ACER ASPIRE ONE linux
-
- Geografisk sted: Løgumkloster
ACER ASPIRE ONE linux
Hey..
Vi har fået sådan en lille maskine forærret, og det er modellen med linux linpus på.
VI har en anden bærbar som jeg fik ubuntu til at køre på og umildbart virker ubuntu mere overskuligt end linpus.
Her tænker jeg også på at ubuntu virker mere hmmm som noget man kender.
Det er planen vores unger skal have maskinen, og derfor ville jeg høre jer. skal jeg lade llinpus være på den, eller kan jeg smide ubuntu på uden at det på nogen måde giver problemer eller maskinen bliver langsommere...
Jeg vil gerne understrege at jeg ikke fatter en klap af hvordan linux virker ( opbygning og terminal kodning osv ) og vil ikke ud i noget rod....
Er jeg skæv på den her?
Vh
Hans
Vi har fået sådan en lille maskine forærret, og det er modellen med linux linpus på.
VI har en anden bærbar som jeg fik ubuntu til at køre på og umildbart virker ubuntu mere overskuligt end linpus.
Her tænker jeg også på at ubuntu virker mere hmmm som noget man kender.
Det er planen vores unger skal have maskinen, og derfor ville jeg høre jer. skal jeg lade llinpus være på den, eller kan jeg smide ubuntu på uden at det på nogen måde giver problemer eller maskinen bliver langsommere...
Jeg vil gerne understrege at jeg ikke fatter en klap af hvordan linux virker ( opbygning og terminal kodning osv ) og vil ikke ud i noget rod....
Er jeg skæv på den her?
Vh
Hans
想在你说话
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Re: ACER ASPIRE ONE linux
hej og velkommen til forum
jeg har ikke selv prøvet den omtalte pc, men med disse specs :
er det fint inde for minimumsgrænsen til hvad man anbefaler til ubuntu:
så jeg vil mene at du godt kan kører ubuntu på den pc, jeg har selv en lidt ældre ibm thinkpad r50e som også har 512mb ram og den kører fint.
jeg har ikke selv prøvet den omtalte pc, men med disse specs :
Acer Aspire One 8.9-inch Mini Laptop (1.6 GHz Intel Atom N270 Processor, 512 MB RAM, 8 GB Solid State Drive, Linpus Linux Lite)
er det fint inde for minimumsgrænsen til hvad man anbefaler til ubuntu:
Recommended minimum requirements
Ubuntu should run reasonably well on a computer with the following minimum hardware specification. However, features such as visual effects may not run smoothly.
* 700 MHz x86 processor
* 384 MB of system memory (RAM)
* 8 GB of disk space
* Graphics card capable of 1024x768 resolution
*
Sound card
*
A network or Internet connection
så jeg vil mene at du godt kan kører ubuntu på den pc, jeg har selv en lidt ældre ibm thinkpad r50e som også har 512mb ram og den kører fint.
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
Hejsa og tak:-)
Jeg kan godt se at den kan køre det, men vil jeg opleve at noget af hardwaren ikke virker bagefter?
Er der andre ting jeg bør være opmærksom på?
Vh
Hans
Jeg kan godt se at den kan køre det, men vil jeg opleve at noget af hardwaren ikke virker bagefter?
Er der andre ting jeg bør være opmærksom på?
Vh
Hans
想在你说话
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Det er muligt at der skal laves lidt vedr. trådløst (jeg er ikke sikker på at det er nødvendigt), men den model er der flere der har, så der er helt sikkert en løsning.
Generelt skal du nok ikke regne med at en pc med 512mb ram, kan trække så mange ekstra ting ad gangen, men man kan faktisk med fordel "tune" ubuntu lidt, så det kører hurtigere.
PS: har du en installcd med Linpus Linux ? , hvis det nu ikke lige er dig med ubuntu, vil jeg gerne kunne hjælpe til med at installere det igen.
-----------------------------------------
For at holde forum overskueligt, er emnet blevet flyttet til Installation.
MVH Redaktør-Team
Generelt skal du nok ikke regne med at en pc med 512mb ram, kan trække så mange ekstra ting ad gangen, men man kan faktisk med fordel "tune" ubuntu lidt, så det kører hurtigere.
PS: har du en installcd med Linpus Linux ? , hvis det nu ikke lige er dig med ubuntu, vil jeg gerne kunne hjælpe til med at installere det igen.
-----------------------------------------
For at holde forum overskueligt, er emnet blevet flyttet til Installation.
