hvad er billigst?

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Darmann
Indlæg: 706
Tilmeldt: 18. dec 2008, 08:27
Geografisk sted: Hedensted

hvad er billigst?

Indlæg af Darmann »

1. at købe en bærbar med windows og så smide windows i brændeovnen

2. at købe bærbar uden styresystem så jeg ikke skal brænde en windows skive(hvor findes de uden)

der findes mange måder at skrive tingene på

den bærbar jeg mangler skal bruges til lidt kontor job, internet og fotoredigering og andre små hygge opgaver

den skal have kortlæser til sd kort tådløs netkort
Med venlig hilsen

Darmann
soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: hvad er billigst?

Indlæg af soundpartner »

Darmann skrev:1. at købe en bærbar med windows og så smide windows i brændeovnen

2. at købe bærbar uden styresystem så jeg ikke skal brænde en windows skive(hvor findes de uden)

der findes mange måder at skrive tingene på

den bærbar jeg mangler skal bruges til lidt kontor job, internet og fotoredigering og andre små hygge opgaver

den skal have kortlæser til sd kort tådløs netkort

det kommer helt and på din ambition... jeg tror jeg ville tage i ekspert (jeg så den i ekspert i hillerød) og købe en eee1000h med linux (xandros) til 2200. så får du en lille lækker 10" fætter med lang batterilevetid 160 gb hd osv. og jeg tror ikke det kan gøres meget billigere
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Darmann
Indlæg: 706
Tilmeldt: 18. dec 2008, 08:27
Geografisk sted: Hedensted

Re: hvad er billigst?

Indlæg af Darmann »

hov glemte at skrive skærmen skal minum være 15,4" da den var til fotoredigering
Med venlig hilsen

Darmann
soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: hvad er billigst?

Indlæg af soundpartner »

Darmann skrev:hov glemte at skrive skærmen skal minum være 15,4" da den var til fotoredigering

he he jeg redigerer da fint billeder på min 8,9" eee.
men fint nok.

der er for tiden en del tilbud rundt omkring på bærbare computere til ingen penge for tiden. alle med windows, og de fås for ned til ca 2500-3000 kroner. Min erfaring er dog at de fleste af dem bruger det billigeste af det billige eksotiske hardware og det er derfor ikke altid det er lige linux-venligt.
firmaer som f.eks zepto sælger maskiner uden styresystem, og fortæller man dem det er til ubuntu så bruger de kun hardware som fungerer med ubuntu, men man får dem ikke lige så billigt som mange af de billige maskiner før omtalt. Omvendt får man nok mere kvalitet for pengene.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
hvm
Indlæg: 232
Tilmeldt: 29. maj 2008, 09:54
Geografisk sted: København

Re: hvad er billigst?

Indlæg af hvm »

Kender du edbpriser.dk? Den synes jeg er rigtig god: du kan søge på de specs, du har brug for, og får så en liste over forhandlere med pris-sammenligninger, inklusiv forsendelse. Jeg elsker at sidde og søge efter og sammenligne priser på den eee pc, som jeg overhovedet ikke har nok brug for til at have råd til at købe :D
Darmann
Indlæg: 706
Tilmeldt: 18. dec 2008, 08:27
Geografisk sted: Hedensted

Re: hvad er billigst?

Indlæg af Darmann »

jo kender godt edbpriser.dk bruger den meget men hvad kan Zepto klare en bærbar til
Med venlig hilsen

Darmann
andsen
Indlæg: 283
Tilmeldt: 4. apr 2008, 22:24
Geografisk sted: Aalborg, Nordjylland

Re: hvad er billigst?

Indlæg af andsen »

Zepto kan som sådan ikke klare en billig 15,4", fordi de har Sis-grafikchips = ikke særlig godt.
Denne her er det tætteste du kommer på en nogenlunde billig Zepto-bærbar og så alligevel ikke. For med den billigste konfiguration er trådløst netkort ikke inkluderet, så du kommer alligevel op over 6000,-

Jeg kan dog altid anbefale Toshiba (I min verden er de næstbedst efter Lenovo) og især Satellite Pro. Jeg har snart haft min i et år og selvom det er en gammel model, så kører den stadig uden problemer. Har aldrig haft et eneste nedbrud, hvilket man ikke just kan sige om den Acer jeg havde før.
Kig f.eks. på denne her. Den er billig og med intel grafik går man ikke galt mht. Ubuntu eller anden Linux. Du får godt nok en Windoze-licens med, men til den pris er det vel ikke slemt.
Dell Studio XPS 16 Ubuntu 11.10 64-bit - Windows 7 64-bit
Intel Core i7 720 1.6 ghz - 4 GB DDR3 1333 Mhz Ram - Mobility Radeon HD 4670 - 500 GB Seagate Momentus XT Hybrid HDD

"He was a dreamer, a thinker, a speculative philosopher... or, as his wife would have it, an idiot." - Douglas Adams
Darmann
Indlæg: 706
Tilmeldt: 18. dec 2008, 08:27
Geografisk sted: Hedensted

Re: hvad er billigst?

