Hej !
Jeg har lige fået installeret Ubuntu 8.10 , men har ingen lyd -- har et Creative SB XFi Fatal1ly kort og har fundet og
downloadet creatives Linux driver til dette kort -- MEN hvordan installerer man denne driver ? I ReadMe filen i pakken
står der følgende :
In terminal,
1) Goto source directory
2) Execute make command as root
make
make install
Det lyder jo fint nok , og jeg har da også prøvet alle krumspring i denne terminal først OG har pløjet forummet igennem ,
men der er intet ,som får mig videre , SÅ: hvordan skriver jeg helt præcist i terminalen for at installere denne driver ?
På forhånd tak !
lyddriver installation ubuntu 8.10
-
- IRC nickname: nighthawk
- Geografisk sted: Dragør
-
- Geografisk sted: København
Re: lyddriver installation ubuntu 8.10
1) Du skal fortælle terminalen, hvor i fil-systemet driveren er - hvis driveren f.eks. ligger i mappen XFi_Fatal1ly, skriver du i terminalen:
2) Skriv herefter kommandoen: - du bliver bedt om dit password, og skriver det; men vær opmærksom på, at cursoren ikke flytter sig, når du skriver dit password i terminalen - det ser ud som om, du ikke skriver noget, og er en sikkerhedsforanstaltning.
Så skulle der gerne ske en hel masse i terminalen. Når den igen er færdig, og cursoren blinker, skriver du: - terminalen arbejder igen, og når den er færdig, skulle din driver gerne være installeret. Jeg ved ikke, om du kan have brug for at genstarte computeren, men du kan prøve dig frem.
P.S. Det er min erfaring, at jeg skal geninstallere drivere, som jeg selv har installeret, når Ubuntu har opdateret til en ny kerne - jeg ved ikke, om det er muligt, at få dette til at køre automatisk. Men det er samme fremgangsmåde, så det er da overkommeligt.
Kode: Vælg alt
cd XFi_Fatal1ly
2) Skriv herefter kommandoen:
sudo make
Så skulle der gerne ske en hel masse i terminalen. Når den igen er færdig, og cursoren blinker, skriver du:
sudo make install
P.S. Det er min erfaring, at jeg skal geninstallere drivere, som jeg selv har installeret, når Ubuntu har opdateret til en ny kerne - jeg ved ikke, om det er muligt, at få dette til at køre automatisk. Men det er samme fremgangsmåde, så det er da overkommeligt.
-
- IRC nickname: nighthawk
- Geografisk sted: Dragør
Re: lyddriver installation ubuntu 8.10
hvm skrev:1) Du skal fortælle terminalen, hvor i fil-systemet driveren er - hvis driveren f.eks. ligger i mappen XFi_Fatal1ly, skriver du i terminalen:Kode: Vælg alt
cd XFi_Fatal1ly
2) Skriv herefter kommandoen:- du bliver bedt om dit password, og skriver det; men vær opmærksom på, at cursoren ikke flytter sig, når du skriver dit password i terminalen - det ser ud som om, du ikke skriver noget, og er en sikkerhedsforanstaltning.Kode: Vælg alt
sudo make
Så skulle der gerne ske en hel masse i terminalen. Når den igen er færdig, og cursoren blinker, skriver du:- terminalen arbejder igen, og når den er færdig, skulle din driver gerne være installeret. Jeg ved ikke, om du kan have brug for at genstarte computeren, men du kan prøve dig frem.Kode: Vælg alt
sudo make install
Mange TAK for hjælpen ! Det virker fint !