Hej.
Jeg kunne som overskriften siger, godt tænke mig at vide hvordan jeg "ser" mine filer fra min Vista maskine på min Ubuntu?
Er der en nem smart løsning? Jeg har prøvet at slå "Del filer" til, og delt nogle drev, men det hjalp intet, og hvis jeg kigger under "Netværk", så finder den kun en ting, en Windows maskine, som jeg ikke kan få fat på.
Vil gerne kunne hente filer via min stationære, fra min bæbar, så jeg slipper for at tage de eksterne diske jeg har fra og sætte til, så det hele kan arbejde sammen! Skal man måske sætte et lille lokalt netværk op eller?
På forhånd tak!
Dele filer mellem Ubuntu og Vista? (LØST)
-
- IRC nickname: Sp0t
- Geografisk sted: Jamaica
Dele filer mellem Ubuntu og Vista? (LØST)
Senest rettet af Spotten 4. okt 2009, 03:04, rettet i alt 1 gang.
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
Re: Dele filer mellem Ubuntu og Vista?
Du skulle gerne kunne se Vista delen under steder/maskine/??medie og derfra kunne gå ind til dine filer.Spotten skrev:Hej.
Jeg kunne som overskriften siger, godt tænke mig at vide hvordan jeg "ser" mine filer fra min Vista maskine på min Ubuntu?
Er der en nem smart løsning? Jeg har prøvet at slå "Del filer" til, og delt nogle drev, men det hjalp intet, og hvis jeg kigger under "Netværk", så finder den kun en ting, en Windows maskine, som jeg ikke kan få fat på.
Vil gerne kunne hente filer via min stationære, fra min bæbar, så jeg slipper for at tage de eksterne diske jeg har fra og sætte til, så det hele kan arbejde sammen! Skal man måske sætte et lille lokalt netværk op eller?
På forhånd tak!
Du kan dog ikke se dem, hvis det er en WUBI installation (installtion inde i windows) du har foretaget.
Stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
-
Du skulle gerne kunne se Vista delen under steder/maskine/??medie og derfra kunne gå ind til dine filer.
Du kan dog ikke se dem, hvis det er en WUBI installation (installtion inde i windows) du har foretaget.
Stra
Ok, det vil sige, når de er sat op til at være delt på min Vista maskine, så burde det virke out of the box?
Jeg har 2 maskiner, en stationær, den med Vista, til mine spil, og så har jeg en bærbar med Ubuntu 8.10 64 bit, og der kunne jeg godt tænke mig at få adgang til de delte filer på min Vista maskine, fra den bærbare, så jeg kan hente dem og kopiere dem osv.
Håber det gav lidt mere infomation om hvad jeg prøver på!
Men kigger lige på det du siger!
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
nejSpotten skrev:Du skulle gerne kunne se Vista delen under steder/maskine/??medie og derfra kunne gå ind til dine filer.
Stra
Ok, det vil sige, når de er sat op til at være delt på min Vista maskine, så burde det virke out of the box?
Det er hvis det er med dualboot på samme maskine mit hint virker.
Jeg har 2 maskiner, en stationær, den med Vista, til mine spil, og så har jeg en bærbar med Ubuntu 8.10 64 bit, og der kunne jeg godt tænke mig at få adgang til de delte filer på min Vista maskine, fra den bærbare, så jeg kan hente dem og kopiere dem osv.
For at få din Vista maskines filer delt med Ubuntu skal du bruge samba server.
Lidt vejledning her
http://www.ubuntudanmark.dk/forum/viewt ... mba#p39133
http://www.ubuntudanmark.dk/forum/viewt ... amba#p6943
godt råd bruge samme koder som du logger ind med på de respektive maskiner.
stra
stra
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Stra skrev:nejSpotten skrev:Du skulle gerne kunne se Vista delen under steder/maskine/??medie og derfra kunne gå ind til dine filer.
Stra
Ok, det vil sige, når de er sat op til at være delt på min Vista maskine, så burde det virke out of the box?Det er hvis det er med dualboot på samme maskine mit hint virker.
For at få din Vista maskines filer delt med Ubuntu skal du bruge samba server.
Lidt vejledning her
http://www.ubuntudanmark.dk/forum/viewt ... mba#p39133
http://www.ubuntudanmark.dk/forum/viewt ... amba#p6943
godt råd bruge samme koder som du logger ind med på de respektive maskiner.
stra
jeg tror i snakker forbi hinanden
har du filer der er delt på din vistamaskine så burde ubuntu kunne se dem
har du filer der skal deles på din ubuntu maskine så skal ubuntumaskinen have installeret samba.
problemet er bare at smb (standarten som windows bruge til fildeling) er rigtig rigtig skidt og ufærdig og de laver hele tiden om på den derfor er det nemt at dele vista drev mellem vistamaskiner, xp drev mellem xp maskine osv, men xp kan f.eks ikke rigtig se vista.
den nuværende samba version bruger så vidt jeg husker xp's smb og virker derfor super med xp men ikke altid med vista.
jeg bruger selv ssh når jeg deler drev og filer, og det virker super i ubuntu, og har fordelen at forbindelsen er krypteret og alt data og alle drev er skjult hvis ikke du har det rette brugernavn og kode. jeg ved dog ikke hvordan dette virker med windows
-
jeg tror i snakker forbi hinanden
Det tror jeg du har ret i, det føler jeg i hvert fald også! Men skidt pyt.
jeg bruger selv ssh når jeg deler drev og filer, og det virker super i ubuntu, og har fordelen at forbindelsen er krypteret og alt data og alle drev er skjult hvis ikke du har det rette brugernavn og kode. jeg ved dog ikke hvordan dette virker med windows
Jeg har også lavet en SSH i Ubuntu, men jeg ved heller ikke lige hvordan det fungere i Vista.