Hjælp til at få en dansk version af OpenOffice?

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
Stig
IRC nickname: SUJ

Hjælp til at få en dansk version af OpenOffice?

Indlæg af Stig »

Hej alle
Jeg er har installeret ubuntu på min computer, og dermed har jeg fået en engelsk OpenOffice.
Er der nogle som kan fortælle mig hvordan jeg kan lave den om til en dansk version, ikke kun ordbogen men hele office pakken?
Vh. Stig
andsen
Geografisk sted: Aalborg, Nordjylland

Re: Hjælp til at få en dansk version af OpenOffice?

Indlæg af andsen »

Du skal gå ind i System --> Administration --> Language Support
Her skal du først finde "Dansk" under Supported Languages og markere den. Nu skal du trykke på pilen ved "Detaljer" og vinge af i "Writing aids", "Basic translations" og "Extra translations".
I rullemenuen Standard Languages skal der også stå dansk og så skal du bare trykke "Apply".
Der vil nu skulle installeres et par pakker og når det er sket skal du højst sandsynligt logge ud og ind igen. Så skulle alt være på dansk - også Open Office :-)
Dell Studio XPS 16 Ubuntu 11.10 64-bit - Windows 7 64-bit
Intel Core i7 720 1.6 ghz - 4 GB DDR3 1333 Mhz Ram - Mobility Radeon HD 4670 - 500 GB Seagate Momentus XT Hybrid HDD

"He was a dreamer, a thinker, a speculative philosopher... or, as his wife would have it, an idiot." - Douglas Adams
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af laoshi »

Du klarer det lettest gennem terminalen. Her kopierer du nedenstående kommando og sætter den ind i en terminal (med shift+ctrl+v):

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install openoffice.org-help-da openoffice.org-hyphenation language-support-da language-pack-da-base

Du angiver dit password når du bliver bedt om det (men kan ikke se at du taster noget ind - det er af sikkerhedshensyn) <enter> og så kører det.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

Stig skrev:Hej alle
Jeg er har installeret ubuntu på min computer, og dermed har jeg fået en engelsk OpenOffice.
Er der nogle som kan fortælle mig hvordan jeg kan lave den om til en dansk version, ikke kun ordbogen men hele office pakken?
Vh. Stig

til at starte med så skal du ind i system>administration>sprogunderstøttelse. her skal du sætte et hak i dansk, og fjerne alle de andre hak ud for engelsk og hvad der ellers er hakket af.

når du siger ok til det vil der blive installeret danske sprogpakker og så vidt jeg husker burde dette opså inkludere openoffice.

men du kan også prøve at gå ind i en openoffice aplikation (f.eks word) under funktioner>indstillinger>sprogindstillinger hvor du så kan vælge sprog. I min står den på standart og dette er dansk

Du skal måske lige være opmærksom på at ikke alle programmer i ubuntu er fuldt oversat til dansk. dette kn derfor betyde at der stadig kan dukke engelske ord og udtryk op hist og pist
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Stig
IRC nickname: SUJ

Indlæg af Stig »

Tak til jer alle for hjælpen, nu har jeg det hele på dansk :)
Vh. Stig