hej
jeg er totalt ny i linux/ubuntu. Så jeg har brug for lidt hjælp.
jeg har laver en af mine gamle stadionær pc om til linux/ubuntu. den har 512 mb ram, 700 mhz processer, og 3 hdd.
Den ene hdd har jeg fået til at virker da det er der jeg har langt ubuntu ind på.
De andre 2 hdd kan jeg se men jeg kan ikke kommer ind på dem, og jeg er klar over at de skal formater før at jeg kan bruge dem i ubnutu, men hvordan gør jeg det?
med venlig hilsen
stampe
flere hdd
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Re: flere hdd
stampe skrev:hej
jeg er totalt ny i linux/ubuntu. Så jeg har brug for lidt hjælp.
jeg har laver en af mine gamle stadionær pc om til linux/ubuntu. den har 512 mb ram, 700 mhz processer, og 3 hdd.
Den ene hdd har jeg fået til at virker da det er der jeg har langt ubuntu ind på.
De andre 2 hdd kan jeg se men jeg kan ikke kommer ind på dem, og jeg er klar over at de skal formater før at jeg kan bruge dem i ubnutu, men hvordan gør jeg det?
med venlig hilsen
stampe
lad mig først lige høre. Har du noget data på diskene som skal gemmes?
-
der ligger ikke noget på de 2 hdd der skal bliver.
-
Menupunktet programmer => Tilføj og fjern programmer => skriv gparted i søgefeltet og vælg at installere Gnome Partition Editor => Luk vinduet efter installation.
Menupunktet System => Administration => Partition Editor.
Yderst til højre i værktøjslinjen har du en rullemenu, hvor du kan vælge mellem dine harddiske. Vælg den ønskede harddisk.
Næste trin afhænger vist af, hvad du har på den pågældende harddisk. Du kan muligvis nøjes med at højreklikke på drevet i oversigten og vælge Format to og så vælge det ønskede format, fx ext3.
Menupunktet System => Administration => Partition Editor.
Yderst til højre i værktøjslinjen har du en rullemenu, hvor du kan vælge mellem dine harddiske. Vælg den ønskede harddisk.
Næste trin afhænger vist af, hvad du har på den pågældende harddisk. Du kan muligvis nøjes med at højreklikke på drevet i oversigten og vælge Format to og så vælge det ønskede format, fx ext3.
-
tak for hjælpen..
det virker fint kim...
det virker fint kim...