer også brugbare ting frem.
-
- Geografisk sted: Århus
Du kan da prøve at kigge på http://sourceforge.net/, der er side med en stor liste med open source software og mere dybtegående beskrivelser, men jeg lover dig ikke at alle listede programmer findes i ubuntus arkiver.
Det er essentielt at systemimplementere en real-time ekspansionsgate i floppycontrollerchippen, så executiven ikke dead-locker BIOS'en når den looper i det handshakede interface-mode under initial diskboot!
-
Jeg går ud fra, at alle de pakker, som vi kan finde i Synaptic er kompatible med det anvendte styresystem.
Kan man så gøre skade ved at installere for mange af disse pakker..?
Vil de måske gå alvorligt i konflikt med hinanden og lave kuk i andre funktioner, eller bliver computeren nævneværdigt langsommere af det, eller hvad sker der ud over, at det bruger lidt mere harddiskplads...?
Kan man så gøre skade ved at installere for mange af disse pakker..?
Vil de måske gå alvorligt i konflikt med hinanden og lave kuk i andre funktioner, eller bliver computeren nævneværdigt langsommere af det, eller hvad sker der ud over, at det bruger lidt mere harddiskplads...?
-
- IRC nickname: Jarlen
Hvis der er fejl i nogle af programmerne kan du gøre maskinen ustabil, og hvis du kommer til at installere server/netværksprogrammer kan du nedsætte din sikkerhed hvis programmet åbner porte eller lignende. Men nej, generelt er der ikke noget i vejen for bare at installere at random, det gør sjældent en forskel.
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt
-
Jarlen skrev:Hvis der er fejl i nogle af programmerne kan du gøre maskinen ustabil, og hvis du kommer til at installere server/netværksprogrammer kan du nedsætte din sikkerhed hvis programmet åbner porte eller lignende. Men nej, generelt er der ikke noget i vejen for bare at installere at random, det gør sjældent en forskel.
Som DOS-bruger var jeg meget glad for Norton Commander (filhåndteringsprogram).
Min begejstring ville derfor næsten ingen ende tage, da jeg opdagede på google, at der findes en tilsvarende "Midnight Commander" til Linux
Men under "Tilføj/fjern" fandt jeg kun "GNOME Commander"
Først ved at søge i Synaptic fandt jeg "Midnight Commander"
Hvordan skal jeg mon så tolke dét....
Er det et tilfældigt valg, som Ubuntu-gruppen har foretaget, eller er der en dybere mening med at udelukke den mere originale "Midnight Commander" fra Tilføj/fjern..?
Jeg kan måske umiddelbart bedst lide Midnight Commander, men hvis den f.eks. er ustabil eller på vej til at udgå, og det er derfor den ikke er med, så må jeg jo nok hellere prøve med det samme, om jeg kan vænne mig til GNOME Commander.