Indlæg af Darmann »

andsen det ser faktisk spændende ud tak for linket
Med venlig hilsen

Darmann
Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: hvad er billigst?

Indlæg af Jakob77 »

Jeg har dårlige erfaringer med både Toshiba og Komplett.dk

Min bærbare Toshiba er hverken kompatibel med XP-pro eller med Ubuntu.
XP og openSUSE kunne jeg slet ikke installere.
Ubuntu kom godt nok i hus, men kunne blandt andet ikke klare energistyringen.

Det er lidt ærgerligt at give over 4000 kr for en maskine, som man ikke kan bruge.
Men derfor kan andre jo godt være mere heldige.
soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: hvad er billigst?

Indlæg af soundpartner »

Darmann skrev:andsen det ser faktisk spændende ud tak for linket

hmmm en anden mulighed er at hoppe sammen med nogle andre og bruge mange penge på en gang.
Jeg har ofte fået en del bedre pris ved at købe 2, 3 eller flere computere/ting samtidig.
jeg shopper for tiden rundt efter en eeetop, en eee1000 samt lidt småting. men nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor i landet du bor.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: hvad er billigst?

Indlæg af cmay »

her er et link til den billigste bærbare jeg har kunnet finde. jeg har været meget glad for den i den månded jeg har haft den og den fungere out of the box med ubuntu 8.10 og alt virker.
http://www.linuxshoppen.dk/products.php ... nt_id=6787

linux shoppen har mange gode tilbud og mange forskellige bærbare med og uden windows og de er flinke at handle med. men stadig væk er de bærbare så for dyre til min penge pung rent generelt stadigvæk. jeg er dog også førtidspensionist så jeg har ikke flere tusind at bruge på computer. men som sagt så er den her x-one perfect til almindelig ubuntu brug. jeg bruger min til alt muligt inclusive jeg laver lidt musik på den med samples. og har mange film og alt mit musik på den.jeg har isntalleret skype og mine programmer som jeg bruger til at lære at programmere samt open office den fungere fint til billed behandling i gimpen. der er iøvrigt mere plads end den asus eeepc jeg havde før jeg fik den her.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
Darmann
Indlæg: 706
Tilmeldt: 18. dec 2008, 08:27
Geografisk sted: Hedensted

Re: hvad er billigst?

Indlæg af Darmann »

jeg syntes nu ikke det er så billigt når man har internet forbindelse så kan jeg bedre lide www.scidata.dk og deres Acer pc til ca. 3000kr
Med venlig hilsen

Darmann
PerSimonsen
Indlæg: 186
Tilmeldt: 3. okt 2008, 19:03
Geografisk sted: Langt fra Las Vegas aka. Ballerup

Re: hvad er billigst?

Indlæg af PerSimonsen »

soundpartner : det du skriver, gælder det kun hvis man køber 2 ens. For ellers kunne jeg godt være interesseret.
Har desværre lige købt en Samsung NC10, men her til Maj når feriepengene kommer, skal jeg ud og have en ordentlig bærbar til studie brug. Og tænkte der på en en Samsung X460 eller en 510, så hvis man kunne slå sig sammen. Ville det være kanont.
If we aren't supposed to eat animals, why are they made of meat?
MOMS ? Jeg har ikke bestilt moms !!
ChrisBuchholz
Indlæg: 333
Tilmeldt: 29. okt 2008, 23:39
IRC nickname: ChrisBuchholz
Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark

Re: hvad er billigst?

Indlæg af ChrisBuchholz »

Man skal huske på, at hvis du køber en bærbar uden OS på (uden windows), så kan du tit og mange gange betale samme sum, men gå en hel kvalitets klasse op.

Eksempel:
Nede i den lokale ekspert har de en fræk lille laptop med windows vista på. Selve computeren koster 3899,- men da der også er en windows licens kommer den op på 4799,-. Disse computere lyder tit som et godt tilbud, men er mange gange noget billigt bras hvad angår materialer.

Et andet sted finder du en maskine til 5000,- (200 kroner mere end den anden) uden noget OS på. Denne vil ligge i en helt anden kvalitets klasse end tilbudet i ekspert, og du giver måske 200 kroner ekstra, men du får den dobbelte maskine.

Det er altid den sidste tusse man ikke har råd til at betale der skiller den gode computer fra den dårlige. Og når du køber uden windows licens, så får man ligepludselig råd.
KEFiR
Indlæg: 6
Tilmeldt: 6. mar 2009, 22:31
IRC nickname: KEFiR

Re: hvad er billigst?

Indlæg af KEFiR »

hej

Hvad der er billigst er meget forskelligt, nogle kan det betale sig og købe uden windows nogle kan det ikke er meget forskelligt fra tilbud til tilbud.

men jeg ville holde mig langt fra acer. det jeg personeligt bedst kan lige er Dell, eller Abook et danske mærke, har været på markedet længer end zepto, og de laver nogle rigtig finde maskiner. og så ville jeg nok ofre 5000kr plus. bærbare i 3000krs klassen lider lidt under for dårlige CPUer.

men det med hvad man skal vælge er der nok utrolig mange ideer om.