MVH Redaktør-Team
Med venlig hilsen Christian
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
maskinen kører fint med linux.
jeg ved der er flere der kører med eazy peazy eller hvad det nu hedder (ubuntu optimeret til netbooks)
jeg ville nog selv smide eeebuntu på den og så fikse netkortet bagefter. Der er en nem vejledning til eeebuntu her: http://soundpartner.linux.dk/eeebu
eventuelle problemer skal vi nok fikse sammen
jeg ved der er flere der kører med eazy peazy eller hvad det nu hedder (ubuntu optimeret til netbooks)
jeg ville nog selv smide eeebuntu på den og så fikse netkortet bagefter. Der er en nem vejledning til eeebuntu her: http://soundpartner.linux.dk/eeebu
eventuelle problemer skal vi nok fikse sammen
-
- Geografisk sted: Køge
Jeg har selv lige fået en Acer Aspire One, godt nok XP versionen som har 1 gb ram ialt (2x512mb).
Jeg har installeret en normal ubuntu på min som dualboot med xp (da jeg skal bruge XP i firma øjemed)
Jeg fulgte denne guide (version 8.10 lidt længere nede på siden):
https://help.ubuntu.com/community/AspireOne
Jeg brugte et eksternt cd drev, så har ikke rodet med usb installations delen.
Alt gik fint, men det trådløse virkede ikke først, men efter lidt opdateringer så var der ingen problemer.
Jeg har efterfølgnede installeret ubuntu remix som lægger sig oven på med en lettere brugerflade nu når skærmen ikke er større.
Så synes du skal prøve det, men sikrer dig at du har en installation til linpus så du kan genskabe den hvis der skulle gå noget galt.
Og at du har adgang til wired netnærk indtil den er blevet opdateret.
Skal også nævne at du i guiden ikke helt kan undgå at bruge terminalen, men det er ret begrænset.
Jeg har installeret en normal ubuntu på min som dualboot med xp (da jeg skal bruge XP i firma øjemed)
Jeg fulgte denne guide (version 8.10 lidt længere nede på siden):
https://help.ubuntu.com/community/AspireOne
Jeg brugte et eksternt cd drev, så har ikke rodet med usb installations delen.
Alt gik fint, men det trådløse virkede ikke først, men efter lidt opdateringer så var der ingen problemer.
Jeg har efterfølgnede installeret ubuntu remix som lægger sig oven på med en lettere brugerflade nu når skærmen ikke er større.
Så synes du skal prøve det, men sikrer dig at du har en installation til linpus så du kan genskabe den hvis der skulle gå noget galt.
Og at du har adgang til wired netnærk indtil den er blevet opdateret.
Skal også nævne at du i guiden ikke helt kan undgå at bruge terminalen, men det er ret begrænset.
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl
Thomas Johansen
-
- Geografisk sted: Køge
Ekstra tip.
Acer aspire one linux version med 512mb ram er et bedre køb da den kun ca koster 1500 kr og kan opgraderes til max 1.5 gb med en ekstra ram klods til ca 150 kr. Bemærk mener denne har en mindre hdd end xp versionen.
Acer aspire one XP version med 1024mb ram er et ringere køb da man foruden at betale 2700 kr da man køber en xp licens også må smide en 512 mb ram ud for at få plads til en 1024 mb ram klods så man kan opnå optimal ram mængde.
Grunden til dette er at der er en 512mb onboard på bundkortet og xp version derfor så består af 2x512mb og da der kun er plads til en ekstra ramklods så må man udskifte den ene af de 512mb klodser.
Er så glad for jeg ikke selv har betalt min acer....
Acer aspire one linux version med 512mb ram er et bedre køb da den kun ca koster 1500 kr og kan opgraderes til max 1.5 gb med en ekstra ram klods til ca 150 kr. Bemærk mener denne har en mindre hdd end xp versionen.
Acer aspire one XP version med 1024mb ram er et ringere køb da man foruden at betale 2700 kr da man køber en xp licens også må smide en 512 mb ram ud for at få plads til en 1024 mb ram klods så man kan opnå optimal ram mængde.
Grunden til dette er at der er en 512mb onboard på bundkortet og xp version derfor så består af 2x512mb og da der kun er plads til en ekstra ramklods så må man udskifte den ene af de 512mb klodser.
Er så glad for jeg ikke selv har betalt min acer....
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
Thomas Johansen
-
- Forfatter
- IRC nickname: LinuxMor
- Geografisk sted: Hadsten
Godaften...
Jeg "faldt" lige over dette emne og jeg har flere problemer med Aspire One med Linpus Linus. Dvs. jeg har lånt den ud til min moster og onkel for, at de skulle få lyst til, at bruge nettet, men Linpus er noget "bøvlet". Så jeg ville gerne installere Ubuntu i stedet og søgte efter oplysninger herinde, hvor jeg som regel kan finde svar på mine spørgsmål omkring Linux.
Jeg har læst om Eeebuntu 8.10 (på det link, der var her på siden) Er dette også godt til Acer Aspire One Linux eller er der andre forslag?
Så let som muligt, jeg er ikke særlig "nørdet"
Vh. Momsemor
Jeg "faldt" lige over dette emne og jeg har flere problemer med Aspire One med Linpus Linus. Dvs. jeg har lånt den ud til min moster og onkel for, at de skulle få lyst til, at bruge nettet, men Linpus er noget "bøvlet". Så jeg ville gerne installere Ubuntu i stedet og søgte efter oplysninger herinde, hvor jeg som regel kan finde svar på mine spørgsmål omkring Linux.
Jeg har læst om Eeebuntu 8.10 (på det link, der var her på siden) Er dette også godt til Acer Aspire One Linux eller er der andre forslag?
Vh. Momsemor
Vh. Jannie
-
- Geografisk sted: Esbjerg
momsemor skrev:Godaften...
Vh. Momsemor
Hejsa, Eeebuntu 8.10 kan sagtens bruges til Acer Aspire One også. Faktisk kan mange forskellige versioner køre på den. Senest har jeg installeret Linux Mint 6 på min Acer Aspire One. Det er lidt tungt, men er utroligt flot og kører stabilt.
/Michael
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
-
Jeg er nu klar til at gå ombord i en installation af easy peasy, som jeg efter lang tids søgen vurderer er det bedste til vores unger.
MEN, det program der skal lave den fil klar til en usb flas, kan jeg dælme ikke få til at spille sammen med denne pc's ubuntu?
Når jeg har hentet programmet og dobbelt klikker på det skriver det følgende tekst "Could not display "/home/pam/Skrivebord/unetbootin-linux-319".
Og åbenbart skal jeg bruge dette program til at lave en boot disk med til easy peasy..
Gode ideer any one?
Vh
Hans
MEN, det program der skal lave den fil klar til en usb flas, kan jeg dælme ikke få til at spille sammen med denne pc's ubuntu?
Når jeg har hentet programmet og dobbelt klikker på det skriver det følgende tekst "Could not display "/home/pam/Skrivebord/unetbootin-linux-319".
Og åbenbart skal jeg bruge dette program til at lave en boot disk med til easy peasy..
Gode ideer any one?
Vh
Hans
想在你说话
-
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
stooormien skrev:Bump
ok. jeg kan de jeg ikke behøver at svare dig...
-
soundpartner skrev:stooormien skrev:Bump
ok. jeg kan de jeg ikke behøver at svare dig...
Ok?
Er der andre der ved hvad eller hvorfor det program der skal lave iso filen ikke vil som jeg vil?
想在你说话
-
- Redaktør
- IRC nickname: laoshi
- Geografisk sted: Vejle
Ok?
Hvis du undrer dig, så prøv at læse denne tråd: https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=12&t=6407
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"
(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)
http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"
(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)
http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
-
- Forfatter
- IRC nickname: LinuxMor
- Geografisk sted: Hadsten
Pænt goddag...
Nu er jeg så gået i gang med, at lægge Eeebuntu 8.10 på Aspire One efter den fine vejledning Soundpartner linkede til, men har fået problemer
Jeg har fået hentet Eeebuntu Standart og det lille program til Windows til,at lave reboot-usb med, har lavet USBen, så langt, så godt.
Når jeg så satte USBen i Aspiren og bootede den og trykkede ned ad listen til den USB med Eeebuntu på og trykkede på enter kom beskeden : No bootable partion in table_
Hjælp, please
Vh. Momsemor
Nu er jeg så gået i gang med, at lægge Eeebuntu 8.10 på Aspire One efter den fine vejledning Soundpartner linkede til, men har fået problemer
Jeg har fået hentet Eeebuntu Standart og det lille program til Windows til,at lave reboot-usb med, har lavet USBen, så langt, så godt.
Når jeg så satte USBen i Aspiren og bootede den og trykkede ned ad listen til den USB med Eeebuntu på og trykkede på enter kom beskeden : No bootable partion in table_
Hjælp, please
Vh. Momsemor
Vh. Jannie